- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm Challenge
Horrorfilm Challenge
77ships
-
- 643 berichten
- 45 stemmen
Je gaat zelfs al sneller als je zelf denk
Je heb namelijk al 29 films gekeken
Je telt;
#18 Slumber Party Massacre III (1990)
#18 Doctor X (1932)
Dus #28 Antropophagus (1980) is al #29
Zo schiet het inderdaad veel minder op 
ikkegoemikke
-
- 3449 berichten
- 4892 stemmen
FTV : 73 minuten (Totaal 4697)
Black cap : Turkey (5) (Totaal 205 pt.)
Persoonlijke waardering : 1*
Ik weet ze wel uit te pikken. Trouwens de openingsbeelden van een decollete van dichtbij en een zingende zaag in de achtergrond, was al veelbelovend. Ik ergerde me aan de intonatie van de acteurs. En het leek net alsof de film gedubd werd. En ook de conversaties op zich klopten soms niet. Heel absurde reacties. Smijt er nog een irritante taxichauffeur bij en verwacht je nog aan het constant inzoomen op boezems, bipsen en met Veet gewaxte lange benen van welgevormde Russische schonen. Veel horror komt er niet bij kijken. Alleen de biljarttafel-scène was iet of wat vermakelijk. Gene vette dus 
Shaky
-
- 3736 berichten
- 13048 stemmen
86. La Horripilante Bestia Humana (1969)
FTV: 83 minuten (7455 totaal)
Black cap: 1960s (1) + trash (4) = 5 punten (422 totaal)
https://i.ytimg.com/vi/9Gqg3u57EYE/maxresdefault.jpg
Behoorlijke nonsens, maar dat moet kunnen. Jongen krijgt een nieuw hart een daardoor krijgt hij een gezicht als een soort van gorilla. Daarnaast is er een dame uit het worstelcircuit waardoor we meerdere keren minutenlang naar een soort promotiefilmpje voor Lucha Libre kijken. Er valt weinig te beleven. Toch nog 2,5* omdat het qua (onbedoelde) humor wel snor zit.
Shaky
-
- 3736 berichten
- 13048 stemmen
87. Bulbbul (2020)
FTV: 94 minuten (7549 totaal)
Black cap: - (422 totaal)
Maatschappij kritiek verpakt als mysterieus sprookje met milde horror elementen. Daarnaast een aantal typische Bollywood kenmerken en teveel opvulling. Totaal niet mijn stijl deze film, maar dat er fraaie beelden tussen zitten kan ik niet ontkennen. 2,5*.
MovieMind
-
- 6943 berichten
- 0 stemmen
#55 Rose Red (2002) - FTV - 254 minuten (5116)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/27000/27588.jpg?cb=1603306339
Verfilmingen van Stephen King vallen over het algemeen wel goed, maar deze vond ik ondanks een zeer goed gemiddelde toch één van de mindere. Vond sommige karakters zo irritant dat het vervelend werd om te kijken. Verder onlogisch, niet echt spannend of eng. Helaas, deze Rose Red is me niet zo goed bevallen.
wendyvortex
-
- 5196 berichten
- 7270 stemmen
24. Mountaintop Motel Massacre (1983)
FTV: 95 minuten / Green cap: (2066 + 95 = totaal: 2161)
Black cap: turkey (5) + trash (4) = 9 punten Totaal: 79 punten
Waardering: 1*
Lelijk gefilmde "slasher" over een krankzinnige vrouw (met een snoeimes en slangen) die een motel runt. Er valt vandaag helemaal niets positiefs te melden.
ikkegoemikke
-
- 3449 berichten
- 4892 stemmen
FTV : 84 minuten (Totaal 4781)
Black cap : Trash (4) (Totaal 209 pt.)
Persoonlijke waardering : 3*
https://s3.birthmoviesdeath.com/images/made/Sleepaway_Camp_Remake_Header_1050_591_81_s_c1.jpg
Ik geef toe. Op acteergebied was het om te huilen. En soms echt lachwekkend. De snor van de politieagent was hilarisch nep. De slachtpartijen zagen er ook een beetje amateuristisch uit. Het hoort thuis in het rijtje slasher films uit de jaren 80, maar evenaart zeker niet het niveau van de bekendste slashers uit die tijdsperiode. Maar uiteindelijk vond ik het toch niet zo slecht en was de wending toch wel een verrassing.
MovieMind
-
- 6943 berichten
- 0 stemmen
#56 Alive (2019) - FTV - 91 minuten (5207)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1126000/1126415.jpg?cb=1586963731
Best een vermakelijk tussendoortje met helaas de nodige horrorfilm clichés en, zelfs een twist.
Er zijn zeker wat opmerkingen te maken op deze film, maar zo heel slecht vond ik het nog niet.
77ships
-
- 643 berichten
- 45 stemmen
FTV: 88 min. (2679 totaal)
Black cap: Sequel (2) (73 totaal)
https://variety.com/wp-content/uploads/2020/10/The-Craft-Legacy.jpg
24 jaar na datum krijgen wij een sequel van de semi-cult klassieker The Craft.
Interessant genoeg alle taken bij de productie van deze film op de mannelijke acteurs na zijn hier door vrouwen uitgevoerd.
Het eerste deel van de film volgt min of meer het origineel qua opbouw mat met meer logica & regels + moderne zeitgeist updates.
Hierdoor voelt het eerst meer een remake dan een sequel. Enkel pas op het einde wordt het zelfs duidelijk hoe dit een sequel & geen remake is.
Het ontspoort helaas in 2de helft & wordt afschuwelijk met een clifhanger einde.
Het heeft ten minste David Duchovny voor wie ik sympathie heb hoewel zijn gebrekken als acteur zijn hier duidelijk.
Noodless
-
- 10042 berichten
- 6178 stemmen
FTV : 88 min. ( totaal : 7983 )
Black cap : Trash (4) Totaal : 309
https://static3.srcdn.com/wordpress/wp-content/uploads/2020/09/The-Wicker-Man-1973.jpg
Gezien de bekendheid en toch een klassieker in zijn genre weet de film mij alvast niet te imponeren. Vroeger wel de remake met Nicolas Cage gezien die ik zeker minder vind. Deze film uit 1973 heeft meer sfeer, leuke setting en een paar scènes die de aandacht weten te trekken. Bijvoorbeeld de stoet naar het opofferingsfeest en de bizarre hitsige dans van Britt Ekland. Vergeleken met de remake heeft deze film op gebied van casting ook een streepje voor : Christopher Lee, Ingrid Pitt, Diane Cilento en Edward Woodward als sergeant Howie. Best wel aardige cast, al neigt het personage Howie naar iets te ludiek. Raar dat hij blijft rondlopen met zijn uniform op dat eiland en sommige handelingen lijken vergezocht. Je kunt je ook vragen stellen bij de scène dat de agent zich gaat vermommen in het pak van Punch, iets te veel op toeval berust gezien de uiteindelijke gehele opzet van het plan. Toch zijn er ook weer andere pluspunten zoals de authentieke maskers, de kleding en het wickerman-bouwwerk. De aanwezige muziek hoort er nu eenmaal bij voor de sfeer, maar kwam soms wel storend over. Geef mij maar Midsommar van Ari Aster. 6/10
https://www.filmmattersmagazine.com/wp-content/uploads/2018/01/Bugeja-4.jpg
Noodless
-
- 10042 berichten
- 6178 stemmen
FTV : 85 min. ( totaal : 8068 )
Black cap : Trash (4) + jaren 60 (1) = 5 Totaal : 314
De film heeft een sterk pluspunt en dat zijn de geweldige sfeerrijke kamers en ruimtes in het kasteel. Een lust voor het oog ! Daarbij wekt het mysterieuze verhaal voldoende interesse op waarbij de uitwerking iets pittiger had kunnen zijn. Bijvoorbeeld bij de aangetaste dorpsbewoners, het wezen wat je bijna niet ziet, iets meer erotisch geladen scènes bij de aanwezigheid van twee fantastische dames en een betere uitwerking van het slot.
https://64.media.tumblr.com/663dfb216b2559f81a7034241ee92f46/tumblr_p7z6f4n6J11urezjyo1_400.jpg
Maar niet getreurd, qua sfeer en locatie is het top. Het acteerwerk is goed : Vincent Price speelt zijn rol weer met de gepaste overtuiging en Debra Paget is niet alleen een mooie actrice maar eveneens zeer overtuigend in haar rol. En wat te zeggen van Cathie Merchant als Hester Tillinghast ...wat een présence. Niet alleen bloedmooi, maar ze heeft ook een bepaalde charisma. Dus qua looks heeft deze film heel wat pluspunten. 7,5/10
joolstein
-
- 10837 berichten
- 8926 stemmen
80 Halloween 4: The Return of Michael Myers (1988)
FTV: 88 minuten (Green cap totaal; 7440 + 88 = 7528)
Black cap: Sequels 2 punten (345 + 2 = 347 punten)
Persoonlijk waardering; 3*'
https://i2.wp.com/www.comicon.com/wp-content/uploads/2018/10/IMG_7876.jpeg?resize=660%2C968
Tja, er moest een nieuwe Halloween-film komen en om de fans van Michael Myers te plezieren (en de kassa te laten rinkelen) werd hij nieuw leven in geblazen. Een poging om af te wijken van het originele verhaal, was diezelfde fans niet zo goed bevallen dus kwamen ze met grotendeels hetzelfde verhaal als Halloween I. Dhr. Myers wordt uitgerekend in de Halloweennacht verplaatst en geheel volgens traditie, breekt hij uit, vermoordt vervolgens een automonteur voor zijn uniform en rijdt naar Haddonfield om nu ditmaal zijn jonge nichtje te vermoorden. Men dacht vermoedelijk dat het effectiever was als het doelwit van Michaels razernij een jong meisje betrof. Hmm, hoe loopt het met kinderen in horrorfilm meestal af...? Gelukkig had de film nog wel een creatief einde in petto! Erg positief was ook dat de body-count hoger lag dan in de eerste twee delen (derde bezit zelfs tijdens dit schrijven nog de hoogste) Hoewel ook sommige van die sterfgevallen relatief onopvallend zijn en andere buiten het scherm plaatsvinden, zijn er ook genoeg die gedenkwaardig waren. Het vierde deel van Halloween was nog best vermakelijk maar vertoont wel wat scheurtjes om echt heel goed te zijn.
joolstein
-
- 10837 berichten
- 8926 stemmen
FTV: 96 minuten (Green cap totaal; 7528 + 96 = 7624)
Black cap: Sequels 2 punten (347 + 2 = 349 punten)
Persoonlijk waardering; 2*'
https://www.moviemeter.nl/images/cover/3000/3859.jpg?cb=1581684361
Dit vijf deel gaat verder waar deel vier is gestopt. Echter wordt in de eerste minuten het goede einde van vier direct vergeten. Nu is Michael Myers op één of andere manier verbonden aan zijn irritante negenjarige nichtje Jamie. Ook maakt de film een enorme misstap door Rachel te laten verdwijnen (ze vragen niets eens meer waar ze was) en plots is haar vriendin Tina naast Jamie de hoofdrolspeler. Ontzettend flauw was het dat; ‘Ik doe alsof ik Myers ben maar niet echt’ -grap verschillende keren langskwam. Ze deden het zelfs één keer direct achter elkaar. Waarom want het was niet eens grappig? Gore-fans kunnen nog wel genieten van enkele goede sterfgevallen. Of het nu haken, hooivorken ... zijn best brutale moorden, maar ook hier weer is Michael niet in staat een klein meisje te vermoorden. Daarnaast wordt er met een vreemde tatoeage op Michaels pols en een vreemde man in het zwart die af en toe willekeurig opduikt,.al een opzet gemaakt voor de vervolg film/ Geen erg slim idee! De film krijg zo losse eindjes wat niet heel prettig was voor de kijkervaring. Hoe moet dat voor mensen in 1989 zijn geweest , die moesten nog zes jaar wachten op een vervolg. Ondanks dat deze film de op drie na hoogste Body-count (Halloween III en Rob Zombies) bezit was de film verder maar zwak.
joolstein
-
- 10837 berichten
- 8926 stemmen
82 The Hills Have Eyes II (2007)
FTV: 89 minuten (Green cap totaal; 7624 + 89 = 7713)
Black cap: Sequels 2 punten (349 + 2 =351 punten)
Persoonlijk waardering; 3*
https://www.clubpremierevideo.com/images/films2/hills2_3176.jpg
De onverwacht sterke remake uit 2006 was een snoeiharde, humorloze slachtfilm waar het geweld vanaf droop! Het was een waardige geweldige remake. Het is dus best jammer dat de opvolger vol zit met genreclichés. Niks nieuws onder de zinderende woestijnzon. De eerste vijf minuten waren nog lekker onsmakelijk maar dan krijg je het meest incapabele zooitje jonge soldaten in opleiding. Oliedomme personages nauwkeurig samengesteld volgens politieke correctheid (vrouw, blank, zwart en Hispanic) Nog voordat de kannibalen goed en wel hun werk gaan doen werd die façade al overboord gegooid. Er wordt ook regelmatig gelegenheid gecreëerd om de kannibalen, maar wat te doen te geven (hoe vaak er niet werd afgedwaald?) Vaart en humor redden de film nog een beetje. Vaart en het beetje gore en geweld redden de film nog een beetje. Je kan het slechter treffen maar een topper of heel goed was het niet!
joolstein
-
- 10837 berichten
- 8926 stemmen
83 Halloween: The Curse of Michael Myers (1995)
FTV: 88 minuten (Green cap totaal; 7713+ 88 = 7801)
Black cap: Sequels 2 punten (351 + 2 = 353 punten)
https://lastroadreviews.files.wordpress.com/2014/10/img_4708.jpg?w=584
Een jonge vrouw ontvlucht met haar pasgeboren baby uit een sinister gebouw en wordt achtervolgd door... niemand minder dan Michael Myers. In de film komen we erachter dat een aantal sterren het teken van Thorn vormen, (niet heel toevallig op Samhain (Halloween),en dat ook op zijn pols staat, de reden is dat Michael bovenmenselijk en aan het moorden slaat. Maar ondanks dit best absurd klink was dit helemaal niet zo verschrikkelijk. Oké doordat men probeert verder te gaan met het opgezette verhaal werd het één samen gegooide puinhoop. Het werd een fatsoenlijk Halloween-vervolg dat eigenlijk het onmogelijke probeert ... Michael Myers uitleggen! Eveneens werd het Donald Pleasance zijn laatste vertolking als Dr. Loomis. Hij stierf in hetzelfde jaar dat Halloween 6 werd uitgebracht De film was dan ook aan hem opgedragen als herinnering. Ook schijnt er Producer’s Cut in omloop te zijn die nogal verschilt van de gewone versie. Daar ben ik ook wel benieuwd naar geworden.
Woland
-
- 4796 berichten
- 3817 stemmen
56 The Thing That Couldn't Die (1958)
FTV, 69 minuten (Totaal 5234 minuten)
Black cap 14 punten, (1950s 2, B/W 3, Trash 4, Turkey 5), totaal 209 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/19000/19157.jpg?cb=1368143370
Matige en praterige film met weliswaar een B-film concept, maar een uitwerking waar geen lol aan te beleven is. Ik had toch tenminste gehoopt op iets meer foute maar vermakelijke effecten, in plaats van alleen een hoofd die verder niks leuks uitspookt. 1.0*
joolstein
-
- 10837 berichten
- 8926 stemmen
84 Niet op MM The Amityville Harvest (2020) - IMDb
FTV: 93 minuten (Green cap totaal; 7801+ 93 = 7894)
Black cap: Turkey 5 punten (353 + 5 = 358 punten)
Persoonlijk waardering; 1,5*
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BZTM2NmZjMDgtM2RjZC00YTRjLWFiNDAtZGRkNTJhMzhiNDcxXkEyXkFqcGdeQXVyOTg4MDYyNw@@._V1_.jpg
Een vrouw verdwijnt bij een uitvaartcentrum...journalist Christina en haar documentaire-videoteam onderzoeken en interviewen, een griezelige gastheer Vincent, over een poging tot ontvoering van Lincoln tijdens de afscheidingsoorlog . Er is iets mis met de videobeelden, het geluid en vreemde visioenen. Oei, oei hoe kan dat toch...? Tja...de makers gooide er gewoon van alles in...vampier, geesten, gekke zuster en dokter begrafenisauto Wat had het allemaal met Amityville te maken? Niets! Alhoewel de buitenscènes nog wel lijken te zijn opgenomen in het echte Amityville, New York. Commercieel gezien zal het wat beter verkopen denk ik? Verder typisch onkundige lage budget problemen; veel geouwerhoer, vreselijk acteerwerk, vreselijk script, wat domweg gewoon oninteressant was en niets te bieden had. Na 5 minuten weet je eigenlijk al dat het een tegenvaller zal worden. ik was dan ook best verrast dat er een paar gore momneten waren. De film er beter op maken deed het niet maar laten we zeggen dat ze het dapper hebben geprobeerd!
Collins
-
- 7294 berichten
- 4311 stemmen
27. I Tre Volti della Paura (1963)
FTV - 92 minuten (Totaal: 2465)
Black Cap: 1960s:1 / Trash: 4 (Totaal: 68)
Een drieluik geregiseerd door Mario Bava. Drie sfeervolle verhaaltjes. Blikvanger is Boris Karloff die de introductie en de humoristische afsluiting verzorgt. Hij vertolkt ook nog eens een fijne rol als Wurdalak in het tweede verhaal. De mooiste dame (Michèle Mercier) speelt in het eerste verhaal dat het zwakste uit de drieluik is. Het laatste verhaal 'The Drop of Water' is het creepiest en het beste.
Bedankt voor de tip, alexspyforever!
Shaky
-
- 3736 berichten
- 13048 stemmen
FTV: 64 minuten (7613 totaal)
Black cap: 1940 (3) + black & white (3) + turkey (5) = 11 punten (433 totaal)
Best wel fijn horrorfilmpje uit de 40's waarbij met name de hoofdrolspeelster een positieve indruk achterlaat. De klauw van het monster is onbedoeld hilarisch en waarom er een soort hypnosecirkel gebruikt wordt om aan te geven dat 'de transformatie' bezig is, lijkt vrij random gekozen te zijn. Hoe dan ook: ik heb me geamuseerd. 3*
Shaky
-
- 3736 berichten
- 13048 stemmen
FTV: 61 minuten (7674 totaal)
Black cap: 1940 (3) + black & white (3) = 6 punten (439 totaal)
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e1/Invisible_Ghost_%281941%29_1.jpg
Nogal saaie film die maar niet op gang wil komen. Het verhaal is flinterdun en de boel wordt gerekt met lange niets toevoegende dialogen en het herhalen en constant tonen van dezelfde ruimtes / kamers. Niet best en vooral te oninteressant om geboeid te kunnen blijven: 2,25*
Shaky
-
- 3736 berichten
- 13048 stemmen
90. The Strange World of Planet X (1957)
FTV: 75 minuten (7749 totaal)
Black cap: 1950 (2) + black & white (3) + turkey (5) = 10 punten (449 totaal)
https://i0.wp.com/moviesandmania.com/wp-content/uploads/2013/04/cosmic_monsters_poster_02.jpg?ssl=1
Al die creature-horrorfilms uit de 50's, bijna geen beginnen aan om ze allemaal te bekijken. Hoeft ook niet: ze zijn allemaal exact hetzelfde. Ook deze is weer een kopie van alle voorgangers. Er wordt niets nieuws of anders gedaan, het is allemaal erg saai en het ziet er niet uit. Tand des tijds niet bepaald overleefd. 2,3* omdat ik wel van het sfeertje kan genieten, maar een voldoende is dit natuurlijk niet.
Shaky
-
- 3736 berichten
- 13048 stemmen
91. Hard Rock Nightmare (1988)
FTV: 87 minuten (7858 totaal) (+22 minuten correctie eerdere rekenfout)
Black cap: - (449 totaal) Geen trash en geen turkey... hoe dan?
wat was dit???? Een opa wordt vermoord (off-screen), een middelmatig rockbandje oefent in hun garage, daarna spelen ze nog ergens wat nummertjes, opa komt nog een keer in beeld: einde.
Oersaai en ongelooflijk 80's; het haar, de kleding, de manier van praten: het leek wel een parodie op het tijdperk. 2,25* kan ik er nog wel voor geven want ik zat met open mond te kijken naar dit crapfest.
MovieMind
-
- 6943 berichten
- 0 stemmen
#57 Jisatsu Sâkuru (2001) (IMDb) - FTV - 99 minuten (5306)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/12000/12587.jpg?cb=1525677143
Intrigerende maar wat een bizarre film was me dit.
Op zich vond ik het wel een aardige film, maar voor dat mystery had zomaar musical kunnen staan.
En laat ik het als musical nou niet zo erg geslaagd vinden. 
MovieMind
-
- 6943 berichten
- 0 stemmen
#58 Rest Stop (2006) - FTV - 92 minuten (5398)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/38000/38635.jpg?cb=1375781706
Dertien in een dozijn horror filmpje.
Heeft goede momenten, afgewisseld met tal van onnozelheden. 
Had deel 2 ook al klaar liggen, maar weet niet of ik daar nog aan ga beginnen.
Mischien uit nieuwsgierigheid om te kijken of die wat beter is.
joolstein
-
- 10837 berichten
- 8926 stemmen
85 Halloween H20: 20 Years Later (1998)
FTV: 85 minuten (Green cap totaal; 7894 + 85 = 7979)
Black cap: Sequels: 2 punten (358 + 2 = 360 punten)
Persoonlijk waardering; 2,5*
https://i.pinimg.com/originals/49/50/e7/4950e762ae5a47316f76f43069abc67a.png
De producers moeten erg blij zijn geweest toen ‘Scream queen’ Jamie Lee Curtis vlak voor de 20e verjaardag van de oorspronkelijke Halloween weer interesse toonde om mee te doen. Scream en Scream 2 hadden het slasher-genre weer onder de aandacht gebracht. Zo Kevin Williamson, die succes had geboekt met het schrijven van slashers als Scream en I Know What You Did Last Summer, werd ingehuurd. Door de richting die Halloween- franchise nummer 4 tot en met 6 waren op gegaan was het vooral een puinhoop geworden, dus het was positief dat men terugkeert naar de basis en de rest negeert. Maar daar is dan ook wel alles mee gezegd. De film moest voornamelijk aantrekkelijk zijn voor het jongere Scream-publiek. En ook de body-count ging naar beneden.
Helaas heeft men ook niet gekozen voor een jongere regisseur maar voor Steve Miner van ‘Friday the 13th Part II en III en net als bij die films kreeg ik het gevoel dat hij ook hier weer niet echt weet waarom de film waar het op wil lijken zo'n succes was. Gooi er maar veel verwijzingen en ‘grapjes’ naar het origineel en ‘Scream’ in dan heb je succes? En nog erger waar was de originele soundtrack van Halloween ? Waarom werd de muziek gebruikt uit Scream 1&2? Wel cool was dat Norma horen zeggen; "ik ben dan wel je moeder niet " Echter dit was Janet Leigh (Psycho) de echte moeder van Jamie Lee Curtis.
Michael Myers zien we alleen in de eerste vijf minuten moorden, (belachelijke scene waar hij omwille van een klein kind niet moord) waarna we moeten wachten op het laatste half uur. De rest van de film is gevuld met Laurie Strode en haar trauma, waardoor men talloze knullige “false scares” kan tonen. En nog zoiets het enige andere uitgewerkte personage was een komisch bedoelde LL Cool J?
Is het dan allemaal negatief? Nou nee niet echt, de film was ook niet heel slecht, had zelfs een lekker tempo. Ook ziet alles er gelikt uit (al is het discutabel of dat een positief iets is) En het terugkeren van Jamie Lee Curtis was erg welkom! Het publiek, dat genoten had van Scream, zullen dat ook zeker bij deze doen! Echter persoonlijk vond ik het niet heel geweldig.
joolstein
-
- 10837 berichten
- 8926 stemmen
FTV: 90 minuten (Green cap totaal; 7979 + 90 = 8069)
Black cap: Turkey + Trash: 5+ 4 punten punten (360 + 9= 369 punten)
https://blob.cede.ch/catalog/10349000/10349322_1_92.jpg?v=2&tduid=f0bace81ad5bbd08a01f39528329d630
Oké de film biedt niets origineels, het is eigenlijk ook helemaal niets bijzonders. Het is een door Roger Corman geproduceerde monsterfilm met bloed, goedkope decors en een geïsoleerd complex met veel gangen. Met aan de ene kant een onbeschaamde Alien-kloon / wannabe, maar aan de andere kant ook een te gekke campy 80's en charmante mutant-horror. Het monster zag er eigenlijk nog best behoorlijk uit (hoewel het duidelijk een man is in een pak maar het ziet er wel beter uit dan veel CGI-monsters) In dit soort films wil je toch een monster in het volle licht en niet in de schaduw? Het plot is net zo onzinnig als je zou verwachten en zit vol met plotgaten. (Als de lucht vergif is, waar haalt het lab die dan vandaan?) Ach als de film je trakteert op een bloederige chestburster-scene (in dit geval een zwangerschaps-burster) dan hoor je mij niet echt klagen!
scorsese
-
- 13165 berichten
- 11078 stemmen
17. Dracula: Prince of Darkness (1966)
FTV: 90 min (totaal 1663)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/8000/8386.jpg?cb=1389270153
Goeie film waarin twee bevriende koppels door Oost-Europa trekken en terecht komen bij een kasteel. Alhoewel de opzet en het plot een stuk simpeler zijn vergeleken met de eerdere Dracula uit de reeks, wordt het hier wel een stuk mysterieuzer gebracht. De spanningsverhogende muziek van James Bernard doet opnieuw goed zijn werk. Uiteraard wat gedateerd, maar dat is ook deel van de charme. Een nipte 3.5 sterren.
Woland
-
- 4796 berichten
- 3817 stemmen
57. The Shining (1980)
RW, 144 minuten (extended versie), totaal 5378 minuten
Black cap - , totaal 209 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/0/742.jpg?cb=1471333511
The Shining in de bioscoop, dat kon ik niet laten liggen. Het was ook al een tijd geleden dat ik 'm überhaupt gezien had, dus alleen daarom al de moeite waard. Dat deze klassieker de moeite waard is, geldt gelukkig nog steeds, en het was ook interessant om te zien dat dit nog veel meer een mysterieuze slow-burner was dan wat ik me kon herinneren. Want wat er nou precies aan de hand is, is me nog steeds niet helemaal duidelijk. Hoe dan ook, we zien de langzame mentale ontrafeling van Jack Torrance, die met zijn gezin een winter lang het Overlook Hotel onderhoudt, geïnduceerd door de donkere geschiedenis van het hotel dat een soort van paranormale connectie heeft met hem en o.a. zijn zoontje. Toevallig heb ik recent ook het vrij obscure The Stone Tape (1972) gekeken, en daar moest ik toch wel heel erg aan denken toen kok Hallorann begon over dat ook gebouwen, zoals het hotel, de Shining kunnen bezitten en hun verleden met zich meedragen. En ook de fysieke manier waarop het bezeten gebouw zich op momenten manifesteert, lijkt er heel erg op.
Het is een heel fraai geschoten, claustrofobische film - bijvoorbeeld de shots achter een fietsende Danny aan zijn geweldig. Langzaamaan gebeuren er verontrustender dingen, en ook langzaamaan wordt Jack steeds horkeriger, aggressiever en ziet hij steeds meer manifestaties van het verleden. En ook Danny krijgt steeds meer donkere vibes mee van het hotel. Jack had al voor hun verblijf in het hotel een duistere kant met alcoholisme en kindermishandeling, en dat wordt er in het hotel niet beter op. De centrale cast is vrij klein maar doet het behoorlijk goed; Shelley Duvall is wat irritant maar speelt dan ook een beïnvloedbare neurotische vrouw, zoontje Danny speelt sterk, en Jack Nicholson is weliswaar overtuigend maniakaal maar ook wel wat schmierend. Met veel dreiging, claustrofobie en manie maar ook een hele lage body count gaan we naar de ontknoping toe, waar ik eerlijk gezegd behoorlijk verward werd door het laatste shot. Dat het hotel 'bezeten' is en zijn bloederige verleden naspeelt en zelfs fysiek manifesteert (immers, de vorige caretaker Grady doet fysiek de deur open als Jack opgesloten zit), dat was me wel duidelijk. Dat Danny en Jack daar ontvankelijker voor zijn dan Wendy, bij wie het pas op het laatst gebeurt, daar wil ik ook nog wel inkomen. Maar wat betekent het nou dat Jack al 50 jaar bij het hotel hoort? Misschien is dit een goede reden om binnenkort ook Doctor Sleep weer eens te herbekijken, dan wordt het wellicht duidelijker. 4.0*
Daan258
-
- 3671 berichten
- 2445 stemmen
5.https://www.moviemeter.nl/film/1133626
FTV
91 min (totaal 374)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1133000/1133626.jpg?cb=1603004572
Een low budget found footage over de urban legend: Peeping Tom.
Het idee achter het verhaal, wanneer en hoe Peeping Tom zich onthuld vond ik wel wat hebben.
Hier en daar een redelijk creepy sfeertje maar echt spannend wilt de film niet worden.
Voor een low budget film was dit nog wel oké te noemen.
Zeker niet goed maar ik heb ze slechter gezien.
2,0*
Daan258
-
- 3671 berichten
- 2445 stemmen
6. VFW (2019)
FTV
92 Min (totaal 466)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1126000/1126536.jpg?cb=1601824000
2,0*
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.