Viy (1967)
Genre: Horror
Speelduur: 77 minuten
Alternatieve titels: Viy or Spirit of Evil / Вий
Oorsprong:
Sovjet-Unie
Geregisseerd door: Konstantin Ershov en Georgiy Kropachyov
Met onder meer: Leonid Kuravlyov, Natalya Varley en Aleksey Glazyrin
IMDb beoordeling: 7,2 (9.288)
Gesproken taal: Russisch
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Viy
Een jonge priester haalt zich de woede op de hals van een duivelse heks. Om wraak te nemen vermomt de heks zich als het stoffelijk overschot van een beeldschone jonge vrouw - wiens laatste wens het was om gedurende drie dagen een biddende priester aan haar zijde te hebben. Eenmaal in de kerk in de val gelopen te zijn, treft de priester een verbluffende parade van gargoyles en demonen aan.
Externe links
Acteurs en actrices
Khoma
Pannochka
Sotnik
Vedma
Khalyava
Rektor / Dorosh
Gorobets
Overko
Yavtukh
Stepan
Video's en trailers
Reviews & comments
pjotr
-
- 2672 berichten
- 2781 stemmen
Dít is nou een te gekke horrorfilm met verbluffende special effects voor die tijd.
Ook de grime/make up is meer dan dik in orde.Tel daar ook nog de stijlvolle muziek en decors bij op....dan rest mij alleen de vraag nog waarom deze briljante horror-klassieker zo onbekend is bij het grote publiek...
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3630 stemmen
Wel een oké film.
Het verhaal is echt superdun, een man word door een heks drie nachten gepest. Daar tussendoor drinkt, zingt en eet hij wat. Meer gebeurt er niet.
Vervelend is het niet, leuk camerawerk en een wat droog kijkende hoofdrolspeler is wel lachen.
Maar echt goed word het alleen in de laatste tien minuten (de laatste nacht). Wanneer de geesten en vampiers en andere enge dingen zich laten zien.
Voornamelijk voor die laatste tien minuten (dat toch 1/7 de van de film is) krijgt deze film 3 sterren.
tovenaar
-
- 6723 berichten
- 0 stemmen
De scene's in de 'kerk' waren echt w-o-o-w, maar de rest er omheen was een beetje droge en oninteressante koek. Als de film beter gedoseerd was geweest en niet alles er zo ultra-snel doorheen gejaagd was dan had er waarschijnlijk een hogere score in gezeten. Voor nu een leuke 3,5 aangezen de kerkscenes echt té cool waren.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3151 stemmen
Wel geinig. Het verhaal is erg simpel maar het is dan ook een Russisch volkssprookje. Ik kon wel goed lachen om het bizarre begin als de hoofdrolspeler bereden wordt door die oude vrouw. Wat volgt is een niet zo erg boeiende reis en verblijf in dat dorpje maar zoals tovenaar al zegt zijn die kerkscene's erg mooi. Vooral de laatste keer als de vampieren en monsters tevoorschijn komen. Wel een beetje jammer dat het af en toe duidelijk te zien is dat alles in een studio is opgenomen.
3*
De GeuS
-
- 2177 berichten
- 2844 stemmen
Aardig filmpje, met sfeervolle lokaties en een zeer simpel verhaaltje. Ik zou het eerder fantasie noemen dan Horror, maar goed; 3*
gotti
-
- 14029 berichten
- 5643 stemmen
2*
Hannibal
-
- 9037 berichten
- 3017 stemmen
De pakketservice heeft het gemiddelde intussen aardig naar beneden gehaald, en terecht.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Wat een slechte film zeg. Alles zag er zo erg amateuristisch uit, waardoor het eerder een komedie leek. Totaal geen sfeer wel tenenkrommend slecht acteerwerk. 1*
Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
De horrorscenes zijn leuk en ook knap uitgevoerd, maar de rest erom is tamelijk flut.
Vascago
-
- 4736 berichten
- 3249 stemmen
Ziet er interassant uit. Maar eens kijken of ik hem ergens kan vinden. Zag dat er ook al een remake van is.
stephan73
-
- 6202 berichten
- 13912 stemmen
Ik was al aardig bekend met Russische sprookjesfilms voor kinderen, maar deze sprookjesfilm voor volwassenen is toch andere koek.
Waar de kinderfilms al vanaf het begin over-the-top gaan, duurt het hier wel erg lang voordat de film zijn ware aard laat zien. Maar als dat gebeurd is het ook een genot om naar deze film te kijken.
Prachtig camerawerk, fantastische effecten en sfeervolle muziek, zorgen dat deze film een en al sfeer ademt.
Zoals ik al zei duurde het even voor ik er in kwam, en ik kan me voorstellen dat dit voor de meesten geld. Maar laat je niet afschrikken, want je wordt voor je moeite enorm beloond!
4*
Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
Viy is één van de beste griezelverhalen van Nikolaj Gogol. Het verhaal is echter te kort om er een featurefilm van te maken en de film voegt niet echt iets toe, behalve wat typisch Russische morbide humor.
De special effects zijn niet geweldig, maar voor die tijd nog wel te doen. De drie nachten in de kerk hadden best wat meer uitgesponnen mogen worden.
Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
De muziek is trouwens van Khachaturian (sabeldans en Sparatacus ballet)
Vascago
-
- 4736 berichten
- 3249 stemmen
Nou het spiet mie donders voor de fans, maar ik kon hier helemaal niets mee. Acteerwerk van een stel dronken amateurs, een vreselijk irritante soundtrack en het zag er allemaal gewoon superlelijk uit. Het is ook nergens eng of spannend. Sterker, er gebeurd de hele film geen ene flikker tot aan de laatste 10 minuten waarin er een stel vreselijk slecht uitziende monsters opdraven. Ik heb me kapot verveeld bij deze film. Jammer !
Reinbo
-
- 70661 berichten
- 0 stemmen
Helaas moeten we een uur wachten voordat het spektakel losbarst, want de laatste 5 minuten zijn echt wonderbaarlijk. Helaas is dat veel te weinig om er nog wat van te maken. Vooral saaie vertelling. Jammer. Want was het een half uur eerder losgebarsten, dan was dit een heuse cult favoriet van mij geweest. Nu niet.
2*
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Die kerkscènes maakten het geneuzel voor mij meer dan goed! YouTube
Richard_Voorhees
-
- 2311 berichten
- 2135 stemmen
Na wat graven eindelijk deze Sovjet horror tegen gekomen. Vanavond maar eens opzetten.
Richard_Voorhees
-
- 2311 berichten
- 2135 stemmen
Een aparte film die gebaseerd is op een kort verhaal van Nikolai Gogol, een in Oekraïne (toen nog onderdeel van de SU) geboren schrijver. Als ik het goed begrepen heb is het een onderdeel van een bundel verhalen die voor het eerst werd uitgebracht in 1835 onder de titel Миргород (Mirgorod). Voor zover ik het begrepen heb was Viy het enige horror verhaal uit de bundel. In de bijlage beweerde Gogol dat Viy uit de Oekraïense folklore kwam, maar enig bewijs is daar nooit van gevonden.
Goed, nu over naar de film. De film begint een beetje jolig en het eerste deel heeft wel een beetje weg van een sprookje. Als kijker volgen wij Khoma (Leonid Kuravlyov), een jonge priester leerling. Zijn eerste avontuur, waarbij hij als een paard bereden word door een heks komt (onbedoeld) komisch over. Het slaat namelijk kant noch wal en word op een grappige manier in beeld gebracht.
Nadat hij de heks doodslaat verandert zij in het lijk van een mooie, jonge vrouw. Hierna valt er eigenlijk voor een vrij groot gedeelte niet zoveel te beleven. Khoma word opgeroepen om drie nachten te bidden bij het stoffelijk overschot van een adellijke dame.
Hij gaat op reis met een aantal wodka drinkende mannen die allemaal naar dezelfde kapper zijn geweest, ze stoppen nog even bij een herberg, enz. Niet heel interessant beeld materiaal, maar de soundtrack is van hoogstaande kwaliteit (orkestraal en zelfs een keer met koor) en het acteer werk (het lijkt soms wel een toneelstuk) gaat ermee door.
De pret begint eigenlijk pas echt als ze aankomen op de bestemming en Khoma tot zijn schrik ontdekt dat de jonge vrouw waar hij voor moet bidden de eerder genoemde heks is.
Drie nachten lang moet hij voor haar bidden in een kerk en elke nacht komt de heks tot leven en gebeuren er steeds vreemdere dingen.
De climax tijdens de derde nacht is voor die tijd behoorlijk spectaculair te noemen. De special fx en de make-up van de demonische wezens, vampieren en weerwolven en Viy himself zien er best goed uit. Viy zelf komt eigenlijk niet zo angstaanjagend over in vergelijking met andere creaturen, maar echt vervelend kan ik dat niet vinden (dat heb ik best veel met de wat oudere horrors).
alexspyforever
-
- 21063 berichten
- 2328 stemmen
Zoals door anderen al gezegd leek het meer op comedy dan horror. Het fantasy gedeelte viel ook flink tegen. De leukste momente zijn zonder meer als de filosoof moet gaan bidden voor de ziel van het meisje en daarbij door de heks wordt belaagd. Zeker de laatste nacht wordt het nog behoorlijk spectaculair. Helaas was alles er om heen nogal flauwtjes en leek dit niet echt een doel te hebben.
starbright boy (moderator films)
-
- 21292 berichten
- 4462 stemmen
in maart 2021 een blu ray bij Eureka/Masters of Cinema net Gogol-verfilming A Holy Place (1990, niet op MM) op een gelimiteerde bonusdisc.
Point of View
-
- 157 berichten
- 886 stemmen
Een goede film doorstaat de tand des tijds, maar om een film uit 1967 te beoordelen naar huidige maatstaven is niet fair. Het is logisch dat in de voorbije jaren smaak en voorkeuren veranderd zijn, waardoor elementen uit Viy nu sleets aanvoelen. Dat maakt de film nog niet slecht, alleen verschillend van wat een modern publiek van een film als Viy verwacht. Dus het zou verstandig zijn om in deze niet je eigen smaak en verwachtingen als maatstaf te nemen, maar om films te beoordelen naar en in de context van hun tijd.
Overigens denk ik dat als men mbt een film spreekt over het doorstaan van de tand des tijds, daar in de eerste plaats thematiek mee bedoeld wordt. Misschien ook andere aspecten, maar in mindere mate. Dat is, toegegeven, een persoonlijke beleving/invulling. Maar het centrale gegeven van Viy, de kracht van het geloof, is of je nu religieus bent of niet, een thema dat ook in onze moderne tijd nog steeds aanspreekt. Alleen zijn we nu geneigd dingen zoals het geloof meer te definiëren in termen van persoonlijke overtuiging, ipv er een religieuze betekenis aan te geven.
Point of View
-
- 157 berichten
- 886 stemmen
Onlangs deze film, gebaseerd op een verhaal van Nikolai Gogol (1809-1852), nog eens herbekeken. Ik noemde het thema van deze film eerder de kracht van het geloof, maar de kracht van het ware geloof zou beter zijn geweest. Of het gevaar van onoprechtheid of hypocrisie, aangezien de jonge priester Khoma, die gevraagd wordt drie nachten voor de ziel van een vermoorde jonge vrouw te bidden, verantwoordelijk is voor haar dood (en daarnaast ook in zijn geloofsbelijdenis als priester tekort schiet). Daar moet hij uiteindelijk een hoge prijs voor betalen, met als moraal: 'al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt haar wel.' Dat Khoma de moordenaar is van de jonge vrouw hebben we gezien, en dit wordt ook nog eens subtiel geaccentueerd door één enkele traan van bloed die het lijk 'huilt' in het bijzijn van haar moordenaar.
Opmerkelijk is wel dat de jonge vrouw in werkelijkheid een heks is, en dat haar dood dus vanuit Khoma's standpunt te rechtvaardigen is, aangezien zij een belichaming is van het kwaad dat Khoma wordt geacht te bestrijden. Daarentegen zijn het juist de krachten van het kwaad die Khoma bestraffen voor zijn leugenachtigheid en zijn falen, zowel als mens en als priester. In dat opzicht kent Viy dus aan de demonische krachten die Khoma kwellen een pedagogische waarde toe.
Naar verluidt is het oude bijgeloof dat de wonden van vermoorde mensen gaan bloeden in de aanwezigheid van hun moordenaars, de reden dat maffiosi nooit naar elkaars begrafenis gaan. In Rusland heerst er daarenboven ook nog het bijgeloof dat de beeltenis van een moordenaar vastgehouden en weerspiegeld wordt in de ogen van hun slachtoffers.
gotti
-
- 14029 berichten
- 5643 stemmen
Een goede film doorstaat de tand des tijds, maar om een film uit 1967 te beoordelen naar huidige maatstaven is niet fair. Het is logisch dat in de voorbije jaren smaak en voorkeuren veranderd zijn, waardoor elementen uit Viy nu sleets aanvoelen. Dat maakt de film nog niet slecht, alleen verschillend van wat een modern publiek van een film als Viy verwacht. Dus het zou verstandig zijn om in deze niet je eigen smaak en verwachtingen als maatstaf te nemen, maar om films te beoordelen naar en in de context van hun tijd.
Overigens denk ik dat als men mbt een film spreekt over het doorstaan van de tand des tijds, daar in de eerste plaats thematiek mee bedoeld wordt. Misschien ook andere aspecten, maar in mindere mate. Dat is, toegegeven, een persoonlijke beleving/invulling. Maar het centrale gegeven van Viy, de kracht van het geloof, is of je nu religieus bent of niet, een thema dat ook in onze moderne tijd nog steeds aanspreekt. Alleen zijn we nu geneigd dingen zoals het geloof meer te definiëren in termen van persoonlijke overtuiging, ipv er een religieuze betekenis aan te geven.
16 jaar na dato. Een goed bericht doorstaat de tand des tijds in ieder geval wèl.
Point of View
-
- 157 berichten
- 886 stemmen
16 jaar na dato. Een goed bericht doorstaat de tand des tijds in ieder geval wèl.
gotti Heb je bericht nog eens herlezen, en ik heb het verkeerd geïnterpreteerd. Mijn excuses. Ik heb mijn reactie verwijderd.
Collins
-
- 6244 berichten
- 3719 stemmen
In 1835 werd de fantastische vertelling Vi van Nikolaj Gogol gepubliceerd. De film Viy is een getrouwe weergave van dit verhaal. Het verhaal werd al eerder meerdere keren verfilmd. De bekendste verfilming is waarschijnlijk La Maschera del Demonio (1960) van Mario Bava met horroricoon Barbara Steele. Geen getrouwe bewerking van het verhaal overigens. Het verhaal werd door Bava meer als een inspiratiebron gebruikt.
Viy speelt zich af in de tijd dat religie voor veel mensen het enige hulpmiddel was om mysterieuze gebeurtenissen te verklaren. Niet verwonderlijk dus dat in deze film religie, folklore en een portie mystiek in het middelpunt staan. Viy is een gruwelijke volksvertelling. Een gruwelijk sprookje. En zoals dat in sprookjes gaat, is de handeling volgestopt met metaforen. Het gaat in de film dan ook niet alleen om de strijd van een priester tegen een demonische heks. Het gaat ook om weerstand tegen verleiding, geweld tegen vrouwen en de tanende godsvrucht van de priester.
De film opent rustig en geeft in de eerste helft alvast een mooi beeld van de pogingen van het kwaad om het goede te overmeesteren. Een sfeervolle opbouw die uiteindelijk leidt naar de belangrijkste setting. Een oud en magnifiek kerkgebouw dat de sfeer ademt van een oud Engels spookslot. Een enigszins verwaarloosd gebouw dat juist daardoor de perfecte atmosfeer bezit voor een fantastische strijd tussen de legers van de duisternis en de priester.
De kerk is overigens niet de enige mooie setting. In de gehele film zijn de sets bijzonder fraai, gedetailleerd en authentiek. Het grootste deel van de film is dan ook op locatie opgenomen. Alleen de finale strijd in de kerk is in de studio opgenomen.
Een schitterende finale. Heerlijke scènes spelen zich daar af. Een magnifieke belichting, een scherpe en sfeervolle contrastwerking en een beweeglijke camera die de film van een geweldige dynamiek voorziet, spelen in de finale goed samen. De speciale effecten die in de finale en in de film als geheel worden gebruikt, zijn helaas wat verouderd en komen soms wat lachwekkend over maar daar valt gemakkelijk overheen te kijken. In Viy gaat het gelukkig om meer dan om de speciale effecten. Viy is een fijne film.
Het laatste nieuws
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
Bekijk ook
Riget
Horror / Mystery, 1994
70 reacties
Onibaba
Drama / Horror, 1964
54 reacties
Riget II
Horror / Mystery, 1997
34 reacties
Home
Documentaire, 2009
68 reacties
Spalovac Mrtvol
Drama / Horror, 1968
25 reacties
The Innocents
Horror / Thriller, 1961
63 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.