The Windmill Massacre (2016)

Alternatieve titel: The Windmill

2,53

Nederland
Drama / Horror

geregisseerd door Nick Jongerius
met Charlotte Beaumont, Noah Taylor en Patrick Baladi

Jennifer is een Australisch meisje dat op de vlucht is voor haar verleden en in Amsterdam belandt. In een wanhopige poging om uit de handen van de autoriteiten te blijven voegt ze zich bij een stel toeristen die een tour maken langs de meeste beroemde molens. Als de bus op een afgelegen plek stil valt, zijn ze genoodzaakt onderdak te zoeken in een leegstaande loods naast een sinistere molen waarover een duistere legende gaat. Al snel breekt de hel los.

83 BERICHTEN 20 MENINGEN
avatar van Phantasm
Prima in elkaar gezette horrorfilm die lekker wegkijkt.

avatar van Noodless
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het idee van de molens en de combinatie van de thuistaal en Engels in een horrorfilm die dan ook nog uit Nederland komt, kan ik wel appreciëren. Het begin is wel oké en naderhand weet de film voldoende te entertainen zoals zo vele 13 dozijn horrorfilmpjes van de laatste jaren. Maar helaas zijn de meeste personages irritant en het acteerwerk is ook wel tegenvallend. Dit is nog niet de reden dat de film een onvoldoende krijgt want daar zorgt het slot wel voor. Enigszins nog wel verrassend, maar het strookt totaal niet met heel de opzet van het verhaal. Totaal onzinnig einde. 4/10

avatar van DjFrankie
Ik vind het begin prima. Middenstuk minder. Einde wel okay. Seen worse

avatar van Mac Hammer Fan
Een bus heeft pech wanneer hij een stel toeristen vervoert die windmolens op het Nederlandse platteland willen bezoeken. De passagiers hebben blijkbaar allemaal iets op hun kerfstok. In de omgeving zorgt een gevaarlijke gemaskerde gek met een bloedzeis voor terreur.
Een Hollandse slasher die potentieel had maar toch niet boven de middelmaat reikt. Op de cast valt weinig aan te merken en er zijn enkele geslaagde horrorelementen. Maar toch is de film niet echt eng, wat te wijten is aan het script, dat nogal voorspelbaar is. De moorden zijn weliswaar bloederig maar helemaal niet verrassend. De shots van de sinistere molen zijn wel sfeervol. Hier had toch iets meer in gezeten. Nu blijft het een doordeweekse griezelfilm. Je kunt echter beslist slechtere treffen.

avatar van blurp194
Matigjes.

En er had toch best wat meer ingezeten, want het begin en het midden zijn dan wel erg cliche, maar ook wel goed en ik kon er best om lachen. Misschien wat overdreven dramatisch in de muziek, maar ook dat draagt leuk bij aan de lach. Des te onbegrijpelijker dan eigenlijk dat het einde zo stom uit de hand loopt.

Verder is er wel wat duidelijk een gebrek aan budget, maar dat wordt ook vaak wel listig omzeild. Net als het gebrek aan routine en wellicht talent bij de acteurs. Dat is op zich wel bijzonder voor een min of meer Nederlandse productie.

Waarmee ik eigenlijk een best lage score voel aankomen - maar het toch wel een redelijk geslaagde film vind, het is eigenlijk vooral het einde dat het voor me verpest. De volgende die Jongerius aflevert kan best eens veel beter worden. Als hij maar niet in de gewone patronen vervalt.

Niet echt een goed visitekaartje voor de heer Jongerius. Nogal platte, goedkoop ogende horrorfilm volgestopt met clichés en groezelige schrikmomenten, met als voornaamste spanningsboog de volgorde waarin het gemêleerd gezelschap busreizigers het slachtoffer wordt van Molenaar Hendrik(alias de poortwachter van de hel). Zichtbaar gemaakt met een beperkt budget, en als je daar rekening mee houd(maar moet dat?) valt het eindresultaat misschien nog mee, maar objectief gezien gewoon een matige film, die alleen werkt als je er in slaagt je kritisch vermogen volledig uit te schakelen.
Doet wat denken aan de films van Dick Maas, alleen stopt die er wat meer humor in en zorgt hij voor betere acteurs die hun karakter nog enige smoel kunnen geven. Zelfs een gerespecteerd acteur als Taylor zakt hier hopeloos door het ijs.
Ik schat in dat Jongerius iemand is die geen klap van de molen heeft gehad, maar veel talent en een voorspoedige loopbaan als regisseur dicht ik hem ook niet toe.

avatar van Barry83
Zeer matig, een erg simpel in elkaar gezet filmpje zonder enige spanning

avatar van LOTR-lover
Goed, ik heb me dus eigenlijk best wel vermaakt met The Windmill Massacre. Ondanks het feit dat het allemaal erg cliché is op de meeste punten en het acteerwerk ook niet echt om over naar huis te schrijven is, is deze horrorfilm in mijn ogen wel prima vermaak. De gore is op de meeste momenten lekker over the top (zoals 't hoort) en het plot is nog best oké. En tja... de Nederlandse setting is natuurlijk al een pré!

6/10 (IMDB)

avatar van wess16
Een goede film maakt iets dat helemaal niet kan toch geloofwaardig. Daar slaagt deze film niet in. Omdat ik me toch heb vermaakt een krappe 3*.

avatar van Captain.janek
Een hapklare Veronica-brok.

Beelden van Amsterdam in het begin zijn een leuke toegevoegde waarde, maar zodra de molen in zicht komt is het trash & gore
Fijn voor de liefhebber van de soort, niet voor mij

avatar van nightbreed

Volgens mij is de hoes het beste wat deze film te bieden heeft.

avatar van Decec
Een goede drama/horror film..
Goed verhaal...
Goed acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Wel mooi stukje land voor Nederland...
Wel een rare slot...

avatar van frolunda
Best vermakelijk filmpje dit al vond ik dat ie qua sfeer iets te kort schoot.De beelden waren best mooi al zag er af en toe wel wat goedkoop uit,wel een paar aardige 'kills' maar in zijn geheel komt the Windmill massacre,mede door het niet al te overtuigende acteerwerk nauwelijks boven de middelmaat uit.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Deze film slaat echt nergens op. Verdwaald raken en zelfs vast komen te zitten in de bossen van Amsterdam? Het acteerwerk is ook beroerd, alleen Beaumont doet het nog aardig.

1 ster voor het sterke einde en 1 ster voor mezelf omdat ik het tot en met daar heb volgehouden.

Jammer, de Nederlandse setting had een beter lot verdiend..

avatar van Aapje81
Alleen al voor de titel heeft deze film een erg hoge gun factor maar in de praktijk is dit toch wel een behoorlijk onevenwichtig filmpje. De opbouw is nog bijzonder sfeervol en stiekem hoop je op een nieuwe Amsterdamned (1988) maar dat niveau wordt nergens gehaald.

Het voornaamste probleem is dat het scenario niet lekker loopt en er te weinig gebruik wordt gemaakt van de sterke punten van de film. De killer is gelukkig wel overtuigend en hier en daar moest ik toch wel even glimlachen maar meer dan inwisselbare pulp is dit helaas niet.

Neemt niet weg dat het prettig is dat er weer eens wat anders dan romantische komedies wordt gemaakt. Nederland heeft meer van dit soort films nodig!

Alleen dan graag ietsje beter dan deze.

Matig.

Voel me totaal niet serieus genomen door de filmindustrie en winkels.
Eindelijk een nederhorror die hout snijd.
Wat een biosrelease, not . 1 of 2 vertoningen, terwijl de grootste troep wel gewoon te zien is.
In diverse winkels geweesr, nee hoor die film gaan we niet in ons assortiment opnemen.
Wel zie je overal per tientallen tuintje in mijn hart, hartenstrijd etc.
Maar een nederhorror willen ze niet bestellen , zit niet in het assortiment.
Amsterdamned word verknipt, verkeerde framerate, prooi word uitgebracht vol met spelfouten.
Ben klaar met de industrie, horrorfans worden in dit land TOTAAL genegeerd.

avatar van BlueJudaskiss
En ik blijf er bij dat dit echt een hele leuke film is.

Vandaag binnen via bol.
Prima nederlandse horrorfilm.
Deed me op sommige punten aan IT denken.
Goed gedaan, lekkere gore.
Had hem graag in de bios gezien.
Toppertje.

Gezien met een kennis vandaag, die vond hem niks.
Voor de 2e x prima vermaakt.

avatar van K. V.
Deze eens meegepikt en hij viel nog mee. De film heeft wel redelijk veel clichés, maar de bloederige moorden maken veel goed. Het acteerwerk was niet slecht.
Verder verveelde de film ook niet. Het is geen must-see, maar viel eigenlijk beter mee dan gedacht.

avatar van Boeikens
Tussen de Nederhorrortjes zitten soms wel positieve verrassingen, zo vond ik ook deze Windmill Massacre.
Nergens origineel, mager plot en vol met de klassieke clichés maar toch vlot en vermakelijk. De slachtoffers worden onverrassend één voor één afgemaakt maar de kills zijn toch lekker bruut en die molenaar mag er best wezen . Weinig spanning daar zeer voorspelbaar, redelijke sfeer en acteerwerk.

avatar van Kondoro0614
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Dit (van Nederlandse bodem) horror filmpje vond ik nog best te pruimen en ik ben aangenaam verrast hoe de film zich precies afspeelde. Inderdaad, de film begint ijzersterk en daar kan niks aan veranderd worden maar na mate het einde nadert werd de film soms wat langdradig en zat er geen spanning meer in de hele film: hij is soms iets te soft. Gelukkig kende de film maar een speelduur van 85 minuten en dat had ook echt niet langer gemoeten. Het verhaal is aardig simpel en ‘Miller Hendrik’ vond ik er persoonlijk niet uitzien, de effecten hebben er wel eens beter uit gezien. Toch weet Nick Jongerius toch een film neer te zetten die je in het ochtendje zelfs weet te vermaken en die niet al te gore is maar, wel een bepaald niveau kent met bloedgebruik, hij houd zich niet in.

Ik vond de chemie tussen het Engels en het Nederlands geslaagd, zo kreeg je een mooi toeristisch gevoel die de onderscheid tussen Nederlanders en buitenlanders mooi wist te schetsen. Bijvoorbeeld Abe vond ik een mooie rol gespeeld door Bart Klever. Vooral wanneer hij bijvoorbeeld de molen binnen loopt en je ergens op de achtergrond ‘GODVERDOMME’ hoort, dan wist je dat Abe weer bezig was! Maar ook wanneer Ruby Rousseau de opdracht kreeg om foto’s te maken van windmolens en je haar opdrachtgever tussen door hoort klagen hoe lelijk de honden zijn. Dit weet Nick toch mooi over te brengen en dat bleef leuk om naar te kijken.

Ik heb deze film meegepikt toen ik op de onlinedienst van ‘Film 1’ zat te zoeken naar leuke horrors. Toen ik dit Nederlandstalige horror filmpje zag staan kon ik me niet weerhouden en heb ik hem toch aangezet. Hij staat al langere tijd in de schijnwerpers en ik wou hem al langere tijd zien, dus ik was blij toen ik hem ontdekte.

De nogal kille cast kon mij niet zo bekoren, veel onbekende gezichten en vooral de acteerwerk was soms wat achterwegen gelaten. Toch weten ‘Douglas West’ en ‘Jennifer Harris’ er nog wel wat van te maken en dat maakt de film toch alweer een stuk beter. Zoals ik al zei opent de film ontzettend goed en kreeg je steeds meer zin in deze film. Je moet echt heel erg door het middenstuk heen bijten, soms vallen er teveel stiltes en dat word saai maar, het einde (en dit had ik niet echt verwacht) maakte het toch goed. Wanneer ‘Miller Hendrik’ naar buiten stapt was dit natuurlijk een ontzettend cliché moment, hij was eerder in de film nog verbrand en hier weet hij dan weer opeens uit de windmolen te lopen die ook helemaal in lichtelaaie staat. Toch zoals ik al zei had ik iets niet verwacht, en dat was dat hij toch nog een haak naar Jennifer gooide en haar mee sleurde in de hel, erg leuk gedaan!

Het verhaal was prima. We volgen een touringcar die langs windmolens gaat om een snufje mee te pikken van de Nederlandse geschiedenis. Wanneer ze pech krijgen ontwaakt er iets aparts: een moordenaar is naar de toeristen opzoek. Als moord op Jack gepleegd word, word Jennifer als gestoord aangewezen en is iedereen tegen haar tot dat iedereen één voor één word vermoord. Het motief was mij niet helemaal duidelijk maar volgens mij moest iedereen boeten voor iets ergs wat ze hadden gedaan in het verleden, niks speciaals dus. Tegen het einde aan komen we er achter dat Abe een handlanger is en ‘Miller Hendrik’ helpt in zijn slachtpartijen. Tot dat iedereen één voor één vermoord is.

En natuurlijk het leuke einde waar we zien dat Abe weer een touringcar met mensen naar de molen brengt die opeens weer opgebouwd was. Al om al, leuke horror voor tussendoor maar niks speciaals. Prima in de B-klasse.

avatar van perceived
Zeker niet super, maar ook zeker niet verkeerd. Een heuse Hollandse (van de) Molen Slasher die makkelijk mee kan op internationaal niveau!