Alone in the Dark (1982)

Alternatieve titel: Alleen in het Donker

Horror

geregisseerd door Jack Sholder
met Jack Palance, Donald Pleasence en Martin Landau

Dokter Leo Bain is de briljante, maar enigszins getikte directeur van een psychiatrische instelling. Hij ontvangt Dan Potter, een nieuwe psychiater. Dan ontdekt dat de sfeer in de instelling nogal ongewoon is. Op de derde verdieping verblijven de meest agressieve patiënten. Vier van hen weten te ontsnappen en willen Potter uitschakelen.

GerwinF

Film die in 2004 uitkomt met de gelijknamige titel gebasseerd op het oldskool computerspel. Met o.a. Christian Slater, Tara Reid (Bunny!!) en Stephen Dorff.

avatar van Sjoerd
GerwinF schreef:

Dat heeft toch niks met deze film te maken? dees is uit 1982 ???

GerwinF
Sjoerd schreef:

Dat heeft toch niks met deze film te maken? dees is uit 1982 ???

Alleen de titels zijn gelijk idd. Ik zal het voortaan in het forum zetten, excuses.

Matige griezelthriller met o.a Dwight Schultz ( A-Team)
Voorspelbaar.

Waku schreef:
Matige griezelthriller met o.a Dwight Schultz ( A-Team)
Voorspelbaar.
klopt

avatar van Friday the 13 th
Mental patients escaped from psychiatric hospital......well we heard this before.

Toch ontwikkeld het plot van Alone in the dark zich anders dan in andere horrorfilms. Het lijkt erop dat door mede van enkele goede castleden, een beter verhaal en genoeg karakterontwikkeling de film zich kan onderscheiden met soortgelijke films.

Sommige dingen komen nu eenmaal mak over. Een psychiatrische instelling die streng bewaakt wordt door elektrische poorten en grendels. Eenmaal de elektriciteit uitvalt............juist ja. Toch ernstig ongeloofwaardig niet? Net alsof er geen stroomgenerator aanwezig zou zijn in geval van nood.

Buiten die kleine ergenissen die toch wel opduiken in deze film is hij best genietbaar. Het is eerder een thriller, dan een horror. Vandaar dat hij niet echt helemaal standaard wordt en dus de kijker kan verrassen op enkele orignele scares en op enkele originele scènes (denk maar aan de scène op het bed met de babysitter).

De film wordt spannend, maar nooit echt eng. Er komt genoeg bloed in voor, zonder de film oneer aan te doen. Nogmaals de cast acteerde goed (buiten mss de babysitter die toch wel erg ongeloofwaardig in beeld kwam). Toch had ik wat meer van Donald Pleasence verwacht; die we allemaal kennen als Dr. Loomis uit Halloween. Vond zijn acteerprestaties erg standaard en hij zag er wel minstens 80 jaar uit. Of misschien heb ik hem in te veel films al als dokter (Phenomena, Halloween....) gezien en is dit nu eenmaal één van zijn mindere rollen.

Ik geef de film een 3 omdat ik toch best genoten heb. Alleen voelen sommige scènes wat langdradig aan en ik vond de misdadigers niet echt overtuigend of dreigend overkomen. Eerder allemaal wat tam en mak.

Toch leuk om een keertje te zien.

avatar van horrorjp
Friday the 13 th schreef:
en ik vond de misdadigers niet echt overtuigend of dreigend overkomen.

Ook niet toen ze bij dat winkelcentrum waren? Ik kan nog wel herinneren dat ze daar redelijk stoer waren

horrorjp schreef:

Bedoel je toen ze de boel aan het plunderen waren en met dat masker?

Ja, was wel een leuke scène. Maar in het algemeen vond ik het toch maar zwakjes. Zeker die iets molligere die kunstjes uit tekenpapier maakt met de dochtert des huize .

avatar van horrorjp
Haha die iets molligere Ja die scene bedoel ik indd. Zal hem binnenkort maar weer eens opzetten want ik kan mij niet zoveel meer herinneren van die 3. Mischien komen ze dan ook heel anders bij mij over.

horrorjp schreef:
Haha die iets molligere .

Hahaha was ff zoeken naar de juiste woorden. Hoe kan ik dat het meest respectvol vernoemen

avatar van namingway24
Een slasher die het eens over een andere boeg probeert te gooien door de slechteriken een gezicht te geven en vooraf precies te vertellen waartoe ze in staat zijn. Daardoor wordt de spanning des te ondraaglijker omdat ze soms zelfs in het huis opduiken. Bijvoorbeeld met de dikzak en het meisje weet je nooit hoe het af ging lopen.

Het laatste half uur is een constante aanslag op je zenuwen, en je weet nooit waar het gevaar op zal duiken, vooral in een scène waar de makers van de film Valentine ideeën vandaan gehaald hebben.

De acteurs zijn natuurlijk weergaloos, met een absolute sterrencast. Pleasance, Palance en zelfs Schultz die het hier eens over een andere boeg gooide waren allemaal sterk.

Een erg geslaagde film wat mij betreft...

avatar van Mac Hammer Fan
Wanneer de electriciteit uitvalt en de stad in de duisternis wordt gehuld, ontsnappen een aantal gevaarlijke gekken uit een krankzinnigengesticht. Ze zijn vastbesloten met hun dokters af te rekenen en terrorizeren de omgeving.
Het trio Palance, Landau en Pleasance maar ook verschillende anderen vormen een geslaagde cast en regisseur Jack Sholder weet met zijn efficiënte regie een beklemmende angstsfeer op te bouwen. Er zitten beslist enkele huiveringwekkende scenes in zodat de liefhebbers van het genre hun hart kunnen ophalen aan deze slasher.

avatar van Vascago
Aardige slasher met een goede spanningsopbouw en aardige vertolkingen. Alleen van Donald Pleasance had ik wat meer verwacht. De sfeer is lekker grimmig, maar de moorden vielen wat tegen. Gore heb ik niet gezien helaas. Na de sterke opening wordt het wel allemaal wat minder door het langzame tempo. De spanning blijft gelukkig wel. Het laatste kwartier is weer fijn.

avatar van Halcyon
Friday the 13 th schreef:
Is die scène te zien dan? In de versie van de film die ik zag, vraagt die dikke een schaar en papier, maar je ziet hem nergens figuurtjes uitknippen.

avatar van Halcyon
Hier had ik, gezien de reputatie, meer van verwacht. Alone in the Dark kent vooral een nijpend gebrek aan spanning. Er zijn wel een aantal afzonderlijke scènes die je aan het nagelbijten krijgen (babysitter op bed bijvoorbeeld), maar als geheel faalt de film grandioos. Spijtig, want de ingrediënten waren nochtans voorhanden: een degelijke cast en een degelijke plot. Toegegeven, het verhaal bevat enkele ongeloofwaardigheden, maar er wordt wel op een zorgvuldige manier van het begin naar het einde toegewerkt. Uiteindelijk weegt dat niet op tegen het feit dat de psychopaten nergens dreigend overkomen.

avatar van Filmkriebel
Loslopende gekken

Vergeten slasher die een kijkbeurt waard is. Pleasance, Landau en natuurlijk Jack Palance vullen de cast en dat schept verwachtingen en maakt nieuwsgierig. Echt eruit springen doet de film niet: de realisatie is zonder meer correct voor een lowbudget als dit. Het is een wat typische horror uit die tijd die meelift op het succes van Halloween. Het is allemaal voorspelbaar en voor één keer worden de killers op een meer menselijke manier uitgewerkt... Een goed idee was het niet echt. Conclusie : middelmatig.

avatar van Lui
Lui (crew)
Een niet al te beste slasher en dat komt vooral omdat de gekken eerder lachwekkend overkomen dan gestoord. De film is bij vlagen nogal saai en begint soms te vervelen. Leuke rollen van Dwight Schultz en Donald Pleasence, maar voor de rest is de cast waardeloos. De poster is trouwens prachtig.
Er zijn in 1982 wel beter slashers gemaakt dan deze.

avatar van baspls
"So... it's not just us crazy folk that kill. We all kill... when we must. And we all die... when it's time."

Door die prachtige poster verwachte ik een enorm sfeervolle horrorfilm maar dat bleek niet het geval. De film is een nogal matige slasher over mensen die ontsnappen uit een psychiatrische instelling en proberen om hun nieuwe psychiater te vermoorden (omdat ze denken dat hij hun vorige psychiater heeft vermoord).

Het acteerwerk was erg matig. Natuurlijk was Donald Pleasence zeker niet slecht maar zijn rol was niet zo interessant en het was maar een vrij kleine rol.

Het duurt een tijdje voordat de film een beetje op gang komt en zelfs dan word het nergens echt spannend. De psychiatrische patiënten waren nogal onrealistisch vertolkt en de plunderingen tijdens de stroomstoring sloegen echt helemaal nergens op. Als aan het einde Jack Palance's personage realiseert dat de psychiater niet is vermoord is dat zowaar een mooi emotioneel moment, dat weer word verpest door het erg flauwe einde.

De muziek was wel aardig maar was belabberd in de film verwekt.

Nee, ik heb me niet geweldig vermaakt met deze film. Eerlijk gezegd keek ik om de tien minuten hoe lang hij nog duurde.

Tegenvaller.

avatar van mrklm
In zijn eerste grote filmrol, een jaar voor hij wereldfaam verwierf als Lt Murdock in The A-Team, speelde Dwight Schultz (met bril) de rol van Dan Potter, een dokter die een bezoek brengt aan collega Leo Bain [Donald Pleasance] en diens instituut voor geestelijk gestoorden. Dan maakt daar kennis met patiënten Frank Hawkes [Jack Palance] en Byron 'Preacher' Sutcliff [Martin Landau], beiden onberekenbare en potentieel levensgevaarlijke patiënten die Dr Bain op uiterst eigenzinnige wijze behandelt. De paranoïde Hawkes gelooft dat Potter is gekomen om alle patiënten uit de weg te ruimen en wanneer er 's nachts een enorme electriciteitsstoring plaats vindt, weet hij - met hulp van "Preacher" en twee andere patiënten - op bloederige wijze uit het gesticht te ontsnappen zodat hij Potter en zijn familie kan vermoorden voor ze hem uit de weg ruimen.

Hoewel de angst voor het donker op papier een mooi uitgangspunt is voor een horrorfilm, werkt het niet zo best in film omdat het uiteraard nooit echt donker is. Belangrijk is dat regisseur Jack Sholder er niet in slaagt om werkelijk een gevoel van spanning op te roepen waardoor de film qua horror niet verder komt dan een paar bloederige moorden, die overigens ook niet al te best in beeld zijn gebracht, mede door middelmatige special effecten. Een gebrek aan suspense en schrikmomenten doen deze matte horror de das om, al geven met name Pleasance en Landau vertolkingen waarvoor het understatement 'interessant' lijkt te zijn uitgevonden.