Precious (2009)

Alternatieve titel: Precious (Base on Nol by Saf) (Based on the Novel 'Push' by Sapphire)

geregisseerd door Lee Daniels
met Gabourey Sidibe, Paula Patton en Mo'Nique

De film vertelt het verhaal van Claireece "Precious" Jones (Gabourey Sidibe), een zestienjarig Afro-Amerikaans meisje geboren in Harlem, in een keiharde omgeving. Het leven lacht haar niet bepaald toe: ze is voor de tweede keer in verwachting van haar vader. Thuis loopt ze op eieren om te vermijden dat haar moeder (Mo'Nique), een intens boze vrouw, haar mishandelt. Haar leven verandert als ze de kans krijgt over te stappen naar een alternatieve school. Daar komt ze onder de hoede van Ms. Rain (Paula Patton). Een vrouw die haar begrijpt en haar laat voelen dat ze bijzonder is en talenten heeft. Hier begint Precious haar nieuwe toekomst weg van de duisternis, de pijn en liefdeloze omgeving en neemt ze haar jonge leven in eigen hand.

Vanavond voor de tweede keer gezien en opnieuw onder de indruk.

Super sterke film. Meeslepend drama met leuke humor en goeie muziek. De karakters zijn geloofwaardig, de lerares, Precious en de moeder.

Ik lees in veel reacties dat de geloofwaardig lijdt onder het feit dat er te veel ellende uit de kast wordt getrokken. Ik denk dat mensen onderschatten hoeveel kinderen er zijn die echt alle mogelijke ellende over zich heen krijgen.

Het is een ijzersterk en geloofwaardig verhaal.

avatar van ILDIB
Bijzonder neergeestig, helaas zonder echte hoogtepunten, daardoor mist het voor mij wel de echte spirit. Moeders speelde heel goed, carey voor mij totaal ongeloofwaardig.

avatar van Donkerwoud
Het weet niet helemaal de balans te vinden tussen de symbolische lading achter de gebeurtenissen en een overtuigend realistisch verhaal. Nu schippert het een beetje tussen verschillende stijlen en levert het een bij vlagen hilarisch karikaturale bedoening op. Toch jammer, want sommige sleutelscènes zijn verdomde ontroerend en er zijn te weinig van dit soort films die zo expliciet Afro-Amerikaanse thematiek aansnijden.

Nieksnut
Goede film. Nergens echt bijzonder of indrukwekkend, maar een meeslepend en treurig verhaal met tegelijkertijd een positieve kwinkslag, sterke acteerprestaties (Mo'Nique bij de Sociale Dienst) en vernuftig in de manier waarop Precious' defensiemechanismen worden gecommuniceerd. Grootste minpunt vind ik Ms. Rain die me iets te perfect voorkomt. Had desnoods een minder aantrekkelijker vrouw gekozen, dat klinkt raar, maar nu is wat al te veel de engel van het verhaal. Neemt niet weg dat de film een (kleine) vier sterren verdiend.

avatar van TimZor
Hele mooie en aangrijpende film waarbij natuurlijk moeder en dochter echt de show stelen.

Al mogen we het leuke bijrolletje van Lenny Kravits natuurlijk ook niet vergeten

avatar van moviemafketel
Irritante film met een irritante cast. Sowieso met Mariah Carry komen aanzetten is een cruciale fout. Sidibe kreeg uiteraard een oscar maar waarom eigenlijk? Omdat ze een rol mocht spelen waar je als jury niet omheen kan? Ik vond het allemaal maar simpel en extreem stigmatiserend geneuzel wat er voorbij kwam. Gooi alle narigheid op een stapel en geef het aan een dikke domme zwarte vrouw en je hebt een tranentrekker te pakken. Ik vond het allemaal overdone en het pakte me geen enkel moment. Ik moest zelfs veel gapen want het is eigenlijk maar een saai verhaallijntje. Meer rollen zullen we van Sidibe niet gaan zien want wat voor rol kun je haar in hemelsnaam nog geven na deze film? En die Miss Rain is inderdaad teveel Moeder Theresa. Dat soort mensen bestaan niet echt waardoor ook dit het hele verhaal verder ontkracht. Ik zag gewoon steeds minder de werkelijkheid in Precious maar alleen maar een aanval met zoveel mogelijk narigheid om zo de kijker aan zich te blijven binden.

Confusie
Misschien kunnen ze voor de Nederlandse versie dat dikke kind uit de Plus reclame vragen.

avatar van Boneka
Het thema is gewoon goed, maar de film an sich weet de snaar net niet te raken. Zo vond ik het bijzonder jammer dat wanneer een persoon iets wilde vertellen gelijk de backing voice te horen was. Jammer. Moeder speelde goed, maar "Claureece" speelt net te vlak om eruit te springen. Daarnaast was de toon nogal down. Dat wat ze in The Help voortreffelijk gemaakt hadden mist deze film. De film gaat zoals ie gaat. Gemiste kans, want het thema is goed gekozen.

avatar van Norma
Ik had altijd de indruk dat dit zo’n heftige aangrijpende film moest zijn, maar nu ik hem gezien heb vind ik dat wat mee (of is het tegen?) vallen. Dat wil zeggen, het raakte me minder dan ik had verwacht. De actrices zijn geloofwaardig, de gebeurtenissen zeer schrijnend en het is een afschuwelijk idee dat voor sommigen de wereld er daadwerkelijk zo uitziet, maar ik voelde het niet echt en vond de manier waarop het verhaal in beeld werd gebracht niet zo sterk. Die wazige fantasie-beelden er soms doorheen, zo nu en dan een voice-over, het kwam wat rommelig op me over. Daarnaast hielp het ook niet mee dat, hoe triest het ook is, Precious zelf niet meteen het type is dat sympathie weet op te wekken. Realistisch en troosteloos oogt het allemaal wel, echt meeslepend vond ik het desondanks niet.

avatar van m1701
goeie film!!! En dan vooral vanwege het acteerwerk van Precious en Mo'Nique... zeer overtuigend. Af en toe kreeg je zelfs meedelijden met haar. Heel goed gedaan!!!
Zeker moeite waard om te kijken

avatar van fun in acapulco
Wat een ellende allemaal. Een beetje te veel. Ik vind Carey niet eens slecht spelen. Had haar eerst ook niet herkend.

avatar van m1701
fun in acapulco schreef:
Ik vind Carey niet eens slecht spelen. Had haar eerst ook niet herkend.

Ik had haar ook niet herkend.... mijn man zei het opeens en geloofde het toen nog niet... zonder make up ziet ze er ook niet uit...

avatar van Eraser2
Hahah ik dacht al wat lijkt die vrouw verdacht veel op Mariah Carey en verdomd het is er nog ook!
Ik heb deze film laatst met mijn vriendin gekeken en hij greep me wel aan. De acteerprestaties zijn van een acceptabel tot hoog niveau en het verhaal is erg aangrijpend. Ik vond de uitwerking op bepaalde punten wel tekort schieten en het geheel kwam af en toe op mij een beetje rommelig over. Al met al geef ik hier toch graag een voldoende voor.

Goed.

avatar van de grunt
Die scene met Lenny Kravitz in dat klasje , om te kotsen..

Confusie schreef:

lol

avatar van de grunt
Ze is misschien dik maar kan geweldig acteren.

Iedereen Beroemd

Ontzettend sterke fim met een beklemmende sfeer. Zeer onder de indruk.

Oké.

Geen al te zware film vond ik zelf. Sure enough, Precious krijgt ongehoord veel ellende te verduren, maar eigenlijk staat ze redelijk haar mannetje, neemt ze op de juiste momenten de juiste beslissingen en kan ze vluchten in een aantal fijne dagdromen waardoor de ellende steeds doorbroken wordt.

Ondanks alle ellende zit er geen neerwaartse spiraal in de film zelf, integendeel zelfs. Het vergaat haar steeds beter, op het einde heeft ze dan ook zo goed en zo kwaad mogelijk haar benarde situatie overwonnen en is ze klaar om de volgende stap te nemen. Gewoon een happy end als je het mij vraagt.

Visueel volgens de regels (met een camera die er dicht opzit en regelmatig wat losjes in en uitzoomt om het een dramatischere air te geven). Korreltje hier, niet teveel blije kleurtjes en qua visueel drama zit het wel goed. Acteerwerk vond ik wél verrassend. Op voorhand geeft je geen 5 cent voor een film met Mo'Nique en Mariah Carey, dan is het verwonderlijk dat net die twee personages het meest overtuigen. Sidibe is zeker ook niet slecht, maar heeft nu niet zo geweldig veel te doen buiten zichzelf te zijn lijkt het.

En zo kabbelt de film rustig verder. Aangrijpend is het zeker, het voelt nergens te fake of sentimenteel aan (die lerares is wel een beetje op het randje) en qua tempo verloopt alles vlotjes genoeg, maar écht raken doet het niet en ergens hangt er een wat vies luchtje van overdreven degelijkheid.

prachtige film, ik kan niet anders zeggen.

Had al eerder het begin gezien en was afgehaakt omdat ik dacht dat het een kommer en kwel film zou worden maar dat is het zeker niet, ben ik nu achter. Ja het is 1 en al ellende op een manier die de meesten van ons gelukkig niet voor kunnen stellen en deze film verteld hoe erg het voor sommige mensen kan zijn en is. In Amerika maar zeker over heel de wereld. En natuurlijk is het heel amerikaans dat het goed komt met dat meisje die zo veel ellende is aangedaan en dat geeft hoop toch. Maakt heel de film wat lichter om naar te kijken en geeft ons hoop in een toekomst waar meisjes zoals Precious een kans krijgen in het leven.

Mariah Carey meende ik te herkennen maar is wat lastig zonder make-up en Oprah Winfrey's naam zag ik ook op te aftiteling. THX Ladies

avatar van Marbles
wat een kut reacties alleen omdat ze dik is.

ik ben nog bezig en nee het grijpt me nog niet echt.
straks verder.

avatar van Marbles
nee. zonde dat wel.

avatar van Vinokourov
Hmmm, ik weet niet waarom maar Precious deed me qua emoties niet zo veel. Een stortvloed aan leed wordt over je heen gestort, maar ikzelf kon er weinig mee. Hoofdrolspeelster Gabourey Sibide vertolkt haar rol heel aardig, al heb je na een tijdje die getormenteerde blik van haar ook wel weer gezien. De dromerige stukjes tussendoor waren zelfs ook niet verkeerd (zulke scenes kunnen ergerlijk en één groot cliché zijn), maar goed het deed me dus weinig.

Ik denk dat het scenario iets te gemakkelijk in elkaar gedraaid is. Met wat meer zorgvuldigheid en keuzes welk leed Precious ondergaat zou dit met gemak een topper kunnen zijn. Nu blijft er niet veel anders over dan een okeeje film. Ik vind dat toch altijd wat ongemakelijk om te zeggen bij een film die voor een grote emotionele impact moet zorgen, maar ja het is niet anders.

avatar van Ebenezer Scrooge
Precious is een zwart tienermeisje uit Harlem dat aan overgewicht lijdt en niet kan lezen en schrijven. Haar moeder mishandelt haar, ze wordt verkracht door haar vader, raakt zwanger van hem en alsof dat allemaal nog niet genoeg is krijgt ze van haar dokter ook nog eens te horen dat ze hiv-positief is. Een hoop ellende dus die sommigen wellicht als iets teveel van het goede ervaren. Bijwijlen schuurt de film tegen het spirituele aan en daardoor is de toon behoorlijk Oprah Winfreyerig, maar ik vind Oprah Winfrey een leuke vrouw en dit een erg goede film. Gabourey Sidibe laat diepe indruk achter als getormenteerde ziel en Mo'Nique's vertolking van kwaadaardige moeder is eenvoudigweg briljant. Zeer terecht dus dat ze hier zowel een Oscar, Golden Globe áls Bafta voor heeft gekregen. Haar mooie spel komt onder andere goed naar voren in de scene dat er iemand langskomt van de sociale dienst, ze snel die nette pruik opzet en in een oogwenk verandert van een vals loeder in een kruiperige zorgzame moeder die maar geen werk kan vinden. Zó ontzettend goed gedaan.

avatar van mjk87
Film wil veel en heeft het hart op de juiste plek, maar vergaloppeert zich in de uitwerking. Dat komt deels door de enorme berg aan trauma's die Precious meekrijgt, dat had echt wat minder gemogen en de boodschap was hetzelfde geweest, zo mogelijk niet sterker. Wel weet Sidibe constant een sympathie te houden en dat is knap. Daarnaast vind ik de rol van Mo'Nique vreselijk overdreven en nergens geloofwaardig. Pas aan het eind in één scène laat te zien wat het had kunnen zijn, maar dan is het al trekken aan een dood paard. Patton heeft eigenlijk een verschrikkelijke rol maar weet toch met genoeg uitstraling er iets van te maken, het stoorde mij niet. Verder wel een aardige sfeerschets die gewoonweg veel beter had kunnen zijn. 2,0*.

Ik snap de haat op Mariah niet zo... Ze speelt goed en is hier ook de hemel voor ingeprezen wat ik terecht vind, het zal wel de algemene niet onderbouwde kritiek zijn op haar de vele huisvrouwtjes... Zoveel mensen weten weinig over Mariah maar hebben toch altijd een mening klaar. Bah

Heftige en intens verdrietige film. Wat een drama!! De moeder speelt trouwens een fantastische rol. Wat een mafkees is dat! Wel 2 kanttekeningen. Sommige stukken waren erg traag. Dat had er ook tussen uit geknipt kunnen worden. Vooral op die school. Tevens vond ik het einde maar matig.