• 15.760 nieuwsartikelen
  • 178.094 films
  • 12.212 series
  • 33.983 seizoenen
  • 647.094 acteurs
  • 199.020 gebruikers
  • 9.372.704 stemmen

Movie world challenge

zoeken in:

Shadowed

• 11364 berichten
  • 6689 stemmen

15. The Wrestler (2008)

FTV: JA

Categorie: 8.1 Eén winnaar van de Gouden Palm in Cannes

Categorie compleet: 6, 7, 8 & 9

3 punten, totaal 45 punten

Bron: Videowebsite

Quotering: 3,0*

https://bilder.fernsehserien.de/epg/27f/27fe788847c10388631b6d042b84127c4b065237_b.jpg

Even voor de duidelijkheid, The Wrestler moest eigenlijk de Venice Lion zijn en mijn eerste log voor dit evenement The Piano moest de Gouden Palm zijn. Ik heb de eerste log per ongeluk omgewisseld, maar ik kon die nu niet editen dus ik heb ze even "geswitched". De film zelf bewandelt relatief veilig de lijntjes van dramasportfilm, maar je mist vooral de stempel van Aronofsky zelf.

Boenga

• 2628 berichten
  • 1532 stemmen

Harry, un Ami Qui Vous Veut du Bien (2000)

Categorie: 7.3

Categorie compleet: cat 8 + 9 + 10

3 punten, totaal 39 punten

Bron: eigen dvd-collectie

Waardering: 4*

Ruim een uur lang is dit een heerlijke thriller. Er gebeurt niks ergs, er is nergens een echte dreiging; maar er is een voortdurende onderhuidse, prikkelende spanning. De manier waarop de zelfzekere Harry zich opdringt aan de minder stabiele Michel, die er niet aan uit raakt wat daar mee te doen: heel erg mooi. Ook doordat die twee acteurs echt wel perfect in hun rol zitten.

Vanaf de moorden had ik het een beetje moeilijk, al zeker wanneer Harry z'n eigen vriendin doodt - alléén maar omdat niets het schrijfwerk van Michel mag tegenhouden: het maakt meteen duidelijk dat Harry een totaal buitenzinnige psychopaat is, en dat er verder geen antwoord zal komen op de waarom-vraag.
En dan de laatste tien minuten. De kalmte van Michel wanneer hij het lichaam van de Harry's vriendin vindt; wanneer hij haar mee naar buiten draagt, wanneer hij zelf doodt, en de koelbloedigheid waarmee hij zich van het lichaam ontdoet... Dat zal dan allicht de (zwarte) komedie
zijn waar op IMDb sprake van is ?

Niet m'n favoriete einde dus, maar dat neemt niet weg dat dit in z'n geheel toch het soort film is dat me meer dan blij maakt een tv-toestel in huis te hebben.

Nog dit opmerkelijke puntje: wanneer je in de extra's acteur Sergi López hoort en ziet praten, komt hij over als een wat naïeve rockabilly, met bakkebaarden die de helft van z'n gezicht bedekken, die de meeste van z'n tijd aan de toog in het café doorbrengt. Terwijl hij dus toch wel gewoon een uitstekende acteur is.

https://images.kinorium.com/movie/shot/176979/h280_38517265.jpg

Shadowed

• 11364 berichten
  • 6689 stemmen

16. Taxi Teheran (2015)

Categorie: 10.1 Eén winnaar van de Gouden Beer in Berlijn

Categorie compleet: 6, 7, 8, 9 & 10

3 punten, totaal 48 punten

Bron: Internet Archive

Quotering: 2,5*

https://assets.eyefilm.nl/images/production/taxi_teheran_52010042_st_7_s-high.jpg

Boeiende en maatschappijkritische eerste helft, maar uiteindelijk is de achtergrond van Taxi Teheran een stuk interessanter om te lezen dan de film zelf. Eenmaal het kleine kotertje de intrede doet verzandt de film eerder in een relatieontwikkeling dan een kritisch stukje film en vanaf dat moment begon het me te verliezen.

Boenga

• 2628 berichten
  • 1532 stemmen

Deux Jours, Une Nuit (2014)

Categorie: 7.4

Categorie compleet: cat 7 + 8 + 9 + 10

3 punten, totaal 42 punten

Waardering: 3,5*

Vierde film die ik zie van de Dardennes. Na Rosetta en La Promesse (beide 5*) en Le Fils (4,5*) bleef ik hier toch een beetje op m'n honger zitten. Deux Jours, Une Nuit is een meer dan degelijk drama, maar kon me geen moment echt bij de keel grijpen.

Sandra's rondrit in de stad om al haar collega's te gaan aanspreken wordt in documentaire-stijl getoond, en riskeert een beetje eentonig te worden. Om dat te vermijden wordt wat extra drama toegevoegd - de zelfmoordpoging bijvoorbeeld; en er wordt een wat kunstmatige spanning opgebouwd door de manier waarop de voor- en tegenstemmen elkaar opvolgen - en soms een draai maken.

Cotillard acteert sterk als slachtoffer dat niet bepaald veel sympathie opwekt.

Ik herhaal: een meer dan degelijk drama.

https://ds.static.rtbf.be/article/image/400x620/a/5/e/402cac3dacf2ef35050ca72743ae6ca7-1476865554.jpg

Boenga

• 2628 berichten
  • 1532 stemmen

37°2 le Matin (1986)

Categorie: 6.4

3 punten, totaal 45 punten

Waardering: 2,5*

Een verhaal dat een beetje doelloos en traag, en vooral véél te lang, verder huppelt; met daarbij een aantal onwaarschijnlijke gebeurtenissen... Nee, deze Betty Blue kon me niet bekoren.

Bij het lezen van de commentaren hier op MM kan ik achteraf het personage van Betty, met het Borderline Syndrome, nog een plaats geven. Maar twee losbandige mensen die een pianowinkel overnemen, het gemak en de koelbloedigheid waarmee Zorg een overval pleegt: voor mij een combinatie van ergernis en ontgoocheling.

Lof voor de acteurs, en alles sfeervol in beeld gezet, maar gewoon niet m'n ding.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRk-nF2MX2XlGtube5WTYHlgcuNdwVcQb5r9A&usqp=CAU

Collins

• 7294 berichten
  • 4311 stemmen

28. Post Mortem (2020)

Categorie: 1.10 Hongarije

Categorie compleet: 4

3 punten, totaal 84 punten

Waardering: 4*

https://avatars.mds.yandex.net/get-kinopoisk-post-img/1101236/7feeea35b8cc13867446b0c70809a98f/960

Een fijne film met een verrukkelijke morbide sfeer. Uiteraard opgeroepen door het beroep van de protagonist die in enkele openingsscènes druk in de weer is met het fotogeniek positioneren van dode mensen. De sfeer is het sterke punt van de film en drukt in elke scène stevig door. Regisseur Peter Bergendy weet die macabere sfeer een film lang goed te onderhouden. Het tempo waarin de dingen gebeuren is traag. Mij beviel het tempo goed. Tegen het einde worden er een paar tandjes bijgezet en belanden we in een verrassend hectische finale die met simpele middelen wordt ingekleed en de film soms zelfs wat in de richting van het surrealistische en het potsierlijke duwt zonder daarin door te drijven. Zeer geslaagd. Fijne film.

cinemanukerke

• 1823 berichten
  • 1037 stemmen

19. Ivanovo Detstvo (Film, 1962)

FTV : Ja

Categorie : 5.1 niet meer bestaand land (Sovjet Unie)

Categorie compleet : -

3 punten, totaal 55 punten

Bron : blu ray, eigen collectie

Quotering 3,5*

https://www.moviemeter.nl/images/cover/4000/4306.jpg?cb=1381132480

Soms heb ik het gevoel dat vele politieke leiders zitten te springen om eens oorlogje te spelen. Ze roepen nog net niet zoals in The wild bunch : "If they move, kill them all !'. Nochtans er zijn veel films (en docus) die aantonen dat er in een oorlog nooit winnaars zijn, alleen maar verliezers.

Ook de film 'Ivan's childhood/De jeugd van Ivan' toont dit wondermooi aan. We zitten ergens aan het Oostfront tijdens WO II waar de Russen zich verzetten tegen de Nazi's (Poetin zal deze film wel in zijn bureaulade liggen hebben als power point presentatie). Regisseur is Andrei Tarkovsky en terwijl nu al velen een wegwerpgebaar maken van 'veel te moeilijk' moet ik zeggen dat dit één van zijn meest toegankelijke films is. t' is te zeggen : je kan het verhaal volgen. Ivan is een spion, een soldaat, een krijgen en ook een jongetje van 12 jaar.

Op vlak van fotografie zijn we altijd verwend geweest bij Tarkovsky maar dit vind ik wellicht de mooiste. Sublieme shots met lichtinval, het spelen met duister en hoe hij bepaalde situaties framed met voor-en achtergrond. Magnifiek !

Dat de film uiteindelijk niet meer onder de huid kruipt dan een 3,5 sterren is het feit dat het thema van 'war is hell' al zeer veel gedaan is (waaronder een paar zeer straffe Hollywood films uit jaren '40 en '50). Weliswaar is de stijl van Tarkovsky meer poëtisch, meer contemplatief. Toch sijpelt de standaard momenten zoals oog voor de waanzin en angst hier ook binnen.

Ivan's childhood is visueel een juweeltje, thematisch eerder evident. Tarkovsky gooit in ons gezicht het verlies van kinderlijk onschuld door oorlog. Maar als je de TV aanzet en je zapt van Israël naar Oekraïne naar Nagoro-Karabach naar Nigeria naar Syrië naar Soedan naar ... het is jammer genoeg alom aanwezig.

Woland

• 4796 berichten
  • 3817 stemmen

32. Post Mortem (Film, 2020)

FTV: Ja

Categorie: 1.5 Hongarije

Categorie compleet: 4, 5, 7-10

3 punten, totaal 96 punten

Waardering: 4.0*

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1133000/1133953.jpg?cb=1603714671

Ook ik sluit me aan bij de positieve verhalen. Een bijzonder fraai, donker werkje over een Hongaars plattelandsdorpje waar de grens tussen leven en dood aardig vervaagd lijkt. Dit alles in de naweeën van de Eerste Wereldoorlog én middenin de Spaanse griep, dus dat de dood uitgebreid aanwezig is zal ook niet verbazen. Het ziet er bijzonder sfeervol uit, en de film heeft ook een licht surrealistische toon door de manier waarop de aanwezigheid van geesten in het dorp geaccepteerd wordt. Intrigerend verhaal, fraai vormgegeven, en een donkere beklemmende sfeer zonder dat er echt jumpscares of iets dergelijks voorbijkomen. Zo zie ik ze graag.

cinemanukerke

• 1823 berichten
  • 1037 stemmen

20. Hauru no Ugoku Shiro (Film, 2004)

Categorie : 3.4 Japan

3 punten, totaal 58 punten

Bron : Netflix

Quotering 3*

https://www.moviemeter.nl/images/cover/11000/11583.jpg?cb=1503739982

Ik sta aan de haven in Vladivostok, een uithoek van de USSR. Met een gemiddelde jaartemperatuur van 4,3 graden !! is dit niet één van de meest toeristische gebieden. Het is ook één van de meest vervuilde steden in de wereld. Volgens het rapport van Ekotsentr is het uiterst gevaarlijk om er te wonen. Sommige regio's worden als ecologische rampgebied bestempelt Het zal je dan ook niet verbazen dat ik met vol ongeduld wacht op de boot die me naar Niigata, Japan zal brengen.

Er is hier in Vladivostok ook in September een jaarlijks filmfestival 'The Pacific Meridan International Film Festival of Asian Pacific Countries'. De competitie bestaat uit 8 films en 8 kortfilms allen die uit Asian Pacific countries komen. Voor diegenen die meer willen weten over het festival :

[embed]https://en.wikipedia.org/wiki/Pacific_Meridian#:~:text=Film%20Festival%20Pacific%20Meridian%20is%20a%20cultural%20project%20where%20the,addressed%20to%20first%2Dtime%20filmmakers.[/embed]

Er valt een Sea Shell én een Starfish award te winnen. Buiten competitie ook een Yul Brunner award ! En dan zeggen dat de Russen geen gevoel voor humor hebben ...

https://pacificmeridianfest.ru/wp-content/uploads/2020/08/%D0%9C%D0%B0%D0%BA%D0%B5%D1%82_%D0%AD%D1%81%D0%BA%D0%B8%D0%B7_%D0%9F%D0%A0%D0%98%D0%97%D0%AB_VIFF-1-250x250.jpg

Vermits ik al volledig 'into Japan' was, zag ik dan maar Howl's moving castle. Mijn kindertijd bestond uitsluitend uit Pinoccio of Assepoester dus is het veilig te zeggen dat ik een leek ben omtrent Anime. Pas leren ontdekken een paar jaar geleden bij MM. Daarbij een paar vaste waarden gezien zoals Akira, Ghost in the shell 2 en Spirited away.

Howl's moving castle is zeker niet slecht maar behoort toch niet bij de besten. Fantasiewereld is zeer goed verteld en weergegeven, verhaal vrij complex gestructureerd. Thema's als innerlijke en uiterlijke schoonheid, geloof in jezelf.

Ouder of jonger worden van Sophie symboliseert haar mentale leeftijd en haar persoonlijkheid tekent zich af als een zelfbewust, onafhankelijk vrouw/meisje. Invloeden van Europese kinderboeken zoals Heidi in de bergen en is trouwens gebaseerd op boek van Brits auteur.

Gisteren stond ik nog op het 'Arendsnest' dat uitzicht gaf over de baai en ik dacht zelfs al Japan te kunnen zien. Maar ik word ook dringend verwacht in Zuid Korea. Mijn invitaties van deze Movie world challenge beginnen elkaar te overlappen. Zo'n Howl's moving castle bezitten, zou nu zeker van pas komen ...

Shadowed

• 11364 berichten
  • 6689 stemmen

17. Hotel (2004)

Categorie: 1.4 Oostenrijk

3 punten, totaal 51 punten

Bron: YouTube

Quotering: 2,0*

https://media-prod.fangoria.com/images/hotel1.original.jpg

Interessant op mysterieus vlak, maar verder een korte film die allerlei concepten, ideeën en genres bij elkaar smijt in de hoop met iets unieks te komen. Het levert een film op die bijna overal tekortschiet. Daarnaast is de actrice die de hoofdrol vertolkt niet bepaald een charismatisch figuur.

Woland

• 4796 berichten
  • 3817 stemmen

33. The Windmill Massacre (Film, 2016)
Categorie: 1.6 Nederland
Categorie compleet: 4, 5, 7-10
3 punten, totaal 99 punten
Waardering: 2.0*

https://www.moviemeter.nl/images/cover/352000/352157.jpg?cb=1585974384

Ik vind het alleen maar mooi dat er ook horror van Nederlandse bodem komt, en ik had dit heel graag écht leuk gevonden. Maar uiteindelijk was dit toch gewoon best matig. Als redelijke local kon ik al niet zoveel met de setting, op zich leuk om een toeristentocht te laten stranden bij een windmolen, maar puur het gegeven dat er geen boerderij, dorp of wat dan ook in de buurt was zorgde al voor een vervelende hoeveelheid suspension of disbelief. Het idee van de molenaar die een deal met de duivel heeft gesloten is niet origineel maar voldoet prima, maar ook dit werd niet echt lekker uitgewerkt. De rol van hulpje Abe en de wat flauwe karikaturen qua slachtvee maakten ook weinig indruk, al is het acteerwerk op zich prima. Het was niet vervelend om naar te kijken, maar ook zeker niet goed, en ik hoop dat een volgende film van Jongerius wat origineler uit de hoek komt.

Shadowed

• 11364 berichten
  • 6689 stemmen

18. Ardiente Paciencia (2022)

Categorie: 2.3 Chili

3 punten, totaal 54 punten

Bron: Netflix

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BY2FkNDdiNzItOGE2Yy00YWJiLTlmYmEtNTJmZDI0ZmVmZWRmXkEyXkFqcGdeQXVyMTI4NjE0MTU2._V1_.jpg

Schattige romantiekfilm die qua bijzaak net wat te veel hooi op z'n vork neemt, maar vooral weet te boeien door het uitstekende acteerwerk van de twee tortelduifjes. Het tempo ligt hoog en de beelden van het Chileense landschap intrigeren met gemak. Bij gebrek aan betere opties deze film opgezet, maar het viel me in bijna elk opzicht mee. Ik heb er een prima middag mee gehad.

Shadowed

• 11364 berichten
  • 6689 stemmen

19. Nanjing! Nanjing! (2009)

Categorie: 3.4 China

3 punten, totaal 57 punten

Quotering: 4,0*

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BYmE3NTczZmItNDY0YS00YTEyLWI3ZmQtNmFmYTlmMmU1YTI2XkEyXkFqcGdeQXVyMzA1MDQ4Mzk@._V1_.jpg

Uitstekende, deprimerende documentatie van het Nanjing-bloedbad. Erg rauw geregisseerd met veel heftige beelden en gruwelijkheden. De keuze om weinig te focussen op een specifiek hoofdpersonage pakt voor de verandering verfrissend uit, ik kreeg door de getoonde extremiteiten in ieder geval genoeg medelijden met de mensen. Bij vlagen misschien iets te artistiek, maar veruit één van de beste Chinese films die ik heb gezien.

Collins

• 7294 berichten
  • 4311 stemmen

29. In My Mother's Skin (2023)

Categorie: 3.8 De Filipijnen

Categorie compleet: 4

3 punten, totaal 87 punten

Waardering: 3*

https://eh6ve7pfehw.exactdn.com/wp-content/uploads/2023/01/In-My-Mothers-Skin-sundnace-2023-mother-800x450.jpeg?strip=all&lossy=1&quality=85&webp=85&avif=75&ssl=1

In My Mother's Skin is een leuk horrorsprookje in een mooie setting. Een horrorsprookje dat vreedzaam begint en langzaam verandert in een huiveringwekkende tragedie. Aardige film.

Shadowed

• 11364 berichten
  • 6689 stemmen

20. The Fisherman's Diary (2020)

Categorie: 4.4 Kameroen

Categorie compleet: 8, 9 & 10 (Ik had de nummers 6 en 7 verkeerd geïnterpreteerd, dus die waren helemaal niet af. Bij deze daarom verwijderd tot ik ze wel heb)

3 punten, totaal 60 punten

Quotering: 1,5*

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BODAyOTI0YzgtYWI1My00OTcyLTgxZmItMTA1NDdiNDg0N2Q5XkEyXkFqcGdeQXVyMzExODEzNDA@._V1_.jpg

Nodeloos uitgerekte en vooral clichématige film uit Kameroen, waarvan de eerste helft echt schrikbarend slecht geregisseerd is. Echter leg ik me erbij neer dat het een smaakkwestie is, want als je de dreunende muziekkeuzes kunt waarderen zal het als geheel een stuk behapbaarder zijn. Faith Fidel acteert als 12-jarig meisje bijzonder sterk, maar de regiebenadering van Johnscott deed me volkomen niets.

Shadowed

• 11364 berichten
  • 6689 stemmen

21. Paris, Texas (1984)

Categorie: 5.2 West-Duitsland

Categorie compleet: 5, 8, 9 & 10

3 punten, totaal 63 punten

https://kinorotterdam.nl/content/uploads/2023/08/Paris-Texas-02.jpeg

De eerste helft van Paris, Texas kon me zeer bekoren, maar de melodramatische verklaring van de uiteindelijk ontbrekende context in de tweede helft totaal niet. Harry Dean Stanton valt ontzettend positief op en speelt voor de langste tijd een bijzonder intrigerend personage, maar uiteindelijk zal ik de film vooral herinneren aan de taaie tweede helft. Dan zijn de mooie plaatjes van het roadgedeelte een stuk minder interessant.

John Milton

• 24221 berichten
  • 13386 stemmen

Mijn nummer 1.

Boenga

• 2628 berichten
  • 1532 stemmen

Das Weiße Band - Eine Deutsche Kindergeschichte (2009)

Categorie: ----

0 punten, totaal 45 punten

Waardering: 2*

Prima acteurs (vooral al die jonge gasten) en de beelden - van de outfits tot de binnen- en buitenlocaties - geven een heel mooi tijdsbeeld.

Het verhaal daarentegen kon me geen moment, maar dan ook echt geen moment, boeien of meetrekken, met uitzondering van de eerste vijf minuten. Het 'ongeval' zorgt even voor een vermoeden van een combinatie van drama/thriller/misdaad/whodunnit, maar tien minuten later schiet daar niets meer van over.

Ik hou van droge humor, niet van een droge film. Met tegenzin uitgekeken.

Vééééééééél erger: me 144 minuten voor niks verveeld. Blijkt dat ik al een Oscarnominatie 2000-2009 heb gezien (categorie 6) én dat ik al een Duitse film (categorie 1) in m'n lijstje staan heb. 144 MINUTEN !!!

Shadowed

• 11364 berichten
  • 6689 stemmen

22. Dersu Uzala (1975)

Categorie: 6.2 Internationale Oscars binnen de 1970s

3 punten, totaal 66 punten

Bron: YouTube

https://filmgrab.files.wordpress.com/2016/09/dersuuzala011.jpg

De ijzige winterlandschappen getuigen van veel natuurpracht, maar daarentegen vond ik de bosachtige stukken eerder een warrige indruk maken. Centraal binnen Dersu Uzala staat de vriendschap tussen Munzuk en Solomon, waarbij ik enkel Munzuk echt sympathiek en interessant vond. Kurosawa neemt uitgebreid de tijd om zijn verhaal uit de doeken te doen, maar tegen het einde aan voelde ik me geen moment betrokken binnen het verhaal. Kortom, het duurde me achteraf gewoon te lang.

Shadowed

• 11364 berichten
  • 6689 stemmen

23. Ida (2013)

Categorie: 7.2 BAFTA 2010s

3 punten, totaal 69 punten

Quotering: 1,5*

https://media.newyorker.com/photos/59095123ebe912338a3726f2/master/w_2560%2Cc_limit/Ida-580.jpg

Ik ben halverwege in slaap gevallen en dat overkomt me zelden als ik een film kijk. Het was serieus moeilijk om deze enkel 82-minutendurende film uit te zitten. De punten gaan uit naar de mooie zwartwitfotografie, maar daar houdt het voor mij weer mee op.

cinemanukerke

• 1823 berichten
  • 1037 stemmen

21. Chinjeolhan Geumjassi (Film, 2005)

Categorie : 3.5 Zuid Korea

3 punten, totaal 61 punten

Bron : DVD, eigen collectie

Quotering 2*

https://www.moviemeter.nl/images/cover/28000/28947.jpg?cb=1509036566

Ik was vorige week een beetje het Noorden kwijt. Letterlijk en figuurlijk. Ik kwam aan in Japan, mompelde een 'been there done that' en nam het eerste vliegtuig richting Seoel. Daar werd ik meteen verwelkomd door lady vengeance (compleet met het orkestje) maar ook ik gooide de bloemen weg en riep iets wat ik helaas niet kan herhalen op een familie vriendelijke site.

Nee, Sympathy for lady Lady vengeance kon niet op mijn sympathie rekenen. Inderdaad wel een paar geniale shots te bewonderen. Maar het verhaaltje is een rommeltje. De narratief springt van hak op tak en het is pas op het einde (wanneer de gezinnen van vermoorde kinderen bij elkaar zitten) dat het psychologisch element van wraak van tel is. Daarvoor vond ik het een langdradige uiteenzetting van de gevangenis kameraden en hun rol binnen en buiten de gevangenis. En waarom ze niet gewoon naar die moordenaar toestapte om hem een stomp in zijn ballen te geven ipv iedereen te verzamelen, begreep ik ook niet goed. Waarschijnlijk iets te maken met de cultuur ter plaatse. Misschien dat de verwachting (ik had hier een twist en turn wraak plotje verwacht zoals bij old boy) niet werd ingelost en daardoor een zure oprisping meekreeg achteraf.

Vlug een Beondegi verorberen om mijn smaakpupillen terug op peil te krijgen want de volgende bestemming dient zich reeds aan.

Shadowed

• 11364 berichten
  • 6689 stemmen

24. 8½ (1963)

Categorie: 6.3 Internationale Oscars binnen de 1960s

3 punten, totaal 72 punten

Quotering: 3,5*

https://i.pinimg.com/originals/36/f4/40/36f440de425a24572bb1270378bdbefb.jpg

De opening (afbeelding hierboven) is werkelijk geweldig en vormt voor mij persoonlijk een absoluut hoogtepunt van cinema. De eerste film van Fellini die ik zag vond ik geen doorkomen aan, maar deze heeft me absoluut weten te boeien van begin tot eind. De voortdurend surrealistische scenes en excentrieke personages liggen in mijn straatje, maar 138 minuten is wel flink voor een film als deze. Met name het wat dramatischere karakter van de tweede helft en weinig connectie met het hoofdpersonage weerhoudt me ervan om uiteindelijk een hoger cijfer uit te delen.

cinemanukerke

• 1823 berichten
  • 1037 stemmen

22. Bu San (Film, 2003)

FTV : Nee (RW)

Categorie : 3.6 Taiwan

1 punt, totaal 62 punten

Bron : DVD, eigen collectie

Quotering : 3*

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/8/89/GDI_Poster_Medium1.jpg

Ik ben alweer vertrokken uit het luidruchtige, hyperactieve Zuid Korea (het liedje Gangnam style zal nog dagenlang door mijn hoofd spoken, verdomme) en ben reeds aangekomen in het rustige, kalme Tapei. Op een bankje in het park zie ik een oude bekende. Hij zit te mediteren. Gegroet Tsai Ming Liang. Ik heb hem leren kennen op het filmfestival Gent begin jaren 2000. Ik zag de film 'What time is it there ?' en ik was er meteen weg van. Ook The hole en Vive l”amour konden mijn goedkeuring wegdragen maar bij The wayward cloud had ik toch wat bedenkingen die ik onmiddellijk naar Tsai heb gestuurd. Tot op heden nooit feedback gekregen maar dat wijt ik aan de slechte communicatie kanalen in Taiwan.

Na ons afternoon tea kijken we samen nog eens naar Bu san (Goodbye, Dragon inn. Na een tijdje schuifel ik wat ongemakkelijk heen en weer. De film doet het minder goed dan in mijn herinneringen.

Alhoewel zijn gebruikelijke thema's naar voren komt (geen communicatie tussen mensen, vervreemding, dreiging van buiten af) in zijn typische transcendente stijl waar visuele elementen van water (plenzende regen, toiletten of lekkend dak) een rol spelen. Prachtig hoe Tsai zijn beeld maakt zodat een grote zaal met drie mensen toch claustrofobisch kan worden gezien. Ook vrij veel humoristische momenten want Tsai heeft zeker gevoel voor humor.

Maar zijn spirituele reis doorheen de oude bioscoop is een beetje magertjes. Zijn conclusie : niemand komt nog naar de cinema, cinema is dood. Toch dacht ik : en dan ? Komt er nog iets ?

Na afloop vraagt Tsai me : Hoe vond je de film ? Ik weet niet goed hoe ik het moet zeggen maar ik trek mijn stoute schoenen aan en druk me voorzichtig uit met een 'hm'. Tsai glimlacht enkel en legt zijn hand op mijn schouder. Geduld. Je moet het allemaal zelf uitvissen, de film is slechts een inleiding. Ik wou nog zeggen dat het shot van die lege cinema zaal wel zéééééééééééééééééér lang duurt maar ik besluit te zwijgen. Ik vraag of ik nog een foto mag nemen vooraleer ik weg ga.

's Avonds op mijn hotelkamer denk ik aan iets. Die kassierster zoekt toch iemand, misschien de man in de projectiekamer ? En de jongeman die in de catacomben van de bioscoop loopt, komt hij dan niet de geesten tegen ? . De film die wordt vertoond nl Dragon inn van King Hu – klassieker onder de martial arts film als ik kenners mag geloven kan misschien een link zijn met het China. Politiek zijn er spanningen met die twee maar cultureel gezien vindt Tsai best dat er harmonie kan.

Ik kijk nog even naar de foto en het lijkt alsof hij dacht 'ik heb je goed liggen, hé'.

https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5cc66faa01232ca639792ae7/b622c250-f199-4104-9492-5d842ee96651/Tsai+Ming-Liang.jpg?format=1500w

Shadowed

• 11364 berichten
  • 6689 stemmen

25. Farewell my Concubine (1993)

Categorie: 7.3 BAFTAS 1990s

3 punten, totaal 75 punten

Bron: Internet Archive

https://miro.medium.com/v2/resize:fit:1358/1*jQKtf2zrmxshnuotlfT2Ow.jpeg

Interessante eerste helft, maar tegen de tweede helft aan begon de film me echt te verliezen. Dan duren 3 uur opeens wel heel lang. Erg knap ingevuld op het visuele vlak, maar uiteindelijk verzandt de film in een wirwar van relevante thema's die vooral rommelig achter elkaar worden gezet. Het steeds onsympathieker wordende figuur van Cheung begon me ook na enige tijd behoorlijk te irriteren.

Shadowed

• 11364 berichten
  • 6689 stemmen

26. Hellhole (2022)

Categorie: 1.5 Polen

3 punten, totaal 78 punten

https://i.dailymail.co.uk/1s/2023/05/01/17/70441977-12034059-image-a-14_1682959386237.jpg

Op visueel vlak heeft regisseur Kowalski de touwtjes volledig en strak in handen. De locatie wordt op schitterende wijze rustig en compleet benut om een redelijk onheilspellende sfeer neer te zetten. De finale is ook lekker eigenaardig, alhoewel kort. Het probleem zit 'm vooral in het zwalkende tempo die af en toe volledig klapt.

Boenga

• 2628 berichten
  • 1532 stemmen

The Broken Circle Breakdown (2012)

Categorie: 6.5

2 punten, totaal 48 punten

Waardering: 3*

Didier heeft z'n emoties niet onder controle - niet naar Elise toe, niet op het podium;
Elise heeft haar emoties niet onder controle - niet naar Didier toe, niet op het podium;
de tattoos;
de te snelle liefde;
de te snelle breuk;
de dode vogel en de vragen en antwoorden die daarop volgen;
de beschuldigingen rond waarom een kind ziek kan worden;
de vogelstickers op de veranda;
de naamswitch;
de zelfmoord;
...

Er gebeuren ook in het dagelijkse leven dingen die er 'net-een-beetje-over' zijn. In TBCB is het er altijd en overal een beetje over. De regisseur overdramatiseert, overdrijft met overdrijvingen, een ganse film door.
Dat, én de in mijn ogen zinloze tijdssprongen, maken dat ik deze film niet boven de grijze middelmaat kan plaatsen.

https://farawayplaces.co/wp-content/uploads/2015/10/screenshot_2.jpg.png

IH88

• 9727 berichten
  • 3182 stemmen

28. Mientras Duermes (Film, 2011) - MovieMeter.nl

https://static01.nyt.com/images/2012/10/26/arts/26SLEEP_SPAN/SLEEP-superJumbo.jpg

Categorie: 1.9 Spanje

Categorie compleet: 5, 10

3.5*

29. Macabre (Film, 2009) - MovieMeter.nl

https://pm1.aminoapps.com/6046/f23ba258db0ed4e78a3202431dd270ac0cec5d1f_hq.jpg

Categorie: 3.4 Indonesië

3.5*

30. Ég Man Þig (Film, 2017) - MovieMeter.nl

https://a.ltrbxd.com/resized/sm/upload/go/eu/n5/ag/lSzZV2mSKDDYu5HPHQRm0HwBqxt-1200-1200-675-675-crop-000000.jpg?v=303dbd4d32

Categorie: 1.10 IJsland

3 punten, totaal 90 punten

3*

Shadowed

• 11364 berichten
  • 6689 stemmen

27. El Secreto de Sus Ojos (2009)

Categorie: 2.4 Argentinië

3 punten, totaal 81 punten

Quotering: 2,0*

https://i.guim.co.uk/img/static/sys-images/Admin/BkFill/Default_image_group/2010/8/11/1281536730857/The-Secret-in-Their-Eyes--006.jpg?width=465&dpr=1&s=none

Film met een taai middenstuk maar sterke finale. De uitermate oninteressante hoofdpersonages deden voor mij persoonlijk een enorme afbreuk aan de film. Daarnaast vond ik de visuele kwaliteit vooral braafjes en weinig interessant. Enkele verontrustende concepten en een uitstekend gefilmde voetbalstadionsequentie zorgen voor bonuspunten, maar verder deed de film me qua overtuiging niet veel.

Shadowed

• 11364 berichten
  • 6689 stemmen

28. Seppuku (1962)

Categorie: 3.5 Japan

https://s3.amazonaws.com/static.rogerebert.com/uploads/review/primary_image/reviews/great-movie-harakiri-1962/EB20120223REVIEWS08120229987AR.jpg

Erg sterk eerste uur, maar eenmaal alle achtergrond moet worden verklaard begon de film me persoonlijk te verliezen. Veel interessanter is de probleemstelling over het vrijwillig willen doden van jezelf, maar de motivatie is veel voorspelbaarder en weinig verrassend ten opzichte van dat probleem. Een echte domper vond ik de finale. Een nogal melig gechoreografeerde actiescene die me totaal niet wist te overtuigen.

Shadowed

• 11364 berichten
  • 6689 stemmen

29. Nneka the Pretty Serpent (2020)

Categorie: 4.5 Nigeria

Quotering: 1,0*

https://www.leisurebyte.com/wp-content/uploads/2021/08/Screenshot-2021-08-18-102723-1024x465.jpg

Vreselijk. Ik vind het erg knap van mezelf dat ik het einde überhaupt heb gehaald. Een 140-minutendurende verschrikking met op visueel vlak enkele aparte beelden, maar de overige vlakken zijn bijzonder matig. Merkwaardig is dat het politieonderzoek lang doorgaat en niets kan vinden, terwijl vrijwel alle moorden op een openbare plaats plaatsvinden.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.