The Craft (1996)

Horror / Komedie

geregisseerd door Andrew Fleming
met Robin Tunney, Neve Campbell en Fairuza Balk

Vier meiden zijn op school echte buitenbeentjes met dezelfde hobby: hekserij. Samen experimenteren ze met duistere krachten om wraak te nemen op iedereen die hen heeft gepest. Maar de zaken lopen verschrikkelijk uit de hand als ze erachter komen dat ze grotere krachten hebben opgeroepen dan ze eigenlijk aankunnen.

avatar van Bardt1980
Heerlijke wegkijk-film, niks meer en niks minder.
Leuke soundtrack ook, en met name Portishead.
Fairuza Balk is ook perfect gecast voor de rol als opperheks.
Een film die ik na een paar jaar nog wel eens uit de kast wil trekken.

avatar van TimZor
Heb deze echt al zo vaak gezien en persoonlijk snap ik de lage waardering ook niet. Het blijft een geweldige film met een zeer hoge herkijkwaarde. Misschien niet het ultieme meesterwerk maar als je het mij vraagt absoluut een must have !

Grappig trouwens dat ik stemmer 666 was

movie-edje
Vond het een vermakelijke film!

De hekserij en de voo-doo voel je goed door de scherm heen stralen.

Dat ene meisje met dat zwart kort haar was op een gegeven-moment wel erg creepy!

avatar van Emma'
Best spannende film, natuurlijk niet van erg hoge kwaliteit maar voor een film uit '96 vond ik dit helemaal niet zo slecht. Aardig acteerwerk, de special effects waren niet speciaal maar ik heb me wel vermaakt. 3*

Best verrast eigenlijk deze film,

Oke het verhaal sprak mij dan ook wel aan maar het onderwerp vond ik eigenlijk best wel goed gebracht het begint best komisch waardoor het wat luchtig gebracht word maar de spanning mag er later zeker wel zijn.
3.5 ster

avatar van Aazhyd
Komedie? Volgens mij is dit geen komedie.

Nog eens gezien en blijft een heel aardige film met een paar mooie scenes. Alleen het slot vond ik wat matig. Fairuza Balk (the creepy bitch met het korte haar) speelt sterk.

avatar van aburex
Reeds dikwijls gezien en de film weet mij nog altijd te boeien. En inderdaad dit is helemaal geen komedie.

edje555
had veel verwacht , van deze heksen-film.
de film begint goed, maar zakt na verloop van tijd toch inelkaar.
spannend is het nergens, en het wordt op den duur erg voorspelbaar.
Fairuza Balk steelt de show in deze heksenkring, maar ook zij kan helaas deze film niet redden.

avatar van Spetie
Leuke film.

Een horror hoeft niet altijd eng te zijn om toch te kunnen boeien, en dit is daar zo’n typisch voorbeeld van. Een viertal meiden, die gek zijn op spiritualiteit en langzaam loopt dat behoorlijk uit de hand.

De meiden zijn leuk om te zien en acteren allemaal naar behoren. Daarnaast is het allemaal erg sfeervol vormgegeven, mede ook dankzij een fijne soundtrack. Het is wel jammer, dat het allemaal nogal traag op gang komt. Er zitten een paar redelijke schrikmomenten in, maar eng wordt het nooit.

Toch is the Craft een fijne wegkijker. Het sfeertje, in combinatie met het leuke verhaal, zorgt ervoor dat er voldoende te genieten valt.

Ik heb deze film meerdere malen gezien en ik blijf hem boeiend vinden, er zitten goede schrikmomenten in en de dames zijn boeiend om te volgen in het verhaal, de sfeer is prima.
Film komt wel laat op gang, voor de echte horror liefhebber is het doorbijten, film is voor mij ook net iets te soft om horror te noemen.
Gezien het thema me aanspreekt en het zeker een boeiende film is een 3,5

avatar van Boeikens
Sfeervolle en onderhoudende heksenfilm met vooral een stel lekkere meiden.
Kleine spanningsboog, gorevrij en voor een komedie als boven aangegeven nogal humorvrij.

Leuke wegkijker,

avatar van DragQueen
Leuke film, die lekker wegkijkt. Niets meer en niet minder. De cast is prima, Het verhaaltje is goed uitgevoerd, en de aanwezige sfeer is een pluspunt. 3 Sterren.

avatar van alexspyforever
toch al vrij vaak gezien, verschillende keren op TV, later ook op DVD. Ik vind het de beste film over witchcraft. Elk van de 4 meisjes vertegenwoordigt een element al is dat ergens wel voor interpretatie vatbaar wie nu voor welk element staat. Indrukwekkend is vooral de scène waarin Sara loopt in een huis gevuld met slangen en andere vieze beesten. Komt misschien wat traag op gang, maar ik vind het persoonlijk wel het juiste tempo hebben. De finale is fenomenaal. En oh wat is Fairuza Balk toch een overtuigende bitchy heks. Ze doet als ik me niet vergis aan wicca in het echte leven. De extra's op de DVD zijn zeker wel de moeite als je meer over de film zelf en witchcraft wil weten.

avatar van goongumpa
Vier knappe tienerheksjes beleven avonturen op de highschool, houden pyjamafeestjes en proberen wat te toveren. Gaandeweg ontdekken ze dat de macht van de hekserij ook evil kan zijn, en dan gaat de flm meer de occulte horrorkant op. Het blijft natuurlijk wel geschikt voor je twaalfjarige nichtje!
Leuk 90's sfeertje, tof aangekleed, gezellige film.

avatar van Richard_Voorhees
Nog een best tof "typisch Amerikaans jaren '90" horrorwerkje.
Eind jaren '80 was er in de V.S. toch zo'n beetje een einde gekomen aan de echt grove, gore horrorfilms en werden deze in de jaren '90 ingeruild voor bloedeloze werken als deze.
Toch heeft de film wel zijn momenten. Zo vind ik sommige scenes waarin de dames alle vier aan het heksen gaan nog best tof en heeft de film genoeg toffe dingen om het interessant te houden.
Zo zijn de special effects nog best tof en realistisch gemaakt. Daarnaast weet met name de vertolking van Fairuza Balk als de kwaadaardige heks Nancy Downs ervoor te zorgen dat het vermaak blijft.
Ik snap niet waarom men hier komedie bij het genre heeft gevoegd, want er komen niet echt grappen voorbij.
Robin Tunney speelt nog wel een aardige hoofdrol, soms net iets té aanstellerig naar mijn smaak, maar dat ligt meer aan het script dan aan haar performance. Neve Campbell en Rachel True hebben dan weer wat minder toevoegende waarde, maar zorgen voor net een stukje meer diversiteit door hun verschillende personages. Zo komt dankzij True nog het onderwerp racisme kort voorbij schuiven.
Zeker geen hoogvlieger in het genre, maar hij kijkt wel lekker makkelijk weg.

avatar van mikey
De Beverly Hills 90210 van de horrorfilm. Verhaal, zoals de transformatie tot heks, was best aardig en goed opgebouwd. De hel dat tienerleven heet: ook redelijk. Degelijk geregisseerd. Effecten waren in orde, maar de vieze beestenscenes waren suf. Al met al een voldoende.

avatar van RolandH
Uitstekende film en een sterke en opvallende rol van Fairuza Balk. Ziet er eigenlijk in ook 2015 nog steeds niet gedateerd uit. Ook het type film wat je over een paar jaar opnieuw wilt gaan zien, zoals elke film heeft deze ook wat zwakke puntjes (weinig), en verdient zeer zeker een hogere waardering. Denk ook dat door de sterke personages van de andere actrices elke remake zal gaan falen. Klasse film.

avatar van Black Math
Vroeger vond ik dit een behoorlijk interessante film. Mooie meisjes die met magie spelen wat vervolgens wat uit de hand loopt enzo. Tegenwoordig loop ik bij deze film tegen het manco op dat de middelbare school dusdanig lang achter me, dat ik een beetje de aansluiting bij de belevingswereld van high school personages kwijt raak. Ik herinner me het allemaal wel, maar het boeit me steeds minder. Om eenzelfde reden kijk ik tegenwoordig ook nog nauwelijks anime, teveel series die op middelbare scholen spelen.

Het spelen met magie voelt inmiddels ook erg bekend aan, maar toch kijkt de film nog steeds aardig weg. Tunney en Campbell zijn nog steeds prettig om te zien, en Balk gaat goed los als gestoorde heks. Wel vertonen de special effecten duidelijk scheurtjes van ouderdom en over de soundtrack heb ik ook gemixte gevoelens: niet echt popmuziek, maar nog steeds verre van eigenzinnig.

Aardig om weer eens gezien te hebben, maar zeker niet meer dan dat. 2*.

avatar van U96
U96
de film op zich is vlot en prima, geen moment saai, kortom een goeie film, maar om deze film horror te noemen is het toch maar een zwak beestje,

avatar van Insignificance
Neve Campbell en andere tienerheksjes in schattige rokjes en een typische negentiger jaren product. Niet alleen vanwege de aanwezigheid van Skeet Ulrich. Vier stuks, elk met hun eigen sores en samen vinden ze er één oplossing voor. Iets dat Manon heet, maar dat geval heeft een keerzijde. Een film die zichzelf gelukkig niet al te serieus neemt. Dat komt dan misschien ietwat leeg over, maar ook vlot en speels. Er zit wel wat fun in, alhoewel het nergens iets heeft dat er echt bovenuit springt. Of het moet het bekkie van Fairuza Balk zijn. Niet geheel toevallig dat ze die gekozen hebben om door te draaien.

avatar van arno74
Leuke en luchtige horrortje over 4 high school witches. Begint best fijn en heeft eigenlijk wel een jaren '80 sfeer. Ondanks dat het amper 100 minuten duurt voelt het wel op den duur wat langdradig aan en slaat het een beetje door, ook qua goedkope effecten. Ondanks dat is het wel vermakelijk en kijkt het prima weg. Ruim 2,5*

avatar van Woland
Ik kan me goed vinden in de consensus hier: popcorn-niemendalletje maar aardig in z'n soort. Vier high school meisjes - uiteraard met alle standaard high school ingredienten over pesterijen, jocks, irritante sidekicks, prille verliefdheden, schooljurkjes en hoge sokken, buitenbeentjes en andere schoolproblemen die me eigenlijk allemaal een beetje worst zullen wezen - verdiepen zich in de hekserij, en blijken al snel niet met hun verkregen krachten om te kunnen gaan. Met name Fairuza Balk overtuigt als flippende heks-in-spe, en Neve Campbell en meisje Tunney kijken ook leuk weg. Het is verder ontzettend jaren '90 qua uitstraling. Kortom, een aardige, vlotte wegkijkfilm die verder niet veel om het lijf heeft en wat mij betreft wel wat korter had gemogen.

superfilm die ik toch al best vaak heb gezien,hij blijft mij boeien.vermaak me altijd super met herzien.

avatar van Daan258
Gewoon een lekkere wegkijker.
Niks bijzonders maar wel vermakelijk.
Leuke cast, geinig verhaal maar toch net wat te tiennerig en hier en daar zag het er wat goedkoop uit.
De film wist mij vroeger meer te vermaken.