The Windmill Massacre (2016)

Alternatieve titel: The Windmill

2,57

Nederland
Drama / Horror

geregisseerd door Nick Jongerius
met Charlotte Beaumont, Noah Taylor en Patrick Baladi

Jennifer is een Australisch meisje dat op de vlucht is voor haar verleden en in Amsterdam belandt. In een wanhopige poging om uit de handen van de autoriteiten te blijven voegt ze zich bij een stel toeristen die een tour maken langs de meeste beroemde molens. Als de bus op een afgelegen plek stil valt, zijn ze genoodzaakt onderdak te zoeken in een leegstaande loods naast een sinistere molen waarover een duistere legende gaat. Al snel breekt de hel los.

62 BERICHTEN 11 MENINGEN
avatar van jeroentjuhhhhh
geplaatst: 27 september 2016, 16:19 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
maxo922 schreef:

Ik had veel meer no-nonsense gewild in dit geval. Laat dat hele slappe verhaaltje over haar vader en die camper en dat schuldgevoel uit. Het hoeft van niemand hoor. Alleen als je het goed doet dan. Die achtbaan momenten waar ik op doelde is denk ik wat jij bedoelt. Daar had ik dan veel meer van willen zien. Ik mistte ook een echt terror gevoel. Het had in mijn ogen best leuk kunnen worden allemaal, deze terror tussen de tulpen. Maar het was allemaal zo halfbakken en random.
Ergens is het typisch Nederlands om dit genre niet al te serieus te nemen. Begint wel een irritant te worden. Het wordt tijd dat ze meer naar België gaan kijken. Maar dat is misschien een beetje het erfgoed van Dick Maas, de enige die ooit succes heeft gehad met een behoorlijke tongue in cheek approach. Je merkt het in vrijwel alle films. Kristen (2015) vond ik daarop bijna een uitzondering, maar ook die valt op een bepaald punt door de mand. De Poel (2014) heeft iets zwart-komisch in zich etc... (De Poel heeft daar wel een prima balans in, maar als voorbeeld 😛 ).

De achtergrondverhalen moest de factor zijn die de clichés doorbrak, daar was meneer Jongerius heel erg van overtuigd. Toch slaat hij de plank dan flink mis, want de film had juist baat gehad bij meer clichés. Een échte genrefilm werkt beter dan een film die er krampachtig en halfslachtig omheen probeert te werken en daar dan eigenlijk in faalt. We zitten echter niet zo ruim in de slashers, ook internationaal niet, dus dit stilt de honger een beetje.

avatar van Richard_Voorhees
geplaatst: 28 september 2016, 19:10 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Voor Nederlandse begrippen een bovengemiddelde genrefilm. De make-up fx zijn heerlijk over-the-top en het straffen van de zondaars word deze keer wel erg letterlijk toegepast.
Het acteerwerk is acceptabel en men poogt wat meer diepgang in de personages te creëren door ze allen een backstory te geven waarin ze gezondigd hebben. Dit komt er bij het ene personage wat beter uit dan bij de andere (de Aziatische oma vatte ik niet helemaal, de trailer park terreur was wel logischer).
Het masker van de moordenaar zag er wel goed uit. Niet angstaanjagend, maar overtuigend voor een dergelijke serial killer. Hij deed me wat aan de moordenaar uit The Burning denken.
Voor Nederlandse begrippen een behoorlijk onderhoudende slasher.

avatar van Flitskikker
geplaatst: 1 oktober 2016, 17:53 uur [permalink]
Waar verder te zien?

geplaatst: 1 oktober 2016, 19:39 uur [permalink]
Inderdaad, waar gaat ie draaien of word het weer 1 x per week in een nachtvoorstelling.
Zal vast. Nederlandse films worden niet echt gesupport door de bioscopen.

geplaatst: 2 oktober 2016, 21:49 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Nederlandse urban legend slasher.

Vond de film érg op Hatchett lijken. Groepje allerlei die vast komen zitten in een toeristische tour en te maken krijgen met een slasher. Eén bekende acteur om alvast wat kijkers te lokken en een donkerkomisch randje zodat het allemaal niet al te serieus hoeft. Ziedaar The Windwill Massacre (en bij uitbreiding dus ook Hatchett III).

De internationale cast is allicht om de film wat extra internationale allure te geven (ze hebben goed gekeken naar Spanje denk ik), Jongerius mikt verder op genreclichés om de diehard horrorfans over te halen. Op zich zit het allemaal wel aardig in elkaar, inclusief oerhollandse legende, maar het had net iets minder makkelijk gemogen.

Film mist vooral een beetje sfeer. Komt allicht omdat het niet zo serieus oogt, maar ook omdat het visueel niet geweldig sfeervol is en omdat de soundtrack ook niet meteen een duit in het zakje doet. Het oogt allemaal wat flauwtjes. De slasher zelf is nog wel oké (behalve op het eind, wanneer hij in de fik vliegt en de horror is ook best grappig, maar ook daar weet de film niet zo héél veel toe te voegen aan het genre.

Mist een beetje pit deze film. Ofwel moet Jongerius harder inzitten op de zwarte humor, ofwel nog meer voor het genrecliché durven gaan. De film valt een beetje tussen schip en wal nu. Niet dat het vreselijk is, de horror liefhebber heeft er een leuk filler filmpje bij, maar echt memorabel is het gewoon niet.

geplaatst: 3 oktober 2016, 08:25 uur [permalink]
Een vermakelijke film en zeker niet uit de toon vallend bij andere in dit genre die ik weleens zie.
Aanvankelijk denkend naar een zich ontwikkelend psychologisch drama te kijken, kwam de wending naar horror nog redelijk onverwacht maar gelukkig tamelijk laat en niet overdreven vet aangezet: ervaring is dat als spannend bedoelde horrorbeelden zelden ook spannend zijn en meestal een geeuw van verveling of gelach oproepen. Al met al een film om niet bij te gaan iphonen, dutje doen of wegzappen, maar voorlopig beter geen happy holland tour boeken (lmao).

geplaatst: 3 oktober 2016, 13:23 uur [permalink]
Normaal vind ik Nederlandse horror films vaak niet leuk om te kijken en dat komt vooral door de taal en script. Ik moet zeggen dat ik me daar helemaal niet aan geergerd hebt.
Vond het wel een leuke film, leuk verhaal ook maar niet super eng helaas.

avatar van erik1977
geplaatst: 4 oktober 2016, 16:49 uur [permalink]
Misschien ligt het aan mij dat ik een groot fan ben van Horror, b-films en ook Nederlandse Films.
En dan vooral Nederlandse films uit de jaren 70, 80 en 90.
Ben zelfs groot fan van Nederlandse horror en b- pareltjes zoals De Lift, amsterdamned, de johnsons en necrofobia.
En daarom vind ik deze titel ook wel zo geweldig.
Zit lekker wel een boel nederlandse Kneuterigheid in en de splatter is lekker over de top.
Wat van mij niet had gehoeven is dat in bijna de gehele film Engels word gepraat.
Dat doet voor mij een beetje af aan het oerhollandse verhaal en liever had ik dan een paar Oer-nederlandse personages gezien.
Maar verder niks dan lof!!!

geplaatst: 27 oktober 2016, 11:56 uur [permalink]
Helaas ga ik hem niet kunnen kijken. Zou hrm kijken tijdens horrornacht maar zit in het gips.
Kaartje kunnen verkopen.
Zal wel de enige keer zijn dat ie draait.
Want ja het is een Nederlandse film
😟😟😟😟😩

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
geplaatst: 27 oktober 2016, 15:21 uur [permalink]
Leuk spel voor thuis; pak een typisch Nederlands element en meng dit met een bekende horrorfilm. Dan krijg je dingen als Tulips of Blood of Night of the Living Snert. Met The Windmill Massacre leent regisseur Nick Jongerius niet alleen de titel van een bekende Amerikaanse horrorklassieker, maar gooit alle clichés van het genre op een berg. Van autopech in een verlaten gebied tot het principe van Tien Kleine Negertjes, waarbij personages één voor één worden afgeslacht.

Vliegensvlug krijgen de toekomstige slachtoffers een backstory door kleine flashbacks of door ze even snel naar een foto te laten kijken. Interessant zijn ze niet, maar we krijgen ook weinig tijd om hen echt te leren kennen. Ze belanden al snel allemaal in de tourbus, krijgen pech, hebben geen bereik en komen oog in oog met een verminkte man met een enorme zeis. Geheel volgens de regels van het genre worden de personages stuk voor stuk uit de weg geruimd en volgens diezelfde regels wordt het enige personage die ontdekt hoe de vork in de steel zit niet serieus genomen.

Het is jammer dat Jongerius zo binnen de lijntjes kleurt, want met iets meer originaliteit was The Windmill Massacre een erg geslaagde horrorfilm geworden. De film heeft te weinig een eigen smoel en doet vooral denken aan andere horrorfilms; het uitgangspunt lijkt exact op een film als Hatchet (die op zijn beurt weer talloze bekende horrorfilms imiteerde) en de killer doet veel denken aan Cropsy uit The Burning. Qua toon had de film ook iets minder op safe mogen spelen. Personages reageren opvallend laconiek op de gruwelijke gebeurtenissen, maar net niet genoeg dat het echt grappig wordt. Sommige schrikmomenten in de film zijn effectief en creatief, maar ook daarvan zijn er niet voldoende om de film echt eng te noemen. De film blijft dus overal wat gematigd, met uitzondering van de momenten dat meneer de molenaar zijn zeis aan het werk zet en er een paar heerlijke over de top slachtpartijen de revue passeren. Die mix van over de top gore en gortdroge komedie had nog veel meer mogen terugkomen, maar zorgt sporadisch in ieder geval voor vermaak.

Van het slachtvee is de Britse acteur Noah Taylor de bekendste naam, maar echt opmerkelijk is zijn rol niet. De hoofdrol is voor Charlotte Beaumont als de jongedame die de molenaar als eerste ziet, maar voor gek wordt verklaard door de rest. Beaumont is vrij matig en ook de jonge Adam Thomas Wright is niet al te best als de zoon van een man die zijn zaak belangrijker lijkt te vinden dan zijn eigen kroost. De leukste rol van de film komt van Bart Klever als de norse buschauffeur Abe, die met zijn nuchtere spel vrij geestig uit de hoek komt. Maar de show wordt gestolen door de lompe molenaar, de uitstekende practical effects en een alleraardigste verrassing aan het slot, waardoor je de tenenkrommende CGI bijna vergeet. Een Jason Voorhees van eigen bodem hebben we met de molenaar nog niet, maar The Windmill Massacre is in ieder geval een stap in de goede richting.

Vooruit, 3 sterren.

geplaatst: 30 oktober 2016, 13:54 uur [permalink]
Erg sympathiek project - misschien dat mijn 4,0* meer is dan de film daadwerkelijk verdient maar ik heb me zo goed vermaakt dat ik de film graag een bonus geef.

Niet eng, maar in tegenstelling tot wat Onderhond zegt vind ik de sfeer in deze film dus wél heel erg sterk. Vond het knap hoe ze iets vanzelfsprekends als een polder tamelijk eng eruit hebben kunnen laten zien. De molen uit de titel vond ik te weinig aandacht krijgen.

Nu ik dit zo schrijf: de set-up - een aantal mensen in een bus met ieder een eigen achtergrond - deed me denken aan het boek 'De Kellner en de Levenden' van Simon Vestdijk. Dat idee van de zondaars... Ja, ik vond het wel wat hebben. Wel erg jammer dat sommige van de personages heel weinig screentijd krijgen, ik vraag me af hoeveel er is geknipt. Op het personage van de politieagent en de dokter wordt heel hoog ingezet, maar die krijgen niet zo gek veel te doen, en wat inderdaad de rol van die Aziatische oma is werd mij ook niet helemaal duidelijk.

Acteurs vond ik erg leuk. Charlotte Beaumont vond ik volgens mij als enige hier wél het erg goed doen, Patrick Baladi en Noah Tyler vond ik fantastisch vanwege the Office en Red White & Blue, en Bart Klever was sowieso al een favoriete acteur van me. En een verrassende keus om Kenan Raven als moordenaar in te zetten.

4,0* gewoon omdat ik hier ontzettend vrolijk van werd.

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst: 6 november 2016, 14:12 uur [permalink]
Ergens nog best vermakelijk, maar tegelijkertijd ook wel vrij beperkte horrorfilm. De logica dat je in Nederland in de polder kan stranden zonder telefoonbereik en zonder dorpje of stad in de buurt is natuurlijk al flauwekul, maar dat is allemaal niet zo erg. De uitwerking had veel beter gekund, vooral doordat dat hele achtergrond verhaal over pa en de caravan me echt voor geen meter wist te boeien. De slashermomenten vond ik wel weer aardig en ook vrij grof nog. Maar TWM weet op geen enkel vlak boven de gemiddelde B-horrorfilm uit te komen, mede ook door matig acteerwerk van de hoofdrolspeelster. Verre van spannend en intens, al is het zeker geen rommel.

2* (wat goed past bij mijn 2222e stem 😛)

avatar van mcdaktari

geplaatst: 21 november 2016, 00:39 uur [permalink]
Nick Jongerius zal gedacht hebben, ik laat er een stel Engelse acteurs in meedoen en dan slaagt de film wel. Maar die vlieger gaat mooi niet op.
Buiten het feit dat het allemaal nogal voorspelbaar is en een ontzettend (te)flauw verhaal, word er op een enkeling na ook nog heel slecht geacteerd. Met een verhaal dat helemaal nergens klopt mag je natuurlijk niet verwachten dat zo'n film aan zou slaan in het buitenland. Maar goed, als je bekijkt wat we in NL aan slashers hebben dan is er met deze in ieder geval een begin gemaakt. Nu nog zorgen dat het aan alle kanten een goeie film word. Al zal dat met dit genre heel moeilijk worden in Nederland. Heel jammer.

avatar van mixmaster
geplaatst: 22 november 2016, 16:26 uur [permalink]
Niet al te beste horrorfilm, de ''kills'' zijn best aardig maar het slechte acteerwerk en het lage budget doen deze film de das om.

avatar van vranque
geplaatst: 26 november 2016, 20:35 uur [permalink]
Gesneden koek waar niks op te smeren valt. Lege maag gevoel dus.

avatar van Left4Dead
geplaatst: 27 november 2016, 16:21 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Let's get inside, the miller will help us.

Na een korte introductie van de hoofdpersonen beland men op de plaats des onheil. Al snel zijn daar de problemen en zijn de toeristen gedoemd om te overnachten in een hut aangezien de bus het heeft begeven.
Meteen daar de actie en dat is maar een geluk ook want de personen zijn op zijn minst erg oninteressant te noemen. Het wachten is op heerlijke slashes door een goedkope psychopaat die op een relatief eenvoudig manier geniet van zijn hobby, in dit geval een vloek.

Wil het spannend en/of eng worden?.......nou nee, eigenlijk niet en dat ligt aan het feit dat je weer eens geen enkele binding met de hoofdpersonen kunt leggen. Voor mijn part mochten ze allemaal na een minuut al een kopje kleiner gemaakt worden. Dat komt vooral door het script maar er is ook maar weinig overtuiging in het acteren te ontdekken. Men probeert je aandacht erbij te houden door wat flashbacks van de toeristen toe te voegen, sommigen dragen een zwaar verleden met zich mee. Boeiend dat laatste?...... nee niet echt en zeker dat het niet erg overtuigend gebracht wordt.

En dan the miller, de man met de zeis......... the man of the hour. Helaas, ook die wordt niet erg sterk neergezet en daarmee is de angel compleet uit de film wat betreft het horrorgedeelte. De urban legend is nog wel oké te noemen maar de uitvoering laat een behoorlijk stuk horror liggen. Heel matig wordt de vervloekte in beeld gebracht en dat is ronduit jammer te noemen. Ook de gore is niet hoogstaand waardoor afschuw de grote afwezige was, dat terwijl dat juist, in mijn ogen, er sterk ingeduwd had moeten worden.

Low budget horror uit het koude kikkerlandje, dan kun je ook maar weinig verwachten. Gelukkig had ik van tevoren ook geen hoge ogen gegooid voor deze prent. Maar er is erger gemaakt en al zeker al in het kleine Holland, daarom een strijk over het hart en een 2,5** van mij. Sterk is het niet, boeiend op laag niveau.

avatar van n00r
geplaatst: 29 november 2016, 16:27 uur [permalink]
Je hoort in die trailer het Nederlandse accent mooi dit 😂

avatar van keimpeS
geplaatst: 19 december 2016, 15:58 uur [permalink]
Meevaller niet goed of slecht, voor een Nederlandse productie voornamelijk in het Engels gesproken.

avatar van Gang_Star
geplaatst: 21 december 2016, 20:31 uur [permalink]
Beter dan gedacht. Verhaal is te simpel en doet aan andere films in het genre denken, zoals al eerder is aangegeven, en dan met name Hatchet. Maar toch kent deze Nederlandse slasher, overigens met een Engels sprekende cast, toch genoeg leuke momenten. Kent een behoorlijke dosis gore die er vrij goed uitzag en zo nu en dan een dosis spanning. Leuke setting en een fijne blik op de molen. Simpel, maar vermakelijk.

geplaatst: 3 januari, 23:22 uur [permalink]
wat een draak van een film....met vele special defects 😐

avatar van Clapboy
geplaatst: 13 januari, 22:01 uur [permalink]
Erg vermakelijke slasher met veel zwarte humor. Een creepy moordenaar en erg sfeervolle en creepy gefilmde omgevingen en sets geven het een griezelige/sprookjesachtige sfeer.
Leuke special-effects en fantasy. Goede slasher met Nederland ( en dan vooral de molens) als thema. De molens waren ook mooi weergegeven en de molen waar het over ging was lekker creepy. Leuk.

avatar van Daan258
geplaatst: 18 januari, 20:04 uur [permalink]
Het verbaasd me echt dat de film "voor mijn doen" nog zo'n hoge rating en waardering krijgt, want man wat was dit een troep zeg.
Ik had de trailer niet gezien en wist van te vore wel dat de film in Nederland gefilmd was maar dus niet dat hier Nederlandse acteurs zou in spelen.
Wat een teleurstelling was dit zeg.
Toch heb ik me hier geprobeerd overheen te zetten maar naast het vreselijke acteerwerk stelt de film verder ook helemaal niks voor.
Super bagger verhaal, de kills en gore (wat vele hier nog best aardig vonden) vielen vreselijk tegen, nergens spannend weten te noemen en super,super langdradig.
Alleen de killer zag er nog wel geinig uit maar voor de rest was het helemaal niks.

avatar van Banjo
geplaatst: 21 januari, 00:47 uur [permalink]
Ooo er zit hier toch wel positieve berichten tussen..
Ik ga hem proberen... een Horror in een molen!

avatar van EW101
geplaatst: 21 januari, 12:46 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Wel een redelijke en vermakelijke film. Het is een typische slasher met daarin wel de nodige clichés.
De eerste moord is vrij bloederig en best indrukwekkend. Dat beloofde wat! Helaas gaat het later met een enkel moment toch qua kwaliteit omlaag.
De personages zelf zijn niet echt interessant. De molenaar wel gelukkig en ziet er best sjiek uit.

De setting werkte naar mijn mening. Het klinkt best belachelijk, maar de molen en de molenaar komen toch goed over. Met de sfeer rondom de molen zat het wel goed. 👍

En zeker komisch dat ze in Nederland in the middle of nowhere belanden. 😂

geplaatst: 22 januari, 16:27 uur [permalink]
Goh, wat secht. Acteren lijkt nergens op. Verhaal is te voorspelbaar.

avatar van sinterklaas
geplaatst: 25 januari, 17:38 uur [permalink]
Redelijk.

Het concept trekt voor de gemiddelde Nederlander wel aan. Een psychopatische molenaar ala de gemiddelde horroriconen van de Amerikaanse filmgeschiedenis. Nouja simpel verhaaltje: Jennifer is als Australiër illegaal in Nederland en weet te autoriteiten te ontkomen door in een tourbus te stappen. (Happy Holland 😂 ) Deze wordt gerund door Bart 'godverdomme' Klever.... en verschillende nationaliteiten met hun eigen issues zijn er te treffen. Dan komen ze in de middle of nowhere terecht en scheidt de bus ermee uit. En dan die verbrande molen daar in de verte... dat beloofd weinig goeds.

Verder is dit dan weer zo'n typische slasher waarin lekker overdreven word gedaan... over de toppe kills, heel veel geschreeuw en een einde die je al van ver zag aan komen.

Al met al is dit met een bitterballetje wel vermakelijk om naar te kijken.

geplaatst: 31 januari, 23:46 uur [permalink]
Slecht geacteerd zeg. Slecht verhaal en al helemaal de special effects want damn wat ziet alles er slecht uit zeg. De kills en gore zien eruit als van een '80s film. Als ik tijdens een film op mn horloge kijk dan is dat niet goed. Gelukkig duurde deze prut maar 85 min. 1,5*

avatar van Halcyon

geplaatst: 2 februari, 11:17 uur [permalink]
The Windmill Massacre lijkt op het eerste gezicht een doorsnee slasherfilm waarin een gemaskerde moordenaar de onwetende toeristen tot slachtvee herleidt. Echter, de makers tillen deze vaak beproefde formule naar een hoger plan door de Molenaar op te voeren als een soort spiegel die de toeristen met hun trauma’s en zonden confronteert. Zo blijkt iedereen wat op zijn kerfstok te hebben en deze nacht is het tijd om te boeten of met zichzelf in het reine te komen. Deze aanpak laat enkele gruwelijke en surrealistische scènes toe die mooi geregisseerd zijn maar waarin horror en drama nogal knullig afgewisseld worden.

De slachtpartijen spelen zich af tegen een oerhollands decor dat ten volle benut wordt. Beelden van de nachtelijke, dampende polder met op de achtergrond het geraamte van een onheilspellende windmolen creëren een unieke sfeer. Ook de Molenaar is een beangstigend creatuur met een – naar slashernormen – boeiende geschiedenis. De makers hebben qua make-up, kostumering en wapens alle registers opengetrokken om hem als een icoon neer te zetten. Het soort scènes waar horrorliefhebbers van smullen zijn absoluut aanwezig en bovendien met zorg uitgewerkt. Voeg daar nog enkele schrikmomenten aan toe en de griezelfactor gaat netjes de hoogte in.

Een duidelijk minpunt is evenwel de internationale cast. Hoewel een logische keuze om een breder publiek te bereiken, valt moeilijk te ontkennen dat er weinig chemie tussen de personages hangt, iets wat voornamelijk tot uiting komt tijdens de scènes waarin het onderling vertrouwen van de toeristen op de proef wordt gesteld. Het voelt eerder alsof ieders verhaal als afzonderlijke clip wordt verteld, in plaats van dat het een samenhangend geheel is. Hierdoor hapert de film op cruciale momenten, een echt spannende achtbaanrit zit er bijgevolg niet in.

Blu-ray recensie: The Windmill Massacre (Nick Jongerius) – blu-ray recensie | It's Only a Movie - itsonlyamovie.nl

avatar van john mcclane 2
geplaatst: 2 februari, 21:58 uur [permalink]
omdat het een concept is wat naar mijn idee nog nooit eerder is gedaan (nederlandse/amerikaanse )toch net aan een voldoende.
Het is wel raar om een acteur als tayler die een redelijk gevestigde maan is in acteurs wereld,dat hij zich hier voor wil lenen.
het is natuurlijk niet erg hoogstaand in het hele horror gebeuren,,,maar ook zeker niet super slecht.
het heeft zijn momenten in kills,,,maar af en toe denk ik dit is te stom voor woorden.
Maar omdat het niet vaker is gedaan en ik het nederlandse horror genre een warm hart toe draag net aan een voldoende.
geen afrader .

avatar van n00r
geplaatst: 1 maart, 15:48 uur [permalink]
Oh nee dat was niks voor mij..

Het begon allemaal wel oké toen je de personages leerde kennen maar het werd alleen maar slechter. Het acteerwerk was niet om aan te zien en hij duurde voor mijn gevoel veel te lang. De kills zagen er op hun nepst uit en geen van de personages werd echt interessant maar meer irritant.

Toch nog 2* voor de Nederlandse productie & het originele idee van de molens.

geplaatst: 2 maart, 22:57 uur [permalink]
Prima in elkaar gezette horrorfilm die lekker wegkijkt.

avatar van Noodless
geplaatst: 19 maart, 16:16 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het idee van de molens en de combinatie van de thuistaal en Engels in een horrorfilm die dan ook nog uit Nederland komt, kan ik wel appreciëren. Het begin is wel oké en naderhand weet de film voldoende te entertainen zoals zo vele 13 dozijn horrorfilmpjes van de laatste jaren. Maar helaas zijn de meeste personages irritant en het acteerwerk is ook wel tegenvallend. Dit is nog niet de reden dat de film een onvoldoende krijgt want daar zorgt het slot wel voor. Enigszins nog wel verrassend, maar het strookt totaal niet met heel de opzet van het verhaal. Totaal onzinnig einde. 4/10