The Craft (1996)

Horror / Komedie

geregisseerd door Andrew Fleming
met Robin Tunney, Neve Campbell en Fairuza Balk

Vier meiden zijn op school echte buitenbeentjes met dezelfde hobby: hekserij. Samen experimenteren ze met duistere krachten om wraak te nemen op iedereen die hen heeft gepest. Maar de zaken lopen verschrikkelijk uit de hand als ze erachter komen dat ze grotere krachten hebben opgeroepen dan ze eigenlijk aankunnen.

avatar van Yak
Yak
Ik vond 'm echt waardeloos. Zo'n 'alle clichés uit de kast'-film, waar een heks in het zwart gekleed gaat en dingen als "it'll come back to you threefold" loopt te roepen. Universiteiten worden bevolkt door prachtige mannen en vrouwen, mensen die net iemand hebben verloren gaan gebukt onder een rouwproces van anderhalve minuut, en als er een 'gloomy' sfeertje moet worden gecreëerd dan gooien we er wat gloomy muziek van Portishead onder.

Bleh.

Onderhoudende film, met een aardig gegeven en prachtige visual en special effects. Jammer van de ronduit slecht spelende Fairuza Balk (Nancy), enkele continuïteits- en scriptfouten, het afgeraffelde einde en de matige epiloog.

Goede en originele film die ook nog eens wist te boeien en soms zelfs spannend werd. Vond alle 4 de vrouwelijke hoofdrolspelers wel goed acteren. Robin Tunney was de lekerste en Fairuza Balk paste perfect als evil witch.

avatar van Elineloves
Een film uit de oude doos... Dit was een van de eerste films die ik wel 10 keer achter elkaar kon kijken. Het hele bovennatuurlijke in combinatie met the usual highschool-crap sprak me wel aan, en ik moet zeggen dat ik het jaren later nog steeds een goede film vind. De visual en special effects zijn erg goed, zeker voor die tijd. Robin Tunney en Neve Campbell zijn echte eye-candy's en wisten me dan ook geboeid te houden. De andere dames zijn ook niet al te rottig om naar te kijken.

Eng? Nee, dat is het niet. Ik zie deze film meer als een lichte horror met een vleug humor. Typisch Amerikaans filmpje waarbij de verschillende conflicten elkaar opvolgen. Pluspuntje voor de muziek, maakt het allemaal net iets interessanter.

3.5* vanwege het jeugdsentiment en omdat ik wel into ''lekkere heksen'' ben.

avatar van Spetie
Leuke film.

Een horror hoeft niet altijd eng te zijn om toch te kunnen boeien, en dit is daar zo’n typisch voorbeeld van. Een viertal meiden, die gek zijn op spiritualiteit en langzaam loopt dat behoorlijk uit de hand.

De meiden zijn leuk om te zien en acteren allemaal naar behoren. Daarnaast is het allemaal erg sfeervol vormgegeven, mede ook dankzij een fijne soundtrack. Het is wel jammer, dat het allemaal nogal traag op gang komt. Er zitten een paar redelijke schrikmomenten in, maar eng wordt het nooit.

Toch is the Craft een fijne wegkijker. Het sfeertje, in combinatie met het leuke verhaal, zorgt ervoor dat er voldoende te genieten valt.

Ik heb deze film meerdere malen gezien en ik blijf hem boeiend vinden, er zitten goede schrikmomenten in en de dames zijn boeiend om te volgen in het verhaal, de sfeer is prima.
Film komt wel laat op gang, voor de echte horror liefhebber is het doorbijten, film is voor mij ook net iets te soft om horror te noemen.
Gezien het thema me aanspreekt en het zeker een boeiende film is een 3,5

avatar van goongumpa
Vier knappe tienerheksjes beleven avonturen op de highschool, houden pyjamafeestjes en proberen wat te toveren. Gaandeweg ontdekken ze dat de macht van de hekserij ook evil kan zijn, en dan gaat de flm meer de occulte horrorkant op. Het blijft natuurlijk wel geschikt voor je twaalfjarige nichtje!
Leuk 90's sfeertje, tof aangekleed, gezellige film.

avatar van Richard_Voorhees
Nog een best tof "typisch Amerikaans jaren '90" horrorwerkje.
Eind jaren '80 was er in de V.S. toch zo'n beetje een einde gekomen aan de echt grove, gore horrorfilms en werden deze in de jaren '90 ingeruild voor bloedeloze werken als deze.
Toch heeft de film wel zijn momenten. Zo vind ik sommige scenes waarin de dames alle vier aan het heksen gaan nog best tof en heeft de film genoeg toffe dingen om het interessant te houden.
Zo zijn de special effects nog best tof en realistisch gemaakt. Daarnaast weet met name de vertolking van Fairuza Balk als de kwaadaardige heks Nancy Downs ervoor te zorgen dat het vermaak blijft.
Ik snap niet waarom men hier komedie bij het genre heeft gevoegd, want er komen niet echt grappen voorbij.
Robin Tunney speelt nog wel een aardige hoofdrol, soms net iets té aanstellerig naar mijn smaak, maar dat ligt meer aan het script dan aan haar performance. Neve Campbell en Rachel True hebben dan weer wat minder toevoegende waarde, maar zorgen voor net een stukje meer diversiteit door hun verschillende personages. Zo komt dankzij True nog het onderwerp racisme kort voorbij schuiven.
Zeker geen hoogvlieger in het genre, maar hij kijkt wel lekker makkelijk weg.

avatar van Black Math
Vroeger vond ik dit een behoorlijk interessante film. Mooie meisjes die met magie spelen wat vervolgens wat uit de hand loopt enzo. Tegenwoordig loop ik bij deze film tegen het manco op dat de middelbare school dusdanig lang achter me, dat ik een beetje de aansluiting bij de belevingswereld van high school personages kwijt raak. Ik herinner me het allemaal wel, maar het boeit me steeds minder. Om eenzelfde reden kijk ik tegenwoordig ook nog nauwelijks anime, teveel series die op middelbare scholen spelen.

Het spelen met magie voelt inmiddels ook erg bekend aan, maar toch kijkt de film nog steeds aardig weg. Tunney en Campbell zijn nog steeds prettig om te zien, en Balk gaat goed los als gestoorde heks. Wel vertonen de special effecten duidelijk scheurtjes van ouderdom en over de soundtrack heb ik ook gemixte gevoelens: niet echt popmuziek, maar nog steeds verre van eigenzinnig.

Aardig om weer eens gezien te hebben, maar zeker niet meer dan dat. 2*.

avatar van Insignificance
Neve Campbell en andere tienerheksjes in schattige rokjes en een typische negentiger jaren product. Niet alleen vanwege de aanwezigheid van Skeet Ulrich. Vier stuks, elk met hun eigen sores en samen vinden ze er één oplossing voor. Iets dat Manon heet, maar dat geval heeft een keerzijde. Een film die zichzelf gelukkig niet al te serieus neemt. Dat komt dan misschien ietwat leeg over, maar ook vlot en speels. Er zit wel wat fun in, alhoewel het nergens iets heeft dat er echt bovenuit springt. Of het moet het bekkie van Fairuza Balk zijn. Niet geheel toevallig dat ze die gekozen hebben om door te draaien.

avatar van arno74
Leuke en luchtige horrortje over 4 high school witches. Begint best fijn en heeft eigenlijk wel een jaren '80 sfeer. Ondanks dat het amper 100 minuten duurt voelt het wel op den duur wat langdradig aan en slaat het een beetje door, ook qua goedkope effecten. Ondanks dat is het wel vermakelijk en kijkt het prima weg. Ruim 2,5*

avatar van Woland
Ik kan me goed vinden in de consensus hier: popcorn-niemendalletje maar aardig in z'n soort. Vier high school meisjes - uiteraard met alle standaard high school ingredienten over pesterijen, jocks, irritante sidekicks, prille verliefdheden, schooljurkjes en hoge sokken, buitenbeentjes en andere schoolproblemen die me eigenlijk allemaal een beetje worst zullen wezen - verdiepen zich in de hekserij, en blijken al snel niet met hun verkregen krachten om te kunnen gaan. Met name Fairuza Balk overtuigt als flippende heks-in-spe, en Neve Campbell en meisje Tunney kijken ook leuk weg. Het is verder ontzettend jaren '90 qua uitstraling. Kortom, een aardige, vlotte wegkijkfilm die verder niet veel om het lijf heeft en wat mij betreft wel wat korter had gemogen.

Had em nog nooit gezien.

Op zich een geinig horrotje, al hoef je er echt niet teveel horror van te verwachten. Deze film werkt omdat het viertal er gewoon erg veel zin in heeft en hun enthousiasme makkelijk overslaat op de rest van de film. Zonder hen zou het allemaal een stuk minder zijn.

Veel high school perikelen, da's wel een minpuntje, al is het natuurlijk wel de basis van de wraak die de vier bekokstoven. Leuke plannetjes die simpel uitgevoerd worden, maar best wel amusant zijn. Als het dan allemaal wat minder begint te lopen probeert de film iets duisterder te worden, maar daar verslikt Fleming zich toch wel een beetje.

Gelukkig is het tempo vlot en is het ook allemaal niet al te serieus, al zou ik het dan ook weer geen comedy willen noemen. Maar best oké voor een keertje. Staat hier en daar als cult te boek, maar daarvoor vind ik het toch echt wat te commercieel allemaal.

avatar van knusse stoel
Een prettig gestoorde film met wat heksengedrag en nu en dan kom ook de humor om de hoek kijken.
De actrices komen mij bekend voor, sommigen hebben een vervolg hierin gevonden. De namen erbij ken ik niet zo goed maar Neve Adrianne Campbell is een die mij wel bekend voorkomt.
We kennen haar allemaal als een van de spelers in Scream 1 t/m 4.
"The Craft" is een leuke film die gemakkelijk kijkt, je hoeft niet al te diep door te denken en als je een stukje zo missen, dan nog kom je er wel weer in terug. Een echte film dus voor jongeren die snel afgeleid zijn door de grote potten met popcorn/snacks in de bios.
Ook nu en dan leuke muziek uit die tijd en voor het geheel krijgt de film van mij dan ook een 7.

avatar van Dievegge
In de jaren '90 was er een opleving van spiritualiteit als tegenhanger van het materialisme: new age, winkeltjes met paranormale artikelen, occulte bewegingen... Fairuza Balk, die als de antagonist Nancy de show steelt, was echt lid van Wicca, de sekte met moderne heksen. Met haar grote tanden en uitpuilende ogen heeft zij het beste horrorgezicht sinds Boris Karloff. Haar gothic outfit, met zwarte kleren en bleke make-up, draagt daartoe bij. Het gaat uit van de fantasie van tienermeisjes met problemen: hun uiterlijk, respectloze vriendjes, gepest worden op school... Wat zouden ze doen als ze konden toveren?

Het idee dat "Manon" overal en in alles zit, is pantheïsme. Dat alles in drievoud terugkomt, is een vorm van karma. Elk van de vier heksen is verbonden met een van de vier de vier elementen en in de scène aan zee worden ze vergezeld door een dier. De duikster is water en heeft een clownvis; het meisje met de brandwonden is vuur en heeft een vlinder (schoenlapper?) die op een vlam lijkt; Sarah is lucht en heeft een grasparkiet; Nancy is aarde en heeft een slang. In de finale zit een scène met heel veel slangen als symbool van het kwaad. Het draait erop uit dat alleen Sarah een gave had, dat de andere drie slechts van haar kracht konden "lenen". Badend in dat adolescente nineties-sfeertje blijft dit een begeesterende confrontatie tussen witte en zwarte magie.

avatar van Collins
In The Craft haalt regisseur Andrew Fleming vier buitenbeentjes naar de voorgrond. Vier meiden die binnen de high school cultuur niet tot de populaire groep behoren, vinden elkaar in hun impopulariteit en vormen een heksenkring.
In films zijn buitenstaanders altijd interessanter dan de gladde leden van de populaire incrowd. Zo ook hier. De vier meiden hebben persoonlijkheid en zijn (niet onbelangrijk) op een bepaalde manier aantrekkelijk. Hun tegenstelling in de film is de populaire groep. De incrowd is rijk, arrogant, verwend en in alle opzichten oppervlakkig. Daar hebben wij als kijker meteen een hekel aan. Twee gemakkelijk te onderscheiden kampen. Verleidelijk en rechtschapen versus stompzinnig en zelfingenomen. Ja, de tegenstellingen zijn erg stereotiep. En nee, veel denkwerk is voor deze film niet vereist.
De heksjes zijn ok. Vier personages met een likje verdiepende karaktervorming. Eén met een goed karakter, één met een egoïstisch karakter, één met een donkere huidskleur die vaak racistisch wordt bejegend en één onopvallende met borrelende innerlijke driften. Alle vier met een vervelend verleden. Alle vier met een wrok tegen de gemene wereld. Alle vier met wraakgevoelens. Dus, lang leve de heksenmagie. Die komt in de wraakoefeningen goed van pas.
Het uitleven van de heksenkunsten begint ludiek en luchtig, maar wordt onder de onweerstaanbare leiding van heks Nancy (Fairuza Balk in een prima rol als de egoïstische heks) al snel met meer duisternis omkleed. Dat zien we graag. De serieuzere draai in de film is goed voor een aantal leuke scènes met gedateerde maar desondanks hele aardige sfx en zorgt voor wat aangename psychologische oorlogsvoering. 't Is iets, maar 't is wat weinig.
De film heeft aantrekkelijke hoofdpersonages. De film heeft een rebelse en zorgeloze uitstraling. De film heeft ontegenzeggelijk charme. Toch is The Craft inhoudelijk een magere film vol tiener clichés met slechts hier en daar een leuk magisch momentje dat de boel verlevendigt. Best leuk, maar te weinig spannend.

avatar van JoeCabot
“Please make it stop!” Uiteraard doelde het hoofdpersonage op de hekserij die uit de hand liep, maar haar smeekbede had evengoed over de film an sich kunnen gaan.

Nu ja, het eerste uur was best te pruimen. The Craft combineert high school-dramedy met een dosis zwarte magie en heel wat (zelfbewuste) kitsch. Een beetje zoals Buffy (de serie), met dat verschil dat deze film te vaak blijft steken in gedateerde girl power-clichés. Maar goed, ik vond het wel geestig en onderhoudend.

Daarna glijdt de The Craft in no time weg richting B-horror. Om het even in perspectief te plaatsen: het spookhuis op de lokale kermis heeft meer verrassingen in petto. Werkelijk alles oogde fake en belegen. En de relativerende humor uit het eerste uur verdween plotsklaps. Pijnlijk.

Dubbel gevoel dus bij deze film. 2,5* dan maar.