The Craft (1996)

Horror / Komedie

geregisseerd door Andrew Fleming
met Robin Tunney, Neve Campbell en Fairuza Balk

Vier meiden zijn op school echte buitenbeentjes met dezelfde hobby: hekserij. Samen experimenteren ze met duistere krachten om wraak te nemen op iedereen die hen heeft gepest. Maar de zaken lopen verschrikkelijk uit de hand als ze erachter komen dat ze grotere krachten hebben opgeroepen dan ze eigenlijk aankunnen.

avatar van sinterklaas
Degelijk heksenfilmpje. Typisch jaren 90 ook.

Waarin de heksen nou geen lelijke oude vrouwtjes met knarsende lachjes en een punthoed op een bezemsteel zitten... nee, ditmaal zijn het gewone studenten die je overal tegen kan komen.

Wat moet ik erover zeggen? Het was geen hoogvlieger, maar slecht was het ook niet. Gewoon stom vermaak. De meisjes; de drie heksen en het buitenbeentje, speelden nog vrij geinig en de rituelen kwamen ook goed uit de verf. Natuurlijk ook weer de typische high school sausjes, met die liefdesscene erbij inbegrepen. Zowel Skeet Ulrich als Neve Cambell hadden in 1996 ook nog samen in Scream gespeeld.

Het bovennatuurlijke einde was ook vermakelijk... en het climax... tsja.
De soundtrack was wel een uitschieter.

Te doen.

Film die ik al zeer vaak gezien heb.
Onlangs weer gezien op netflix.

Fairuza Balk is perfect voor deze rol.

Een leuk filmpje, maar misschien heb ik hem wat te vaak gezien want de magie was weg de laatste maal ik hem zag. Als je hem nog nooit gezien heb, gewoon kijken...

avatar van Grindhouse62
Het is zeker 15 a 20 jaar geleden dat ik The Craft voor het laatst heb gezien. Vanavond heb ik deze naar mijn smaak fantasie- / griezelthriller uit mijn collectie gekozen en herzien. De Craft is een sfeervolle heksenfilm waarin de heksenketel compleet uitbreekt. Er zitten een aantal leuke effecten in en de 4 heksen ladies doen het aardig in hun rollen. Het is en blijft voor mij een fijne pulp film van een aangenaam niveau, waar ik weer met plezier heb naar gekeken.

avatar van Boneka
Ik kende deze film al heel erg lang, maar gek genoeg nog nooit gezien tot gisteravond en ik was toch wel verrast door het niveau. Begint een beetje als een puberfilmpje maar hij wordt steeds beter rauwer en bijna tot horrorachtige taferelen. Meer een mysterieuze occulte film dan horror en ja hier is absoluut geen sprake van komedie pff. Of het moet die buschauffeur zijn die zegt kijk uit voor de griezels waarop de ijzersterke Fairuza Balk zegt dat zijn we zelf! Lol

Grappig is dat de 3 'heksen' meer een beetje primitief aan het experimenteren zijn, en dat verandert met de 4e heks die eigenlijk de normaalste is van het kwartet. Je zou meer denken aan Demi Moore. Haar inbreng verandert alles in het leven van hekserij waar Fairuza Balk de enige is met veel voorkennis buiten de film.

De opbouw van the Craft vind ik het beste van de film en de vele buitengewone sessies zoals het zweven. Hier geen groene achtergronden zoals ook bij de torren ratten en 2700 slangen! Geen nep dus heel bijzonder! De vele lagen van de 4 hoofdrolspelers vond ik ook fraai in beeld gebracht.

Alle spelers hebben inmiddels al heel wat films uitgebracht waarvan een aantal zeer bekende zoals de Scream serie American History en Vertical Limit.

Film 4,0
Beeld blu ray 3,5