Aknyeo (2017)

Zuid-Korea
Actie

geregisseerd door Jung Byung-gil
met Ok-bin Kim, Ha-kyun Shin en Sung-Jun

Sook-Hee is een huurmoordenares. Ze is opgevoed en opgeleid in Yanbian in China. Ze verbergt hare ware identiteit van huurmoordenares en gaat naar Zuid-Korea. Ze droomt ervan om een ander soort leven te hebben maar komt in aanraking met twee mannen. Joong-Sang is een mysterieuze man die huurmoordenaars traint en Hyun-Soo observeert Sook-Hee.

avatar van parcivalis
Grotesk geweldsdrama uit Korea. Er worden aan de lopende band mensen vermoord met messen en geweren en sloophamers, executies etc. Ontbeert de Kill bill knipoog en slaat daarom dood.

avatar van filmkul
Matige actiefilm. Het verhaal is niet heel bijzonder en wordt nog al wat rommelig uitgewerkt door Jung. Door gebruik te maken van vele flashbacks is het lastig het verhaal te volgen. Door het toepassen van diverse cameratechnieken zijn de vele actiescenes net zo chaotisch als het verhaal. Een enkele scene is de moeite waard. Verder ziet de film er visueel goed uit. Total chaos. 2.0/2.5

avatar van Zwolle84
De gave first person-openingsscène zette me gelijk op scherp en zo kwamen er verderop nog een paar erg fraaie, brute actiescènes voorbij met vaak ook erg mooi camerawerk. Het probleem is alleen dat er te veel verhaal in gestopt is dat bovendien ook totaal niet interessant is. Het haalt de vaart alleen maar enorm uit de film. Daar had makkelijk minimaal een halfuur vanaf gekund.

avatar van cinemanukerke
Soms gaat het over de beleving maw dat ik geniet bij het bekijken van de film. Het kan zijn dat verhaal niet origineel is, het kan zijn dat bepaalde scenes gepikt zijn of het kan zijn dat een scene een copy cat van een andere film is maar daar hou ik geen rekening mee (ik heb zowel HH als Nikita niet gezien dus dat scheelt wel). Die eerste scene deed me trouwens meer denken aan de video games dus de uiteindelijke inspiratie bron zit misschien wel in een ander medium. Mijn verdict : het opent met een visuele rollercoaster, er is een mix van drama en wraak dat mij niet stoort en een verhaal met twists en turns (narratief is het inderdaad complex) dus ja voor mij een geslaagde avond/film. Jammer dat het hoofdpersonage niet als een tragische figuur naar voren komt want de film gaat duidelijk in de richting van noodlot en fataliteit.