Viy (1967)

Sovjet-Unie
Horror

geregisseerd door Georgi Kropachyov en Konstantin Ershov
met Leonid Kuravlyov, Natalya Varley en Aleksei Glazyrin

Een jonge priester haalt zich de woede op de hals van een duivelse heks. Om wraak te nemen vermomt de heks zich als het stoffelijk overschot van een beeldschone jonge vrouw - wiens laatste wens het was om gedurende drie dagen een biddende priester aan haar zijde te hebben. Eenmaal in de kerk in de val gelopen te zijn, treft de priester een verbluffende parade van gargoyles en demonen aan.

avatar van pjotr
Dít is nou een te gekke horrorfilm met verbluffende special effects voor die tijd.
Ook de grime/make up is meer dan dik in orde.Tel daar ook nog de stijlvolle muziek en decors bij op....dan rest mij alleen de vraag nog waarom deze briljante horror-klassieker zo onbekend is bij het grote publiek...

avatar van Macmanus
Wel een oké film.

Het verhaal is echt superdun, een man word door een heks drie nachten gepest. Daar tussendoor drinkt, zingt en eet hij wat. Meer gebeurt er niet.
Vervelend is het niet, leuk camerawerk en een wat droog kijkende hoofdrolspeler is wel lachen.
Maar echt goed word het alleen in de laatste tien minuten (de laatste nacht). Wanneer de geesten en vampiers en andere enge dingen zich laten zien.

Voornamelijk voor die laatste tien minuten (dat toch 1/7 de van de film is) krijgt deze film 3 sterren.

avatar van tovenaar
De scene's in de 'kerk' waren echt w-o-o-w, maar de rest er omheen was een beetje droge en oninteressante koek. Als de film beter gedoseerd was geweest en niet alles er zo ultra-snel doorheen gejaagd was dan had er waarschijnlijk een hogere score in gezeten. Voor nu een leuke 3,5 aangezen de kerkscenes echt té cool waren.

avatar van BoordAppel
Wel geinig. Het verhaal is erg simpel maar het is dan ook een Russisch volkssprookje. Ik kon wel goed lachen om het bizarre begin als de hoofdrolspeler bereden wordt door die oude vrouw. Wat volgt is een niet zo erg boeiende reis en verblijf in dat dorpje maar zoals tovenaar al zegt zijn die kerkscene's erg mooi. Vooral de laatste keer als de vampieren en monsters tevoorschijn komen. Wel een beetje jammer dat het af en toe duidelijk te zien is dat alles in een studio is opgenomen.

avatar van De GeuS
Aardig filmpje, met sfeervolle lokaties en een zeer simpel verhaaltje. Ik zou het eerder fantasie noemen dan Horror, maar goed; 3*

pjotr schreef:
Zoals Pjotr al zegt: "voor die tijd". Maar aangezien we niet meer in 1967 leven en een goede film doorstaat de tand des tijds, maar imho is daar hier zeker geen sprake van. Vond die scènes in die kerk vrij knullig (op een enkele stuk na) en de scènes om de kerk heen konden me al totaal niet boeien. Snap niet wat hier nou zo ontzettend leuk aan moet zijn...

avatar van Hannibal
De pakketservice heeft het gemiddelde intussen aardig naar beneden gehaald, en terecht.

avatar van Naomi Watts
Wat een slechte film zeg. Alles zag er zo erg amateuristisch uit, waardoor het eerder een komedie leek. Totaal geen sfeer wel tenenkrommend slecht acteerwerk. 1*

avatar van Vinokourov
De horrorscenes zijn leuk en ook knap uitgevoerd, maar de rest erom is tamelijk flut.

avatar van Vascago
Ziet er interassant uit. Maar eens kijken of ik hem ergens kan vinden. Zag dat er ook al een remake van is.

avatar van stephan73
Ik was al aardig bekend met Russische sprookjesfilms voor kinderen, maar deze sprookjesfilm voor volwassenen is toch andere koek.
Waar de kinderfilms al vanaf het begin over-the-top gaan, duurt het hier wel erg lang voordat de film zijn ware aard laat zien. Maar als dat gebeurd is het ook een genot om naar deze film te kijken.
Prachtig camerawerk, fantastische effecten en sfeervolle muziek, zorgen dat deze film een en al sfeer ademt.

Zoals ik al zei duurde het even voor ik er in kwam, en ik kan me voorstellen dat dit voor de meesten geld. Maar laat je niet afschrikken, want je wordt voor je moeite enorm beloond!

avatar van Querelle
Viy is één van de beste griezelverhalen van Nikolaj Gogol. Het verhaal is echter te kort om er een featurefilm van te maken en de film voegt niet echt iets toe, behalve wat typisch Russische morbide humor.
De special effects zijn niet geweldig, maar voor die tijd nog wel te doen. De drie nachten in de kerk hadden best wat meer uitgesponnen mogen worden.

avatar van Querelle
De muziek is trouwens van Khachaturian (sabeldans en Sparatacus ballet)

avatar van Vascago
Nou het spiet mie donders voor de fans, maar ik kon hier helemaal niets mee. Acteerwerk van een stel dronken amateurs, een vreselijk irritante soundtrack en het zag er allemaal gewoon superlelijk uit. Het is ook nergens eng of spannend. Sterker, er gebeurd de hele film geen ene flikker tot aan de laatste 10 minuten waarin er een stel vreselijk slecht uitziende monsters opdraven. Ik heb me kapot verveeld bij deze film. Jammer !

Reinbo
Helaas moeten we een uur wachten voordat het spektakel losbarst, want de laatste 5 minuten zijn echt wonderbaarlijk. Helaas is dat veel te weinig om er nog wat van te maken. Vooral saaie vertelling. Jammer. Want was het een half uur eerder losgebarsten, dan was dit een heuse cult favoriet van mij geweest. Nu niet.

avatar van John Milton
Die kerkscènes maakten het geneuzel voor mij meer dan goed! YouTube

avatar van Richard_Voorhees
Na wat graven eindelijk deze Sovjet horror tegen gekomen. Vanavond maar eens opzetten.

avatar van Richard_Voorhees
Een aparte film die gebaseerd is op een kort verhaal van Nikolai Gogol, een in Oekraïne (toen nog onderdeel van de SU) geboren schrijver. Als ik het goed begrepen heb is het een onderdeel van een bundel verhalen die voor het eerst werd uitgebracht in 1835 onder de titel Миргород (Mirgorod). Voor zover ik het begrepen heb was Viy het enige horror verhaal uit de bundel. In de bijlage beweerde Gogol dat Viy uit de Oekraïense folklore kwam, maar enig bewijs is daar nooit van gevonden.

Goed, nu over naar de film. De film begint een beetje jolig en het eerste deel heeft wel een beetje weg van een sprookje. Als kijker volgen wij Khoma (Leonid Kuravlyov), een jonge priester leerling. Zijn eerste avontuur, waarbij hij als een paard bereden word door een heks komt (onbedoeld) komisch over. Het slaat namelijk kant noch wal en word op een grappige manier in beeld gebracht.
Nadat hij de heks doodslaat verandert zij in het lijk van een mooie, jonge vrouw. Hierna valt er eigenlijk voor een vrij groot gedeelte niet zoveel te beleven. Khoma word opgeroepen om drie nachten te bidden bij het stoffelijk overschot van een adellijke dame.
Hij gaat op reis met een aantal wodka drinkende mannen die allemaal naar dezelfde kapper zijn geweest, ze stoppen nog even bij een herberg, enz. Niet heel interessant beeld materiaal, maar de soundtrack is van hoogstaande kwaliteit (orkestraal en zelfs een keer met koor) en het acteer werk (het lijkt soms wel een toneelstuk) gaat ermee door.
De pret begint eigenlijk pas echt als ze aankomen op de bestemming en Khoma tot zijn schrik ontdekt dat de jonge vrouw waar hij voor moet bidden de eerder genoemde heks is.
Drie nachten lang moet hij voor haar bidden in een kerk en elke nacht komt de heks tot leven en gebeuren er steeds vreemdere dingen.
De climax tijdens de derde nacht is voor die tijd behoorlijk spectaculair te noemen. De special fx en de make-up van de demonische wezens, vampieren en weerwolven en Viy himself zien er best goed uit. Viy zelf komt eigenlijk niet zo angstaanjagend over in vergelijking met andere creaturen, maar echt vervelend kan ik dat niet vinden (dat heb ik best veel met de wat oudere horrors).

avatar van alexspyforever
Zoals door anderen al gezegd leek het meer op comedy dan horror. Het fantasy gedeelte viel ook flink tegen. De leukste momente zijn zonder meer als de filosoof moet gaan bidden voor de ziel van het meisje en daarbij door de heks wordt belaagd. Zeker de laatste nacht wordt het nog behoorlijk spectaculair. Helaas was alles er om heen nogal flauwtjes en leek dit niet echt een doel te hebben.