• 8.490.281 stemmen

Das Weiße Band - Eine Deutsche Kindergeschichte (2009)

Drama / Mystery | 144 minuten

Met onder meer: Christian Friedel, Burghart Klaußner en Ulrich Tukur

Oorspronkelijke taal: Duits

Releasedatum: 19 november 2009

Plot Das Weiße Band - Eine Deutsche Kindergeschichte

Net voor het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog wordt een rustig Duits dorpje opgeschrikt door een aantal onverklaarbare gebeurtenissen. Een kabel wordt gespannen om de dokter met zijn paard ten val te brengen, een schuur vliegt in de fik en twee kinderen worden ontvoerd en gemarteld. De schoolleraar observeert en onderzoekt de gebeurtenissen en komt beetje bij beetje dichterbij de verschrikkelijke waarheid.

imageimageimageimageimageimage

The School Teacher

The School Teacher as an old man (stemrol)

Anna, the Pastor's wife

Frau Wagner, the Midwife

The Doctor

Anna, the Doctor's daughter

Marie-Louise, the Baroness

avatar van Hansiro

Hansiro

Naar mijn idee had Haneke hier meer mee kunnen doen, had er hoge verwachtingen van maar helaas valt deze me toch wat tegen. De sfeer en het acteerwerk is wel weer erg goed, met name de koppen van alle acteurs zijn heel indringend, goede casting! Het boerendorpje komt met het zwart/wit gebruik ook prachtig in beeld, vooral tijdens de scènes in de sneeuw.

Het verhaal zelf wist me helaas geen moment te pakken, het kon me dus ook niet erg boeien wie of wat er nou achter die gebeurtenissen zat. Al was dat ook niet het doel heb ik het idee, opkomst van fascisme lijkt me meer het speerpunt in deze film, met name gericht op de kinderen. En zoals hierboven al is gezegd, voor een Haneke film toch redelijk “luchtig”. Al kun je dat ook weer anders zien met de geschiedenis in het achterhoofd..

avatar van 93.9

93.9

Vanavond op TV???

Niet op MM???

avatar van Ebenezer Scrooge

Ebenezer Scrooge

Ergens in het verhaal wordt er kerst gevierd in het dorp en komen er twee kerstbomen in beeld: één in het huis van de dominee en de andere in het huis van de toekomstige schoonouders van de schoolmeester. De kerstboom van de dominee is duidelijk groter en rijkelijker versierd dan die van het eenvoudige gezin (it's all about details). Ondanks het verschil zijn het allebei eenvoudige kerstbomen. Persoonlijk vind ik die sober aangeklede kerstbomen uit vroegere tijden véél sfeervoller en romantischer dan die kitscherige Intratuin kerstbomen die je tegenwoordig ziet, vaak zo overdadig versierd dat je door de ballen de boom niet meer ziet, bij wijze van spreken.

Jezus draait zich om aan zijn kruis.

avatar van nijkerkbert

nijkerkbert

Sterke film met veel ruimte voor eigen interpretatie.

Vooral het naturel acteren van de jonge acteurs/trices viel mij op.

Het open einde vond ik persoonlijk goed bij de film passen, evenals de fantastische zwart-wit beelden.