The Terror Within (1989)

Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Thierry Notz
met George Kennedy, Andrew Stevens en Starr Andreeff

Een chemische oorlog heeft de wereld vernietigd. Vijfhonderd meter onder de Mojave-woestijn, in een gigantische bunker, houdt een Amerikaans onderzoeksteam stand - onder leiding van Hal. Twee mannen van het team besluiten een expeditie te ondernemen en ontdekken in een totaal verwoeste stad een zwangere vrouw. Terug in de bunker baart de vrouw een verschrikkelijke mutant... een allesvernietigend monster. De bunker wordt een hel van terreur, een gevangenis waaruit ontsnappen onmogelijk is!

avatar van stephan73
Monsterfilm die zich afspeelt in een post-apocalyptische setting.
Een groep overlevende kamt de Mojave woestijn uit om te zien of er nog meer overlevende zijn. Ze vinden een vrouw en nemen haar mee. Eenmaal in hun bunker blijkt de vrouw zwanger te zijn en baart ze een monster.
Dit gegeven is al vele malen vaker gebruikt, maar blijft voor liefhebbers van monsterfilms zeker leuk.

Het monster ziet er niet al te best uit (duidelijk een man in een pak), maar er zitten genoeg bloederige effecten is en ook de spanning is goed gedosseerd.

Alles bij elkaar is dit een hele aardige Roger Corman productie, die fans van monsterfilms zeker zal aanspreken!

avatar van namingway24
De referenties naar Alien en andere sci-fi films zijn niet van de lucht in deze apocalyptische horrorfilm, maar daar stonden Corman-producties af en toe ook wel bekend om. Ik heb altijd wel wat met dit soort einde van de wereld-films uit de jaren '80, maar het landschap waarin de personages rondliepen was toch iets te normaal en de sets een beetje te standaard.

Gelukkig zat er welk een goede dosis spanning in de film met achtervolgingen door smalle gangen, en zagen we nog aardig wat liters bloed. Het monster ziet er af en toe wel iets te veel uit als een slecht bewegend mens in een rubberen pak, maar hij is nog redelijk gemodelleerd. De 'geboorte' van het ding is ook lekker goor en hij laat ook aardig wat bloederige lichamen achter.

De film valt nog net in de jaren '80, en de aanblik van zogenaamd 'futuristische' machines en de laserwapens die de personages gebruiken zijn erg charmant. De muziek vind ik ook altijd leuk aan films uit deze periode.

Geen rampzalig slecht filmpje dus, maar iets meer originaliteit had geen kwaad gekunt.

avatar van Boeikens
Niets nieuws en zwakke FX, vooral dat monster ziet er niet uit, maar het verhaaltje loopt lekker, kent genoeg actie en gore.
Als tussendoortje zeker niet slecht.

avatar van jeroentjuhhhhh
Heb hier wel een zwak voor. Ben alles behalve een sci-fi liefhebber, maar dit soort cheesy monster/alien-flicks gaan er héél makkelijk in. Die grijze, goedkope decors en van die typische net-niet B-acteurs... een perfecte match! Makkelijk verhaaltje, vlot verteld en met een lange climax met veel achtervolgingen, encounters met de man in het rubberen pak en natuurlijk een gigantische explosie om het af te ronden. Dit is dan de 13e film in het dozijn, dus (inderdaad) niets nieuws. Dat moet je ook niet willen zoeken in zo'n productie van Corman. Voor simpele, straight forward alien fun... ben je in goede handen

avatar van brucecampbell
Goedkope en onzinnige horrorfilm, maar door de eighties vibes toch het kijken waard.

avatar van Noodless
Vermakelijk B-filmpje met een cheesy monster, heel wat achtervolgingen en bloederige scènes. Daarbij is het simpele verhaal erg onderhoudend omdat de regisseur zorgt voor een strak tempo en weinig aandacht heeft voor onzinnige dialogen of onnodige langdurige saaie scènes. Er staat steeds iets te gebeuren.
Acteerwerk verveelt niet en een paar onvoorspelbare momenten. Degelijk. 6/10

avatar van joolstein
Oké de film biedt niets origineels, het is eigenlijk ook helemaal niets bijzonders. Het is een door Roger Corman geproduceerde monsterfilm met bloed, goedkope decors en een geïsoleerd complex met veel gangen. Met aan de ene kant een onbeschaamde Alien-kloon / wannabe, maar aan de andere kant ook een te gekke campy 80's en charmante mutant-horror. Het monster zag er eigenlijk nog best behoorlijk uit (hoewel het duidelijk een man is in een pak maar het ziet er wel beter uit dan veel CGI-monsters) In dit soort films wil je toch een monster in het volle licht en niet in de schaduw? Het plot is net zo onzinnig als je zou verwachten en zit vol met plotgaten. (Als de lucht vergif is, waar haalt het lab die dan vandaan?) Ach als de film je trakteert op een bloederige chestburster-scene (in dit geval een zwangerschaps-burster) dan hoor je mij niet echt klagen!