Hai Phuong (2019)

Vietnam
Actie

geregisseerd door Le-Van Kiet
met Veronica Ngo, Hoa Tran en Thanh Nhien Phan

Een beruchte voormalige bendeleidster probeert een vreedzaam leven te leiden op het platteland samen met haar dochtertje. Wanneer het meisje wordt gekidnapt beseft ze dat ze niet kan ontsnappen aan haar gewelddadige verleden. Koortsachtig gaat ze op zoek naar het kind en zal ze alles doen om het terug thuis te brengen.

avatar van Shinobi
Dit wordt er eentje om in de gaten te houden.

avatar van tattoobob
Goede cijfertjes op IMDB............ik ga deze zeker eens proberen.

avatar van Shinobi
Vietnamese Martial Arts.

Het lijkt erop dat steeds meer Aziatische landen zich mengen in het actiegenre. Ditmaal is het de beurt aan Vietnam. Wat mij betreft een positieve ontwikkeling.

Er wordt een simplistisch plot opgezet à la 'Taken' waar een alleenstaande moeder haar ontvoerde dochter moet zien te redden. Veel stelt het uiteraard niet voor, maar een dergelijke opzet is altijd prima om gelijk in de film te komen. De inleiding laat je rustig kennismaken met de moeder-dochterrelatie en hun leefsituatie, waardoor je bijna zou denken dat dit een dramafilm is.

De actie laat gelukkig niet lang op zich wachten en al gauw word je meegenomen naar de nodige achtervolgingen en gevechten. Ik heb begrepen dat hierin voornamelijk Vovinam (de traditionele vechtsport uit Vietnam) centraal staat. Op deze wijze ga je van het rustige platteland naar het nachtleven van Saigon. Hierbij is de cinematografie te prijzen, met name de neonbelichting is een genot voor het oog.

Veronica Ngo doet het naar behoren en het is zeker knap te noemen dat ze de meeste stunts zelf doet, maar nergens heb ik dat viscerale gevoel, zoals een Gareth Evans of Timo Tjahjanto wel naar voren weten te brengen. Door iets te veel cuts worden de gevechten helaas ook niet overzichtelijk in beeld gebracht. Alleen bij het slotstuk lijkt 'Hai Phuong' echt voluit te willen gaan.

Al met al een vermakelijke actiefilm, maar qua gevechten had ik toch iets meer verwacht.

Kleine 3,0 sterren.

avatar van AniSter
Prima actiefilm met goede opbouw van spanning. Vooral het gevecht tussen de twee dames in de trein was perfect gecoördineerd.

avatar van vranque
Degelijk en vermakelijk. Had google translate ondertitels maar bij dit soort films heb je eigenlijk geen ondertiteling nodig als je al zoveel van hetzelfde hebt gezien.
2.5* vermakelijk of niet het was een dooie eier.

avatar van vranque
2.5* vermakelijk of niet het was een dood gebakken ei op voorhand.

Wat een slap verhaal.
En ja dat was eigenlijk wel wat ik verwachtte maar toch.....
Een Vietnameze vrouwelijke Bruce Lee aan de gang in een onzinnige actie-comedy die helaas niet als comedy bedoeld was.
Toch vond ik hem ook wel vermakelijk.
Maar blijft deze film je bij of blijft die sowieso iemand bij?
Dat lijkt me net zo onwaarschijnlijk als deze hele film.

avatar van Grindhouse62
Shinobi schreef:
Vietnamese Martial Arts.

Kleine 3,0 sterren.
Hier kan ik mij helemaal in vinden. De drama en actie wisselen elkaar gedoseerd af en de gevechten zijn rijkelijk aanwezig en mooi verspreid over de film. Van mij mogen er van dit film-en productieteam meer van dit soort films komen. Van mij een dikke 3+

avatar van Noodless
De drama en actiescènes worden goed gedoseerd en de gevechten zien er goed uit. Ondanks dat het verhaal toch heel wat uitbuitingen aan de kaart brengt, wordt het allemaal wat oppervlakkig uitgewerkt en blijft het verhaal niet echt bij. Zo worden kinderen ontvoerd voor de organen, de vrouwen uitgebuit en de armen worden voor een beetje geld mee geronseld in de hele opzet rond de ontvoeringen van de kinderen. De locaties platteland / stad maken wel indruk wat natuur en drukte betreft. Omdat het niet zo maar een actiefilm is, maar een film met wat inhoud wil ik toch voor een gemiddelde score gaan. 6/10