ad

The Jackal (1997)

Actie / Thriller | 124 minuten
2,97 1.303 stemmen

Genre: Actie / Thriller

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Duitsland / Japan

Geregisseerd door: Michael Caton-Jones

Met onder meer: Bruce Willis, Sidney Poitier en Diane Venora

Releasedatum: 14 november 1997

Over The Jackal

"How do you stop an assassin who has no identity?"

The Jackal (Bruce Willis) is een mysterieuze huurmoordenaar die door de Russische maffia wordt ingeschakeld om in een wraakactie de directeur van de FBI om te brengen. De FBI krijgt hier lucht van en ziet zich genoodzaakt de hulp in te roepen van gevangen IRA-terrorist Declan Mulqueen (Richard Gere), de enige die The Jackal kan identificeren. Remake van The Day of the Jackal (1973).

imageimageimageimageimageimageimageimage

Ian Lamont

The First Lady

avatar van Catscan

Catscan

Leuk om eens te kijken, Maar god, hoe moeilijk kun je een aanslag maken als s'werelds "gevaarlijkste" hitman! i.p.v gewoon met een sniper rifle een simpel gericht schot te lossen en weer naar huis te gaan, zet tie de meest ingewikkelste constructie op en besteld die een kanon van heb ik jou daar, die die 10 meter verder op vanaf een bankje met een "brilliante" vermoming aan het besturen is!! nogal een lachertje als je het mij vraagt. 2 **

avatar van Catscan

Catscan

Jeauhan schreef:

Actiethrillertje dat vrij weinig om het lijf heeft. Vrij vergezocht en niet realistisch uitgewerkt verhaal. Vooral de rol van Mulqueen in het verhaal is zeer onwerkelijk. Gere zet hem echter nog redelijk neer en ook Willis doet het aardig. Goed op zijn plaats als badguy (en tevens badgay). Enige wat de film verder nog rest is het zorgen voor enig vermaak. Daarvoor zorgen de slechte vermommingen en het überlompe geweer/kanon dan nog, maar eigenlijk is het om te huilen.

Helemaal mee eens!

avatar van predator

predator

zwakke remake met matig acteerwerk

avatar van The Almighty

The Almighty

Goede film met geweldige acteerprestaties van Bruce Willis. Verder vond ik het verhaal niet echt orgineel, de Amerikanen zijn goed en de Russen zijn slecht.

avatar van AjaxRulezzz

AjaxRulezzz

• 2085 berichten

Mooie film, goede actie en het acteerwerk was inderdaad wel goed. Het verhaal was inderdaad standaard, maar niet dat de Amerikanen goed zijn en de Russen slecht, want Bruce Willis was toevallig een Amerikaan. En in Rusland vinden de russen zelf de russische maffia ook slecht

avatar van brabusRUS

brabusRUS

Heb de film gister weer gezien en ik blijf het elke keer weer een zeer vermakkelijk spectakel te vinden. Het verhaal heeft inderdaad een aantal zwakke punten. Bijvoorbeeld wat Catscan al zei. Maar Bruce Willis maakt in mijn ogen veel goed. Ik vind hem in deze film uitstekend spelen als bad-guy. Verder speelde Jack Black ook nog een kleine geinige rol.

Het einde vond ik in niet erg goed. Richard Gere leek soms slimmer dan Einstein! De 'slechte' Russen speelde gelukkig geen grote rol in de film. Alleen de accenten van de Russen waren een tikkeltje overdreven.

De vermoming vond ik niet slecht. In mijn ogen waren ze overtuigend.

avatar van donkied

donkied

Echt een heerlijke film om te zien. Ben niet echt een grote fan van Richard Gere (behalve in ''The First Knight'') en dat is dan ook meteen een minpuntje aan deze film. Bruce Willis is erg goed en zorgt voor een goed beeld van de superassasin. Leuk trouwens om hem ook weer is als de badguy te zien i.p.v. de heroische goodcop. Het scenario laat soms wat te wensen over maar het is niet slecht. De opbouw is erg goed. Alle voorbereidingen voor één (geplande) moord. dat zie je meestal niet in een film.

avatar van donkied

donkied

Ik vraag me alleen af waarom Preston Majoor Koslova bedankt voor het redden van zijn leven nadat ze uit de nachtclub komen. Zij was namelijk degene die bedreigt werd en niet hij. ????

avatar van Heccer

Heccer

super film,. gewoon kijken

Menace2society

Een matige film waar veel potentie in zat.

Het verhaal is goed genoeg om een spannende film van te maken,ook de acteurs zijn niet mis,maar is allemaal maar heel slap geworden.

Gere en Willis acteren niet slecht maar ook niet erg sterk,ze kunnen beter.

De fllm is zelden tot nooit spannend,en ook zit er te weinig actie in.

De film begint nog veel belovend maar gaat uiteindelijk als een nachtkaars uit.

avatar van oemoemenoe

oemoemenoe

goeie onderhoudende actie met soms wat cynisme mooi in beeld .

ik heb me niet verveeld.

avatar van totkijkdanmaar

totkijkdanmaar

Een van de betere Bruce Willis-films vind ik. Geen topfilm, wel onderhoudend genoeg om lekker te kijken. Wel een topprestatie van de grimeurs, om Willis steeds weer in een totaal andere gedaante te presenteren. Beetje jammer voor Richard Gere dat hij nogal wordt weggespeeld door Willis.

avatar van Poppe

Poppe

Afgezien van Richard Gere en dat malle overdreven Ierse-accentje, toch een zeer onderhoudende actie/thriller met een paar leuk Willis-momenten.

Vermakelijk actievoer!

avatar van John Lee Hooker

John Lee Hooker

Lekker actiefilmpje met een lange, spannende achtervolging. Willis als de badguy, leuk om te zien. Er zit een goeie vaart in, gedurende hele film. Jammer dat Willis gewond raakt en uiteindelijk gepakt wordt hoe slim 'ie ook is. Ik hoopte echt dat hij zou ontkomen. Leuke eindscene waarin er nog een meisje wordt gegijzeld. Weinig op aan te merken.

scorsese

Aardige remake die niet in de buurt komt van het origineel maar toch leuk genoeg is om te kijken. Het verhaal wijkt op vele punten ook af van The Day of the Jackal en is zeker ook niet altijd even geloofwaardig. Verder een spannend en actie-vol einde. Bruce Willis is dreigend genoeg als de badguy, het Ierse accent van Richard Gere is nogal nep en Jack Black heeft een leuke bijrol.

avatar van Le Professionnel

Le Professionnel

Zeer matige remake van de The day of the jackal vooral bijdehandje Gere met zijn ierse nepaccent vond ik uiterst irritant.

avatar van TimoGoedhart

TimoGoedhart

Ik weet het, deze film had beter kunnen zijn, maar heb je dat KANON! gezien. Alleen al 3.0 waard. Net gekocht op Blu-Ray en na 7 jaar weer gekeken en nu zie ik inderdaad dat er wat steekjes vallen op het gebied van acteren. Maar nog steeds vind ik het een heerlijke film. 3.5

avatar van DragQueen

DragQueen

Goede actie-thriller, met goede actie en spannende momenten. Willis en Gere spelen prima rollen. vooral Willis als badguy blinkt uit. een vermakelijke film, waar een goede vaart in zit. 3,5 ster.

avatar van judgepaddy

judgepaddy

• 1966 stemmen

Willes doet het hier prima, zo goed zelfs dat ik partij voor hem ging kiezen. Vooral omdat zijn tegenstander die belabberde nep Ier Gere is die voor mij de film totaal verpeste.

avatar van 606

Zeer degelijke actie / thriller met een goed en spannend verhaal.

Het acteren was goed maar Willis was met zijn vermommingen gewoon prima.

3,5 ster

avatar van snivoos

snivoos

Konden ze geen echte Ier vinden?

Zooo irritant!

avatar van TimZor

TimZor

Leuk filmpje waarin Willis wel een van de hoogtepunten was met al zijn vermommingen.

avatar van Grendel

Grendel

Ik vind het eenslechte verfilming van een sterk boek. Ik kijk veel liever naar de oorspronkelijke verfilming The day of the Jackal uit 1973. Niet alleen volgt die het boek, maar die is ook geloofwaardiger en minder voorspelbaar. Desalniettemin doet Willis het leuk als kameleon.

avatar van Marlon Aarssée

Marlon Aarssée

goede film, ben geen fan van Gere maar Willis en Poitier zijn top

goede film met een goede cast

erg spannend en mooie acties

ga hem zeker nog een paar keer kijken

avatar van mnrk

mnrk

Een prima film van Michael Caton-Jones....

Het verhaal is in orde en er gebeurt genoeg waardoor de vaart er lekker in blijft zitten, de actie is ook in orde.

Het acteerwerk van Bruce Willis is zoals in bijna elke film dik in orde, maar ook Richard Gere en Sidney Poitier zijn een prima aanvulling in deze film en maken de film nog beter.

Ook erg leuk is de bijrol van Jack Black .....

avatar van xxERWINxx

xxERWINxx

Wel een leuke film, maar bijna geen actie! Gebeurd niet zoveel in deze film behalve paar achtervolgingen.

Hier had je veel meer uit kunnen halen, want verhaal was goed.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Zwaar onderschat, al kan ik begrijpen waar het schoentje knelt. Het is een heel andere feel dan Zinnemans film. De film werd herwerkt als een hollywoodiaanse actiethriller en is meer een film op zich dan een remake. Daarom vind ik de vergelijkingen tussen beide versies wat onterecht en is het best om die als twee afzonderlijke werken te bekijken.

Intussen al menig maal gezien en hij blijft vlot en spannend en staat garant voor een opwindend filmavondje. Het is een strijd tegen de klok om de snode superkiller te pakken voor hij zijn moorddadige plannen kan uitvoeren. Willis speelt één van zijn zeldzame rollen als bad guy, die net iets te geforceerd kil en ijzig overkomt. Gere daarentegen komt helemaal niet uit de verf en speelt een functionele rol : alles is gericht op de confrontatie op het einde . Ook de Russen zijn hier echt wel stereotiepe figuurtjes. De spanning zit er soms goed in door de gelijke krachtmeting van beide zijden. The Jackal bouwt zich met gemak op tot wat ik een zeer goede finale vind en scoort hoog op herzieningsgehalte. 4*

avatar van tommykonijn

tommykonijn

• 2027 stemmen

Aardig vermakelijk actiefilmpje. De film bevat een leuk verhaal en opzicht ook best leuke actiescenes. Het acteerwerk van Willis en Gere is ook goed, maar ik had dat ook niet anders verwacht. Enkel vond ik de film een beetje ongeloofwaardig. Vooral het einde eerlijk gezegd (Declan had die Jackal echt wel op een paar momenten kunnen hebben.. En dan op het einde, beetje overbodig dat eerst de vrouw hem neerschiet en dat hij daarna nog leeft. Net alsof de makers op het laatste nog erachter kwamen dat het eigenlijk wel de bedoeling was dat Declan hem zou vermoorden). Ik zag ook een kleine rol van Jack Black. Normaal vind ik het wel een leuke acteur, maar hier had hij niet zo'n leuke rol vond ik. Het is geen slechte film, en hij is toch best vermakelijk. Maar hij had naar mijn ogen enkele missers.

avatar van RuudC

RuudC

Eigenlijk is The Jackal in alles een doorsnee actie/misdaadfilmpje, ware het niet dat Bruce Willis de badguy speelt. Ik heb nog even een gebrainstormd, maar ik kan me geen enkele rol voor de geest halen waarin hij de slechterik speelt. Hij zou het best vaker mogen doen. Niet alleen voor de afwisseling, maar hij komt best overtuigend over als schurk. Die overtuiging straalt niet bepaald af van The Jackal. Het is voor ondergetekende een beetje onwennig om naar Richard Gere te kijken, daar ik zelden naar romcoms kijk. Ook hij speelt geen verkeerde rol. Mede door die twee is The Jackal nog wel vermakelijk. De rest van de cast is namelijk compleet inwisselbaar. Misschien met een kleine uitzondering van Jack Black, hier in een van zijn vroegste (grote) filmrollen.

Ondanks een speelduur van twee uur is het plot maar karig uitgewerkt. Het gaat me allemaal te makkelijk voort. Een gevangene die zonder alteveel tegenstribbelen meewerkt en een schurk die eigenlijk heel makkelijk gevonden wordt. Voor een actiefilm is er trouwens erg weinig actie. Er zitten in elk geval een handvol leuke momenten in, zoals met het testen van dat kannon. Sowieso is het wel een voordeel dat het geen sniper riffle betreft waarmee de aanslag gepleegd moet worden, of een of andere bom. Vooralsnog geen verkeerde zit.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Een actie-thriller met namen als Bruce Willis, Richard Gere en Sydney Poitier zou toch op z'n minst een goeie B-film moeten opleveren of zelfs beter. Maar regisseur Michael Caton-Jones maakt er een middelmatige B-film van en slaagt er niet in om enige passie in de film te brengen. Geen enkele rol komt echt uit de verf. Poitier heeft de ondankbare taak om de regisseur van dienst te spelen, een rol die zelden boeiend is in dergelijke films. De kans op leuke cinema moet dan komen van meer kleurrijke figuren als Gere en Willis, maar daar blijft het enkel bij clichés en saai voortkabbelen.De enige opvallende rol is die van Diane Venora als Valentina Koslova.