The Catcher Was a Spy (2018)

Biografie / Oorlog

geregisseerd door Ben Lewin
met Paul Rudd, Guy Pearce en Sienna Miller

'The Catcher Was a Spy' volgt het waargebeurde verhaal van Moe Berg. Moe is een professionele honkbalspeler met een rechtenstudie op zak die tevens acht talen spreekt. Wanneer de Tweede Wereldoorlog losbarst, besluit Berg de geallieerden te helpen en wordt hij ingezet als belangrijke spion tegen de nazi's.

avatar van Seam
Paul Rudd die een intelligente, sluwe en atletisch persoon speelt? Erg geloofwaardig...

avatar van John Milton
Die gedachte bekroop me eerlijk gezegd ook direct...

Maar de trailer overschaduwt de verbazing over de casting van Rudd in een dergelijke rol, met wat de film zelf lijkt te zijn.

Geen slechte film ofzo, maar een beetje een mwaaa film.
Duidelijk he?

avatar van knusse stoel
Niet een film voor mensen die van pure actie houden, de verfilming van dit verhaal blijft redelijk bij de ware gebeurtenissen en deze lenen zich dus niet bepaald voor actie. Wij hebben ondanks dat er een leuke anderhalf uur aan over gehouden. Een 7+.

Wel een fijn filmpje, ondanks dat de perfectie nergens wordt benaderd. Rudd als traditionele held is qua acteertalent en fysiek wat ongemakkelijk, en jammer dat die talloze bekende gezichten in de bijrollen nauwelijks goed uitgewerkte rollen hebben, maar voor de rest een aangename, redelijk spannende zit. Degelijkheid troef met als extra waarde dat dit gebaseerd is op ware gebeurtenissen, maar de film(en dat zeg ik niet vaak) had best wat langer mogen zijn, zodat de karakterisering van de verschillende personages een sterkere uitwerking had kunnen krijgen. Toch de moeite waard.

avatar van cor1946
Een redelijke spionage film. Goed spel en gelukkig niet zo lang. Opnames waren oke.

avatar van totkijkdanmaar
Teleurgesteld.

Want ik had best hoge verwachtingen. Het verhaal rond de missie van Moe Berg is op zichzelf absoluut interessant genoeg voor een film. Moe Berg zelf was ook een erg interessante man, met zijn enorm veelzijdige talenten gecombineerd met zijn moeilijk te doorgronden, gesloten karakter. En er doen toch best leuke acteurs mee.

Maar in de film komt het niet uit de verf. Om te beginnen lijkt het alsof hoofdrolspeler Paul Rudd niet zo goed wist wat hij met dat on-alledaagse personage van Moe Berg aan moest. Zijn interpretatie blijft te vlak en komt niet tot leven. Ook de andere rollen zijn te bloedeloos, zelfs die van Mark Strong, die Werner Heisenberg speelt. Je ziet geen chemie, geen rondvliegende vonken. De enige die zijn normale niveau haalde, vond ik Jeff Daniels als Bergs opdrachtgever generaal William J. Donovan.

Ook het plot is niet goed uitgewerkt. Er wordt te veel verhaal in te weinig film gepropt, waardoor delen van het verhaal in een ongeloofwaardig snel tempo worden afgeraffeld. Sommige scènes, zoals die van een schermutseling met Duitse militairen, zien er zo ongeloofwaardig uit dat ze beter hadden kunnen worden weggelaten.

Het verhaal zelf maakt zeker nog wel wat goed, maar al met al vond ik de film niet echt de moeite van het kijken waard.

Matige film over een honkbalspeler uit Amerika die tijdens de Tweede Wereldoorlog meer in zijn mars lijkt te hebben. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal met een boeiend hoofdpersonage, waar helaas te weinig mee gedaan wordt. De casting van Paul Rudd helpt hier ook niet echt aan bij. De film blijft een beetje vlees noch vis. Hier had meer in gezeten. Net geen 3.0 sterren.