Tourist Trap (1979)

Horror

geregisseerd door David Schmoeller
met Chuck Connors, Jocelyn Jones en Jon Van Ness

Een groepje tieners gaat op zoek naar een vermiste vriend. Als hun auto het begeeft, krijgen ze hulp van de vriendelijke Mr. Slausen die hen meeneemt naar het poppenmuseum van zijn broer. Al snel worden de tieners achterna gezeten door een psychopaat, die met zijn bovennatuurlijke krachten de etalagepoppen tot leven wekt.

avatar van joolstein
Door de goede aftrap, waarin de dood van een jongen door creepy etalagepoppen en rondvliegende attributen me even aardig op de kast kregen, zakt de opgebouwde spanning direct weer in. Nee, dit is niet de beste jaren '70 slasher. Veelal zijn er de geijkte clichés, er is bar weinig echte enge spanning en het verhaal loopt niet lekker. Waarom aanhalen dat de drie meiden zonder badpak gaan zwemmen in een idyllisch meertje met waterval? Terwijl je daarna opeens last krijg van zedelijkheid? Een killer gaat los maar bloed vloeit er vrij weinig. Erg jammer want de film had wel een cool creepy idee; een killer met bovennatuurlijke krachten en een voorliefde voor mannequins. Het voorkwam wel dat deze film zich bij de grote groep anonieme hap-slik-weg slasher-films mocht scharen. Maar de spanning was soms ver te zoeken. Wat mede ook te wijten was aan de vele herhalingen van handelingen en sfeer. De shots van de paspoppen en het creepy gedrag van de killer geven deze horrorfilm, iets meer maar zijn niet voldoende om de film boven zichzelf uit te laten stijgen.

avatar van perceived
Tof!

Vond de film toen ik 'm de eerste keer zag best oké, maar niet super. Onlangs herzien en nu ben ik een stuk positiever.

Het is zeker niet een van de eerste films die ik in "het hokje" slashers schaar, maar het is wel een aparte eend in de bijt en door zijn productiejaar 1979 nog steeds een vrij vroege. Plot heeft een constant lekker tempo en het bizarre sfeertje is erg unheimisch en goed getroffen.

avatar van VanRippestein
Voor een slasher best origineel (voor een slasher dus wel). De poppen zijn een erg gaaf en je herkent de hand van de regisseur en producent van puppetmaster aan die insteek. De lage bodycount en weinig gore wordt gecompenseerd met sfeervolle scenes met de paspoppen. Ergens mist de film wat mysterie omdat je meteen weet wie de killer is maar er alsnog wordt gedaan alsof er sprake is van een twist. Ook het oeverloze gelul van de badguy maakt m minder spannend hoe verder het verhaal vordert. En de soundtrack die door sommigen hier aLs positief wordt ervaren vond ik zelf eigen veel te nadrukkelijk en generiek. Neemt niet weg dat dit toch een spannende en originele film is die me goed heeft vermaakt.

avatar van Grindhouse62
VanRippestein schreef:
Hier kan ik mij wel in vinden. Ik heb Tourist Trap ooit eind jaren 80 of begin jaren 90 van de vorige eeuw gehuurd in de videotheek en vanavond maar eens herzien vanuit eigen collectie. Het is geen horror film of slasher, maar wel een griezelfilm, wat destijds ook als een genre bestempeld werd. De locaties,sfeer en ja ook de soundtrack zijn goed. Ondanks dat het al ver voor het einde duidelijk was hoe de vork in de steel zat en wie dus de dader is, wordt er verder een psychologisch spel gespeeld waarin de spanning gewaarborgd word. Voor mij is was Tourist trap een geslaagde herziening. Een 3.0

avatar van AmazingPP
Toch wel een fijn horrorfilmpje hoor. Geen slasher, maar ik vond de effecten die er gemaakt werden met de paspoppen werkelijk doodeng. Daar is goed over nagedacht. De locatie is perfect, de man die de locatie beheert is ook een doodenge man en vooral de muziek doet het hem. Niks mis met dit filmpje. 3,5 *