• 15.735 nieuwsartikelen
  • 177.873 films
  • 12.196 series
  • 33.962 seizoenen
  • 646.802 acteurs
  • 198.941 gebruikers
  • 9.369.485 stemmen

Movie world challenge

zoeken in:

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

Beste leden van MovieMeter,

Nadat ik zelf deelnam aan enkele challenges vond ik het ook tijd er zelf één op poten te zetten. Persoonlijk hou ik van erg internationale films en is het een minidoel om ooit van elk land minstens 1 film te zien.

Hierbij de challenges: we gaan voor 50 films en dit in een tijdspanne vanaf vandaag tot en met 31 december 2023. Ik zal ook trachten de stand regelmatig bij te houden.

De regels zijn kort en duidelijk:

* 1e productieland geldt (bron: IMDB óf MM, kan soms verschillen)

* 3 punten voor een nieuwe film, 1 punt voor een herziening of dubbele categorie nadat alles is afgevinkt. Je begint gewoon met een blanco lijst met dezelfde spelregels.

* film of docu van minstens 30 minuten

* bij geografische twijfel: shoot!

1. Twaalf landen uit Europa: uitgesloten zijn het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk.

Te noteren als volgt bij categorie: 1.1 Zweden; 1.2 Italië; 1.3 ...

2. Zes landen uit de regio Midden en Zuid-Amerika + de Caraïben: uitgesloten zijn dus de Verenigde Staten en Canada

Zelfde notering als hierboven (2.1; 2.2 - 2.6)

3. Negen landen uit Azië + Oceanië: uitgesloten zijn Rusland (= Europa). Wél toegelaten zijn Taiwan en Hong Kong als aparte landen.

4. Zeven landen uit Afrika

5. Twee verschillende landen uit niet-officiële of niet langer bestaande landen: Bijvoorbeeld: Tsjechoslovakije, Sovjet-Unie, Oost- en West-Duitsland, Puerto Rico, Groenland, Wales, Faroer...

Uitgesloten zijn hier dan weer Taiwan en Hong Kong.

6. Eén nominatie of oscarwinnaar voor beste internationale film per decennium: 40-50, 60, 70, 80, 90, 2000, 2010-2023

Oscar voor beste internationale film - Wikipedia - nl.wikipedia.org

7. Eén nominatie of winnaar Bafta voor beste niet-Engelstalige film per decennium: 80, 90, 2000, 2010-2023

British Academy Film Award - Wikipedia - nl.wikipedia.org

8. Eén winnaar van de Gouden Palm in Cannes

Gouden Palm - Wikipedia - nl.wikipedia.org

9. Eén winnaar van de Gouden Leeuw in Venetië

Gouden Leeuw (filmprijs) - Wikipedia - nl.wikipedia.org

10. Eén winnaar van de Gouden Beer in Berlijn

Gouden Beer - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

Betreft de notatie stel ik het volgende voor:

1. Fitzcarraldo (Film, 1982)

FTV: JA

Categorie: 5.1 - West-Duitsland

Categorie compleet: -

3 punten, totaal 3 punten

Bron: bibliotheek

Quotering: 3,5*

https://weserv.moviemeter.nl/?url=https://www.moviemeter.nl/images/cover/3000/3855.jpg?cb=1369643551

Kondoro

• 11518 berichten
  • 2861 stemmen

Ik weet het nog niet, op het moment ga ik dat niet vol houden zo'n challenge omdat ik eigenlijk net niks aan het kijken ben nu. Misschien schuif ik later aan, ook omdat de horror challenge nog komt.

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

Ik doe mee!

En vergeet niet: dit kan prima met de horrorchallenge worden gecombineerd, twee voor de prijs van een

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

Voila, ik trap af

1. Iluzija (Film, 2004)

Categorie: 1.1 - Macedonië

Bron: Netflix

Quotering: 3,5*

https://www.moviemeter.nl/images/cover/28000/28951.jpg?cb=1661285594

Collins

• 7282 berichten
  • 4306 stemmen

Leuk initiatief, Fisico. Ik ben altijd van plan om films uit minder gangbare filmlanden te zien, maar het schiet er vaak bij in. Een duwtje in de rug in de vorm van een challenge, kan mij helpen. Ik ga mijn best doen .

ikkegoemikke

• 3449 berichten
  • 4882 stemmen

Fijn initiatief. Ik zat toch al met ongeduld te wachten op de horror-challenge van dit jaar in September. Dan is deze challenge al een opwarmertje En ineens ook een motivatie om eens films uit andere landen te kijken. En zoals John Milton al zei is dit misschien wel perfect te combineren met de horror-challenge. Ik ga veel obscure, buitenlandse horror kijken volgens mij

De aftrap dan maar

1. Kawaita Hana (1964)

FTV : Ja

Categorie : 3.1 - Japan

Categorie compleet : -

Eigen rating : 3*

https://kjtamusings.files.wordpress.com/2014/12/pf_8.jpg

Japanse Film-noir. Prachtige beelden bij momenten. Spijtig genoeg vond ik het verhaal zelf een beetje te flets en eentonig waardoor het niet echt boeiend was.

Shaky

• 3734 berichten
  • 13043 stemmen

ga je altijd zien, net een dagje te laat. Gisteren films gekeken uit België, Frankrijk en IJsland.

Uitstekend initiatief natuurlijk Fisico. Of ik aansluit weet ik niet, misschien weer op de achtergrond (af en toe eens een registratie als ik per toeval aan de criteria heb voldaan met een film). Have fun in ieder geval en natuurlijk ga ik alle entries hier wel gewoon lekker lezen.

DVD-T

• 15565 berichten
  • 3122 stemmen

Leuk, ik doe mee.

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

Ik was me niet bewust van de horror challenge in september, maar een combi lijkt me inderdaad extra uitdagend. Ik zal ook zeker meedoen

Kondoro

• 11518 berichten
  • 2861 stemmen

John Milton schreef:

En vergeet niet: dit kan prima met de horrorchallenge worden gecombineerd, twee voor de prijs van een

Dat klopt.

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

1. La Mujer Murciélago (Film, 1968)

Categorie: 2.1 - Mexico

Bron: Mubi

Waardering: 3,1*

https://i0.wp.com/metropolifixion.com/wp-content/uploads/2018/01/batiwoman.jpg

Een Mexicaanse poging mee te liften op de Batman populariteit van de serie met Adam West. En net als daar schuwen ze ook hier de cheese-factor niet. Batwoman wordt gelijk aan het begin door schaamteloos clunky expository dialogue geïntroduceerd, en dan kan het plot beginnen. Een gemene wetenschapper ontvoert worstelaars om hun hersenen te gebruiken om een soort vismannen te creeeren.

Vergeleken met de donkere Batman en Batwoman films die wij kennen, is het aardig om eens een Mexicaanse, zondoordrenkte variant te zien met meer strand en bikini’s dan donkere grotten achter een waterval. Met 80 minuten en de groovy zwoele soundtrack goed uit te zitten voor ‘60s B-Movie liefhebbers, en de Black Lagoon-achtige vismannen krijg je er gratis bij!

3,1*

IH88

• 9725 berichten
  • 3182 stemmen

Ik doe denk ik ook wel mee. Heel rustig aan, maar 50 films moet wel lukken.

Paar vragen Fisico.

1. Australië en Nieuw-Zeeland reken je bij Azië?

2. Hoe streng zijn de regels omtrent werelddelen? Mag je ook 11 films uit Europa kijken en 9 uit Afrika? Als je maar tot 50 films komt?

3. Ik wil bijvoorbeeld graag een keer Atlantique (Film, 2019) - MovieMeter.nl kijken, en deze challenge is daarvoor perfect. Maar op IMDb staat Frankrijk als eerste productieland, en hier op MM Senegal. Moet je dan toch IMDb volgen?

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

IH88 schreef:

Paar vragen Fisico.

1. Australië en Nieuw-Zeeland reken je bij Azië?

2. Hoe streng zijn de regels omtrent werelddelen? Mag je ook 11 films uit Europa kijken en 9 uit Afrika? Als je maar tot 50 films komt?

3. Ik wil bijvoorbeeld graag een keer Atlantique (Film, 2019) - MovieMeter.nl kijken, en deze challenge is daarvoor perfect. Maar op IMDb staat Frankrijk als eerste productieland, en hier op MM Senegal. Moet je dan toch IMDb volgen?

1. Klopt! Ik voeg het nog toe bij de inleiding!

2. Neen, dat is strikt te interpreteren.

3. Als beiden het anders weergeven, dan wordt het voordeel van de twijfel gegeven, dus ok voor Senegal. Meestal, zeker bij de films van de laatste jaren, loopt dat wel gelijk.

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

Die uit Macedonië stond ook hier al op het lijstje! Ben benieuwd!

Nuttige Linkjes voor deze challenge:

-Zoeken per land (oorsprong) in on-demand aanbod

-Geavanceerde zoekfunctie MovieMeter

-Netflix aanbod per taal (check zelf wel eerste productieland! op IMDb)

-Maand gratis Mubi

-check vooral ook voor de leuk het Uit welke landen kijk jij films? - topic, en wellicht een bijdrage na de challenge als je zin hebt.

ikkegoemikke

• 3449 berichten
  • 4882 stemmen

2. Druk (2020)

FTV : Ja

Categorie : 1.1 - Denemarken

Categorie compleet : -

3 punten, totaal 6 punten

Eigen rating : 3.5*

https://dailycollegian.com/wp-content/uploads/2021/04/Another-Round-900x413.png

Na een heel deel Mads Mikkelsen films deze zomer, kan ik wel zeggen dat het één van mijn favoriete acteurs is geworden. Ook in deze film vind ik hem weer uitzonderlijk goed. De overgang van saaie, schuchtere mens naar een ongeremd en enthousiast persoon vond ik magistraal. Ik weet wel dat de film zelf redelijk komisch bedoeld is. Dat zal het voor een groot deel van de kijkers wel zijn. Voor sommigen zal het allesbehalve iets zijn om mee te lachen Uiteindelijk toont de film in versneld tempo de levensloop van een alcoholist. Het begint allemaal rustig en lollig en eindigt meestal in complete chaos en ellende. En zoals altijd loopt het voor sommigen minder goed af dan voor anderen. Maar toch een goede film hoor

Shadowed

• 11345 berichten
  • 6677 stemmen

Ik doe mee, maar schuif iets later aan. Ik moet nog wat recensies inhalen en het zou niet eerlijk zijn als ik die nu gebruik voor dit spel.

scorsese

• 13150 berichten
  • 11067 stemmen

bedankt voor de tag en het initiatief. maar ik doe niet mee.

IH88

• 9725 berichten
  • 3182 stemmen

Ik ga me in ieder geval niet vervelen de aankomende maanden ... Movie World Challenge, a list of films by IH88; Letterboxd

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

Net iets sneller dan, ik moet er nog een paar

Ik kom tot 29/50 van jouw lijst IH88

@Fisico - ik bedenk me net dat Mexico (mijn eerste registratie) natuurlijk bij Noord-Amerika hoort, niet Midden Amerika. Al dacht ik dat niet zozeer, ik redeneerde simpelweg "uitgesloten zijn de Verenigde Staten en Canada, dus Mexico doet wel mee." Ongeldig dan maar?

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

Mijn lijst is ook klaar: ‎Moviemeter world challenge, a list of films by John Milton • Letterboxd

Klik op read notes voor de categorieën

1.2 ontbreekt in dit geval aangezien Informativni Razgovori (2007) niet op TMDb staat (en dus niet op Letterboxd).

Veel hiervan had ik al klaar liggen, maar ik zal ook nog het een en ander op moeten snorren!

2. Die Sehnsucht der Veronika Voss (1982)

Categorie: 10 - winnaar van de Gouden Beer in Berlijn

Categorie compleet: 10

3 punten, totaal 6 punten

Bron: Eigen Collectie Pindakaas

Waardering: 3,5*

https://rialto.ams3.cdn.digitaloceanspaces.com/thumbs/1600x_5dfcec958510f1d50fd39945ce782530a4c1eea33c0b4.jpg

Niet mijn favoriete Fassbinder, maar alsnog de moeite, deze late film van hem over een labiele filmster uit vervlogen tijden. In die zin een aardige companion piece voor Sunset Blvd. Angst Essen Seele Auf en Die Ehe der Maria Braun blijven nochtans mijn favorieten.

3. Kill the Day (2010)

Categorie: 1.1 Wit-Rusland

3 punten, totaal 9 punten

Bron: Belsat - YouTube

Waardering: 3*

https://i.ibb.co/wJWdSY7/kill-the.jpg

Vrolijk wordt je er niet van, die verrimpelde, op elkaar vittende oudjes op het Wit-Russische platteland die hun resterende tijd met kaarten en vodka uit lijken te zitten. Maar toch is het een intrigerend portretje van een totaal ander leven. Ik hoop mijn oude dagen anders door te brengen, als het even kan.

4. Informativni Razgovori (2007)

Categorie: 1.2 Bosnië-Herzegovina

3 punten, totaal 12 punten

Bron: YouTube

Waardering: 2,7*

https://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/c_fill,f_auto,fl_progressive,g_center,h_496,q_80,w_334/a567e0dfb99e551c4f30aafe954f90c9.jpg

Op zich interessant, een docu over wat oorlog met je doet. Maar deze talking heads docu is wel erg lelijk geschoten en simpel opgezet. Nipte onvoldoende.

joolstein

• 10823 berichten
  • 8907 stemmen

IH88 schreef:

John Milton Fisico

Zie ik nu iets verkeerd? De films die je moet kijken zijn 12 Europese landen, 6 Midden en Zuid-Amerikaanse, 9 uit Azië + Oceanië, 7 uit Afrika, 2 uit niet-officiële of niet langer bestaande landen dit is bij elkaar 36 films

Genomineerde of Oscarwinnaars voor beste internationale film per decennium: (40-50, 60, 70, 80, 90, 2000, 2010-2023) Dat zijn 9 films De Bafta genomineerde of winnaars (80, 90, 2000, 2010-2023) zijn 5 films plus 1 Gouden Palm, 1 Gouden Leeuw en 1 Gouden Beer maakt samen 17 films

36 films van de landen + 17 films van de filmprijzen maakt samen toch 53 films....waar komen dan die 50 films vandaan?? Reken ik nu ergens een teveel aan films..?

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

joolstein schreef:

Genomineerde of Oscarwinnaars voor beste internationale film per decennium: (40-50, 60, 70, 80, 90, 2000, 2010-2023) Dat zijn 9 films De Bafta genomineerde of winnaars (80, 90, 2000, 2010-2023) zijn 5 films

https://i.ibb.co/pxjfJ0d/bafta.jpg Bij mij 7 films en 4

Ik heb 40-50 en 10-23 allebei als een grotere categorie geïnterpreteerd, ben benieuwd of dat inderdaad de bedoeling was.

joolstein

• 10823 berichten
  • 8907 stemmen

John Milton schreef:

Ik heb 40-50 en 10-23 allebei als een grotere categorie geïnterpreteerd, ben benieuwd of dat inderdaad de bedoeling was.

Ah oké...ja als je zo bekijkt idd Ook beter want daar kan ik minder goed mijn smaak vinden

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

John Milton schreef:

Net iets sneller dan, ik moet er nog een paar

Ik kom tot 29/50 van jouw lijst IH88

@Fisico - ik bedenk me net dat Mexico (mijn eerste registratie) natuurlijk bij Noord-Amerika hoort, niet Midden Amerika. Al dacht ik dat niet zozeer, ik redeneerde simpelweg "uitgesloten zijn de Verenigde Staten en Canada, dus Mexico doet wel mee." Ongeldig dan maar?

Technisch gezien niet, maar Mexico is wel degelijk een hit in deze challenge

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

Jaren 40-50 is wel degelijk 1 film. De jaren 40 apart levert te weinig mogelijkheden op. Idem voor 2010-2023. Dan kom je mooi uit op 50 films

ikkegoemikke

• 3449 berichten
  • 4882 stemmen

En weeral slaag je erin om een lijst samen te stellen waarvan ik niente, zero, noppes, nul, compleet niks heb gezien

Ik ga er dankbaar gebruik van maken

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

5. Sestra (2019)

Categorie: 1.3 Bulgarije

3 punten, totaal 15 punten

Bron: Eigen Pindakaas Collectie

Waardering: 3,7*

https://eefb.org/wp-content/uploads/2019/12/DEC19-Sister.jpg

Bulgarije. Ik ben er ooit geweest toen ik mid-twintig was, maar dat was een heel ander Bulgarije dan het kleine stadje waar dit zich afspeelt. Slow-burn arthouse over een dysfunctionele familie waarbij het onduidelijke verleden langzaam boven water komt, terwijl ze zelf juist het hoofd boven water moeten zien te houden. Sterk gespeeld en vakkundig geschoten.

Ik verwacht weer een vliegende start te maken overigens, drie nachtdiensten voor de boeg. Maar geen zorgen, wie me langer kent weet dat ik die motivatie niet 3 maanden vol kan houden. Zodra ik bij de 50 films ben, kak ik in en dan komen joolstein en ikkegoemikke uit de bosjes geslopen om op mijn kadaver te dansen. Joolstein soms al terwijl ik nog beweeg.

Maar het is niet ondenkbaar dat me dat voor 1 oktober lukt, mijn lijstje. We shall see.

Boenga

• 2628 berichten
  • 1532 stemmen

Fisico, niet zo heel waarschijnlijk dat ik er geraak; maar wil zeker wel proberen.

Eindelijk eens geen horrorchallenge, alexspyforever...

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.