Das Weiße Band - Eine Deutsche Kindergeschichte (2009)

Alternatieve titels: A White Ribbon | The White Ribbon | Das Weisse Band

Duitsland / Oostenrijk / Frankrijk / Italië
Drama / Mystery

geregisseerd door Michael Haneke
met Christian Friedel, Burghart Klaußner en Ulrich Tukur

Net voor het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog wordt een rustig Duits dorpje opgeschrikt door een aantal onverklaarbare gebeurtenissen. Een kabel wordt gespannen om de dokter met zijn paard ten val te brengen, een schuur vliegt in de fik en twee kinderen worden ontvoerd en gemarteld. De schoolleraar observeert en onderzoekt de gebeurtenissen en komt beetje bij beetje dichterbij de verschrikkelijke waarheid.

stefan dias schreef:
'Kiemen van het Duitse fascisme'… is dat niet een wat té voor de hand liggende conclusie?

Voor mij heeft deze film deze 'verklaring' niet nodig om toch naar de strot te grijpen. Ik zie het eerder universeel, dan typisch Duits.

Ik weet niet of "universeel" een beter antwoord is op "onsamenhangende, blanco film waarvan de regisseur zijn eigen vragen niet kan beantwoorden en niet weet wat voor boodschap hij nu wil uitdragen". "Kiemen van fascisme" is eigenlijk ook universeel en het was alleen maar een voorbeeld om aan te geven dat de bovenstaande opmerkingen van J.Ch niet voor voor iedereen van toepassing zijn. Als de kijker antwoorden wil dan zal hij die zelf moeten geven. Heb jij een minder voor de hand liggende interpretaties? Mooi. Ik heb er trouwens ook nog een paar. Kan je van de film genieten zonder er verklaring aan te geven? Nog beter!

avatar van stefan dias
was ook geen kritiek hoor… heb het alleen een paar keer zien passeren, al voor ik de film te zien kreeg. Ik vond het vooral sterk en verfrissend hoe er hier een allesbehalve mooi idyllisch beeld van het verleden geschetst werd.
Hoewel ik een poëtische aanpak zoals in 'Die andere Heimat' van Edgar Reitz ook wel kan appreciëren.

avatar van kevin_vp
2 woorden: GROOTS MEESTERWERK !

avatar van jippie2010
Voor mij een flinke tegenvaller.
Fijn dat de tijd wordt genomen om karakters en personages uit te diepen,
maar het magere plot wordt dusdanig uitgerekt dat de film voor mij langdradig werd.
Wellicht stond de rauwe onontkoombare werkelijkheid me ook wat tegen.
Zeker geen slechte film overigens, alleen duidelijk niet mijn smaak *3.0

avatar van jippie2010
kevin_vp schreef:
2 woorden: GROOTS MEESTERWERK !

Als iemand de moeite neemt om jouw stemgedrag te bekijken,
dan zal diegene tot geen andere conclusie komen dat jouw 'mening' niet serieus te nemen valt.

avatar van kevin_vp
jippie2010 schreef:

Als iemand de moeite neemt om jouw stemgedrag te bekijken,

Zegt degene die Elmo van de sesamstraat als profiel foto heeft.
Ik ga hier niet verder op ingaan. Mijn oprechte excuses

avatar van leatherhead
Was dat me even een lange zit.

De film slaagt in ieder geval wel in één ding. De sfeer in de film word namelijk zeker wel erg realistisch neergezet, alleen is het wel een sfeertje wat mij totaal niet boeide of intrigeerde. Buiten het hele oubollige sfeertje blijft er dan ook niet veel meer over dan een doorsnee gezinsdrama. Wat partnerruzies, wat jankende mensen, wat kinderen die geslagen worden en ga zo maar door. Weinig indrukwekkend allemaal, mede doordat de personages tamelijk oninteressant en kleurloos zijn, en de dialogen slaapverwekkend saai. Mogelijk nog erger, was die tenenkrommende voice-over gedurende de film. Wist me nergens te boeien, en nam uiteindelijk ook niet eens meer de moeite om het hele gebrabbel te volgen.

Enige wat de film nog een klein beetje de moeite waard maakte voor mij waren de zwart-wit beelden, die af en toe voor zeer mooie shots zorgden. Ook hier had echter nog meer uitgehaald kunnen worden, al was het wel zo'n beetje het enige wat mee door de film heen sleepte.

Leuk voor de mensen die van deze setting houden, ik vond het maar een redelijk saai, druilerig dramafilmpje. 1,5*

avatar van Roger Thornhill
Zoals wel vaker verwoordt AC1 mijn gedachten goed:
AC1 schreef:
Ik zie het eerder als een reeks prachtig vertelde taferelen die, als je ze op het einde allemaal optelt, je iets vertellen over de zeitgeist van het vooroorlogse Duitland. [...] Het is geen 'who done it' of Cluedo met op het einde de verrassende ontknoping.
Waarbij mijn waardering in sterren echter lager uitvalt dan de zijne omdat de film op mij niet zoveel impact had. Sommige scènes waren gruwelijk sterk (de dokter die uitlegt waarom hij niet meer geïnteresseerd is in de vroedvrouw), andere bleven voor mij teveel in de lucht hangen (de barones wiens uitleg waarom ze haar man verlaat plotseling wordt onderbroken), zodat ik het geheel uiteindelijk ambitieus en goed (en bijzonder fraai gefilmd) maar gewoon niet indringend en memorabel genoeg vind. Zeer persoonlijk dus, net zoals Caché mij ook niet echt pakte.

AC1
Zeker nog eens bekijken, Thornhill, want de eerste keer had het ook niet zo veel impact op mij. Soms gebeurt het dat je dingen ontgaan omdat je op een bepaalde manier naar film kijkt. Je bekijkt film vanuit een bepaald perspectief. Maar om Hampton Fancher te quoten:

"Films can be different things on different days—even to the people who made them."

Dat is vooral waar bij gelaagde cinema.

avatar van Roger Thornhill
Ik ben het geheel eens met het laatste, en knoop het eerste in mijn oren!

avatar van nadrin
Wat een fantastisch tijdsbeeld. Tot in de perfectie weergegeven. Alle karakters en locaties zijn wonderbaarlijk mooi.
Een parel

Raar.

Ik las een aantal keer dat dit een gitzwarte film was, vond het persoonlijk opvallend luchtig voor een Haneke. Dat kwam mede door de nogal blije voice-over van de leraar. Maar ook het strak geschoten, cleane zwart/wit helpt daar aan mee. En de redelijk opgewekte soundtrack uiteraard. Voor zover ik me Le Temps du Loup nog voor de geest kan halen was dat toch wel van een ander kaliber gitzwartheid.

Haneke neemt z'n tijd om de taferelen in een boers dorpje begin vorige eeuw gade te slaan. De notie dat het als verklaring van WOII zou moeten dienen laat ik maar gewoon naast me neerliggen, zou best des Hanekes zijn (lomp en onzinnig) maar je mag er niet aan denken dat zoiets dan een Gouden Palm zou winnen.

Als drama vond ik het echter ook niet bepaald boeiend. Sowieso mijn setting niet, die Belgische Witte heeft mij ook nooit kunnen boeien, enige verschil is dat het hier wel iets meer opgepoetst is. Af en toe een net shot ertussen, al moet ik zeggen dat de zwart/wit cinematografie betreurenswaardig weinig toevoegde.

Verder een film die enorm sleepte en z'n lengte absoluut niet wist te verantwoorden. De dubbele bodem is van het type sloophamer, het drama vooral landelijk en oubollig. Op Caché na heb ik m'n grote vriend Haneke nog niet veel boeiend zien doen, ook deze film viel weer énorm tegen.

Goed acteerwerk. Sfeer komt goed tot zijn recht in de zwart wit beelden.
Verhaal duurde echter te lang en de gehele film deed mij wachten op iets, weet niet wat, maar het kwam niet.
Door het zwakke eind was her helemaal een mislukking.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Op het eerste zicht lijkt dit wel een boerenfilm met een intrige in een dorp. Zoiets als De Bossen van Vlaanderen. Maar het is natuurlijk veel meer dan dat. Haneke wil de oorsprong van geweld, terrorisme en oorlog aankaarten. Hoe juist is in te vullen door de kijker. Voor mij is het een beeld van een gemeenschap waar erge dingen gebeuren (geweld, misbruik, overspel, machtsmisbruik, ...) maar waar andere normen en waarden blijken te primeren. Daardoor worden de ogen gesloten en is dat geweld voor jongeren ook vrij normaal. Het hoort er bij en alhoewel ze er voor gestraft zullen worden binnenkamers weten ze maar al te goed dat er over gezwegen wordt als ze ouder worden.

Het verfilmen is goed gekozen. Zeer apatisch in zwart/wit, geen muziek en een verteller die als een nieuwslezer feiten voorleest. Het is ook hard, hier is geen warmte aanwezig. De enige hoop komt van de leraar die voor de liefde gaat. Niet voor niets voelt hij aan als een buitenstaander.

Das Weisse Band is een boeiende film. Ergens had ik gehoopt op een indrukwekkend einde, dat iets te open is. Maar de rest is wel opvallend goed eens je er in geraakt.

AC1
Wat bedoel je met een indrukwekkend einde? Een verrassende twist in het verhaal dat je misschien niet zag aankomen? Ik heb de indruk dat ik het einde net heel goed vond en volledig in harmonie met de rest van de film.

For the record, het is één van de beste films van de laatste tien jaar dat ik heb gezien, maar ik moest 'm wel twee keer zien. Goeie cinema laat zich niet zo makkelijk doorgronden. Aan de andere kant zijn er films die wel meteen genoegdoening geven maar als kaartenhuisjes ineenvallen als je ze nog eens bekijkt.

Film Pegasus schreef:

Ja, de leraar zorgt er voor dat het niet te eenzijdig wordt voorgesteld. Gelukkig maar.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
AC1 schreef:

Misschien wel ergens die twist ja. Maar zoals je zegt kan het wel beteren bij een tweede kijkbeurt. Maar zoals mijn score al doet blijken ben ik al wel tevreden van de film. Maakt best indruk en is een film waar je in kruipt. Qua regie alvast zeer sterk gemaakt. Kan volgens mij enkel nog stijgen bij een nieuwe kijkbeurt.

avatar van RuudC
Het gaat me wat ver om te zeggen dat deze film de tweede wereldoorlog uitlegt, maar het is absoluut een erg interessant portret van een protestants Duits dorp in de jaren '10 van de twintigste eeuw. Je proeft echt de armoede, de soberheid en de onderlinge verhoudingen van die mensen. Haneke propt dat allemaal in een interessant plot, maar eerlijk gezegd is die problematiek maar bijzaak voor me. Ik vind het veel interessanter wat de dorpsbewoners doen en wat ze daartoe zet. De historicus in me smult hier van. Zeker omdat deze periode zelden belicht wordt. Voeg daar de prachtige plaatjes en het puike camerawerk toe en ik kan gerust zeggen dat deze film van Haneke ook zeker de moeite waard is.

avatar van notsub
Ik had er toch meer van verwacht. Qua sfeer doet de film het prima; het is regelmatig flink beklemmend of ronduit eng. Maar er blijft zoveel onduidelijk dat het me na afloop alsnog teleur stelde. Qua tijdsbeeld is Das Weisse Band dan wel weer erg interessant. Mooi is te zien hoe het in de gemeenschap van een dergelijk klein dorp allemaal functioneerde. Tja, de baron, de dokter en de dominee vertonen dan uiteindelijk best veel overeenkomsten....

Na La Pianiste en Happy End is Das Weisse Band mijn derde Haneke-film en ik moet concluderen dat Haneke niet mijn regisseur is. Al z’n films lijken te laten zien hoe mensen elkaar het leven zuur maken, niet eens omdat ze slecht zijn maar omdat ze niet anders kunnen: de boodschap lijkt te zijn dat onder een dun laagje beschaving een onontkoombare wreedheid de mens kenmerkt. Dat zou boeiende, aangrijpende films kunnen opleveren maar dat is precies wat Haneke juist lijkt te willen vermijden: z’n films hebben geen spanningsboog en alle wreedheden worden zo afstandelijk mogelijk getoond. Ik denk dat Haneke de wreedheden nog verontrustender wil maken door ze zo alledaags in plaats van dramatisch uit te beelden, maar voor mij is het effect alleen maar dat het zijn films saai maakt.

In het geval van Das Weisse Band is het gebrek aan spanningsboog en drama extra frustrerend doordat op een hele goedkope manier zelfs het antwoord op de vraag wie al de sadistische daden in het dorp pleegt, om welke vraag de hele film draait, achterwege wordt gelaten: aan het eind zegt de vroedvrouw te weten wie de dader is maar eerst de politie te willen spreken om daarna weg te gaan en niet meer terug te keren… Aan de andere kant is het wel een mooie film in de zin dat het hardvochtige leven in die tijd wel heel geloofwaardig en indringend uitbeeldt: wat de film te kort komt aan spanning compenseert het enigszins aan sfeer.

De bijzonder fraaie cinematografie is met voorsprong het meest opvallende aspect van deze film, die qua verhaal het niveau van een gemiddelde streekroman niet ontstijgt. Het afgeraffelde einde vind ik een aanfluiting.
Vergelijkbare films als L'Albero degli Zoccoli (1978) en Pelle Erobreren (1987) spreken mij veel meer aan.

avatar van flaphead
Een film die ik niet zo snel uit de spreekwoordelijke kast zou trekken, sterker nog, die ik zorgvuldig zou negeren. Maar omdat het een hooggewaardeerde film is, vond ik me als filmliefhebber toch 'verplicht' hem te bekijken. Het werd geen makkelijke zit.
De film moet het echt hebben van de sfeersetting. Een klein Duits dorpje vlak voor de eerste Wereldoorlog, strenge vaders en fatsoensnormen waar onze tenen nu van krommen. In gepast zwart-wit, zonder muziek, koud en op een goede manier ongemakkelijk. Het kijkje in het plattelandsleven van toen, of het nou typisch Duits is of niet, maakt je geen vrolijk mens, maar het voelt wel realistisch.
Echter, het plot is matig. Er lopen wat semi-losstaande lijnen door elkaar en lijkt uiteindelijk een mysterie te worden waar de plaatselijke leraar -die ook de oersaaie monotome narrator is- zich op stort. Het voelt niet als een film voor losse eindjes, maar geknoopt wordt er niet. Tegen de vooroorlogse achtergrond werkt het niet echt. Het voelt vooral als verhaalvertelling voor gezinsdrama's. Het einde is tamelijk onbevredigend, terwijl er toch 2,5 uur de tijd is genomen. Toch teleurstellend.

avatar van Fisico
Das weisse Band is een film die het vooral moet hebben van zijn erg sfeerrijke setting van een klein nostalgisch dorpje net voor WOI. Het is een dorp waarbij de (mannelijke) intellectuelen het voor het zeggen hebben. De notabelen van het dorp zwaaien de plak, maar zoals zo vaak gaat macht ook gepaard met het misbruik ervan. Cinematografisch een erg mooie film en ook de zwartwit-beelden waren geslaagd.

Qua verhaal vond ik het wat ontgoochelend, magertjes zelfs, laat staan wat ik met de conclusie moet aanvangen. Haneke besteedt veel aandacht aan de patriarchale opbouw en karakterisering van zijn personages en het decor waar ze zich bevinden. De baron bijvoorbeeld heerst zoals een kasteelheer over de dorpelingen in een soort feodaal systeem. De dominee is traditioneel het morele kompas van het dorp en de dokter is ook niet het lieverdje van de klas. De scène waar hij te keer gaat tegenover zijn huishoudster is van een ongekende boertigheid en kl**tzakkerij. De film wordt verhaald vanuit het oogpunt van de schoolmeester die als een soort detective de vreemde zaken in het dorp probeert te verklaren.

De film kent ondanks een aantal harde feiten amper of geen emoties. Alles wordt vanop een afstand ervaren. Woede en wraak zijn de rode draad in de film. En het zijn net die emoties die ik moeilijk kan plaatsen wanneer de link wordt gelegd alsof het de kiem was voor WOII. Bah, wat een krom uitgangspunt. Deze taferelen kunnen niet enkel aan Duitsland gelinkt worden en dergelijke patriarchale structuur was schering en inslag in alle beschavingen/landen in die tijd. Neen, dit keldert mijn quotering. Voor de rest wel een technisch prima film.