The Wrestler (2008)

Verenigde Staten / Frankrijk
Drama / Sport

geregisseerd door Darren Aronofsky
met Mickey Rourke, Marisa Tomei en Evan Rachel Wood

In de jaren 80 was Randy "The Ram" Robinson een beroemd professioneel worstelaar. Nu, twintig jaar later, moet hij het doen met een handjevol liefhebbers bij shows in gymzalen en buurthuizen. Hij geeft zich echter nog altijd voor de volle 100%, maar dat komt hem duur te staan; hij zal zijn leven ingrijpend moeten gaan veranderen...

Ok film die teert op een sterke Mickey Rourke. Maar het verhaal kabbelt bij momenten en ook het open einde had 'beter' gekund imo. Jammer... 3*

avatar van JJ_D
Allebei leiden ze een gekooid bestaan. Allebei voeren ze een kunstje op om rond te komen. Allebei hebben ze van bedrog hun beroep gemaakt. Hij is er alles door verloren, zij heeft de grens getrokken. Resultante? Zij staat verder dan hem? Nou nee, want hij hoort ergens thuis. Codewoord: “ram jam”. Triest, maar waar.

Geen slechte film van Darren Aronofsky, hoewel je weet dat hij beter kan. Dieper. Dieper in de personages, in de plot, in de beeldtaal. Het dicht-op-de-huid-camerawerk en de ruwe montage halen deze ver-van-mijn-bed-show inderdaad binnen tussen de vertrouwde muren van de woonkamer, maar het blijft teveel “Hollywoodiaans groot gebaar” om smartelijk te ontroeren. De besognes, de dialogen, de ontwikkeling van de plot…je weet dat een scenarist het zo zou kunnen opschrijven. En dus werd ‘The Wrestler’ gewoon ‘The Wrestler’. Terwijl, zoals ik al zei, het ook anders had kunnen zijn, met Aronofsky achter de camera.

Dus? Een “ram jam”. Een film die op papier alles heeft...maar nee, zo hard komt het uiteindelijk allemaal niet aan.

avatar van rcuppen79
The Wrestler geeft een grauw beeld van de wereld van professioneel worstelen, of zoals dat zo vaak wordt genoemd: “showworstelen”. Ja, de wereld van het worstelen is vaak een show, maar niettemin is het één van de meest veeleisende vormen van entertainment, waarbij de worstelaars aan het einde van hun carrière fysiek totaal zijn afgebroken. Hoewel The Wrestler niet is gebaseerd op een waargebeurd verhaal, vertoont de film veel gelijkenissen met de levens van diverse professionele worstelaars. Eén hiervan is Jake ‘The Snake’ Roberts, die in de jaren 80 een grote ster was in de wereld van Pro-Wrestling. Z’n carrière raakte echter in het slop en ook Roberts privèleven was een puinhoop, waarbij hij totaal vervreemd was van z’n enige dochter.

Ook het personage Randy Robinson kent een soortgelijk levensverhaal. Een grote ster in het verleden, maar tegenwoordig veroordeeld tot de bedelstaf, waarbij hij nauwelijks vrienden heeft en zelden contact heeft met z’n enige dochter. Het is één van de grote keerzijdes van Pro-Wrestling!

Regisseur Aronofsky schetst een indrukwekkend beeld van deze wereld en zijn documentaire-achtige stijl is perfect voor een film als deze. Hij wordt hierbij ondersteund door Mickey Rourke, die een tour-de-force ten beste geeft als de aan lager wal geraakte worstelaar. Hij werd hiervoor terecht genomineerd voor een Oscar als Beste Acteur en de film betekende Rourke’s definitieve comeback als volwaardig acteur.

Een pracht van een film met de juiste dosis drama, humor en actie. Bruce Springsteen componeerde voor de film het prachtige nummer “The Wrestler”.

avatar van jerrybonne
Goeie film met perfecte casting.
Met stijl.

Het is net als met alle andere films van Aronofsky: best een prima film maar ik begrijp niet waarom critici zijn films zo geweldig vinden.

avatar van sandero16
Mooie film .

De keiharde mentaliteit bij het worstelen wordt goed in beeld gebracht.

De film is heftig en het verhaal is goed. Enig minpunt vond ik persoonlijk het open einde.

De film verveelde geen moment.

avatar van J. Clouseau
Als in een documentaire (ik moest erg vaak aan Anvil! The Story of Anvil denken) volgen we Randy 'The Ram' Robinson, een worstelaar voor wie de uitdrukking 'aan lagerwal geraakt' een eufemisme is. De camera, met de hand vastgehouden, zuigt zich vast op zijn schouders, en zo worden we ondergedompeld in de wereld van de moderne gladiatoren. Brood en spelen, daarvan leeft het publiek dat uit z'n bol gaat als twee kerels elkaar met nietjesmachines en prikkeldraad bewerken. Randy lijkt vaak gewoon een observator, aan wie de wereld volledig voorbijtrekt: het is zijn leven, maar hij kan er schijnbaar maar weinig aan veranderen, hij krijgt er geen grip op. Uitstekende vondsten, maar toch heb ik het gevoel dat in The Wrestler nog veel meer had ingezeten. Rourke vertolkt zijn rol aandoenlijk, maar af en toe te naïef. De stripster en de dochter komen te weinig uit de verf (al is het vader-dochter-uitstapje naar de vergane glorie van de balzaal wel erg mooi) en die speech op het einde had écht niet gehoeven. Een film die afsluit met een bloedmooi nummer van Bruce Springsteen kan echter niet slecht zijn.

avatar van joostmeeuw
Erg goede film,
hoe Aronovsky het lichaam van Mickey Rourke gebruikt
en daar een geweldige film mee maakt.
The Dardenne's meet all the good of Hollywood.
Love it!

avatar van IH88
“The only place I get hurt is out there. The world don't give a shit about me.”

Mooi sfeervol drama. The Wrestler werd ook gepromoot als de wederopstanding van Mickey Rourke, en dat is geheel terecht. Op geweldige wijze weet hij een aan lager wal geraakte worstelaar (Randy ‘The Ram’ Robinson) te spelen die maar niet kan stoppen.

Hunkerend naar de faam van vroeger die nooit meer terug zal keren. De worstelscènes zijn gruwelijk, maar ook de rustige scènes tussendoor maken indruk. Vooral wanneer de dochter van Randy zijn intrede doet maakt de film indruk met een aantal verwoestende scènes. Perfect geacteerd door Rourke en Wood. Regisseur Aronofsky heeft ook het fabelachtige Black Swan gemaakt en vooral visueel pakt hij het wat rustiger aan. Het open einde voelt wat abrupt, maar dat Randy het worstelen niet los kan laten zegt al genoeg.

avatar van FillumGek
Ik weet niet goed waarom ik zo lang met deze film heb gewacht. Aronofsky heeft me nog niet eerder teleurgesteld en met een film over professioneel worstelen zou mijn aandacht meteen gegrepen moeten zijn. Ik volgde de sport een paar jaar in het begin van deze eeuw en vond het toen echt fantastisch. Natuurlijk nep, maar ik kon echt genieten van de show er omheen.

De openingsscene waarin Randy de ring in stapt en een paar moves laat zien waren dan ook heerlijk herkenbaar, inclusief het knockout rammen van de scheidsrechter. The Wrestler gaat over het leven van een oud-worstelaar die in de jaren '80 zijn hoogtij vierde. Hij is arm, ongelukkig en het enige waar hij voor leeft is worstelen. De film heeft een grauwe sfeer die het sombere leven van Randy goed weet te benadrukken. Fijn rustig tempo ook.

Maar toch heeft de film ook zijn warme momenten omdat Randy zo'n goedzak is. Al snel kreeg ik veel sympathie voor hem, ondanks dat hij clichématige fouten in zijn leven is begaan zoals zijn dochter verstoten. De scene bij de slager waarin hij in opperbeste stemming was, was een leuke. Hij heeft een goed hart (no pun intended) en ligt hij goed bij zijn (ex)collega's. Mickey Rourke is werkelijk perfect als worstelaar. Hij heeft een boksgeschiedenis maar hij weet ook echt te imponeren met zijn gespierde lichaam (zeker voor een dik vijftig plusser) en een kop alsof hij vroeger al met zes klapstoeltjes is vertimmerd. De rest van de cast wordt aangevuld met een sexy rol van een topless Marisa Tomei en de mooie, aandoenlijke Evan Rachel Wood. Dat levert een aantal sterke en licht ontroerende scenes op.

Het einde vind ik een klein beetje onbevredigend. Misschien had ik wat zwaarders verwacht van Aronofsky maar ik had liever gezien dat Randy dood zou gaan. Ik gun het hem niet, maar ik vond het wel passend gezien de situatie waarin hij zichzelf moedwillig naar de klote helpt. En waarschijnlijk is hij ook dood, of op zijn minst een nieuwe hartaanval, maar dan had ik graag de reactie van Cassidy en Stephanie gezien. Had net wat meer impact gemaakt. Maar dat is puur persoonlijk, ik denk dat er ook een hoop mensen zijn die het einde zelf willen invullen.

(verwijderd)
Prima portret van een bokser gespeeld door een erg goede Mickey Rourke. Ook geweldige muziek van onder andere Bruce Springsteen en Guns 'N Roses, helaas vind ik het verder een weinig memorabele film. Al met al dus toch een kleine tegenvaller met Aronofsky aan het roer, al levert het alsnog een minimale 7 op.

avatar van Fisico
The wrestler is een herziening en met deze kleine recensie werden meteen ook alle films van Aronofsky op MM voorzien van een tekstje. The wrestler lijkt me ook de meest toegankelijke film van Aronofsky te zijn. Hij ligt ook wat in dezelfde lijn als Black swan, maar is minder gecompliceerd. Hier ook het verhaal van iemand die de volledige toewijding heeft voor zijn grote liefde. Een liefde die tegelijk een afbraak beoogt van het eigen leven en lichaam.

In de hoofdrol een indrukwekkende Mickey Rourke. Perfect gecast door aronofsky hoewel blijkbaar eerst aan Nicolas Cage en zelfs Sylvester Stallone is gedacht. Rourke heeft echter de perfecte kop en het perfecte lichaam om een op zijn retour zijnde worstelaar te spelen. Hij heeft in zijn eigen privéleven ook al enkele watertjes doorzwommen. Veel geschmink hoefde er bijgevolg niet te gebeuren. Geheel terecht bekroond als beste acteur op de Golden Globes. Jammer genoeg verkoos men Sean Penn (met Milk) op de Oscars.

Geheel realistisch toonde de film de lijdensweg en opofferingen die The Ram moest ondergaan om zijn liefde te blijven koesteren: wonend in een camper en zwervend van bijbaantje naar bijbaantje ging de rest van zijn tijd naar het worstelen. Trainen – hoewel amper in beeld -, bruinen, coiffure, inspuitingen, shakes en voeding … het kwam allemaal aan bod. Ook zijn puinhoop leven met weinig echte contacten was erg confronterend. De relatie stripteaseuse-klant, de oppervlakkige contacten met de collega’s of de minderjarige buren geven hem onvoldoende voldoening. De contacten met zijn dochter waren intens en boeiend. Fijne rol ook van Evan Rachel Wood.

De film wisselt rustige momenten af met knappe bloederige actietaferelen op het canvas. Heerlijk en tegelijk broederlijk. De verslaving en de kick voor de actie en de liefde voor het publiek werd puik in beeld gebracht. The Ram bedankt op een bepaald moment ook zijn fans. Zij zijn zijn echte familie. Zonder hen is hij niets. Het is een rush, een drug. De worstelscènes worden erg realistisch in beeld gebracht, zowel in het canvas als achter de schermen. Geïmproviseerde scènes – het showgehalte – als de acties waarbij wel wat pijn aan bod komt. The wrestler is knap gemonteerd en de camera loopt mee achter de rug van Rourke. Deed me in dat opzicht wat denken aan Son of Saul van Nemes, al was Aronofsky verstandig genoeg om dit niet té veel te doen. The wrestler is een film om met mee te leven, niet in het minst door het sympathieke karakter van Rourke hoewel niet al zijn daden goed te keuren vallen. Sterke 4,0*!