The Craft (1996)

Horror / Komedie

geregisseerd door Andrew Fleming
met Robin Tunney, Neve Campbell en Fairuza Balk

Vier meiden zijn op school echte buitenbeentjes met dezelfde hobby: hekserij. Samen experimenteren ze met duistere krachten om wraak te nemen op iedereen die hen heeft gepest. Maar de zaken lopen verschrikkelijk uit de hand als ze erachter komen dat ze grotere krachten hebben opgeroepen dan ze eigenlijk aankunnen.

Best een cool filmpje, maar het stelt allemaal niet echt veel voor. Pretentieloos.

Niet een film die je lang bij blijft maar heeft wel aardige stukjes.

geronimo
Begint goed, maar zwakt later af. Vooral Fairuza Balk wordt naar 't einde toe best irritant.

Ik vond het wel een leuke film, maar op het eind een beetje overdreven.

'K vond um wel goed. Orgineel onderwerp, want veel films over zwarte magie etc. zijn er niet. Verder minder spannend dan ik had verwacht, maar wel een heel orgineel einde. Toch wel 4 sterrutjuz waard hoor ****

Eef
Kvond ut ook wel een goede film. Niet de beste die ik ooit gezien heb, maar tog wel goed onderwerp, goede acteurs enz. ***1/2 waard vindik.

avatar van Sparkle

Volledig mee eens. Al gaf "The Craft" een aanloop voor Hollywood om een hele reeks B films uit te brengen betreffende "zwarte magie en meisjes die het beoefenen"

avatar van Yak
Yak
Ik vond 'm echt waardeloos. Zo'n 'alle clichés uit de kast'-film, waar een heks in het zwart gekleed gaat en dingen als "it'll come back to you threefold" loopt te roepen. Universiteiten worden bevolkt door prachtige mannen en vrouwen, mensen die net iemand hebben verloren gaan gebukt onder een rouwproces van anderhalve minuut, en als er een 'gloomy' sfeertje moet worden gecreëerd dan gooien we er wat gloomy muziek van Portishead onder.

Bleh.

avatar van jester
Ik geef toe dat het al weer een tijdje geleden is dat ik hem gezien heb, maar een komedie kan ik er niet van maken. Wel een aardige film overigens, vooral het begin.

Een erg goed begin, maar na een uur wordt hij echt minder: minder interessant en een standaard horrorfilmpje. Toch nog 3.5* omdat het begin erg leuk was. En Fairuza Balk is wel lachen. - 'Because she's weak !'

avatar van lorelei
hele koele film! Ik keek hem samen met een vriendin. Ze zei na de film: ik ga nooit meer geesten oproepen.
toen heb ik haar even uitgelachen, maar the craft krijgt van mij

een erg leuke film met wel erg veel fantasie

avatar van Rascal
Destijds een vrij 'hippe' film wat met veel vaart gemaakt is. En zoals eerder hier gezegd werd het snel standaard. Best jammer. Toch 3**

avatar van Hemdale
De tweede film deze week al met Neve Campbell, om erg amuserende film over hekserij... 3,5 ster!

avatar van Sjan
Stem met een half punt verlaagd naar 2.5, omdat ik t maar een middelmatige film vind met zo af en toe behoorlijk irritant acteerwerk (en dan vooral van Balk). Verder stelt t verhaaltje idd niet zo veel voor en is het allemaal vrij cliché (vooral op die high school).

Saai. Vooral na een goede start. Helaas 2.5 sterren.

Vreselijk suffe film. Het personage van Fairuza Balk is misschien wel één vd irritantste die ik heb gezien in films.

Ik had het idee naar een kruising van BH90201, charmed en Buffy te kijken. Mager filmpje met niet al te beste acteerprestaties. 2.5*

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Ja ik zag ook nog een paar stukken gister, maak er ook een 2.5 van

temper
Die Balk is altijd irritant. Zie ook 'Things to do in Denver when you're dead'. Waardeloze film. 1 ster.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Begint best aardig, maar zakt op een gegeven moment behoorlijk in. Met het uitgangspunt viel volgens mij veel te doen, het is des te jammer dat het script nogal matig is. Vermaken doet The Craft gelukkig nog wel.

ik vond hem wel erg vermakelijk hoor. Niet super intelligent, maar wel leuk

avatar van V
V
de film heeft een veelbelovende start, maar verzaakt in cliches. Jammer. 2*

V schreef:

de film heeft een veelbelovende start, maar verzaakt in cliches. Jammer. 2*

Inderdaad vond ik ook.
Weer zo'n feel good filmpje.
Wat ik tijd na tijd minder begin te apprecieren

ik vind het een hele domme, waardeloze film en die 4 meiden spelen voor geen meter... echt suf gewoon...

Neve Campbell mmmmmmmmmmmmh kijken dus!

Dit is een zwak excuus om een film vol te proppen met mmmmmmmmmmmmmm meiden. Je kan beter een fhm kopen dan deze film kijken. Alleen sommige momenten hebben wel iets tofs, voor de rest stelt het niks voor. 2*

ik heb deze film op een donker avond gezien wanneer het onweerde en mijn ouders de tent buiten aan het afbreken waren
toen was ie wel eng maar als je hem nu zou kijken zou die wel beetjuh langdradig en saai worden.
maar ondanks dat is ie toch ook wel weer leuk.

avatar van GFM
GFM
Bollee schreef:

die 4 meiden spelen voor geen meter... echt suf gewoon...

De hoofdrolspeelster, Nancy (Fairuza), zet wel degelijk een goede prestatie neer.....
Die kop van dr, super-evil :evil geweldig!!

Film was best aardig, als ik hem als tiener had gezien had ik hem waarschijnlijk geweldig gevonden, voelde me toen wel aangetrokken tot gothic, maar als jong volwassene geef ik hem 3 sterretjes...

avatar van mikey
4 mooie outkast meisjes zoeken hun vertier in herkserij, en worden erg machtig. ze maken hier gebruik van om wraak te kunnen nemen op hun plaaggeesten. dit loopt uit de hand en een heksje begint te denken dat ze god is. maar dat is natuurlijk niet zo!