Macabre (2009)

Singapore / Indonesië
Horror

geregisseerd door Kimo Stamboel en Timo Tjahjanto
met Julie Estelle, Shareefa Daanish en Ario Bayu

Twee pasgetrouwden, Adjie en Astrid, gaan samen met drie vrienden op reis om Adjie te verzoenen met zijn zusje Ladya. Hun reis wordt echter abrupt onderbroken als ze onderweg een vreemd meisje tegen het lijf lopen, Maya. Ze geven haar een lift naar haar afgelegen huis waar ze haar moeder Dara ontmoeten, een vrouw van weinig woorden. Als dank staat Dara erop dat de jongeren blijven eten. Dan breekt de hel los.

avatar van Corcicus
Behoorlijk bloederig deze film. Daar tegenover staat dat het verhaal langs alle kanten rammelt en hapert. Iemand wiens been en arm gebroken waren, staat op het einde toch nog te vechten en te lopen, etc. . Bovendien wordt er helemaal niets uitgelegd. Vanwaar dat Nederlands? Hoe komt het dat die vrouw zo oud kon worden? Welke geest oogst nu organen? Gaat het enkel om die organen? Etc.

De actrices zijn stuk voor stuk knappe dames, maar de overige acteurs vond ik soms toch tegenvallen. Neem nu die politie-eenheid, van welk rijstveld hebben ze dat stel boerenpummels geplukt? Ze kwamen totaal niet over als agenten. Toch valt er best wel wat te genieten ook. De gore is uitstekend en het verhaal verveelt niet.

Gemiddeld.

ipman-99
"An Absolute Bloodbath.'' ... '' !!!

Geweldige Horror uit Indonesië. "Macabre" mengt westerse horror met Aziatische Horror, maar mag zich onderscheiden van een onderscheiding!!! De liefde voor het genre waarmee The Mo Brothers te werk gaan is fenomenaal.

avatar van Shinobi
Deze film heeft wel een heel hoog À l'intérieur gehalte en enkele elementen uit Frontière(s), alleen jammer dat dat hoge niveau nooit echt gehaald wordt. Maar desondanks is het wel een vermakelijke horror met het nodige bloedvergiet.

Het simpele verhaaltje dient uiteraard alleen als kapstok voor de aaneengeschakelde scènes waarin het flink los moet gaan.
Echt spannend wordt het helaas nergens en veel gebeurt er nou ook weer niet. Ook is niet elk effect helemaal geslaagd. Het acteerwerk zelf kon er net mee door.

Gelukkig wordt dit ruimschoots goedgemaakt in het laatste halfuur waarin er een waar orgie van bloed en geweld plaatsvindt.

De moeder deed me trouwens wel erg veel denken aan Béatrice Dalle, ook de manier waarop zij La Femme heeft geportretteerd in À l'intérieur.

Kleine 3,5 sterren.

avatar van Noodless
Zeer vermakelijke, bloederige horrorfilm waarbij het simpel verhaal toch wat hiaten heeft en vooral ook dat het verhaal rammelt langs alle kanten zoals Corcicus al heeft aangegeven.
Maar het kijkt allemaal vlot weg doorspekt met heel wat liters bloed. Toch valt de gore reuze mee.
Het acteerwerk is van de dames wel in orde, maar sommige acteurs vielen wel echt uit de boot.
Vooral die van de politie kon tellen
7/10

Kan er iemand vertellen waarom er een stukje Nederlands ( moeder van Maya zegt een paar woorden ) in voorkomt ?

avatar van Noodless
Corcicus schreef :

avatar van sinterklaas
Prima Indonesische slasher. Dat uiteraard weer standaard begint (groepje jongeren komen via een lifster ongemerkt bij een gestoorde familie terecht) en uiteindelijk gewoon weer lekker bloederig en goor uitpakt en ook op zijn Indonesisch bereid word. De regisseurs Kimo en Timo ( ) hebben ook overduidelijk hun inspiratie bij Inside vandaan gehaald, aangezien ook hier een zwangere vrouw het interessante mikpunt word van de psycho(s). Hoe de film verloopt hoef ik natuurlijk niet te vertellen want alles verloopt, zoals gezegd, weer op de ouderwetse wijze. Het begin rommelt nog wat aan, maar naderhand word het ook steeds goorder en heftiger en kan de slasher fan hier zijn hart ophalen. De oude ingredienten zijn ook weer ruimschots aanwezig: Manipulatie, liters bloed, ledematen, survival-horror, kettingzagen, emotieloze psycho's enz enz. Het acteerwerk is ook prima en Darah (de psychopatische moeder van het gezin) vond ik ook vrijwel net zo eng als La Femme uit Inside. Alleen die blik in de ogen al. Ook best bijzonder om te ondekken dat Darah vermoedelijk (door een hele oude foto) al meer dan 100 jaar oud is en dat het voor de regisseurs ook bedoeld is dat ze onsterfelijk is. Open einde?

Na The Raid is dit ook weer een aangename Indonesische verrassing.

PS: Darah spreekt zelfs een paar zinnen in het Nederlands in de film.

avatar van Insignificance
Bruut bloedbad dat nogal wat tijd gebruikt om zich te bewijzen. De gebruikelijke set-up leidt tot een villa waar Dara de scepter zwaait en dan schiet al snel Béatrice Dalle's La Femme te binnen. Mevrouw Daanish komt nog redelijk in de buurt en haar kroost komt ook koel en creepy voor de dag.

Het ontspannen liedje van de slager is lekker gemeen en de Nederlandse taal een leuk detail. De toon van de film is wat wankel en het heeft al met al wat moeite om los te komen van z'n inspiratiebronnen, maar als het eenmaal zover is, is er geen houden meer aan. Voor gorehounds een must.

avatar van j0enne
'Adam, zet de gereedschap klaar'

er wordt niet alleen nederlands gesproken, maar op de film op de diaprojector die de agent afspeelt zie je op het eind 3 nederlandse woorden , nu nog het verband ...
verder aardig filmpje zelfs een paar keer moeten lachen om die kale vent.

avatar van MPZuilen
Zeer bloederige Slasher.Waar ook nog kort Nederlands in word gesproken.Film begint rustig maar gaat al gauw over in een Creepy sfeer en het bloed vloeit rijkelijk.........

avatar van Stijn B.
Heel efficiente, creepy en bloederige Indonesische versie van Texas Chainsaw Massacre . Zeker niet volledig clichévrij deze horrorprent maar een reeks clichés weet men toch wel handig te vermijden.

Eli Roth van de fletse Hostelfilms zou hier naar moeten kijken: zo moet je een creepy bloederige horrorfilm maken.

avatar van Lefgozer
stupidcat schreef:
er wordt niet alleen nederlands gesproken, maar op de film op de diaprojector die de agent afspeelt zie je op het eind 3 nederlandse woorden , nu nog het verband ..)

Lijkt me dat dat te maken had met het feit dat Indonesië een Nederlandse kolonie is geweest. Aangezien Darah al aardig oud blijkt te zijn denk ik dat ze door de Nederlandse tijd nog Nederlands kan spreken.

avatar van tattoobob
Er komen nog steeds nederlandse woorden voor de indonesische taal!

Fantastische Horrorfilm!!!
Heel veel bloed,maar daar hou ik van.
Echt lachen met die pummels van de politie.

Echt een slechte neppe film

avatar van Daan258
Toch een tegenvallertje.

Ik houd erg van horror films met veel gore en lekker bloederig, maar toch heeft dit filmpje mij niet echt kunnen vermaken. Vond het op één of andere manier allemaal best saai en langdradig.
Jammer, had iets leukers verwacht.

avatar van xaid
Corcicus schreef:
Behoorlijk bloederig deze film. Daar tegenover staat dat het verhaal langs alle kanten rammelt en hapert. Bovendien wordt er helemaal niets uitgelegd. Vanwaar dat Nederlands? Hoe komt het dat die vrouw zo oud kon worden? Welke geest oogst nu organen? Gaat het enkel om die organen? Etc.
zoiets had ik dus ook . Erg jammer dat er niks word uitgelegd.

Matige film over een groep vrienden die een vrouw naar huis brengen die overvallen is. Een mager plot en een wat saaie eerste helft. Het tweede gedeelte is een stuk vermakelijker met aardig wat bloedvergieten en bruut geweld. Echter ontbreekt een echt dreigende sfeer hier en is het vaak hysterische acteerwerk van de slachtoffers verre van goed.

avatar van Dying Rose
In het kader van het tip-topper topic (top dit!) dit bloedfestijn opgezet. Het groepje vrienden is, uitgezonderd de kale, zo irritant nog niet. Al gaan de complimenten vooral uit naar de familie uit het huis. Heerlijk loco zijn ze met moeder als voornaamste lunatic. Fijn ook zijn die verrassend grappige momentjes die voorbijkomen. Ik denk aan zoonlief 2 die – award voor meest nonchalante introductie – net voor het eten de protagonisten komt vervoegen. Toch even een mindfuck voor deze vreemde passage, geholpen door mama en haar uitdrukkingsloze kop. Droger kan je het niet hebben en ik zou het, als invité, zeer vreemd vinden. Ook de spaarzame Nederlandse zinnen zorgen even voor een glimlach, mooi meegenomen in de verder sombere film.

Al moet het gezegd: we hebben alles reeds eerder gezien, waarbij idd vooral gelijkenissen met A l’Intérieur opvielen. Ik heb me goed vermaakt, maar een 4 is het mij niet waard. Al doet MACABRE nieuwsgierigheid opwekken naar wat Zuid-Oost Azië m.b.t. het horrorgenre nog meer in petto heeft.

Met dank aan jeroentjuhhhhh voor de tip.

Vette botte film.
Zie nu pas dat zij ook headshot gemaakt hebben.
Heerlijk bizarre film.

avatar van guylopez93
Vermakelijk filmpje dit. Elementen van A l'interieur en Frontiere(s) waren ook duidelijk zichtbaar. Ondanks een hoop bloedvergieten en brute moorden miste ik toch zo nu en dan de dreigende en beklemmende sfeer. Dat had vooral te maken met het matige acteerwerk. Had anders een topper kunnen wezen.

avatar van umbra
Dat ging weer lekker ? Jua die Indonesische actie n horror films hakken er toch vaak goed in. De sfeer die gecreëerd wordt is fijn, de gore en geweld mochten er ook zijn en de acteurs zetten hun rol voortreffelijk neer. Weinig op aan te merken.

avatar van alexspyforever
Een splatter/slasher of hoe je het ook wil noemen uit Indonesië dat hadden we nog niet gehad (of althans ik had dit nog niet gezien). Een horror uit een exotisch land levert kennelijk al meteen dikke bonuspunten op hier ook al is er hier nauwelijks iets nieuws te vinden. Ze kopiëren van de Fransen die op hun beurt al kopieerden van de Amerikanen. Villains die moeilijk te doden zijn en maar terug blijven opstaan, soms over de top dan weer braaf en buiten beeld kills, veel geschreeuw,ruimte open laten voor een sequel. Dat je deze niet om het verhaal of goed acteerwerk moet kijken ok maar het is allemaal zo volgens het boekje. Het levert uiteindelijk een saai, inspiratieloos, voorspelbaar, spanningsloos werkje op met een berg van clichés. Slachtvee is dom en de villains hebben zoals zo vaak nul persoonlijkheid. Dit mogen we stilaan als mainstream gaan beschouwen.
Er zijn helaas nog genoeg landen die nog geen eigen Texas Chainsaw Massacre hebben.

Ik heb me goed vermaakt met deze film, die we eigenlijk al 100 keer eerder hebben gezien. Desondanks een goede score. Helemaal omdat ie ook nog eens uit Indonesie komt.

avatar van joolstein
Indonesische slasher die lekker bruut en lomp is! Geen idee, wat het er toe zal doen, om een film af te rekenen doordat hij ergens anders zijn mosterd heeft gehaald? Het is veel meer het eind-resultaat dat telt en deze heeft genoeg eigen smoel om gewoon goed te zijn! Menig moderne Amerikaanse slasher kan, zelfs nog wat van dit filmpje leren! Oké de inleiding van het vriendengroepje is even doorbijten, maar als het eenmaal op stoom is, gaat het er ook echt voor! Het bloed vloeit rijkelijk, alhoewel de meeste gruwelijkheden dan weer wel net niet in beeld zijn gebracht. Maar de scènes met de kettingzaag en de zwangere vrouw die niet gespaard word, waren niet bepaald zachtzinnig. Daarnaast ging het hier dus om jongvolwassenen, in plaats van tieners, weliswaar is dat maar een klein detail maar je ziet het niet vaak binnen het (sub)-genre. Ondanks dat het misschien wat vragen opwerp was het wel verstandig dat The Mo Brothers niet te lang stilstaan ​​bij de details en het gewoon bij veel, bloed laten stromen, houden. De vondst van de film is Shareefa Daanish, die met griezelige intensiteit de moeder van het gezin Dara speelt. De Indonesische regisseurs laten zien dat ze evengoed in staat zijn om een genre-film te maken Eentje die in niets onder doet dan westerse pogingen.