• 15.812 nieuwsartikelen
  • 178.349 films
  • 12.227 series
  • 34.007 seizoenen
  • 647.593 acteurs
  • 199.099 gebruikers
  • 9.377.533 stemmen

Horrorfilm Challenge

zoeken in:

Dentheman

• 492 berichten
  • 642 stemmen

Theunissen schreef:

(quote)

Bij mij loopt er altijd 's nachts een pop rond

(embed)

Ja die weet ik nog wel, haha! Mijn oma had een verzameling porseleinen poppen op een rijtje zitten in de kast, ook nachtmerriemateriaal als je er snachts langs moest naar het toilet

Theunissen

• 12273 berichten
  • 5515 stemmen

Dentheman schreef:

Ja die weet ik nog wel, haha! Mijn oma had een verzameling porseleinen poppen op een rijtje zitten in de kast, ook nachtmerriemateriaal als je er snachts langs moest naar het toilet

Zoiets

Dentheman

• 492 berichten
  • 642 stemmen

Theunissen schreef:

(quote)

Zoiets

(embed)

Zoiets ja, haha!

Woland

• 4796 berichten
  • 3818 stemmen

24. La Casa Lobo (Film, 2018)

75 minuten - FTV

Puntentotaal: 48

Subgenre: 16. Animated Horror

Themaklassement: 24 punten (Voltooid: 1-3, 12-20, 23-26, 38, 61, 78, 79, 81, 88, 92, 95)

Rating: 3.5*

https://image.tmdb.org/t/p/w780/u4CVC9VVpbfxxFqf8fcaPVegUmZ.jpg

Het eerste wat opvalt aan La Casa Lobo is de animatie. Wat een werk is hier ingegaan, en dat klopt ook wel als je zoals hierboven is aangegeven leest hoe dit tot stand is gekomen: door de makers over een periode van vele jaren op verschillende locaties. Dat de stopmotion-achtige animatie indrukwekkend is, zeker, en het geeft ook wel een aparte sfeer mee, maar het wordt toch ook wel een beetje repetitief en vermoeiend op een gegeven moment.

Het verhaal over Maria, die vlucht uit een Duitse kolonie in Chili en met haar biggetjes door de wolf achterna wordt gezeten is aardig gedaan. Veel verwijzingen ook naar de klassieke wolvensprookjes, over Roodkapje en ook over de Grote Boze Wolf en de drie biggetjes. Ik ben maar zijdelings op de hoogte van de historische achtergrond, dus daar zal ik vast allerlei verwijzingen missen. Maar hoe fraai en apart het ook is, ik kan toch niet zeggen dat ik écht geïnvesteerd was in het verhaal of in Maria. Een lekker beklemmend sfeertje had het dan wel weer, maar uiteindelijk was ik ondanks de sfeer en de indrukwekkende animatie toch liever wat meer meegesleept in een verhaal. Alsnog, zeker de moeite waard.

robertinho

• 1514 berichten
  • 2946 stemmen

Noodless schreef:

16 Pin (Film, 1988)

103 min.

FTV ( 2 punten )

Totaal : 32

(afbeelding)

Interessant, goed opgebouwd verhaal waarbij de onderlinge relaties binnen het gezin en de obsessie van Leon tegenover Pin een boeiend kijkstuk geven. Verwacht geen bloederige momenten, maar het dramatisch verhaal zelf is al een horrorelement op zich. 7/10

(afbeelding)

Ik hou van deze film. Zo raar en triest, en daardoor heel creepy inderdaad. Niet op een "standaard horror manier", maar gewoon een heel apart sfeertje. Met die enge pop, Terry O'Quinn en een geweldige David Hewlett als Leon.

Threeohthree

• 5557 berichten
  • 2933 stemmen

Theunissen schreef:

(quote)

Zoiets

(embed)

No soup for you!

Nu moet ik weer verplicht een paar afleveringen kijken binnenkort, blijft mooi

Tartarus

• 378 berichten
  • 3497 stemmen

36. The Curse of Sleeping Beauty (Film, 2016)

87 minuten

FTV= 2 p

puntentotaal= 72

subgenre= 90 turkey horror

themaklassement= 36 p

voltooid nr 69,57,67,76,18,40,33,89,96,29,85,75,61,62,63,64,65,66,68,70,71,72,73,74,77,78,79,80,81,82,83,84,86,87,88,90

2* Ik zag de filmposter en die sprak me zo aan dat ik graag de film wou zien. Helaas was de poster beter dan de film. India Eisley is een prachtige verschijning als Sleeping Beauty, maar geloofwaardig overkomen deed ze niet. Eng werd de film nergens, ook niet onderhuids, dus waarom dit het label horror krijgt, snap ik niet. Het verhaal was, op het einde na, niet eens zo slecht, maar de uitvoering zorgt er toch voor dat ik dit een onvoldoende geef.

37. My Little Eye (Film, 2002)

95 minuten

FTV= 2 p

puntentotaal= 74

subgenre= 91 universal horror

themaklassement= 37 p

voltooid nr 69,57,67,76,18,40,33,89,96,29,85,75,61,62,63,64,65,66,68,70,71,72,73,74,77,78,79,80,81,82,83,84,86,87,88,90,91

3,5* Film uit 2002 en waarschijnlijk was het toen wel een origineel verhaal, maar nu toch echt niet meer. De film gaat over 5 mensen die zich op laten sluiten in een huis met camera's en wie er tot het laatst in blijft, wint 1 miljoen dollar. Dit klinkt niet bijzonder, maar toch kijkt de film lekker weg. De acteurs doen het redelijk goed (met nog een klein rolletje voor Bradley Cooper). Het verhaal is vrij voorspelbaar en de twist is niet de twist die de regisseur het wil laten lijken. Toch al met al wel een leuke film voor deze challenge.

Theunissen

• 12273 berichten
  • 5515 stemmen

Threeohthree schreef:

Nu moet ik weer verplicht een paar afleveringen kijken binnenkort, blijft mooi

Ja "Seinfeld" vind ik ook altijd geweldig en kan ik oneindig kijken. Ik heb IPTV en daar kijk ik o.a. naar de Amerikaanse "Comedy Central", waar ze dagelijks "Seinfeld" uitzenden in de avond. Iets wat de Nederlandse "Comedy Central" helaas doet met "Friends".

Han Solo 420

• 250 berichten
  • 1697 stemmen

7. Village of the Damned (Film, 1995)

8. Ready or Not (Film, 2019)

Beide FTV

Puntentotaal: 12 + 4 = 16

Bij een horror challenge hoort natuurlijk iets van Carpenter. Dus ben ik op zoek gegaan naar een enge poster binnen zijn werk. Zo doende ben ik bij deze uitgekomen. Tijdens het begin stuk leerde ik dat de film is gebaseerd op een boek en het script van een andere film. De oudere film ben ik niet bekend mee. Ik heb me prima vermaakt met deze film. Het lekkere Carpenter-sfeertje zat er goed in. Zoals mijn schermnaam lichtelijk doet vermoeden, vind ik Mark Hamill altijd leuk om te zien. Ook leuk om Reeves een keer in een andere rol dan Superman te zien. De special effects omtrent de ogen van de kinderen zijn niet zo mooi oud geworden. 'Into the Mouth of Madness' blijft mijn favoriete Carpenter-film. 3*

Ready or Not zag ik wel vaker op MM en andere filmsites voorbij vliegen. Vandaag de sprong in het diepe gewaard. Deze film is niet aan mij besteed. Ik merk wel dat er veel liefde en passie in het project is gestopt, maar het heeft me geen minuut kunnen interesseren. Ik stoorde me het meeste aan de belichting. Het kunstmatige gele en groene licht (of waren het filters?) vind ik geen gezicht. Ik had zelden het idee dat de vele kaarsen in het huis de lichtbron waren. Het komedie aspect ligt me ook niet zo; wat f-bommen en looney-tunes moorden deden me niet zo veel. De personages vond ik ronduit vervelend met name die vrouw die aan de drugs zat en de vader. Alleen de vrouw die haar man in de vorige editie verloren had, vond ik niet storend. Ik snap waarom andere kijkers dit leuk vinden, maar helaas behoor ik niet tot die groep van mensen. 2*

robertinho

• 1514 berichten
  • 2946 stemmen

24. Alone in the Dark (Film, 1982) - MovieMeter.nl

92 min

Ftv

Puntentotaal 48

Rating 2

Behoorlijke tegenvaller. Vooral als je kijkt naar de cast met o.a. Jack Palance en Martin Landau. Donald Pleasance is op twee delen van Halloween na nooit echt mijn ding geweest. Misschien was de grootste voorspeller van deze teleurstelling wel dat de psychiater gespeeld werd door Howling Mad Murdoch uit the A-team. Dat hoort gewoon niet.

Alleen In Het Donker kent een enorm gebrek aan spanning en een plot dat je kunt uitschrijven op een kwart bierviltje. Het boeide me eigenlijk geen moment en zelfs de demonische lach van Landau kon daar weinig aan veranderen.

De poster van deze film is uiteindelijk beter dan het ding zelf.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/5/55/Alone_in_the_dark_ver1.jpg

25. Witte Wieven (Film, 2024) - MovieMeter.nl

65 min

Ftv

Puntentotaal 50! Heuj!

Rating 3,5

https://iffr.com/nl/wp-content/uploads/2024/04/9cd75f38-0ebc-48f2-a0c5-c0935fd8bf3a-1280x720.jpg?image-crop-positioner-ts=1713442850

Ein-de-lijk gezien! Heel sfeervol, heel tof, heel the VVitch. Iets repetitief misschien, alsof er een idee was en een paar sleutelscenes, maar het inkleuren daaromheen wat moeizamer ging. Het resultaat mag er echter wezen.

26. Popcorn (Film, 1991) - MovieMeter.nl

91 min

Ftv

Puntentotaal 52

Rating 3

https://www.itsonlyamovie.nl/wp-content/uploads/2014/06/POPCORN-1991-1-1366x445-1.jpg

Lekker popcornvermaak. Iets onevenwichtig, maar in mijn score heb ik 'm het voordeel van de twijfel gegeven. De bios is cool en deed me denken aan Scream 2 en die Demoni film van die Italiaan. Alleen dan gezelliger. Daar had nog wel wat meer mee gedaan kunnen worden, het was een tikkie chaotisch qua filmen af en toe, alsof ze de ruimte niet optimaal benutten.

27. The Nightmare (Film, 2015) - MovieMeter.nl

90 min

Ftv

Puntentotaal 54

Rating 1

https://static1.moviewebimages.com/wordpress/wp-content/uploads/2022/09/The-Nightmare.jpg

Eén keer in m'n leven heb ik ervaren dat ik mezelf zag slapen. Het moet 10 tot 15 jaar geleden geweest zijn. Het was alsof iemand op de rand van mijn bed zat en op me neerkeek terwijl ik zelf met m'n rug naar die persoon gedraaid lag te slapen. Uit alle macht probeerde ik wakker te worden, om te draaien,  geluid te maken, iets!, om die persoon achter me weg te jagen. Het moet niet lang hebben geduurd, maar zo heb ik het wel ervaren. Uiteindelijk had ik voor mezelf de link gelegd dat als ik mezelf zag liggen, in mijn eigen bed, die persoon op de rand van het bed niet iemand anders is, maar "gewoon" ikzelf. Het heeft best indruk op me gemaakt, deze droom, of deze ervaring. Het is één van de 3 tot 5 dromen die ik jaren na dato nog kan reproduceren en waarbij het gevoel dat ermee gepaard ging nog steeds voelbaar is als ik eraan terugdenk.

Voor mij heel interessant. Voor jullie waarschijnlijk niet zo. Net als bij deze film.

j_u_u_l

• 207 berichten
  • 1631 stemmen

15. Stopmotion (Film, 2023)

FTV 2 punten

Puntentotaal 30

Aardig filmpje met een niet bijster interessant of boeiend verhaal met een prachtige setting/decor: stopmotion animatie. Wel origineel dus en dit levert erg mooie beelden op, maar de ontsporing van het hoofdpersonage vond ik een beetje ongeloofwaardig.

https://image.tmdb.org/t/p/w780/shS6buEDnEDoHTdLbGzCoDIZ9ur.jpg

16. Village of the Damned (Film, 1960)

FTV 2 punten

Puntentotaal 32

Geweldig! Naast Psycho en Rosemary's baby heb ik maar zelden een (horror) 60s film gezien, maar deze boeit van begin tot eind. Het is lekker mysterieus, want waarom vallen alle inwoners van een klein dorpje allemaal tegelijk in slaap op een middag? En het verhaal ontrafelt zich beetje bij beetje maar laat het toch nog een beetje open voor eigen invulling. Als de makers mij na 64 jaar nog steeds kunnen laten denken hoe ze die oplichtende ogen van die kinderen nou hebben gedaan vind ik dat erg knap! De kinderen kwamen lekker creepy over. Goed op beeld overgebracht.

https://image.tmdb.org/t/p/w780/wzDTpBuchJw3q88WaA3LAAoorDG.jpg

17. Des Teufels Bad (Film, 2024)

FTV 2 punten

Puntentotaal 34

By far de beste film tot nu toe! Ik houd van deze traagheid en spanningsopbouw. En dat het gebaseerd is op werkelijke gebeurtenissen uit het verleden is helemaal een pluspunt. De eerste scene gaf mij meteen kippenvel (misschien doordat ik toevallig ook een 4 maanden oude baby in huis heb, dat zou kunnen ). Nou, dat is lang geleden kan ik je vertellen. Geweldig om een kijkje te nemen in het 18e -eeuwse Oostenrijk. Ik weet niet of het er altijd zo somber aan toe ging in die tijd, maar zelfs de vrolijke stukjes komen depressief over, haha. Maar dat zal wel door de cultuurshock komen denk ik .

Zo blij dat we in deze tijd leven als ik het plaatje hieronder bekijk.

https://image.tmdb.org/t/p/w780/8y9mgkTlaEUAtjrHr9akapFd6hQ.jpg

Ik ga wel lekker zo al zeg ik het zelf, ruimschoots over de 3 films van vorig jaar heen en het is nog niet eens oktober .

John Milton

• 24229 berichten
  • 13395 stemmen

j_u_u_l schreef:

Des Teufels Bad (Film, 2024)

By far de beste film tot nu toe!

Blij dat hij zo goed beviel!

ibendb

• 5038 berichten
  • 3222 stemmen

Des Teufels Bad is hier ook alweer eentje voor op het FilmFest Gent. Blij dat de reviews zo lovend zijn maar zo kak dat ik nog lang moet wachten.

Seam

• 991 berichten
  • 2313 stemmen

16. Pengabdi Setan 2: Communion (Film, 2022)

119 minuten

FTV: 2 punten

Puntentotaal: 32

Het directe vervolg! Zelfde personages en het verhaal wordt verder gezet. Of is het toch meer een vervolg a la The Conjuring met een standalone verhaal? Het vervolg krijgt iets betere waarderingen, hoewel hij tegelijkertijd minder beoordeeld wordt. Deel 1 beviel aardig goed, met leuke jumpscares, sfeer en een goede climax.

En deze bevalt me nog iets beter. Qua score eigenlijk niet echt, want ik vind het niet bijzonder eng en heb me niet kapotgeschrokken. Maar ik was wel (matig) onder de indruk van het script. Duurt even voordat het op gang komt, maar halverwege wordt het echt sterk.

Wat maakt de meeste sfeer in horror? Scene's in het donker. En de tweede helft is vrijwel helemaal in het donker. Het geeft de perfecte mogelijkheid om met allerlei scares te strooien en even bijkomen is er niet bij. Muziek is ook goed en de climax is ook hier weer pakkend, nog iets meer filmisch zelfs. En je voelt natuurlijk aankomen dat het een trilogie betreft, dus volgend jaar hopelijk het slot.

Tot nu toe zeker een aanrader deze reeks, hetzij wat standaard qua verhaal (niet opzet), maar vermakelijk is het absoluut.

3*

Woland

• 4796 berichten
  • 3818 stemmen

25.The Plumber (Film, 1979)
76 minuten - FTV
Puntentotaal: 50
Subgenre: 22. Australian / Ozploitation / Oceania Horror
Themaklassement: 25 punten (Voltooid: 1-3, 12-20, 22-26, 38, 61, 78, 79, 81, 88, 92, 95)
Rating: 4.0*

https://www.moviemeter.nl/images/cover/11000/11797.jpg?cb=1692117227

Peter Weir is een baas. Dit is een klein, lekker klierend werkje die eigenlijk niet écht onder horror zou moeten vallen. Of meer, echt niet. Al is er genoeg psychologische stress te bekennen, zonder dat er ook maar een greintje geweld of bloed bij komt kijken. Het voelt bijna Brits aan qua klassenstrijd, het ongemak tussen de zich miskend voelende lower class loodgieter (of nou ja, zo doet ie zich voor) en het academische stel wiens badkamer hij eens goed aan het slopen is. Het lijkt wel een soort van Straw Dogs maar dan zonder escalerend geweld, sterker nog, Weir gaat juist expres de escalatie uit de weg en laat het met een sisser aflopen, wat ik juist wel een geinige twist vind. Ik durf 'm tijdens de challenge eigenlijk niet aan te raden want horror is dit echt niet, maar een fijne film is dit alsnog.

oup

• 588 berichten
  • 3194 stemmen

13. Killer Klowns from Outer Space (1988)

88 minuten

FTV (2): totaal aantal punten = 26

Subgenre: 31. Clown/Coulrophobia Horror

Themaklassement: 13 punten (complete subgenres 2, 7, 8, 11, 12, 14, 31, 35, 39, 64, 79, 98, 100)

Eigen rating : 2,0*

Wát een zeldzame onzin was dit zeg! Paar geinige momenten, maar over de gehele linie was dit toch wel heel erg zwak. Belabberd acteerwerk, lachwekkende decors. Maar je krijgt hier wel precies geserveerd wat je vooraf verwacht: ruim 80 minuten flauwe meligheid met uit de kluiten gewassen killerclowns. Klein tweetje voor deze gekkigheid!

Killer Klowns from Outer Space is momenteel te zien op Amazon Prime

Threeohthree

• 5557 berichten
  • 2933 stemmen

41. The Woman (Film, 2011)

104 minuten

FTV (2punten)

Puntentotaal: 81 punten

Subgenre: 19. Arrow horror

Themaklassement: 40 punten

Eigen score: 3.5*

https://a.ltrbxd.com/resized/sm/upload/gf/rg/d6/k9/sCuGWyuajC1ExIvlRypW7cVO2ty-1200-1200-675-675-crop-000000.jpg?v=dde7b8c753

Heerlijke rol van Sean Bridgers waar hij vooral een manipulatieve ingetogen psychopaat speelt. Toch twijfel je af en toe of hij het misschien toch allemaal wel goed bedoeld. Het gebeuren loopt steeds verder uit de hand tot de uiteindelijk zeer fijne climax. Los van de climax niet al te veel gore of rauwe scenes, maar vooral een zeer boeiende situatie/familie. Bovendien 1 van de 8 (langspeel) films waar de altijd kritische Zinema 4.5* aan geeft.

42. The Rezort (Film, 2015)

93 minuten

FTV (2punten)

Puntentotaal: 83 punten

Subgenre: 66. Post-apocalyptic horror

Themaklassement: 41 punten

Eigen score: 3*

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiElMQwKr277T_Jo2wv6pJUQC-wA7OYB0E5LbxAgXX6nygzkFbHTJH2t4XC_sxgPO9Bhgd7m_KvCxXjD3Ywjrsoh1av5Y4rGl0kKGAssPOYBCWi8UWDQDzju2Bupc_uGJbDY6iDbdslXNzT/s1600/Screenshot+2017-02-05+17.00.27.png

Jurassic Park maar dan zombies! Dat is het dan eigenlijk ook, het is allemaal vooral erg vermakelijk. En je weet van te voren: Dat kan nooit goed gaan.. Personages zijn verder weinig boeiend, visueel is het degelijk, en het is puur de uitwerking van het idee dat best leuk gedaan is. Tempo is ook redelijk vlot al is het middenstuk wat stroperig. Einde wel weer leuk dus al met al best leuk om gezien te hebben.

43. Rabid (Film, 1977)

91 minuten

FTV (2punten)

Puntentotaal: 85 punten

Subgenre: 6. 1970s horror

Themaklassment: 42 punten

Eigen score: 2*

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BODlkNWE0YjgtOThlOS00N2FlLWI5ZjktZGE5YWNkYjcwODhkXkEyXkFqcGc@._V1_.jpg

Niet de grootste Cronenberg fan, maar het is wel een filmografie die ik graag compleet wil hebben want de man maakt vrijwel altijd interessante films. Het is vaak de uitwerking waar ik wat moeite mee heb. Dat is hier helaas net zo, al zal het budget ook wel niet groots geweest zijn want het 'bijten' ziet er allemaal maar knullig uit steeds. Verder is het vooral veel overbelichting (had Scanners ook last van en wel meer films uit dit tijdperk) en weinig interessante shots. Tegen het einde wel een paar leuke scenes met blauwe verkeerslichten en knalrode telefoons, maar wel echt te weinig. Soundtrack helaas ook wat anoniem en het geheel is verder gewoon te knullig om 90 minuten interessant te blijven.

Threeohthree

• 5557 berichten
  • 2933 stemmen

44. Dark Harvest (Film, 2023)

93 minuten

FTV (2punten)

Puntentotaal: 87 punten

Subgenre: 43. Folk Horror

Themaklassement: 43 punten

Bron: Amazon Prime

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiGuiJSudYiq-AfxY5Jj62mRH4_mADwXxSO0AZ_sULj1XswABo8JeJpV-dRV43tVsRlPErP9lk6SqBv8jOngzEUg0IZBTbl4RuqHLcWBdoZN4ItFZEpa2vxF_iCpPHqQTfs49XB5fZKWx8l98WHv4i49Bze95CsaAPIFC-zBD6vlXup0yL9pXq90-xgNV8/s1536/Dark.Harvest.2023.1080p.WEBRip.x264.AAC5.1-%5BYTS.MX%5D.mp4_002492781.jpg

Vermakelijke folk horror wat een beetje Children of the Corn meets The Purge is. Nu ben ik zelf wel fan van het idee van The Purge (de films) dus dit leek mij ook wel wat. Nou, dat was in ieder geval 93 minuten goed vermaak. Het is allemaal niet super indrukwekkend, al kan de film soms nog wel onverwacht uit de hoek komen (zoals met die kelder). Leuk verhaaltje erachter dat blijft boeien tot het einde. Enkel is het een beetje jammer van wat subplotjes die ik liever niet of anders uitgewerkt had gezien.

45. Christine (Film, 1983)

110 minuten

FTV (2punten)

Puntentotaal: 89 punten

Subgenre: 64 supernatural horror

Themaklassement: 44 punten

Eigen score: 2.5*

Bron: Netflix

https://i.guim.co.uk/img/media/2afac85a45355497ff2f9e668b38d136cc89bf81/0_91_2759_1655/master/2759.jpg?width=465&dpr=1&s=none

John Carpenter ook zo'n regisseur die me niet helemaal ligt maar ik ook graag compleet zou willen hebben. Zo'n challenge is daar dan heel erg geschikt voor! Film is overigens best prima, vooral het eerste deel is vrij interessant/mysterieus, het tweede deel iets minder, en daar verliest de film dan ook wat interesse. Het is verder vooral interessant hoe het personage van Arnie ontwikkeld. Film had iets korter gemogen, maar verder best ok.

Shadowed

• 11414 berichten
  • 6715 stemmen

Threeohthree schreef:

44. Dark Harvest (Film, 2023)

Subgenre: 43. Folk Horror

Ben dol op deze film! Dit was voor mij de winnaar van de vorige horrorfilm challenge. Jammer dat het voor jou iets minder deed, maar ik word toch elke keer wat vrolijker als ik deze titel voorbij zie komen.

Seam

• 991 berichten
  • 2313 stemmen

17. Des Teufels Bad (Film, 2024)

121 minuten

Puntentotaal: 34

Tegenvaller helaas, gezien de lof die velen hier hadden. Film was sfeervol en prachtig geacteerd. Maar ik had toch meer onderhuidse spanning en occulte dingen verwacht. Film ontspoort te weinig in mijn ogen en ik vond de muziek ook niet zo heel bijzonder. Had wat meer de eigen draai willen zien van Soap&Skin in plaats van redelijk standaard (folk)horrormuziek. Er zaten wel wat mooie scene's bij, maar net te weinig om me echt in te pakken.

3*

John Milton

• 24229 berichten
  • 13395 stemmen

46. Night of the Eagle (1962)

90 minuten - Verenigd Koninkrijk

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 92

Subgenre: 46. Gothic Horror / Urban Gothic Horror

Themaklassement: 46 punten (Voltooid: 1-46)

Bron: Netflix

https://images.plex.tv/photo?size=large-1280&url=https%3A%2F%2Fmetadata-static.plex.tv%2F9%2Fgracenote%2F943ab123fb3d778250e97c87f066ca0e.jpg

Burn, Witch, Burn! Zowel de poster als deze zachtmoedige titel spraken me al een tijdje aan. Regisseur Sidney Hayers was me verder volledig onbekend, maar Night of the Eagle (zoals de film beter bekend is) had met #268 sowieso een notering in de horror toplijst om de film op goed geluk eens op te zetten voor het subgenre Urban Gothic Horror.

Een professor ontdekt dat zijn vrouw al jaren aan hekserij doet en dwingt haar alle formules en toverspreuken te vernietigen. Zijn vrouw probeert hem nog uit te leggen dat zijn rivalen hem met magie willen dwarsbomen, maar de professor gelooft er niks van. Al gauw beginnen er vreemde dingen te gebeuren en lijkt alles tegen te zitten.

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BNDFmNzUyZmEtNzJmZi00MTZhLWE0MTEtZGFjMGUzNjk3ODU0XkEyXkFqcGc@._V1_.jpg

Volgens IMDb is Night of the Eagle (1962) een losse remake van de Universal horror Weird Woman (1944). Dat zal dan erg losjes zijn, want ik heb die gezien en die gedachte is geen enkele keer bij me opgekomen. Dat de film een vroege voorloper is van Rosemary's Baby dan weer wel. Hij begint meer als een slow burn noir, maar uiteindelijk komen het occulte en sinistere wel degelijk om de hoek.

Ik voeg me bij de 3,5* waarderingen van joolstein en noodless. Alexspy, ikkegoemikke, Woland en Dentheman kwamen ook op een voldoende uit.

3,4*

Brabantze

• 374 berichten
  • 2795 stemmen

35. Do Not Disturb (Film, 2022)

Speelduur: 92 minuten

Puntentotaal: 70

https://www.flickeringmyth.com/wp-content/uploads/2022/08/Do-Not-Disturb-3-2.jpg

Chloe en Jack trekken voor hun huwelijksreis naar Miami. Ze willen hun ervaring verrijken door het consumeren van peyote, maar krijgen een krachtige soort aangeboden die in hen een verlangen naar mensenvlees doet ontwaken. Chloe wordt plotseling met haar toxische relatie geconfronteerd en ziet misschien maar één uitweg.

Toch best een aardig filmpje dit! In het begin merk je dat het niet lekker loopt tussen Chloe en Jack, maar door de drugs groeien ze weer meer naar elkaar toe. Alleen loopt dat eh.... gigantisch uit de hand. Heb mij wel vermaakt met deze film. Beter dan ik had verwacht!

Beoordeling: 3,0*

Brabantze

• 374 berichten
  • 2795 stemmen

36. The Dead Ones (Film, 2019)

Speelduur: 73 minuten

Puntentotaal: 72

https://image.tmdb.org/t/p/w780/rReWnqt47RtqTDheOCx1d1bXAO0.jpg

De schoolvakantie zit er bijna op. Vier jongeren moeten als straf de school opruimen en mogen pas vertrekken als alles weer netjes is. Op het eerste gezicht lijkt de bende die ze moeten opruimen het resultaat van de laatste schooldag, maar al snel blijkt dat er iets vreselijks gebeurd is. De jongeren proberen te achterhalen wat er gebeurd is, maar krijgen te maken met meerdere gemaskerde psychopaten.

Tsja, en dan heb je er toch weer een mindere horror tussen zitten. Ik had het eigenlijk al kunnen weten als ik naar de IMDB score had gekeken. Het idee voor de film was oke, maar de uitwerking wat minder. Kon mij dus niet zo bekoren....

Beoordeling: 2,0*

ikkegoemikke

• 3449 berichten
  • 4897 stemmen

32. Gojira -1.0 (2023)

124 Minuten

FTV (2) : Totaal aantal punten = 78

Subgenre: 55. Monster / Creature Feature / Mutant Horror

(Voltooide subgenres 1 t/m 16,18,19,23,29,42,54,55,58,65,77,80,83,86,91,100)

Themaklassement: 31 punten

Eigen rating : 3.5*

https://scariesthings.com/wp-content/uploads/2023/12/Godzilla-Minus-One-Pursuing-the-Boat.jpg

Nog maar recent heb ik "Godzilla x Kong: The New Empire" gezien. Eerlijk gezegd vond ik het een enorme ontgoocheling. Dus eigenlijk begon ik aan deze met lichte tegenzin. Weeral een monster-film met een lichtelijk overdreven verhaal. Maar uiteindelijk wist deze Godzilla-flick me aangenaam te verrassen. Niet alleen door het verhaal dat er rond geweven was over de naweeën van WWII en een kamikaze-piloot die geplaagd werd door wroeging omdat hij zijn taak als kamikaze-piloot niet had uitgevoerd. Maar ook de beelden zijn redelijk indrukwekkend. De verwoestingen die aangebracht worden door Godzilla zien er realistisch uit. Geen huizen uit kartonnen dozen. En Godzilla zelf zag er eens niet uit als een verklede man. Het melige einde nam ik er dan zonder problemen nog bij

Brabantze

• 374 berichten
  • 2795 stemmen

37. The Front Room (Film, 2024)

Speelduur: 94 minuten

FTV: 2 pubten

Puntentotaal: 74

https://image.tmdb.org/t/p/w780/69rhMqLJKuaCawDX9eKmyKjaYzg.jpg

Een jong koppel is in blijde verwachting van een baby. De schoonmoeder van een van hen is in deze periode ziek en heeft de nodige zorg. Het stel besluit haar in huis te nemen met alle gevolgen van dien.

Deze film begon wel oke! Weet alleen niet of ik dit nu een echte horror vond. Ik vond die oude Solange ook af en toe gewoon grappig. Had alleen zo gehoopt dat het enger zou worden, maar helaas. Op zich niet slecht, maar de spanning ontbrak een beetje voor mij.

Beoordeling: 2,5*

John Milton

• 24229 berichten
  • 13395 stemmen

47. The Sentinel (1977)

92 minuten - Verenigde Staten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 94

Subgenre: 47. Haunted House Horror

Themaklassement: 47 punten (Voltooid: 1-47)

Bron: Pindakaas

https://i0.wp.com/137.220.55.84/wp-content/uploads/2017/03/maxresdefault.jpg

Mijn eerste film van regisseur Michael Winner, al bestaat het plan om me een keer aan de Death Wish films te wagen met Charles Bronson, die ook van zijn hand zijn. The Sentinel (1977) is zo'n film die naast de grotere namen van de voorgaande generatie in de cast (Ava Gardner, John Carradine, Burgess Meredith, Eli Wallach) in de bijrolletjes acteurs heeft waar ik mee op zou groeien, een piepjonge Jeff Goldblum bijvoorbeeld, en een cocky jong ding van een Christopher Walken.

Een fotomodel verhuist naar een huis. Ze begint vreemde lichamelijke problemen te krijgen, heeft moeite met slapen 's nachts en heeft vervelende flashbacks. Ze klaagt bij de makelaar over het lawaai van haar vreemde buren, maar ontdekt al snel dat het huis geheimen heeft. Uiteindelijk ontdekt ze dat ze met een reden in het huis is geplaatst.

https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5aa6f3f14611a01d7ccce033/8c7721d9-18f9-4607-bfe6-6ffeb76bd20c/image-asset.jpeg

Het is niet moeilijk om mee te leven met Alison (Christina Raines), die de grip op haar leven langzaam lijkt te verliezen. De onheilspellende sfeer helpt daar overigens een hoop bij. Het is gek, maar na Night of the Eagle (1962) moest ik bij deze film wéér aan Rosemary's Baby denken, en nog meer dan bij die andere. Het acteerwerk is prima (soms iets houterig), en de film duikt lekker diep in het occulte en de misvormde figuren die daar ronddwalen.

Prima jaren '70 werkje dit.

3,5*

Brabantze

• 374 berichten
  • 2795 stemmen

38. Succubus (Film, 2024)

Speelduur: 103

Puntentotaal: 76

https://image.tmdb.org/t/p/w780/xN9Cbt6KAaKZDPk5bnxanjm3SFn.jpg

Een man die zojuist vader is geworden worstelt met vermoeidheid en emotionele onzekerheden nadat zijn huwelijk mislukt. Hij sluit zich aan bij een datingapp en wordt gekoppeld met een mooie, maar mysterieuze vrouw. Aanvankelijk is hij volledig in de ban van haar aantrekkingskracht, totdat haar verleidings- en manipulatietechnieken hem verstrikken in een mysterie dat gruwelijker is dan hij zich ooit had kunnen voorstellen.

Had een paar dagen geleden een Russische horrorfilm gekeken over Succubus, en die vond ik maar matig. Deze begon echter veel beter en was ook meteen boeiender. Een man die sinds twee weken weer vrijgezel is en weer op een datingapp gaat... hij voelt zich meteen aangetrokken tot een vrouw, maar of dit nou zo verstandig is? Tweede helft van de film vond ik ietsje minder, dus ben daarom een halve ster gezakt...

Beoordeling: 2,5*

Brabantze

• 374 berichten
  • 2795 stemmen

39. Climax (Film, 2018)
Speelduur: 96 minuten
Puntentotaal: 78
https://image.tmdb.org/t/p/w780/lLaQVhHquvSQIesEgRODzAj7hXB.jpg
In het jaar 1996 verzamelen twintig dansers zich tijdens een drie dagen durende repetitie op een afgelegen plek voor een laatste choreografie, gevolgd door een feest. Met behulp van een sangria vermengd met LSD verandert stilaan de sfeer en heerst er een zekere razernij die de dansers de hele nacht in zijn greep houdt. Er is een zekere spanning merkbaar in de kamer en terwijl sommigen zich in het paradijs wanen komen de meesten in de hel terecht.

Dit zal wel weer een onpopulaire mening worden, maar nee... deze LSD trip was niets voor mij. De intro van de film duurt enorm lang (interviews en een openingsdans, oke dat dansen was dan wel tof om te zien). Daarna heb je ellenlange dialogen over seks, etc. En dan slaat de LSD toe. Ik vond het eigenlijk een hoop geschreeuw, chaotisch en nee... gewoon niet "mijn ding".

Beoordeling: 2,0*

ikkegoemikke

• 3449 berichten
  • 4897 stemmen

33. Weer enkele willekeurige shorts

Stay Up Late (Short 2022)

4 Minuten

Eigen rating : 2*

https://i.ytimg.com/vi/f459r-4eS8U/hq720.jpg?sqp=-oaymwEhCK4FEIIDSFryq4qpAxMIARUAAAAAGAElAADIQj0AgKJD&rs=AOn4CLDYUDHZ5FMWHbOwqGZa1c1u348etg

Vietnamese Short die platgetreden paden bewandelt. De zoveelste horror-short met iets wazigs in de achtergrond dat op het uiteinde tevoorschijn springt. Weer iets van hetzelfde maar van een ander continent.

Beast of Prey (Short 2020)

3 Minuten

https://i.ytimg.com/vi/Qf8WNDieXjI/hq720.jpg?sqp=-oaymwEhCK4FEIIDSFryq4qpAxMIARUAAAAAGAElAADIQj0AgKJD&rs=AOn4CLCCR6i5t2BzHO6nT31ApOCpOI3h7g

Toch wel een degelijk 3-minuten durend filmpje. Het zou zo een fragment kunnen zijn uit een doodgewone horror.

Filmtechnisch ziet het ook wel professioneel uit.

Catch Your Breath (Short 2022)

9 Minuten

https://screamfestla.com/sites/default/files/film_images/CATCH_YOUR_BREATH_4K_TW_MUSIC.00_06_10_12.Still015.jpg

Wedden dat iedereen die dit filmpje keek ook zijn adem in hield

Degelijke short en een geslaagde verschijning. Toch één bedenking : dat kereltje kan wel een volledig rijmpje onthouden na het één keer gehoord te hebben maar niet eens 15 seconden en langer zijn adem inhouden.

Stand (Short 2019)

8 Minuten

Eigen rating : 2.5*

https://i.ytimg.com/vi/z5zLOE2Ejts/maxresdefault.jpg

Minimalistische short-horror waarbij een man zich in een verlaten parkeergarage bevindt en zich staande moet houden opdat een duister figuur hem niet benadert. Tja, veel kan je natuurlijk niet doen met dit gegeven. De vermoeidheid slaat toe, pijnlijke beenspieren zorgen ervoor dat hij neerzit en de duistere figuur nadert. De ontknoping helpt ook niet veel om alles te verklaren. Middelmatig dus.

Night Crawl (Short 2019)

9 Minuten

Eigen rating : 3*

https://i0.wp.com/downrightcreepy.com/wp-content/uploads/2020/07/featured_night_crawl_short.jpg?fit=1170%2C585&ssl=1

Deed me denken aan “The Descent” maar dan als uitgangspunt een gevangenis. Het wezen vond ik er uitermate geslaagd uitzien. Hier zou men zeker en vast een feature film van kunnen maken.

Depois da Meia Noite (Short 2020)

7 Minuten

Eigen rating : 2*

https://i.ytimg.com/vi/qUevHHpWz98/maxresdefault.jpg

Te flauw voor woorden. De dader leek goed voorbereid om het meisje te ontvoeren. Alleen over de ontvoering zelf had hij nog niet goed nagedacht. Domme gemaskerde man

Operator (Short 2013)

8 Minuten

Eigen rating : 1.5*

https://bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2013/11/operator.jpg

Redelijk bizarre, raadselachtige horror/SF stop-motion short. Geen flauw idee waar het over ging en waar het naar toe moest leiden. Er zijn in totaal 3 delen hiervan. Ik heb echter niet echt zin om de 2 volgende delen te kijken.

Exordium (Short 2013)

8 Minuten

Eigen rating : 2.5*

https://i.ytimg.com/vi/vxR-oKkwJLI/maxresdefault.jpg

Soortement middeleeuwse horror-short animatiefilm. Heb ik ook weer iets bijgeleerd. Deze animatiefilm is gemaakt volgens de techniek van rotoscoping. Rotoscoping = het proces waarbij animatiesequenties worden gemaakt door live-actionbeelden frame voor frame over te trekken. Voila, zijn we ook weer iets wijzer

The Bloody Ballad of Squirt Reynolds (Short 2018)

8 Minuten

Eigen rating : 3*

https://i0.wp.com/scariesthings.com/wp-content/uploads/2020/01/Squirt-Reynolds-Screamers.jpg?fit=1024%2C428&ssl=1

Het meest gebruikte onderwerp voor horrors: een seriemoordenaar in een jeugdkamp in het bos. Hier enkele ouderen, zittend bij een kampvuur in het bos waarbij er eentje weer één of andere legende moet vertellen. En zoals altijd blijkt de legende weer werkelijkheid te worden. Wel een geinig en geslaagd einde. Niet slecht dus.

Totaal minuten : 64

FTV (2) : Totaal aantal punten = 80

Tanguy

• 455 berichten
  • 2057 stemmen

19. https://www.moviemeter.nl/film/103158]The Nightmare (Film, 2015) [🇺🇸]

Speelduur: 91 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 38

Subgenre: 36 - Documentary / Mockumentary Horror

Themaklassement: 19/100 ( 7, 10, 15, 19, 20, 23, 32, 36-38, 53, 60, 69, 72, 78, 77, 87, 90, 92 )

[url=https://ibb.co/2tfqz3s[/url]

De eerste vier recensies vatten precies samen hoe ik over deze film denk. Dat het mij een goed idee leek om het alsnog een kans te geven is dan ook gewoon mijn eigen schuld. Echt heel saai... Mocht je toch een 'The Nightmare' uit 2015 willen kijken, kies dan voor de bevreemdende Duitse film. Dát is wel een parel.

1.0*

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.