- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- World Cinema Challenge 2025 – De Festivals en Werelddelen Rond
World Cinema Challenge 2025 – De Festivals en Werelddelen Rond
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
25. The Day of the Jackal (1973)
Categorie 24. Verenigd Koninkrijk en Ierland
Land: Verenigd Koninkrijk
Speelduur: 143 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 50 + 10 van 16 FTV = 60
Categorieën voltooid: 1-24, 30
https://image.tmdb.org/t/p/w780/eCnT1kEg8uAOyoQLhxoIbqfS0xQ.jpg
Het is begin jaren '60 in Frankrijk. De overgebleven overlevenden van het afgebroken Franse Vreemdelingenlegioen hebben herhaaldelijk geprobeerd DeGaulle te vermoorden. Het resultaat is dat hij de best bewaakte man ter wereld is. Als wanhoopsdaad huren ze The Jackal in, de codenaam voor een huurmoordenaar die ermee instemt de Franse president De Gaulle te vermoorden voor een half miljoen dollar. We zien zijn voorbereidingen die zo grondig zijn dat we ons afvragen hoe hij zou kunnen falen, zelfs als we zien hoe de Franse politie zijn spoor probeert op te pikken.
De losse remake The Jackal (1997) met Bruce Willis en Richard Gere heb ik eind jaren '90 gezien, toen hij uitkwam. Ik vond er weinig aan; een vijfje, maar dan wel op de schaal van 1 tot 10. Wellicht daardoor had ik nooit heel veel haast om Zinnemann's The Day of the Jackal te kijken. Dat het een seventies film is, hij 143 minuten duurt en er geen acteurs zijn waar ik specifiek het werk van op zou zoeken, zal ook niet hebben geholpen. Edward Fox doet het prima overigens, en ook de rest van de cast (o.a. Lonsdale en Jacobi) levert degelijk werk af. The Jackal is een geduldig opgebouwde en vakkundig gemaakte film over een zeer professionele huurmoordenaar en de gendarme die zijn job probeert te verijdelen, dat staat buiten kijf. Maar het is er wel eentje waar je ook wat geduld voor mee moeten brengen.
Te bekijken op via SkyShowtime
3,7*
- - - - - - -
26. Den Stygge Stesøsteren (2025)
Categorie 25. Scandinavië en Ijsland
Land: Noorwegen / Denemarken / Roemenië / Polen
Speelduur: 105 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 52 + 10 van 16 FTV = 62
Categorieën voltooid: 1-25, 30
https://static1.cbrimages.com/wordpress/wp-content/uploads/2025/04/the-ugly-stepsister-elvira-cutting-toes.jpg"Ik zál in dat muiltje passen!"
De onzekere Elvira woont in een koninkrijk waar schoonheid een keiharde business is. Om de aandacht van de prins te trekken moet ze de strijd aangaan met haar prachtige stiefzus. In haar streven naar schoonheid, is Elvira bereid tot het uiterste te gaan.
The Ugly Stepsister stond al op de wachtlist, maar ik had verwacht dat hij tegen de tijd van de horrorchallenge pas te kijken zou zijn, fijne verrassing dus dat er ik door joolsteins registratie op werd geattendeerd dat de uit een pompoen getoverde pindakaas koets, mooi op tijd was gearriveerd. En ook ik was erg gecharmeerd van deze donkere twist op het assepoester sprookje. De body horror is fijn, en de actrices doen het zeer overtuigend. Het is duidelijk dat dit een passieproject was voor filmmaker Emilie Blichfeldt, en interviews bevestigen dat. Dat van het niet-scheren hoef ik niet persé te weten (heeft met de film ook niets te maken), maar dit is wel een filmmaker met een duidelijke visie die zich volgens mij met hart en ziel in haar project stort.
Erg benieuwd naar haar volgende film.
3,8*
Woland
-
- 4796 berichten
- 3815 stemmen
19. A Complete Unknown (Film, 2024)
Land: Verenigde Staten
Categorie: 5. Berlijn Film Festival (compleet 1-5, 15-17, 19-21, 23-25, 28-31)
FTV, 141 minuten
Punten: 2 (totaal 38)
Waardering: 3.5*
https://image.tmdb.org/t/p/w780/kcCy5tKTe6WepVQ6SQaSewpmoCj.jpg
De muziekbiopic is over het algemeen niet mijn favoriete genre, met vaak voorspelbare rise and fall verhalen, en die vaak ook wel erg creatief met de waarheid zijn, vaak in het voordeel van de artiest in kwestie. Gelukkig valt dat hier wel mee, en ik heb me hier eigenlijk wel aardig mee vermaakt. Niet dat het verhaal zelf extreem boeiend was, maar kwalitatief vond ik dit toch wel erg goed. Sowieso is Dylan als artiest interessant en enigmatisch, maar het wordt ook uitstekend geacteerd door de veel bewierookte Chalamet - en ook de andere rollen zoals die van Edward Norton zijn sterk. Goed tijdsbeeld, goede muziek. Ook een Dylan die toch wat ondoorgrondelijk blijft en vaak gewoon een nukkige eikel is. En toch blijft het net als veel andere biopics binnen de lijntjes en had het ook best wat korter gemogen; top in z'n genre, maar het overstijgt dat genre wat mij betreft ook niet.
metalex1
-
- 98 berichten
- 2370 stemmen
18. Le Scaphandre et le Papillon (2007)
Land: Frankrijk
3. Cannes Film Festival
Gekeken categorieën: 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 11, 12, 21, 22, 23, 24, 25, 27, 29, 30, 31
Speelduur: 112 minuten
Waardering: 4*
FTV: 2 punten(+10 bonus)
Puntentotaal: 34+12=46
https://image.tmdb.org/t/p/w780/4zn2CLukDdeXlxxOF7AVFAElYx5.jpg
Film over de 43e modejournalist die wordt getroffen door het locked-in syndroom. Zijn lichaam is volledig verlamd op zijn oog, geheugen, fantasie en cognitief vermogen na. En knipperend met zijn oog weet hij een boek te schrijven, waarover hij schrijft over zijn leven en hoe hij leeft met het locked-in syndroom.
cinemanukerke
-
- 1817 berichten
- 1035 stemmen
20. The Squid and the Whale (Film, 2005)
land : USA
categorie 7 ; No Hollywood: Sundance Film Festival
afgevinkt : 1, 2, 3, 5, 7, 11, 12, 13, 14, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 25, 26, 27, 29, 31
FTV (totaal 38 punten + 10 bonus punten), 81 minuten
Aangekomen in het Henry Norman hotel, Brooklyn, New York. Ik vraag meteen een huurauto. Ik wil immers weten of het nu echt zo moeilijk parkeerplaats vinden is in Park Slope, Brooklyn.
The squid and the whale is een onderhoudend licht drama waarin we de scheiding binnen een gezin meemaken en de daarmee gaande conflicten en frustraties. Regisseur Noah Baumbach levert hiermee een blauwdruk af voor zijn schitterende Marriage story. Een intellectueel kunstminnend milieu waarin een tennis coach niet echt een pro mag worden genoemd. Zoals we reeds in de eerste 5 minuten kunnen zien, zijn er 2 kampen. Vader en de oudste zoon versus moeder en jongste zoon. Mogen de verwijten beginnen te komen. Maar echte conclusies kunnen we niet trekken. Alles leidt tot niets. Het gedrag van de oudste zoon (een copy paste geval in zijn meningen en werken) en jongste zoon (vreemde masturbatie fixatie), de nieuwe relatie van de moeder, de ambities van de ouders, etc. Niets is afgerond. Dan is er nog de titel. Het komt ter sprake wanneer de oudste zoon een mooi moment met zijn moeder herinnert. En het laatste shot gaat hij terug dit kunstwerk in the Museum for National History opzoeken alsof hij de band met zijn moeder opnieuw wil versterken. Maar echt zeker weet ik het niet.
The squid and the whale komt daarmee binnen in mijn archieven als een goede middelmaat. Desalniettemin won de film in 2005 het Sundance festival.
Greetings from Henry Norman hotel. Start spreading the news, I'm leaving today zong Frank Sinatra en bij deze, hop naar de volgende bestemming en dat is Glasgow.
Number23
-
- 8638 berichten
- 5675 stemmen
17. Die Xue Jie Tou (Film, 1990)
136 minuten
FTV - 2 punten (Totaal: 33 punten)
Eigen score - 4*
Land: Hongkong
Categorie - 21. China en zijn controlegebieden (Taiwan, Hong Kong, Singapore)
Afgevinkt: 6,8,10,12-14,16-21,23-26,31
De drie boezemvrienden Frankie, Bennie en Tom moeten vluchten uit Hong Kong als ze bij een vechtpartij een berucht bendeleider per ongeluk doden. Via een smokkelroute komen ze terecht in Saigon, waar geweld de enige taal is die GI's, soldaten en gangsters nog verstaan. Met hulp van de gangster Luke overvallen de drie een lokale drugsbaron en gaan er na een hevig vuurgevecht vandoor met een kist goud. Wat de vrienden alleen niet weten, is dat er spionagefoto's van de CIA in de kist met goud zitten.
Wat een episch verhaal bomvol met bloed, zweet en tranen, heel veel tranen. Actie is dik in orde, het begint al hilarisch als 2 gangs elkaar te lijf gaan op de tunes van The Monkee's 'I'm A Believer' en door de tempo van het verhaal is er na 20 minuten al meer gebeurd dan in sommige films van 90 minuten.
Shadowed
-
- 11345 berichten
- 6677 stemmen
89 minuten
Land: Duitsland
Categorieën: 29. Centraal Europa
Voltooide categorieën: 1-29
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 68
Het is allemaal een slap excuus om te filmen in een paranormale locatie. Dit keer met extra vervelende personages die totaal geen rechtvaardiging laten zien om 89 minuten tegenaan te kijken. Bij vlagen sfeervol door de achtergrond, doordrenkt met een heleboel schrikmomenten en een onverwachte plotinsteek. Verder een film die je als horrorliefhebber gerust kan overslaan. Zoveel mis je er niet aan. 2,0*
Shadowed
-
- 11345 berichten
- 6677 stemmen
97 minuten
Land: Sovjet-Unie
Categorieën: 30. Oude landen
Voltooide categorieën: 1-30
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 70
Wat voelt het fijn om weer eens positief te mogen zijn. Een oorlogsdrama met een aantal werkelijk prachtige momenten. De regisseur die deze films onder handen heeft genomen was zijn tijd ver vooruit, met technieken die een absorberend effect kennen. In principe kunnen deze kwaliteiten zich wat mij betreft meten met Andrei Tarkovsky, maar dat zal waarschijnlijk te controversieel zijn. In ieder geval zeer knap in beeld gebracht, wel met niet al te bijzonder acteerwerk en een aantal dode momenten. 3,5*
Shadowed
-
- 11345 berichten
- 6677 stemmen
31. Hei tai Yang 731 Xu Ji Zhi Sha Ren Gong Chang (1992)
91 minuten
Land: Hongkong
Categorieën: 31. Klein maar fijn: landen met een oppervlakte
Voltooide categorieën: 1-31
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 72
Laatste film van de uitdaging is met afstand ook meteen de slechtste film. Dit sloeg werkelijk helemaal nergens op en vrijwel alles ging fout. Praktische effecten overtuigen niet, acteerwerk is beneden alle peil en op visueel vlak oogt het allemaal verdord, kaal en goedkoop. Soms doelbewust controversieel waardoor het wel boeiend blijft, maar dat is dan ook het enige positieve. 1,0*
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Categorie 26. De Middellandse Zee: van Portugal tot Griekenland
Land: Portugal
Speelduur: 103 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 54 + 10 van 16 FTV = 64
Categorieën voltooid: 1-26, 30
https://image.tmdb.org/t/p/w780/4WYfF2aLdsa6yaGvwxk7AcDwfe2.jpg
Portugal. Terwijl de jonge leiders de revolutie in de straten aanvoeren, houden de mensen van Fontainhas een zoektocht naar Ventura, die verdwaald lijkt te zijn in het bos. Maar hoe is hij daar terechtgekomen?
Ik beeld me zo dat iemand best heeft lopen zwoegen op bovenstaande MovieMeter synopsis, want zo makkelijk is dat nog niet bij Da Costa's Horse Money. De termen "in Limbostaat" en 'griepdromen' die ik bij deze film terug zie komen, zijn wat mij betreft allebei uitstekende duidingen. Een moeilijk film om te doorgronden, maar wellicht hoeft dat ook niet in zijn geheel. Da Costa maakt in elk geval genoeg los met dit bijzondere werk.
3,9*
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Categorie 27. Kaukasus inclusief Turkije, Bulgarije en Roemenië
Land: Roemenië
Speelduur: 150 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 56 + 10 van 16 FTV = 66
Categorieën voltooid: 1-27, 30
https://image.tmdb.org/t/p/w780/1aAvbK6Yk4QKlnvPOOQoHET85Va.jpg
Alina en Voichita, twee jonge vrouwen die samen zijn opgegroeid in een weeshuis, zien elkaar terug in een afgelegen klooster in Roemenië. Alina wil naar Duitsland gaan en wil dat Voichita haar vergezelt. Maar Voichita is diep onder de indruk van het kloosterleven. Wanneer Alina de priester uitdaagt wordt ze opgenomen in een ziekenhuis - ze wordt ervan verdacht door de duivel bezeten te zijn.
Cristian Mungiu's Beyond the Hills kwam uit in het jaar dat ik op MovieMeter kwam. En hij staat al bijna evenlang op mijn wachlist, ondanks dat ik 4 Luni, 3 Saptamâni si 2 Zile (2007) erg sterk vond. Wellicht was de gedachte aan 150 minuten Roemeense rauwheid niet aanlokkelijk genoeg, maar deze challenge was de perfecte aanleiding om hem nu dan eens te kijken. Benauwend en eng, de dynamiek die in zo'n afgelegen klooster kan ontstaan waar religie en hiërarchie zo verankerd zijn in het dagelijks bestaan.
https://image.tmdb.org/t/p/w780/kC7YmW69fEdM0cazeVIVdmj7644.jpg
Maar wederom een sterke film. R.M.N. (Film, 2022) oogt ook veelbelovend. Mijn God, is dat al weer drie jaar geleden 
3,8*
- - - - - -
Nog drie landjes te gaan. Het gaat me zowaar lukken, die 31. Morgen weer een dag.
mezzanine
-
- 398 berichten
- 2938 stemmen
28. Auf der Anderen Seite (2007)
116 minuten
Land: Duitsland/Turkije
Categorieën: 29. Centraal Europa
Voltooide categorieën : 1, 3, 5-9, 11-23, 25, 26, 28, 29 31
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 52
Pfff, nog een paar dagen en ik moet nog 7 categorieën. Moet kunnen, maar niet alle dagen tijd. Ik zal dus wat trucs moeten inzetten, zoals films selecteren die ik dubbel kan inzetten. Ik moet Duitsland en Turkije nog, dus deze film komt erg goed van pas. Verhaal knoopt zes levens aan elkaar (met wel iets te veel toevalligheden) en laat verhaal telkens pendelen tussen Duitsland en Turkije om zo te laten zien dat Europese toetreding nog ver weg is. Net iets minder sterk dan gegen die wand, maar ook dit is een erg sterk en rauw drama met deels vergelijkbare thematiek.
Nee hoor, telt maar één keer, morgen Turkije.
joolstein
-
- 10823 berichten
- 8907 stemmen
Land: Polen
Categorie: voltooid, eigen keuze
Speelduur: 166 minuten
Waardering 3*
FTV: 2 punten
Puntentotaal: 98 + 2 = 100
https://images.kinorium.com/movie/shot/85855/w1500_38777508.jpg
Verkorte versie;
“I keep forgetting I know everything but cannot remember anything,”
In Polen worden de boeken van de Lunar Trilogy geschreven door Jerzy Zulawski gezien als een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van de populariteit van sciencefiction en fantasy in het land. Zijn achterneef en regisseur Andrzej Żuławski probeerde de trilogie eind jaren zeventig te verfilmen tot één enkele film. Het Sf- epos is nog omslachtig dus daardoor liet hij een groot deel van het derde boek weg.
Euh jaren zeventig...? Maar er staat 1987 vermeld...? Ja inderdaad want deze film heeft een nogal opmerkelijke ontstaan geschiedenis. De productie begon in 1976 maar werd in 1978 gedwongen te stoppen omdat de vice-minister van culturele zaken onder de communistische regering van Polen, de politieke allegorieën van de film als opruiend beschouwde en eiste dat alle afdrukken, de rekwisieten en kostuums zouden worden vernietigd.
Aan de andere kant kun je niet anders dan de beelden van Zulawski's film bewonderen. De beelden zijn vaak groots van omvang en visueel verbluffend. Regelmatig zie je beelden die je doen denken aan sciencefictionfilms als Dune of Star wars. Nee visueel is er niets mis met deze film! Maar tja.... mis is wel die 166 minuten lange frustrerend vage en onduidelijkheid op narratief niveau, om nog maar te zwijgen van het feit dat het filosofische gedoe steeds maar doorgaat.
joolstein
-
- 10823 berichten
- 8907 stemmen
Wegens verplichting (aan mijn eigen) om bij de laatste aflevering van "The Last of Us" het hele seizoen te kijken was er gisteren even een stop in het kijken van films. Deze waren dan ook nog van zondag!
46. The Dark (2005)
Land: Het eiland Man
Speelduur: 93 minuten
Waardering 3*
Puntentotaal: 100 + 2 = 102
"The dead don't get second chances."
Oh ik hield wel van de aanwezige Welshe folkloristische elementen. Lekker mystiek met historische religieuze waanzin, suïcidale schapen, een schemerwereld en een griezelig spookmeisje. Als je boe-schrik film of minder voorspelbare verhaalverloop wil, dan is dit niet de juiste film. Maar deze film van het eiland Man (Brits Kroonbezit en daarmee geen onderdeel van het Verenigd Koninkrijk) heeft wel een goede sfeer en een degelijk uitgangspunt. De film start rustig, misschien iets te rustig er is een goed opbouwend eng midden en het werd netjes afgesloten.
Martijnnn
-
- 2248 berichten
- 2407 stemmen
Het gaat helaas nog niet zo hard als ik had gehoopt, dat komt misschien ook doordat ik tegenwoordig een kind heb die zo nu en dan wat verzorging nodig heeft. Dan heb ik ook nog eens spontaan Zomervacht opgezet maar die heeft op het verkeerde festival gedraaid. Gelukkig wel een goede film.
4*
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Nee hoor, telt maar één keer, morgen Turkije.

Het gaat helaas nog niet zo hard als ik had gehoopt, dat komt misschien ook doordat ik tegenwoordig een kind heb die zo nu en dan wat verzorging nodig heeft.

Maar dat gaat inderdaad natuurlijk voor. Het zou wat wezen...!
mezzanine
-
- 398 berichten
- 2938 stemmen
29. Dayereh (2000)
88 minuten
Land: Iran
Categorieën: 4. Venetië Film Festival
Voltooide categorieën : 1, 3-9, 11-23, 25, 26, 28, 29 31
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 54
Dit weekend won panahi de gouden Palm in Cannes, mooi moment om een oudje vanhemuit de kast te trekken waarvoor hij in 2000 alweer de gouden leeuw in Venetië won. Niet zijn topper, het idee is beter dan deuitvoering. We volgen verschillende vrouwen in een soort estafette die allen letterlijk en/of figuurlijk gevangen zitten in het patriarchale systeem. Symbolisch is dat sterk, maar niet alle verhalen zijn even boeiend, het is soms wat gissen waarom ze rondrennen. Ik heb beter van hem gezien. 3.0
https://www.rogerebert.com/wp-content/uploads/2024/03/The-Circle.jpg
Woland
-
- 4796 berichten
- 3815 stemmen
20. El Hombre Que Amaba los Platos Voladores (Film, 2024)
Land: Argentinië
Categorie: 10. Europa: San Sebastian Film Festival (compleet 1-5, 10, 15-21, 23-25, 28-31)
FTV, 107 minuten
Punten: 2 (totaal 40)
Waardering: 1.5*
https://image.tmdb.org/t/p/w780/vYoEWjHXZ498iv02Vd55PJIZyEX.jpg
Soms heb je van die films, waarvan je jezelf afvraagt, waarom? Wat moet ik hier uit halen? The Man Who Loved UFOs is een Argentijnse film die schijnbaar gebaseerd is op een waargebeurd verhaal, waar een journalist naar een provinciestadje wordt gestuurd waar iets van een graancirkel is. En vervolgens, uit op nieuws, ensceneert hij er van alles bij. Tuurlijk, kan je ongetwijfeld een leuke film bij maken, maar ik weet echt niet wat ik er mee moet. Er is nog wel een redelijk overtuigende jaren '80 sfeer, maar verder? Het is een komedie die niet grappig is, het is een hoofdpersoon die niet interessant of charmant is, de trucage wordt niet op een ingenieuze manier gedaan, het verhaal wordt rechttoe rechtaan verteld. Het enige wat nog wel interessant is, is tegen het einde, waar de UFOs toch echt blijken te bestaan en José ontvoeren. Maar uiteindelijk vond ikdeze film vooral zonde van m'n tijd.
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
29. Sirin (2023)
Categorie 28. Joegoslavië (Slovenië, Kroatië, Servië, Bosnië, Montenegro)
Land: Montenegro
Speelduur: 90 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 58 + 10 van 16 FTV = 66
Categorieën voltooid: 1-28, 30
https://cineuropa.org/imgCache/2022/01/20/1642686361767_1554x0702_0x0x0x0_1679266616117.jpg
Meteen na het begin van de oorlogen in de jaren 90 verliet Natali het voormalige Joegoslavië. Zoals vele anderen emigreerde ze, op zoek naar een beter leven en een meer zekere toekomst. Na een jarenlang bestaan in een ander land heeft Natali haar identiteit en herkomst weggestoken. Een bijzondere rechtszaak omtrent de erfenis van een rijke bejaarde vrouw zonder enige familie is de reden van Natali's terugkeer naar haar vaderland Montenegro.
Mijn vijfde film uit Montenegro blijkt een fijn werkje met de sterke Danica Ćurčić (Murina (2021). Jammer dat deze zo onderbelicht is tot nu toe, geen stemmen hier en ook op IMDb maar 71 stemmen, en slechts één Servische en één Engelstalige critic review.
Deze film verdient wel iets meer exposure bij de filmhuisliefhebbers.
3,7*
Martijnnn
-
- 2248 berichten
- 2407 stemmen

Maar dat gaat inderdaad natuurlijk voor. Het zou wat wezen...!
Hij is inmiddels al iets ouder dan 1 en hij slaapt goed dus mag niet klagen, ik kan alleen niet mee zo laat opblijven:D
Maar ik werk gewoon rustig het lijstje af ook als is de maand voorbij
mezzanine
-
- 398 berichten
- 2938 stemmen
30. Son Hasat (2023)
123 minuten
Land: Turkije
Categorieën: 27. Kaukasus inclusief Turkije, Bulgarije en Roemenië
Voltooide categorieën : 1, 3-9, 11-23, 25- 29, 31
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 56
Poeh, best zware zit, tenzij je heel erg van riet houdt. Behoorlijk ondoordringbare en deprimerende film over rietsnijder die in het nauw gedreven wordt door plaatselijke afpersers. Het is een nogalzwijgzame (anti)held en zijn gedrag voelt lang niet altijd logisch, zoals ik wel meer dingen in deze film niet altijd logisch kon plaatsen. Beelden van meer in Anatolië zijn prachtig, maar gek genoeg zien we dat prachtige meer alleen in grijstinten, het is altijd bewolkt, regent en de rietsnijders ploeteren in de modder. Wat een eenzaam bestaan. 3.0
https://slachtstraat.nl/content/uploads/sites/3/2025/04/Son-Hasat_st_5_jpg_sd-high-1080x720.jpg
Zie je wel, Vijftig tinten bruingrijs.
Collins
-
- 7282 berichten
- 4306 stemmen
Land: Vietnam - 98 minuten
Categorie 20. Indo-China: aangevuld met Indonesië en Maleisië
FTV: 2 - Totaal: 52
https://www.cultura.id/wp-content/uploads/2019/05/cover-furie-saigoneer.jpg
Films over een ouder op zoek naar een ontvoerd kind zijn er meer. De inhoud kan je dan ook verder gerust vergeten. Wat in deze film telt is de actie. Het verhaal doet er niet echt toe en fungeert als kapstok om allemaal fijne actiescènes aan op te hangen. Pogingen om Hai Phuong van meer achtergrond te voorzien zijn leuk, maar voegen niets wezenlijks toe. Ook scènes die ondersteund door overdreven dramatische muziek en pathetische dialogen pogen om andere dan krijgszuchtige emoties bij de kijker op te roepen, vormen een stijlbreuk met de adrenaline verhogende sequenties en zijn eigenlijk alleen storend.
Het enige dat boeit is de aanwezigheid van Hai Phuong met haar volhardende houding, haar doortastendheid en haar vechtkunst. En vechten kan ze. Ze is snel, wervelt door het beeld en deelt rake klappen en trappen uit. De slow motion en time-lapse die regisseur Le-Van Kiet af en toe gebruikt om de gevechten nog intenser te maken zijn ok, maar de echte intensiteit zit ‘m wat mij betreft in de snelheid van de bewegingen. In de directe actie dus. Naast de furieuze gevechten vallen de sfeergevoelige locaties, de mooie landschapsbeelden en het flitsende camerawerk op. Redenen genoeg om van een prima film te spreken.
3*
Collins
-
- 7282 berichten
- 4306 stemmen
22. Hellgate (1989)
Land: Zuid-Afrika - 91 minuten
Categorie 16. Zuid-Afrika
FTV: 2 - Totaal: 54
https://criticsden.com/wp-content/uploads/2019/05/hellgate-1989-shot6.jpg
Hellgate is geen goede film en het beste is om alle ellende die voorbijtrekt dan maar lachend te ondergaan. In Hellgate gebeuren stompzinnige, saaie en zinloze dingen. Soms ook gebeurt er helemaal niets. De speciale effecten zijn lachwekkend. Zo is er een scène met een goudvis die hilarisch is terwijl die waarschijnlijk als angstaanjagend zou moeten worden beleefd. Dezelfde vrolijkheid overviel me tijdens een enge scène met een agressieve schildpad. En zo waren er gelukkig meer momenten die vrolijk wegkeken. Eén scène is best ok en is een positieve verrassing in de film. Het gaat om een bloedige wurging die een leuk stukje gore oplevert.
Zoals het een film uit de jaren 80 betaamt, is er nog een beetje bloot te zien. Gezien het niveau van de film zou je smakeloosheid of naaktheid uit de categorie der koeienuiers verwachten, maar dat is niet zo. Het bloot is eigenlijk veel te verfijnd voor een film als Hellgate en is zowaar een tweede fijne verrassing. Verder is Hellgate een erge film. Stompzinnig verhaal. Slecht acteerwerk. Geen sfeergevoelig camerawerk. Het is ach en wee. Gelukkig dat er wat te lachen viel.
1.5*
Woland
-
- 4796 berichten
- 3815 stemmen
21. Hasta el Viento Tiene Miedo (Film, 1968)
Land: Mexico
Categorie: 12. Latijns-Amerika: van Mexico tot Argentinië (compleet 1-5, 10, 12, 15-21, 23-25, 28-31)
FTV, 88 minuten
Punten: 2 (totaal 42)
Waardering: 3.0*
https://image.tmdb.org/t/p/w780/bhMNud5MNLQjcgez8zRYdyrMiAU.jpg
Mee eens met de heren hierboven. Een wat ouderwetse doch sfeervolle spookfilm op een meisjesinternaat, met mysterieuze gebeurtenissen en geluiden en spokende visioenen. Maar ook nergens echt uitblinkend en vrij veilig. Prima kijkbaar, maar geen hoogvlieger.
Woland
-
- 4796 berichten
- 3815 stemmen
22. Into the Abyss (Film, 2011)
Land: Duitsland
Categorie: 7. No Hollywood: Sundance Film Festival (compleet 1-5, 7, 10, 12, 15-21, 23-25, 28-31)
FTV, 107 minuten
Punten: 2 (totaal 44)
Waardering: 3.0*
https://www.moviemeter.nl/images/cover/79000/79235.jpg?cb=1363420617
Ik ben op zich wel fan van Werner Herzog, maar z'n documentaires slagen voor mij toch niet altijd. Into The Abyss gaat in op een moordzaak (of drievoudige moord eigenlijk) waar Michael Perry voor op death row zit, en waar Jason Burkett ook lang in de gevangenis zit. Het is geen politieke aanklacht tegen de doodstraf, maar vooral een beeld van het milieu van Michael en Jason, hun slachtoffers en gesprekken met iedereen die er mee te maken had. Beiden geven elkaar de schuld. Heel vrolijk word je er niet van, het is wel de zelfkant van de Amerikaanse maatschappij met een hoop drugsverslaving, gebroken gezinnen met vaders in de gevangenis, en mevrouw Burkett die trots die traditie lijkt voort te zetten. Het vermenselijkt zo'n drama wel, maar Herzog weet ook niet echt door te vragen; waarheidsvinding is ook niet het doel van deze docu. Maar toch blijf ik wel een beetje met een onbevredigd gevoel achter, alleen het vriendelijk praten over de moorden, de slachtoffers en de daders doet het niet helemaal voor mij.
joolstein
-
- 10823 berichten
- 8907 stemmen
47. Spirits in the Dark (2019)
Land: Hongarije
Speelduur: 70 minuten
Waardering 2*
Puntentotaal: 102 + 2 = 104
https://miro.medium.com/v2/resize:fit:4800/format:webp/1*JQc_ZZGiHske99BkdOGJ_w.jpeg “Probably indie filmmakers came to shoot a horror movie?”
Technisch gezien is dit geen found footage-film, hoewel het er wel sterk op lijkt. De beelden zijn namelijk niet gevonden maar worden rechtstreeks gemaakt door ene urban explorer Gil terwijl hij rondneust in de verlaten Russische faciliteit Het is wel gefilmd in een mix van conventionele en first-person-beelden. En er is maar weinig dialoog, afgezien van Gils voice-overs.
Gil (de regisseur zelf) heeft recentelijk zijn vrouw en kind in het kraambed verloren. Die plots op beelden van zijn computer, de geest van zijn vrouw (omdat ze een witte hanger draagt) lijkt te zien. Hij gaat op zoek naar het verlaten gebouw waar de film is opgenomen en vindt meer dan hij had verwacht. Dat resulteert in lange stukken vol beelden van dwalen in een doodnormaal verlaten gebouw. Bijna 40 minuten is veel en te eentonig om bij een licht griezelige einde te komen!
Door de enigszins opvallende aanpak hebben de acteurs zeer beperkte schermtijd. Regisseur József Gallai is maar plusminus 13 minuten te zien, de rest van de cast redt amper de 3 minuten schermtijd. Deze Hongaarse film is ook een soort familieproject; zijn vrouw is te zien in een kleine rol, zijn dochter had een korte cameo, zijn schoonvader is producent en zijn schoonmoeder was verantwoordelijk voor de locatie. Zelfs de hond verschijnt in een korte scène.
Het is niet zo dat het heel slecht is gefilmd of gemonteerd. De muziekscore eronder is zelfs best oké Maar ronddwalen, begeleid door ademhaling en voice-over, faalt gewoon in het oproepen van angst of schrik.
oup
-
- 586 berichten
- 3176 stemmen
25. Ayka (2018) - 100 minuten
Land: Kazachstan (nieuw)
Categorie: 10. Europa: San Sebastian Film Festival
Voltooide categorieën: 1-10, 14-22, 26-31
FTV (2): 50 + 10 bonuspunten = 60
Bron: Cinemember
Ayka is een rauwe en bikkelharde film over een gelijknamige jonge Kirgizische vrouw die illegaal leeft en werkt in Moskou. Deze film doet geen enkele poging om het leven van Ayka rooskleuriger te maken dan het is. Ruim anderhalf uur lang krijg je een flinke portie ellende over je heengestort. Zelfs haar omgeving, natuurlijk grijs, grauw én wit vanwege een in de stad heersende sneeuwstorm, is deprimerend.
Dicht op de huid gefilmd, dus deze film komt letterlijk je huiskamer binnen. Zeker in het begin wel even wennen aan de handheld filming. Het acteerwerk is prima. Ondanks alle narigheid is Ayka een sterke film.
3,5*
metalex1
-
- 98 berichten
- 2370 stemmen
Land: Italië
26. De Middellandse Zee
Gekeken categorieën: 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 11, 12, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31
Speelduur: 118 minuten
Waardering: 3,5*
Puntentotaal: 46+2=48 punten
https://image.tmdb.org/t/p/w780/lbgRSXK74GxA4ahyzXaMrNcD9et.jpg
Onconventionele spaghettiwestern, al kan je stellen dat in 1967 de conventies nog uitgekristalliseerd moesten worden. Het meest opvallende is het tempo en opbouw van de scenes, er zit namelijk geen opbouw in. Damiami begint met de actiescenes zonder iets uit te leggen en keer op keer maakt hij een duidelijke scene. Verder heb ik naar een Blu-ray versie gekeken, en het valt me telkens weer op hoe mooi de kleuren van het scherm afspatten, ongelofelijk. A Bullet for the General is een speelse spaghettifilm vol actie lol.
oup
-
- 586 berichten
- 3176 stemmen
26. Retablo (2017) - 101 minuten
Land: Peru (nieuw)
Categorie: 12. Latijns-Amerika
Voltooide categorieën: 1-10, 12, 14-22, 26-31
FTV (2): 52 + 10 bonuspunten = 62
Bron: Cinemember
Prima film uit Peru. Het verhaal is klein en ingetogen, maar onder de oppervlakte borrelt er van alles. Retablo valt op door naturel en realistisch acteerwerk. Zeer genietbaar werkje!
3,5*
——
Met Retablo heb ik nu alle 26 films gezien die ik voor deze challenge op de kijklijst heb gezet. Met nog een aantal dagen te gaan, is het wel aardig om ook de overige vijf categorieën af te vinken. Eens kijken hoever ik kom
Deze maand tussendoor al wat extra films gezien. Die zal ik hier ook nog registreren de komende dagen.
oup
-
- 586 berichten
- 3176 stemmen
27. Alganesh (2021) - 60 minuten
Land: Ethiopië (nieuw)
Categorie: 14. Maghreb (extra)
FTV (2): 54 + 10 bonuspunten = 64
Bron: Netflix
Deze docu volgt dokter Alganesh die zich inzet voor Eritrese vluchtelingen in Ethiopische vluchtelingenkampen. De docu is vrij warrig van opzet en vliegt geregeld van de hak op de tak. Het werk van deze dokter, die zich geheel belangeloos inzet voor de minderbedeelden, is wel hartverwarmend.
Nipte 3*
oup
-
- 586 berichten
- 3176 stemmen
28. II (2019) - 61 minuten
Land: Wit-Rusland (nieuw)
Categorie: 18. Rusland en diens oude Sovjetrepublieken (extra)
FTV (2): 56 + 10 bonuspunten = 66
Bron: Amazon Prime
Nogal zwakke film die ik eerlijk gezegd alleen maar heb gekeken omdat ik ‘m toevallig op Amazon zag staan. En zo weer een nieuw land af kon vinken. Het camerawerk is zeeziekmakend. Prima dat je kiest voor ‘handheld’, maar dit was wel heel schokkerig allemaal. Acteerwerk is zwak. Het brakke en vage verhaal, over totaal achterhaalde denkbeelden en misvattingen (kennelijk nog wél actueel in Belarus) betreffende homoseksualiteit en HIV, doet de wenkbrauwen geregeld fronsen. Gelukkig duurt het allemaal niet lang en ben je met krap een uurtje al weer klaar.
Een hele kleine 2,5* voor de moeite