The Sentinel (1977)

Horror

geregisseerd door Michael Winner
met Chris Sarandon, John Carradine en Ava Gardner

Een model betrekt een woning op de eerste verdieping bij een blinde priester. Ze krijgt daar last van lichamelijke klachten, slaapt 's nachts slecht en krijgt regelmatig waanbeelden van haar zelfmoordpoging.

Vanavond om 01.25 uur (ja, da's best laat, maar je kunt het natuurlijk ook gewoon opnemen) eindelijk weer eens dit heerlijke horrorverhaal van Michael 'Death Wish' Winner op tv! Het is geloof ik op Veronica, maar pin me er niet op vast.

Ik ga zeker kijken! Al een tijd geleden dat ik deze heb gezien, maar wat ik me er nog wél van weet te herinneren is dat 'ie me de eerste keer de stuipen op het lijf wist te jagen.

De cast is trouwens ook niet onaardig; Chris Sarandon, John Carradine, José Ferrer (mijn God, ken je die nog uit Dune?), Ava Gardner, Burgess Meredith, Eli Wallach (wat was hij toch leuk in Mystic River), Christopher Walken, Beverly D'Angelo en Christina Raines, die na The Sentinel niet veel meer te doen kreeg.

Nogal bizar filmpje. Er zitten best wel goede vondsten in het verhaal, maar de uitwerking was niet bepaald top.

avatar van Lennert
aardig, niet meer dan dat ***

avatar van Mac Hammer Fan
"The Sentinel", in onze contreien met de Nederlandse titel "De Helbewaker" uitgebracht, kreeg destijds drie nominaties voor een Saturn Award van de Academy of Science Fiction, Fantasy & Horror Films in de USA. De creepy sfeerschepping is op bepaalde ogenblikken zeker geslaagd maar het verhaal gaat wel de ziekelijke toer op. Een paar sekwensen vond ik overbodig maar als geheel was het voor mij eigenlijk angstaanjagender dan bvb "The Exorcist".

avatar van Filmkriebel
Flink verouderd. Dit is het soort films dat alleen goed was in de jaren '70. De tijd van de geschminkte zombies en duivelswerende priesters is nu toch wel voorbij.

avatar van mikey
Een braaf persoontje komt op een plek met mensen die er een andere agenda op na houden dan dat aanvankelijk wordt vermoed. Polanski (oa) heeft voor dit type thriller veel betekend. (Rosemary/Tenant). Enkele enge scenes maar de film is wat vlak.

avatar van blisteringdude
Ik heb deze heel lang geleden eens gezien als ventje van 13 jaar geloof ik. Die priester blijkt toch dood te zijn op het laatst?

Sai
Filmkriebel schreef:
Voor de laatste scenes zijn juist echte 'freaks' ingehuurd. Met elephantatis enzo. Beetje moreel dubieus, al maakt dat het geheel wel interessanter. Voor de rest is het inderdaad vooral een Polanski-retread met een opvallende sterrencast (zelfs Goldblum in een miniem rolletje!).

avatar van Onslaught
Op sommige momenten was deze film wel aardig, maar grotendeels was alles toch wel erg middelmatig.

Bij vlagen spannend en duister...en sowieso heb ik ook altijd een zwak voor de jaren 70 sfeer.
Dus dat maakt veel goed.

avatar van mayhemblik
Best wel eng en laat ik daar nou net van houden.

avatar van mayhemblik
Het einde deed me trouwens wel aan Freaks denken.

avatar van Collins
Verrassende creepy film, want hoewel stammend uit de jaren 70, zit het met de spanning en suspense wel goed. De film wist me op bepaalde momenten zelfs een paar rillingen te bezorgen. Met name de fantastisch duistere sfeer in de film is de boosdoener. Die sfeer is indringend aanwezig en komt goed van pas in de spannende scènes. De penetrante sfeer van beklemming maakt van een onaangename of merkwaardige gebeurtenis dan al gauw iets engs. De film maakt er goed gebruik van.
Paar fijne creepy scènes ook. De lokatie is er perfect voor. Oud huis met bewoners, die zich heel absurd gedragen. De beklemming en de waanzin zijn er goed voelbaar. Nee met het sfeertje is echt niets mis.
Dezelfde sfeer maakt het gemakkelijker om door de aftandse sfx en de voorspelbare schrikeffecten heen te kijken en de onderhuidse horror te voelen. Als je niet kunt meegaan in de sfeer, dan is de kijkervaring een stuk minder leuk, denk ik.
Niet alles in de film kan trouwens met de mantel der sfeer worden bedekt. Er zijn zeker enkele irritaties.
Storend is de muziek. De score is goed herkenbaar als typisch jaren 70. Minder geschikt voor een horror. De inleving heeft af en toe te leiden onder de erg aanwezige en priemende muziek. Af en toe niks, had ik zeer op prijs gesteld.
Storend is het acteerwerk. Soms houterig. Soms overdreven. En dat is opvallend, want de namen van de acteurs zijn toch niet de minste. Slechts een enkeling presteert echter naar behoren. De meeste niet. Toneelmatig worden de teksten opgedreund. Toneelmatig valt men flauw. Toneelmatig schrikt men. Het is nog net niet van het niveau 'met open mond of aanstellerig de hand op het voorhoofd', maar het scheelt niet veel.
Leuk om namen als Christopher Walken, Jeff Goldblume en Beverly d'Angelo tegen te komen in kleine rollen. Slechts een enkel zinnetje ontsnapt aan hun lippen. Grappig om die prille stappen op het acteerpad te aanschouwen. Bovendien geeft d'Angelo geheel in lijn met de vrijere filmzeden van die tijd, zich zelfs nog even verrassend bloot.
Verrassend creepy, vond ik het. De film bedoel ik. Niet d'Angelo.

avatar van mrklm
Regisseur Michael Winner bewerkte samen met Jeffrey Konvitz, de schrijver van het boek, "The Sentinel" tot scenario en hoewel het wat nadrukkelijk leentjebuur speelt bij Rosemary's Baby, levert het toch een prima horrorthriller op. Het verhaal betreft fotomodel Alison Parker [Cristina Raines] die haar intrek neemt in een spotgoedkoop appartement in Brooklyn Heights. Daar maakt ze kennis met haar excentrieke, maar vriendelijke buren, behalve de mysterieuze man die zijn dagen doorbrengt voor het raam van het appartement op de bovenste verdieping. Maar 's avond en 's nachts hoort ze geteisterd door onverklaarbare geluiden en angstaanjagende verschijningen die haar vriend Michael [Chris Sarandon] doen besluiten de hulp in te roepen van de politie, die echter tot de conclusie komen dat Alison het zich waarschijnlijk heeft ingebeeld en dat ze - gezien het feit dat ze een poging tot zelfmoord heeft overleefd - psychische hulp nodig heeft.

Het verhaal is grotendeels bij elkaar gejat, maar dit is een gevalletje 'goed gejat'. De aanwezigheid van een keur aan filmveteranen is een pluspunt, met Ava Gardner als de verhuurder, Martin Balsam als een professor, Eli Wallach als een doorgewinterde detective en niet te vergeten Burgess Meredith als de even charismatische als sinistere buurman met een meer dan bovengemiddelde liefde voor zijn kat Jezebel. Er zijn klein rolletjes voor Christopher Walken als Wallachs jongere collega, Jeff Goldblum als modefotograaf en Beverly D'Angelo. Het resultaat is een mix van spectaculaire horrorelementen , niet in de laatste plaats John Carradine als de blinde priester die zorgt voor de meest angstaanjagende momenten in deze weinig subtiele, maar zeer vermakelijke horrorfilm.