Retablo (2017)

Peru / Duitsland / Noorwegen

geregisseerd door Alvaro Delgado Aparicio
met Junior Bejar, Magaly Solier en Amiel Cayo

Segundo Paucar, een 14-jarige jongen, wil net als zijn vader worden en doorgaan met de familietraditie. Zijn vader is een professionele maker van zogenaamde retablo's; ambachtelijk gemaakte kasten met miniatuurpoppen die volkskunst uitbeelden, waarbij historische of godsdienstige taferelen getoond worden. Op weg naar een gemeenschapsviering in de Andes observeert Segundo per ongeluk zijn vader in een situatie die zijn hele wereld vernietigt. Gevangen in een chauvinistische omgeving probeert Segundo zwijgend af te rekenen met alles wat hem overkomt.

Vanaf 4 juli in de bioscoop (Arti Film)

avatar van Baboesjka
Zoveel mooie, heldere en vrolijke kleuren in deze film, maar daarachter gaat een naar verhaal schuil over grote geheimen, homohaat en alles wat daarmee gepaard gaat. Het raakte mij. Het kwam echt binnen en ik wilde de hele tijd weten hoe het verder ging. Het acteerwerk vind ik ontzettend goed en realistisch, en de uitwerking vind ik mooi klein en ingetogen. De retablo’s voegen nog meer schoonheid en artisticiteit toe aan deze film. Wat een prachtige, ambachtelijke kunstwerken. Een sterke film. 4*