The Jackal (1997)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Duitsland / Japan
Actie / Thriller

geregisseerd door Michael Caton-Jones
met Bruce Willis, Richard Gere en Sidney Poitier

The Jackal (Bruce Willis) is een mysterieuze huurmoordenaar die door de Russische maffia wordt ingeschakeld om in een wraakactie de directeur van de FBI om te brengen. De FBI krijgt hier lucht van en ziet zich genoodzaakt de hulp in te roepen van gevangen IRA-terrorist Declan Mulqueen (Richard Gere), de enige die The Jackal kan identificeren. Remake van The Day of the Jackal (1973).

avatar van Curriculum
Fascinerende film met Bruce Willis als meedogenloze huurmoordenaar.
In de film wordt verklaard hoe de FBI en de CIA deze huurmoordenaar niet konden traceren, maar Declan lukt het binnen enkele dagen Met behulp van erg vergezochte methodes en ingevingen, die achteraf allemaal overeen kwamen met de waarheid.

*3.0

avatar van erpunited
Goede film. Ik vond Bruce goed acteren. Richard gere ietsjes minder geslaagd. Maar heerlijke actie en spanning. Verveeld geen moment. Je blijft geboeid kijken

snivoos schreef:
Konden ze geen echte Ier vinden?
Zooo irritant!

Net het origineel gezien uit 1973. Konden ze geen echte Fransen vinden? Of misschien Britten die op zn minst Engels konden spreken in een Frans accent, of misschien Britten die redelijk vloeiend Frans spreken? ZOOOO irritant.

Na het zwakke begin begon ik licht zenuwachtig te worden of dit het niveau van The Jackal zou worden. Gelukkig gaat het daarna snel beter. De lompe Russische accenten maken plaats voor de schmierende Willis en de aardig uitgewerkte voorbereiding op de moordaanslag. Maar toch weet de prent me nooit echt helemaal te boeien. Naarmate het plot vordert wordt de precieze Jackal steeds een stukje meer weggezet als een dwaas, terwijl de kennis van Declan tot aan de hemel rijkt. Het voelt tamelijk onrealistisch aan. Het clichématige slotakkoord had niet veel meer te bieden, de film was na de aanslag op de First Lady al over z'n hoogtepunt heen. Tel daar het over het algemeen matige acteerwerk bij op en ik kan The Jackal niet het voordeel van de twijfel geven: 2,0*

avatar van witboek
De jackal kon nogal goed zijn haar doen. Hij zou als kapper kunnen werken

avatar van Daniël44
Best wel een goede actie-thriller met een geniale Bruce Willis als huurmoordenaar. Ook Richard Gere als ex-IRA terrorist was best wel geslaagd. Alleen die zogenaamde humor er soms tussendoor vond ik wat minder en ook ergerde ik me aan het personage van Jack Black.
Het is niet allemaal heel geloofwaardig, zoals dat de FBI zomaar een voormalige terrorist laat rondlopen zonder handboeien en zelfs een geweer geeft. Maar het verhaal is voor de rest gewoon goed en de acteerprestaties mogen er ook zijn. Net als de Die Hard-films is ook deze film met Bruce Willis gewoon een goede actie-thriller.

avatar van DutchTakeshiro
Prima actiethriller. De bekende trucjes van het genre worden in The Jackal herhaald, maar het ziet er allemaal gelikt uit. Regisseur Michael Caton-Jones maakt een film die ondanks een aantal sterke scènes toch een beetje te lang is. De film zou beter tot zijn recht zijn gekomen in anderhalf uur. Het niveau van de film zakt op sommige momenten weg omdat de snelheid uit de film wordt gehaald. Het verhaal van The Jackal is interessant en biedt genoeg om niet alleen afhankelijk te zijn van de actie (die er trouwens prima uitziet).

Bruce Willis steelt toch wel de show als de huurmoordenaar the Jackal. Een best wel frappante rol voor Willis omdat hij bijna altijd de goedzak speelt. Ik moet zeggen dat ik dit een verfrissende rol voor hem vindt. Willis heeft altijd zo'n ontwapende uitdrukking op zijn gezicht en om hem dan met precies die dezelfde uitdrukking een slecht persoon te zien spelen is amusant. Richard Gere speelt prima alleen ik snap niet waarom ze niet een echte Ier hebben gekozen voor de rol van Declan Mulqueen. Je hoort namelijk meteen dat het accent gespeeld is en dat leidt een beetje af. Sidney Poitier heeft een goede ondersteunende rol als de FBI agent Carter Preston en heeft een fijne chemie met Richard Gere.

Verder valt er niet zoveel te zeggen over deze film. Het is een degelijke actiethriller die geen hoogvlieger is maar het toch beter doet dan een hoop genregenoten. Een aantal gebeurtenissen en situaties in The Jackal voelen een beetje ongeloofwaardig aan maar dat mag de pret verder niet drukken. De film bouwt zich goed op en de uiteindelijke climax is dan ook meer dan goed.

avatar van des1
Beste... edoch kleine rol is die van Jack Black als wapen in elkaar knutselaar. Die slaagt erin om het maximale te halen uit korte acte de présences in films. Deze versie haalt het uiteraard niet bij het origineel, maar da's een open deur die al door menigeen hier zal zijn binnengetreden. Flauw eind.

lezertje
Prima actiethriller met prima acteerwerk. Met name Bruce Willis, die zich door middel van zijn vermommingen heerlijk kan uitleven in verschillende typetjes. Heeft weinig met de originele film uit 1973 te maken en nog minder met het boek van Frederick Forsyth, die niet vermeld wilde worden als auteur.

avatar van IH88
“A man like this doesn't make mistakes.’

Degelijke thriller die wel iets te lang duurt en een te lange aanloop heeft. De spanningsboog kan niet de hele tijd strak staan, maar The Jackal neemt soms wel heel veel gas terug. Bruce Willis kan zich lekker uitleven als huurmoordenaar en zijn transformaties zijn eigenlijk de hoogtepunten in de film.

Gere is ook goed maar zijn ingevingen worden op een gegeven moment lachwekkend. Hij heeft iedere keer gelijk en komt wel heel makkelijk elke keer op het spoor van Willis. Dat terwijl de FBI en de CIA achter de feiten aanlopen. De andere acteurs met Poitier voorop zijn degelijk en dragen hun steentje bij. Het einde is spannend. Onrealistisch en een beetje belachelijk, maar spannend.

Gisteravond deze film voor de 150ste keer gekeken zowat en blijft erg goed.
De beste filmscene vind ik als Willis en Gere elkaar in de ogen kijken (tweemaal toe in de film) dat is verruit de koudste blik uit de filmgeschiedenis.
De soundtrack vind ik veruit de beste soundtrack ik tot nu toe gehoord heb in een film.

een spannende film met bruce willis.heb me best vermaakt.maar er zijn betere films met bruce dus 3 sterren.maar zeker geen slechte film.

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, ik heb mijn stem iets verhoogd, de hele film verveeld niet, je blijft geboeid kijken wat er gaat gebeuren, leuk kat en muis spelletje en een goede ontknoping!
Wat ik mistte was wat meer actie, ik vond het lang duren voor er iets gebeurde.
Als er nog meer actie in had gezeten had ik meer sterren gegeven.
maar al met al best een goede film!

Flauw filmpje.

Eigenlijk zit er maar één goeie scene in: die waar Willis Black compleet aan grot schiet. Dat was ook nog de enige scene die ik me herinnerde, want had deze al eerder gezien (zo'n kleine 20 jaar geleden).

Verder is het een redelijk klassiek jaren '90 actie/thrillertje. Visueel compleet doods, qua soundtrack wat standaardmuziek uit de schuif getrokken en wat B-acteurs in de hoofdrollen. Willis is dan nog wel aardig, maar slaat een nogal dom figuur met z'n idiote vermommingen, Gere als stoere Ier (heh) is een aanfluiting en Poitier ... njah.

Het einde laat zich al raden, veel spanning zit er dan ook niet in verder. Wie graag dit soort thrillertjes kijkt kan er allicht nog wat plezier uithalen, behalve die scene halverwege vond ik het vooral ondermaats en bij momenten ook gewoon saai. Blij dat het uiteindelijk afgelopen was, want meer dan twee uur van een film als deze is niet echt te verantwoorden.

avatar van Toontje G
Niet echt spectaculair.

avatar van chack
Zojuist aangezet sinds een paar jaar geleden. Zover ik kan heugen is het een vermakelijke film.