The Craft: Legacy (2020)

Alternatieve titel: The Craft

Drama / Fantasy

geregisseerd door Zoe Lister-Jones
met Cailee Spaeny, Gideon Adlon en Lovie Simone

Vier buitenbeentjes op school delen eenzelfde hobby, namelijk hekserij. Gezamenlijk experimenteren ze met duistere krachten om zo wraak te nemen op iedereen die hen gepest heeft. Wanneer ze grotere krachten hebben opgeroepen dan ze blijken aan te kunnen lijkt alles verschrikkelijk uit de hand te lopen.

• Vanaf 29 oktober in de bioscoop

Vanaf 29 oktober in de bioscoop (Sony Pictures Releasing, via Universal)

Dus dit is een van de films op de horrornight in kinepolis antwerpen en het heef een pg13 rating pfff

avatar van Left4Dead
Ben benieuwd, het eerste deel (of origineel zoals je wilt) was een leuk prentje voor die tijd.

vind het een slechte film deel 1 veel beter

Ga zondag deze film kijken.
Vond de 1e top, trailer was erg aardig.
Hoop dat ik nog veel films mag kijken dit jaar.

avatar van skinny_tie
HorrorFan007 schreef:
Dat het een pg13 rating in de VS heeft hoeft niet per se pret in de weg te zitten, maar zou de film eerder classificeren als een tienerdrama met bovennatuurlijke elementen dan als een horrorfilm. Heb het origineel niet gezien, maar had eigenlijk wat meer luchtigheid en minder drama verwacht. En als het drama nou eens van hoge kwaliteit was, had je me ook niet horen klagen.

Na 25 minuten weer naar huis gegaan...drama was het zeker

avatar van umbra
Wat een bagger was me dit sech. De Craft uit '96 zit ook al heel ver weg, maar wat ik me daarvan kan herinneren, was dit een typische tiener horror, passend vr die periode en zeker kijkbaar. Deze Legacy is over de ganse lijn echt niets waard, niet als drama, niet als thriller en ook niet als fantasy. En die cast, wat een zootje ellende bijeen en arme ouwe David Duchovny aka Mulder Dat BH hier z'n vleugels heeft ondergezet, te triest vr woorden...De plee in met deze drek...

avatar van schumacher
Nieveel soeps.

De horror DE HORROR

avatar van BlueJudaskiss
Vreselijk. 'The Craft: Legacy' is één lange preek over de identiteitspolitiek, de 'wokeness' - met film, met cinema heeft dit vrijwel niets te maken. 'Antebellum' had ook een moddervette moraal en een Boodschap Ter Verheffing van Het Volk, maar daar viel tenminste nog wat te genieten van mooi camerawerk en toch een zekere vorm van spanning, in elk geval in de eerste helft. Legacy is... niks. Het is niet mooi, het is niet meeslepend, het is niet spannend, het is niet fantasierijk.

Alles wat uit het Westen komt is kut (we vergeten voor het gemak even de merkkleding en de smartphones), als je bi bent als jongen is dat Heel Belangrijk om te delen (het liefst huilend), alle heteromannen zijn BOE en als je een blanke huidskleur hebt ben je al helemaal schuldig. En ongesteld zijn is heel normaal maar toch moet er een moddervet punt van gemaakt worden. De hoofdpersonages - hoe oud zullen die kinderen zijn? 13, 14? - krijgen het voor elkaar om bloedserieus woorden als 'heteronormativiteit' uit te spreken, en ook dus de term 'woke', maar niet op de ironische manier die Arjen Lubach gebruikte. Het is allemaal zo verschrikkelijk gedragen en predikend, dat het maken van echte cinema vergeten wordt.

En de cast voldoet ook precies aan het inclusiviteitsgedram: een genderneutraal meisje met kort haar, een meisje dat 'lekker gek' doet (doe normaal kind!) dus de vrije geest van het stel, een transgender en een meisje met een donkere huidskleur. Check, alle hokjes zijn afgevinkt en we kunnen onszelf op de borst kloppen dat we zo inclusief zijn en dat we daardoor een betere wereld maken. Das war einmal...

Over de plotholes heb ik het dan nog niet: ik dacht even dat het aan mij lag dat er veel van de film onduidelijk was omdat ik even in slaap gevallen was (maar een minuut of vijf, maar geef me eens ongelijk), maar er zit ontzettend veel in waar geen touw aan vast te knopen valt. Dat gedoe met die slang. Die slaapwandelende halfbroer. Het feit dat hekserij toch echt wat anders is dan tovenarij. Heel veel losse eindjes, rare dingen waar kop noch staart aan zit. Geen plothole maar wel stom: seks is mooi en heel vrouwelijk enzo, maar een volgespoten condoom blijft toch vakkundig buiten beeld. Je zou tenslotte tieners maar aanzetten tot het hebben van seks.

Mijn vriendin heeft me laatst de serie Sex Education laten zien en die serie maakt dezelfde punten als The Craft Legacy maar dan terloopser: in de serie is er ruimte voor seksualiteit, zijn er mensen van allerlei huidskleuren en soorten en geaardheden - de verhaallijnen zijn écht inclusief zonder al te veel moeite voor wordt gedaan én zonder dat het het verhaal in de weg zit. Maar goed, de Britten kunnen dat veel beter dan het nog altijd puriteinse Amerika.

Maar voordat dit een lofzang op Sex Education wordt: ga gewoon lekker niet naar The Craft Legacy. Doe het niet, maar écht niet. Besteed het geld van je bioscoopkaartje aan een zak groenten, maak je geliefde blij met een doos bonbons, of koop voor je ouders een grote bos bloemen. Maar besteed het niet aan een bioscoopkaartje voor The Craft Legacy. Veruit de slechtste film die ik dit jaar met mijn Pathe Unlimited Pas gezien heb.