Genre: Drama / Mystery
Speelduur: 144 minuten
Alternatieve titels: A White Ribbon / The White Ribbon / Das Weisse Band
Oorsprong:
Duitsland / Oostenrijk / Frankrijk / Italië
Geregisseerd door: Michael Haneke
Met onder meer: Christian Friedel, Burghart Klaußner en Ulrich Tukur
IMDb beoordeling: 7,8 (78.488)
Gesproken taal: Duits, Italiaans, Latijn en Pools
Releasedatum: 19 november 2009
On Demand:
- Bekijk via iTunes
- Bekijk via CineMember
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Das Weiße Band - Eine Deutsche Kindergeschichte
Net voor het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog wordt een rustig Duits dorpje opgeschrikt door een aantal onverklaarbare gebeurtenissen. Een kabel wordt gespannen om de dokter met zijn paard ten val te brengen, een schuur vliegt in de fik en twee kinderen worden ontvoerd en gemarteld. De schoolleraar observeert en onderzoekt de gebeurtenissen en komt beetje bij beetje dichterbij de verschrikkelijke waarheid.
Externe links
Acteurs en actrices
The School Teacher
The School Teacher as an Old Man (stemrol)
The Pastor
The Pastor's Wife
Klara
The Midwife
The Doctor
Anna
Karli
Marie Louise
Video's en trailers
Reviews & comments
Hansiro
-
- 168 berichten
- 1682 stemmen
Naar mijn idee had Haneke hier meer mee kunnen doen, had er hoge verwachtingen van maar helaas valt deze me toch wat tegen. De sfeer en het acteerwerk is wel weer erg goed, met name de koppen van alle acteurs zijn heel indringend, goede casting! Het boerendorpje komt met het zwart/wit gebruik ook prachtig in beeld, vooral tijdens de scènes in de sneeuw.
Het verhaal zelf wist me helaas geen moment te pakken, het kon me dus ook niet erg boeien wie of wat er nou achter die gebeurtenissen zat. Al was dat ook niet het doel heb ik het idee, opkomst van fascisme lijkt me meer het speerpunt in deze film, met name gericht op de kinderen. En zoals hierboven al is gezegd, voor een Haneke film toch redelijk “luchtig”. Al kun je dat ook weer anders zien met de geschiedenis in het achterhoofd..
Ebenezer Scrooge
-
- 1997 berichten
- 3020 stemmen
Ergens in het verhaal wordt er kerst gevierd in het dorp en komen er twee kerstbomen in beeld: één in het huis van de dominee en de andere in het huis van de toekomstige schoonouders van de schoolmeester. De kerstboom van de dominee is duidelijk groter en rijkelijker versierd dan die van het eenvoudige gezin (it's all about details). Ondanks het verschil zijn het allebei eenvoudige kerstbomen. Persoonlijk vind ik die sober aangeklede kerstbomen uit vroegere tijden véél sfeervoller en romantischer dan die kitscherige Intratuin kerstbomen die je tegenwoordig ziet, vaak zo overdadig versierd dat je door de ballen de boom niet meer ziet, bij wijze van spreken.
Jezus draait zich om aan zijn kruis.
nijkerkbert
-
- 509 berichten
- 683 stemmen
Sterke film met veel ruimte voor eigen interpretatie.
Vooral het naturel acteren van de jonge acteurs/trices viel mij op.
Het open einde vond ik persoonlijk goed bij de film passen, evenals de fantastische zwart-wit beelden.
T.O.
-
- 2288 berichten
- 2561 stemmen
Dat deze film de oorsprong van een WOII generatie aantoont voelt wel wat vergezocht, ook al heeft Haneke het zelf bevestigd.
Ik zag het juist meer als een moderne kijk op de tijd en mores van het über-folkloristische (Noord-) Duitsland uit de literaire romans van bijvoorbeeld Mann en Storm. Gelardeerd met de stokpaardjes van de regisseur.
En in die zin uiterst geslaagd.
frans123
-
- 4111 berichten
- 1083 stemmen
Na veel gehoord te hebben over Das Weiße Band had ik toch wel het gevoel deze gezien te moeten hebben om mezelf een filmliefhebber te mogen noemen. Vandaag was het dan zover, en nu zit ik met de vraag waarom veel mensen hier zo lyrisch over zijn. Dit is de eerste film van Haneke die ik ooit zag, dus misschien is het niet mijn soort film..? Hierboven las ik al dat Haneke zegt dat niemand ooit weet waar zijn films over gaan, en dat staat mij dan weer sterk tegen. Ik heb niets tegen films waar je een eigen mening over mag hebben, maar ik houd er niet van om na een film blanco achter te blijven. Dat was bij Das Weiße Band wel zo.
Het who-dunnit-aspect kon ik wel waarderen, ware het niet dat de conclusie eigenlijk uitblijft. Ik vermoed dat het dan de bedoeling is dat je die zelf trekt, maar na afloop weet ik nog niet op basis waarvan. Ik krijg sterk het gevoel dat ik een of andere boodschap uit deze film zou moeten meenemen, zonder dat het me duidelijk is wat. Ik zie dat er van alles aan de hand is in het dorp, maar het zijn zoveel uiteenlopende (en mijns inziens soms ook compleet losstaande) zaken dat er niet iets coherents uit te destilleren valt. Een duidelijke verhaallijn of opbouw ontbreekt, er zijn geen hoofdpersonages, er gebeuren wel dingen maar er is geen plot. Er zijn allerlei losse eindjes die met opzet niet aan elkaar worden geknoopt, wat ik niet intrigerend vind maar irritant.
Er zijn veel verschillende personages die echter allemaal op elkaar lijken (het zwart-wit maakt dat er niet beter op), die vaak niet bij de naam genoemd worden en die ook nog eens vrij inwisselbaar zijn. Elke man slaat of misbruikt zijn kinderen, elke vrouw laat het gebeuren, elk kind is 'een beetje vreemd'. Er is bij iedereen wel wat aan de hand maar het blijft altijd vaag en afstandelijk. Het is alsof Haneke wil voorkomen dat je je teveel hecht aan een bepaald personage, want personages verdwijnen vaak zonder reden voor lange tijd uit het verhaal. Ook het filmen van een afstand vond ik niet meewerken; er zit natuurlijk een bedoeling achter maar de afstand die zo gecreëerd wordt is wel heel geforceerd en draagt niet bij aan mijn emotionele betrokkenheid met het verhaal.
Heel de film, van het afstandelijk (en traag!) filmen in zwart-wit, het ontbreken van de soundtrack tot het voorkomen dat je personages leert kennen, schijnt mij toe als een geforceerd kunstzinnige poging om mij een boodschap door de strot te duwen. Daar houd ik sowieso niet van, en al helemaal niet als de regisseur blijkbaar zelf niet weet wat die boodschap dan moet zijn. Tot aan het einde wachtte ik op een soort van ontknoping, iets om nog lang over na te denken, maar het einde komt vrij plotseling en geeft antwoorden noch aanknopingspunten. Jammer. Ik had hier meer verwacht - ik had in ieder geval gedacht dat de film intrigerend genoeg zou zijn om in ieder geval een tweede keer te kijken en dan meer te begrijpen - maar helaas.
Al die punten die jij opsomt en daardoor de film niet doen bevallen is juist DE kracht van de film.
je bent nu veel ouder....kijk hem nog een keer..je was toen 'te jong" denk ik.
AC1
-
- 5770 berichten
- 904 stemmen
... kijk hem nog een keer..
Zou iedereen sowieso moeten doen.
frans123
-
- 4111 berichten
- 1083 stemmen
Indrukwekkende film , waar je stil bij wordt, over gebeurtenissen in een dorpje . De film gaat over macht en misbruik, en het ontbreken van enige warmte laat staan liefde.
Off topic wat volgt, ik weet het>>>>...of niet??
Aan de velen die denken dat de opkomst van het fascisme en WO 2, hier zijn oorsprong vindt, raad ik aan ; ""Angst voor de Vrijheid " te lezen, van Erich Fromm. ( Na de oorlog geschreven, droog taalgebruik , eerste 20 blz overslaan). Daarin een duidelijke, glasheldere en begrijpelijke uitleg van het Nationaal Socialisme en heel veel andere zaken. Een aanrader opdat je 'de wereld/ maatschappij/landen, jezelf en je buurman beter begrijpt. Ik verklap wat; de Duitsers kregen na WO1 een dictaat opgelegd , wat wel en niet mocht in hun land, bv de grootte van het leger. Een vernedering wat zeer tegen het been van Hitler was Het land verkeerde in enorme recessie , de economie, handel, financiële wereld , goud- en diamantwereld was in handen van de Joden....(Geef een jood een Pfennig en hij maakt er op 1 dag 3 Reichsmarken van....".) Natuurlijk vond Hitler Joden geen Untermenschen . Hij wist wel beter, door hun intelligentie, hoog opgeleid vaak, een bedreiging voor de "'gewone Deutscher".. Hitler zag de gehele handel in handen komen van de Joden .
Hitler deed in charismatische, imponerende, brallerige toespraken een beroep op de Duitsers , zijn trots en eergevoel...Joden , -van nature lijdzaam- waren een makkelijk slachtoffer..De Kristalnacht volgde Een heel volk schaarde zich achter zijn Verlosser....en vaak niet geheel vrijwillig . Vervolgens was Europa aan de beurt.
J.Ch.
-
- 537 berichten
- 698 stemmen
Al die punten die jij opsomt en daardoor de film niet doen bevallen is juist DE kracht van de film.
je bent nu veel ouder....kijk hem nog een keer..je was toen 'te jong" denk ik.
Geen idee dat het alweer zo'n tijd geleden is dat ik dit zag. Ik heb een vrij duidelijke herinnering aan mijn niet onder de indruk zijn van deze film. Als ik mijn eigen recensie teruglees betwijfel ik sterk of een tweede kijkbeurt iets anders gaat opleveren dan frustratie over de verspilde tijd. Leeftijd heeft hier trouwens weinig mee te maken, naar mijn mening.
Als er iemand is die na een tweede beurt wél radicaal van mening is veranderd over deze film, hoor ik het graag.
frans123
-
- 4111 berichten
- 1083 stemmen
Geen idee dat het alweer zo'n tijd geleden is dat ik dit zag. Ik heb een vrij duidelijke herinnering aan mijn niet onder de indruk zijn van deze film. Als ik mijn eigen recensie teruglees betwijfel ik sterk of een tweede kijkbeurt iets anders gaat opleveren dan frustratie over de verspilde tijd. Leeftijd heeft hier trouwens weinig mee te maken, naar mijn mening.
Als er iemand is die na een tweede beurt wél radicaal van mening is veranderd over deze film, hoor ik het graag.
Een film is voor allemaal, maar niet voor iedereen. Leeftijd is wel degelijk van invloed . Op je 45e ervaar je een film heel anders dan op je 22e. Het is wel vaak dat je "'toen" een film een topper vond en nu niks meer aan. Dat heb ik met veel films van "'toen". Leeftijd.............
Boenga
-
- 2518 berichten
- 1462 stemmen
Prima acteurs (vooral al die jonge gasten) en de beelden - van de outfits tot de binnen- en buitenlocaties - geven een heel mooi tijdsbeeld.
Het verhaal daarentegen kon me geen moment, maar dan ook echt geen moment, boeien of meetrekken, met uitzondering van de eerste vijf minuten. Het 'ongeval' zorgt even voor een vermoeden van een combinatie van drama/thriller/misdaad/whodunnit, maar tien minuten later schiet daar niets meer van over.
Ik hou van droge humor, niet van een droge film. Met tegenzin uitgekeken.
Bekijk ook
Jagten
Drama, 2012
713 reacties
Das Leben der Anderen
Drama / Thriller, 2006
726 reacties
Mary and Max
Animatie / Drama, 2009
382 reacties
Voskhozhdenie
Drama / Oorlog, 1977
56 reacties
A Woman under the Influence
Drama, 1974
134 reacties
La Vie d'Adèle
Drama / Romantiek, 2013
683 reacties
Gerelateerde tags
kindermishandelingauthoritypastornannypropagandakinderenpuritanpunishmenttailorschool teacherfuture warsuppression shamesmall villagevillage people jaren 10east elbia oscar nominatedviolence
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.