AK-Nyeo (2017)

Zuid-Korea
Actie

geregisseerd door Jung Byung-gil
met Ok-bin Kim, Ha-kyun Shin en Sung-Jun

Sook-Hee is een huurmoordenares. Ze is opgevoed en opgeleid in Yanbian in China. Ze verbergt hare ware identiteit van huurmoordenares en gaat naar Zuid-Korea. Ze droomt ervan om een ander soort leven te hebben maar komt in aanraking met twee mannen. Joong-Sang is een mysterieuze man die huurmoordenaars traint en Hyun-Soo observeert Sook-Hee.

avatar van Shinobi
Dit belooft wel wat als ik de trailer zo zie.

avatar van Cikx
Ben ook benieuwd. Ziet er stijlvol uit.

avatar van jeroentjuhhhhh
Goed nieuws! Arrow brengt hem op BR uit.

avatar van tattoobob
Leuk...ik ga zeker kijken.

avatar van hendrikjanjansen
Lovende recentie in Empire Magazine: "see it before everyone tries to copy the best bits."

Hopelijk brengen ze hem binnen afzienbare tijd uit de bios hier. Ben erg benieuwd!

avatar van SPT
SPT
Heel matig, het grootste deel van de tijd is het meer een drama dan een actiefilm. Met een verhaal dat boeiend noch overtuigend is.

Goed.

Maar uhm, "copy the best bits"? Die best bits zijn gecopied uit Hardcore Henry natuurlijk. De hele intro is first-person actie geweld. Toegegeven, van het hoogste niveau en het kan mee met een Hardcore Henry, maar ongezien is het niet. Zo ook die scene met de motoren. Supergaaf camera werk, je zit je af te vragen hoe ze het voor elkaar krijgen, maar ook die scene deed weer denken aan HH.

't Is vooral jammer dat net die scenes er bovenuit springen en bij zullen blijven, want de rest is een stukje minder. Redelijk verhalend en dramatisch, maar de verschillende elementen zijn bij elkaar geraapt vanuit andere films. Het is jammer want het haalt het tempo uit de film.

Acteerwerk is wel in orde, visueel (buiten de actiescenes dan) kan Zuid-Korea normaal wel beter. Het oogt net iets te donker en te troosteloos, daar waar een beetje kleur en iets strakker camerawerk de boel had wat kunnen opfleuren. 't Is het net allemaal niet.

Drie of vier actiescenes, da's de reden om deze film te zien. En toegegeven, ze zijn echt wel spectaculair en indrukwekkend. Een gemiste kans dat de film daarrond wat minder is.

avatar van Left4Dead
Wat een domper.

De regisseur heeft hoogst waarschijnlijk de clip The Weeknd - False Alarm - YouTube gezien en gedacht: "Dat kan ik ook". Maar Ilya Naishuller deed het veel beter met haar clip, en later met Hardcore Henry, dan Jung Byung-gil probeerde met deze prent in bepaalde actiescènes.

En dat is dan nog niet eens het enige kopiegedrag dat de regisseur vertoont, nee want het verhaal lijkt verdacht veel op de film Nikita . Maar het wil gewoon maar niet lukken met deze film. Het doet traag aan en er zitten veel saaie stukken gebabbel in waar gewoonweg niet doorheen is te komen. Een worsteling om het in één woord te kunnen samenvatten.

Het verhaal kon mij op geen moment boeien, dat komt vooral omdat de personages wel zo plat neergezet zijn dat je ook totaal geen binding met ze kunt krijgen. Totaal zoutloos en niet boeiend allemaal. En dan als klap op de vuurpijl ook nog maar eens de film 143 minuten gunnen, dat met een erg saai script blijkt een doodsteek te zijn. Waar ik normaal behoorlijk fan van Zuid Koreaanse actie/thriller/horror ben, ben ik door deze prent echt wel afgeknapt. Misschien wel te hoge verwachtingen bij het lezen van het plot, toch meen ik te moeten zeggen dat ik echt betere producten uit die hoek van Azië heb gezien.

Jammer...... tja wat moet ik zo'n prent nou als beoordeling geven. Nou vooruit, een 3 hier 2 sterren.
Een zeer trage zit, zoals SPT hierboven al aangaf: "het grootste deel van de tijd is het meer een drama dan een actiefilm". Je kunt al snel erg bedrogen uit de film raken.

BTW, op IMDB staat er ook drama naast actie bij het genre. En terecht.

avatar van james_cameron
Prima zuid-koreaanse aktiefilm, qua plot en spektakel een soort kruising tussen La Femme Nikita en Hardcore Henry. De virtuoze openingsscene vormt helaas direct het hoogtepunt; daarna heeft de film moeite het niveau vast te houden. Niettemin valt er te genieten van een reeks opwindende aktiescenes en de mooie hoofdrolspeelster kan natuurlijk ook geen kwaad. Uiteindelijk had hier wel wat meer ingezeten, vooral de plot had strakker verteld kunnen en moeten worden, maar voor aktiefans zeker de moeite waard.

avatar van Mr Thee
“The Villainess” nonetheless succeeds in being one-of-a-kind for its delirious action choreography and overall narrative dementia.

Bron:
‘The Villainess’ Review – Variety

Tja, wellicht een last minute snack @IFFR 2018

Duidelijk geschreven door iemand die Hardcore Henry nooit gezien heeft. De beste momenten uit deze film zijn een stijlkopie van HH, alleen zit er hier veel meer vulling tussen waardoor het al snel wat saaier is. Weinig one-of-kind aan jammer genoeg.

avatar van tattoobob
BAM....zin in als een malle

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Deze film zien maakt dat ik het superieure Hardcore Henry nog meer ga waarderen. Die film is zoveel beter.

Gaaf! Dit kunnen alleen Koreanen op deze manier. Die intrige binnen intrige. De zalige dolkomische gruweldingen die ze elkaar aandoen. Ik heb 2enhalve uur met een grijns van oor tot oor gezeten. Hier niks geen verzuring omdat ik teveel films heb gezien, gewoon weer vers genieten. Fantastisch.

Schijnt dat er cameratrucjes zijn afgekeken? Zag er goed uit! Maar het beste zit totaal niet binnen de actiescenes, die qua choreografie een bijeengeknipt zootje zijn o.h.a. Juist het mooie zit in camerastandpunten- en bewegingen buiten het geweld!

Qua vechtchoreografie doet Raid 2 het beter, terwijl de (vind ik) kenmerkend Koreaanse sadistische humor (met die rotkoppen van de kerels, wat zijn ze toch lelijk vooral tov de dames) en (weder)verraad/drama/wraak huer beter zijn. Qua score wou ik die 2 gelijktrekken maar ik had Berandal al op 5* Mazzeltje voor Villainess!

Ik zal dat HH ns opsnorren, de naam Bekmanbetov belooft wat, al riekt het meer naar computerspelletje dan film. Daarnaast; Hardcore Henry klinkt als homoporno

En Tarantino is ook een copycat mietje. Basta.

Ik ga nog even nagenieten van deze zaligheid. Moi!

avatar van Biosguru
Ik vindt dus die sentimentele dingen ook erg fijn. Zoals die andere huurmoordernares die even een selfie komt maken op de bruiloft. Of die scene met haar dochter die haar nieuwe man vertelt dat ze haar moeder altijd moet troosten. Dat kind doet dat met een volle mond met rijst. En dat maakt het dan toch weer grappig en origineel.

@Onderhond Thuis of in de bioscoop gezien?

Biosguru schreef:
@Onderhond Thuis of in de bioscoop gezien?

Thuis gezien.

avatar van Biosguru
Ja, dat dacht ik. Geen idee hoe groot je thuis kijkt. Maar ik heb me er geen moment mee verveelt. Continue een leuk idee of beeld te zien. Gezien dat toen haar eerste man haar opzocht in het restaurant ze aan het tafeltje erachter alles met een mobieltje aan het filmen waren? De hand nog in de bus zien slingeren? CinemaScope op een tv is dubbel balen.

Het is vooral Koreaans melodrama en de humor die dubbel balen zijn. Ik zit op een tweetal meter van een 43" scherm met best goed zicht, dus daaraan heeft het allemaal niet gelegen. Zou me niet verbazen moest ik er in de bioscoop zelfs met een halfje minder afgekomen zijn, saaie stukken zijn in de bios vaak net dat beetje saaier.

Onderhond schreef:
Het is vooral Koreaans melodrama en de humor die dubbel balen zijn.

Huh?! Dubbel genieten!

avatar van Biosguru
Haha, ok Onderhond, we zijn het niet met elkaar eens, ik vindt Koreaanse humor leuk. Zoals die scenes met die agenten die de toekomstige echtgenoot zitten te dollen. Ik vindt het mooi, lastig uit te leggen.

avatar van John Milton
Oef, het viel mij helaas ook behoorlijk tegen, terwijl ik verwachte dit erg leuk te gaan vinden.

Omdat ik geen fan was van die film en dat perspectief, was ik dolblij dat de first person view die we eerder in o.a. Hardcore Henry zagen, na de openingsscène weer verdween, hoewel die esthetiek ook wel zijn stempel drukt op hoe andere actiescènes gefilmd zijn. Zoals die op de motoren. Het is knap gemaakt, en je vraagt je inderdaad soms af hoe ze een uitzonderlijk dynamische cameramove voor elkaar hebben gekregen. Maar om nou te zeggen dat het de actie voor mij spectaculairder maakt, nee. Doorgaans niet.

Wat dat betreft ben ik een grotere fan van The Raid en meer recentelijk Atomic Blonde. Bij de eerste vooral vanwege de martial arts en bij de tweede hoe die op cinematografisch vlak in long takes in beeld gebracht zijn, met de camera weliswaar niet zó dynamisch, maar evenmin knallend van het ene naar het andere point of view, meevallend en botsend met de karakters. Ik ben het eens met OH dat het visueel nog wel iets mooier had gemogen, en in sommige scènes viel de belichting me zelfs negatief op. Dat heb ik niet vaak, en is toch zonde. Aan de blu-ray kwaliteit lag het niet.

Maar het waren voor mij het absoluut onnodig chaotische plot in combinatie met een vreemd lange speelduur voor dit verhaal, die mijn waardering voor sommige van de echt wel goede action set pieces opbreken. Bij sommige scènes werd ik echt wat onrustig (met het eerder aangehaalde melodrama, maar ook humor en romantiek die voor mij niet werkten), aangezien het verhaal en de karakters me weinig deden. Dan wil je door naar de actie, waar je de film eigenlijk voor keek. En dan moet je hier regelmatig even wachten. Toen het laatste half uur begon had ik al zo vaak op mijn horloge gekeken dat de 3* die ik gisteravond gaf, eigenlijk niet op hun plaats zijn. Daar doen die knap uitgevoerde (doch niet helemaal naar mijn smaak in beeld gebrachte) actiescènes weinig aan af.

De scènes die soms bijna letterlijk uit La Femme Nikita/The Assassin leken te komen (Met een zojuist in elkaar gezette sniper rifle vanuit het toiletraampje schieten, na net gehoord te hebben wie geliquideerd moet worden), hielpen ook niet echt.

avatar van mcdaktari
Zal ongetwijfeld wel weer stevige actie zijn als het van Koreaanse komaf is. Zin in.

avatar van Banjo
Het begon echt goed en ik hoopte dat die over de top actie door zou gaan...
Maar helaas het werd erg rommelig en het verhaal zakte zelfs in.
Ik kon er niet meer van genieten..
Ik was klaar voor hardcore Henry actie maar helaas.

2 1/2 ster

avatar van sinterklaas
Pfff, zo saai als de neten.

Splendid wil ook nog wel eens irritant zijn met zijn vele vergelijkingen met andere films: Hardcore Henry, The Raid, Nikita en co... Ook deze film wordt geheel de hemel in geprezen.

Nu had ik deze film al wel wat langer in het oog, en een first person heroic bloodshed? Kan heel leuk zijn.

Nou, deze film wordt helemaal tentoongesteld als het bovengenoemde, maar na één zoutloze bijeenschraapsel van elementen van de zonet genoemde titels in het begin... ontpopt de film zich in een gortsaai soort relatiedramaatje, waarvan we dit thema ook honderden keren eerder hebben voorbij zien komen in misdaadfilms. Een paar folterscenetjes, hele slechte meneren, een jankerig verwend meisje, een oh zo tedere buurman... en ochja natuurlijk, een paar kills... een sniperscene die rechtstreeks is gejat uit Nikita, (ja geen wonder dat hij er dan mee te vergelijken is) een paar smakeloze afgeraffelde schiet en hak en zaag-momentjes (die bus-scene was nog wel redelijk goed) en we hebben de kijkers weer tevreden gesteld. En dan die twist met dat die badguy haar vader is ofzo... werkte voor mij ook niet meer.

Nee, ik kan concluderen dat de Koreaanse cinema, die zich in de jaren '00 heeft ontwikkeld wat betreft actie en misdaad, nu slechts bestaat uit nakauwselen ervan.

avatar van Left4Dead
sinterklaas schreef:

Ja, dat gevoel heb ik helaas ook.
ZK wil Hollywood achterna lopen, in dit geval volledig achteruit boeren.
Hoop dat het weer goed komt.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Voor wraakfilms moet je echt wel in Zuid-Korea zijn. Die filmmakers hebben duidelijk een ventiel dat moet gelucht worden. Qua verhaal is het niet altijd even bijzonder en samenhangend, maar dat wordt goedgemaakt met actie en spektakel. En hier en daar zelfs enkele mooie scènes. We zijn beter gewoon van Zuid-Korea, maar het valt best nog mee. Het is de debuutfilm van Jung Byung-gil die duidelijk op die actiescènes heeft gemikt. Maar ik ben wel benieuwd wat hij nog zal brengen. Er zit duidelijk potentieel in, maar dan moet hij wel de gehele film in gedachten houden.

Vooral voor liefhebbers van het genre is dit smullen, maar het is uiteindelijk beter dan het doet uitschijnen, dus bereikt het hopelijk een breder publiek.

avatar van Filmkriebel
Vrij chaotische vertelstructuur voor deze Koreaanse Femme Nikita. Werkelijk, op een bepaald moment volgde ik niet goed meer met talrijke flashbacks die er dan nog niet-chronologisch in verwerkt zitten. Nogal ver gezocht soms voor wat eigenlijk niet meer dan een klassiek wraakverhaaltje is. De actiescènes zijn niet erg talrijk maar wel overgoten met veel bloed. Enkel en alleen om de finale scène is deze film het kijken eens waard.

avatar van EW101
Erg fijne film, maar het is zeker niet zonder gebreken.
Wat eerder gezegd is hier, kan ik mij wel in vinden. De film is zeker knap gemaakt. Het ziet er verzorgt uit en laat enkele heerlijke actiescènes zien. (vooral in de finale die het kijken sowieso de moeite waard maakt)
De camera is ook erg beweeglijk in de goede betekenis van het woord. Het zorgt ervoor dat je vloeiend van scène naar scène gegooid wordt zonder dat je het echt doorhebt of het gaat mee in de actie zonder de actie uit beeld te verliezen.
Het verhaal mocht er ook wezen, maar qua tempo en vertelstructuur was het vrij chaotisch. Het ging soms iets te snel waardoor sommige dingen zoals de relatie tussen de geheimagenten niet genoeg uitgewerkt wordt. Daarbij waren de flashbacks inderdaad iets verwarrend.

avatar van keimpeS
Sterke film, ook visueel erg mooi, het deed mij idd ook denken aan Hardcore Henry bij de openingsscène. De film kent vele van die mooie scene’s ook de achtervolgings scène op de motors waren over de top! Kortom genoten!

avatar van Phantasm
Voor zo 'n lange speelfilm had er best wat meer aktie in gemogen, viel me een beetje tegen.

avatar van parcivalis
Grotesk geweldsdrama uit Korea. Er worden aan de lopende band mensen vermoord met messen en geweren en sloophamers, executies etc. Ontbeert de Kill bill knipoog en slaat daarom dood.

avatar van filmkul
Matige actiefilm. Het verhaal is niet heel bijzonder en wordt nog al wat rommelig uitgewerkt door Jung. Door gebruik te maken van vele flashbacks is het lastig het verhaal te volgen. Door het toepassen van diverse cameratechnieken zijn de vele actiescenes net zo chaotisch als het verhaal. Een enkele scene is de moeite waard. Verder ziet de film er visueel goed uit. Total chaos. 2.0/2.5