My Little Eye (2002)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Frankrijk / Canada
Thriller / Horror

geregisseerd door Marc Evans
met Sean Cw Johnson, Kris Lemche en Laura Regan

Vijf twintigers hebben zich opgegeven om vrijwillig 6 maanden lang te worden opgesloten in een afgelegen huis. Tijdens hun verblijf zal alles wat ze doen gevolgd worden door camera's die door het hele huis zijn gemonteerd. Het prijzengeld bedraagt 1 miljoen dollar. Belangrijkste spelregel: als iemand, om welke reden dan ook, vertrekt, verliest iedereen.

avatar van maxroelofs
Dee Al schreef:
My Little Eye

Ik vond wel dat na Danny's dood alles heel snel ging, te snel.

Dat vond ik eerst ook alleen als je er bij stil staat dat ze altijd nog het huis hadden kunnen verlaten nadat die gast aan het moorden sloeg. Ik vind achteraf dat ze het goed uitgewerkt hebben. de spanningsopbouw die er de hele film door was wordt op het einde met een heel grimmig sfeertje afgemaakt. Ik snap wel mensen de film saai vinden, ik zelf vond het zeker niet. Dit komt vooral door de sfeer die hij opbouwt. Als de sfeer niet ''werkt'' dan kan ik me voorstellen dat het saai is.

avatar van Kr!kke
Mijn verwachtingen waren niet al te hoog, maar ze zijn ruimschoots ingelost. Voor het spectaculaire en/of originele verhaal moet je deze film natuurlijk niet gezien hebben, maar om 1 of andere reden wist hij me toch te bekoren. Het verhaal is natuurlijk perfect voor een horrorthriller en ook de cast doet het lang niet slecht. Verder zaten er ook gewoon enkele leuke scènes in, die weliswaar niet altijd even spannend waren.

avatar van bozzy
Ja ik moet toch wel zeggen dat ik me wel vermaakt heb met deze film weinig op aan te merken.
wel een laag gemiddelde hier dacht zelf dat deze film wel wat hoger zou eindigen maaja wie ben ik....

avatar van El  Loco
Pover pover….

Een horrorfilm met een nipte voldoende op Moviemeter, dus hoge verwachtingen moest ik zeker en vast niet koesteren. Maar My little eye leek me zeker en vast de moeite, omdat het Big Brother concept me altijd wel kan boeien.

Gelukkig begon de film niet met een ellenlange introductie buiten het huis, maar worden de acteurs meteen in het huis gedropt. Nu ja, dat was het eerste dat ik dacht, want het eerste half uur heeft de film niets om handen. Er wordt amper spanning gecreëerd en het huis komt helemaal niet eng over. Ik vroeg me af hoe de film in godsnaam spannend kon worden, als er niet snel één of andere psychopaat kwam binnen vallen.

Soit, het eerste deel van de film is het hardste om door te komen, maar ook wanneer je denkt dat de film op gang begint te komen, wordt het echter nooit spannend. De pakketjes met bakstenen en een revolver, de bebloede hamer in het bed en het tekstje op de spiegel geschreven zijn weinig origineel en flauw. Tot overmaat van ramp wordt de hele plot al snel duidelijk wanneer Travis in het huis komt. Dan werd het duidelijk dat het niet om een gewoon big brother spel ging die door iedere internetgebruiker kan gevolgd worden, maar wel een moordspel die door en kleine groep wordt georganiseerd. De daaropvolgende kills waren ook weer erg pover. Een kerel die is opgehangen en een vrouw die wordt gestikt met een plastic zak, het mocht heel wat luguberder voor mij. En het einde waar blijkt dat de politieagent ook in het complot zit en de moordenaar van het huis uiteindelijk zelf vermoordt, is erg voorspelbaar en cliché.

De enige die deze film nog een meerwaarde geeft is Kris Lemche. Hij was ook de enige die ik meende te herkennen en blijkbaar speelde hij ook nog in Final Destination 1 en 3. Niet dat hij een wereldacteur is, maar vergeleken met de rest mag hij voor mijn part een Oscar winnen.

avatar van Perry Meer
wel een aardige film geloof ik, had een wegtrekkertje van 15 minuten
maar daarna weer met frisse moed verder gekeken, tja eh
opzich wel leuk, mooi huis enzo, maar niet altijd even spannend, dat had beter gekund
wel werd ik een beetje moe van de constant verschillende camera beelden, zo onrustig
en plotseling een afgehakt hoofd!

2,5 cameraatje

Laks
Leuk concept, maar vrij matig uitgewerkt. Keek lekker weg, spannend sfeertje, maar het mocht allemaal wat erger en wat meer luguber zijn. Acteerwerk was best oké, zo vond ik Kris Lemche goed acteren en een leuk personage neerzetten, ook fijn dat Bradley Cooper even in in de film voorkwam. Einde vond ik dan wel weer goed. Al bij al toch een vrij matige horror. 3*

avatar van Spetie
Een bovengemiddeld leuk horrorfilmpje.

Ik moet ook wel zeggen dat ik een grote fan ben van dit concept. Big Brother is watching you. Een interessant concept, waar je tegelijkertijd ook mee moet oppassen om niet teveel te willen, want teveel kan wel eens minder uitpakken in dit soort zaken. My Little Eye maakt die fout gelukkig niet.

Een stelletje irritante gasten in een huisje, die er allen op uit zijn om een grote zak geld te winnen. In het begin van de film wordt de spanning rondom deze groep goed opgebouwd d.m.v. geluidjes/camerawerk en andere sfeerscheppende elementen. Hoewel de uiteindelijk afloop ietwat voorspelbaar is, is de weg ernaar toe in ieder geval behoorlijk boeiend. Het sterke einde waarbij de politieagent geen redder in de nood blijkt. is fijn en past goed bij de film.

Het is alleen jammer dat de kills op een gegeven moment wat snel achter elkaar plaatsvinden, verder is het een fijn horrorwerkje dat goedgemaakt is en niet de fout maakt teveel te willen.

avatar van Shinobi
Vrij matige film, moet de horror versie van Big Brother voorstellen.
Nou het enige wat ik zag was alleen maar ruzie in het begin, tot het moment dat Travis zijn opwachting maakt en het enigszins leuker wordt en er kills worden gemaakt.
Leukste en verrassendste kill was toch wel die van Matt als hij Charlie aan het masseren is en opeens in de camera kijkt met:"Should I kill her now."

En dan het einde met de politieagent die zijn opwachting maakt, dan weet je al waar het naartoe gaat...

1,5 Sterren.

avatar van AlexvanRiel
Aardig horrorfilmpje, met een verhaal dat behoorlijk onder de huid kruipt. Natuurlijk is het concept in 2012 gedateerd ('The Internet is so big now'), maar het was wel effectief. De personages waren erg cliché, maar het gegeven dat de jongeren contact met de camera's konden zoeken wanneer ze wilden, was een meerwaarde voor de film. Het einde was me een beetje te makkelijk, maar al met al was het een stuk spannender dan het gros van de horrorfilms.

Verder kan ik sinds Cabin in the Woods niet meer naar horrorfilms kijken zonder het heerlijk idiote uitgangspunt van die film te herinneren. Ook hier waren de personages in de klassieke rolverdeling geperst (sportman, loser, oversekste schreeuwer, hoer en brave maagd) en was er een bedrijf dat de jongeren van bovenaf aan leek te sturen ('Don't you get it? That's what they want us to do!'). NRC zei het al in hun recensie over CITW: 'Geen horrorfilm zal meer hetzelfde zijn', en het is nog waar ook.

avatar van namingway24
In het begin van My Little Eye voelt het echt of je naar een aflevering van Big Brother zit te kijken.

Dat is geen compliment overigens, want ik bedoel te zeggen dat het net zo saai was. De kinderachtige pogingen om wat leven in de brouwerij te brengen vielen op hun gat; harde geluiden, fladderende vogels, vreemde pakketjes, alles werd uit de kast getrokken, maar nooit werd het boeiend.

Naar mate de film vorderde werd het allemaal iets aardiger om te eindigen op een redelijk hoogtepunt, maar nooit verdween het gevoel dat het verhaal wel erg voorspelbaar was. Ik kon zelfs bepaalde plotwendingen prima voorspellen, en de aard van het 'spel' liet zich ver van te voren al raden. Ook wie er uiteindelijk er gewoon vanaf het begin bij hoordewas voorspelbaar: het was het waarschijnlijk minst ontwikkelde personage met de verwilderde blik in zijn/haar ogen.

Het werd op het einde ten minste iets venijniger zodat ik gelukkig uit m'n semi-slaap ontwaakte. De dreunende soundtrack hielp daar ook bij: geluid-technisch gezien was deze film niet onaardig. Visueel was het ook wel leuk met het gebruik van vreemde camera-standpunten en night vision zodat het allemaal in ieder geval interessant was om naar te kijken.

Maar uiteindelijk was dit een middelmatige film met een voorspelbaar plot die gelukkig met een klapper eindigt.

avatar van KingJ
jaren geleden gezien (in het videotheek tijdperk), vond het toen een aardig concept en redelijk goed uitgewerkt

gewoon een aardig horrorfilmpje

dus nu voor 1,50 euro (+2,20 verzendkosten) gekocht op ebay
maar eens herkijken

avatar van jippie2010
Een jonge Bradley Cooper in een uiterst matige horror/thriller.
Platte personages, pover verhaallijn en een karige uitwerking.
*2.0

avatar van housemoviewatch
My little eye

Leuk, maar niet leuk genoeg.

Verhaal is een beetje simpel. Paar gasten in het huis die maar met elkaar moeten optrekken voor geld. Normaal ben ik wel fan van dit soort films maar deze was behoorlijk saai.

Ook ziet het er tegen het einde allemaal prima uit, een film moet voor mij spannend zijn.

Acteerwerk was ook niet hoogstaand. Hele irritante karakters.

Hmm er zullen wel liefhebbers zijn voor dit soort films. Maar de opbouw deed mij veel te lang. Daardoor verloor ik een beetje mijn aandacht. 4 voor dit matige filmpje(2*)

avatar van SmackItUp
Aardig idee, maar mak uitgewerkt. In tegenstelling tot mijn voorganger vond ik de aanloop beter dan het einde. Dit twistje is zó enorm uitgekauwd. Acteurs zijn matig, kleurgebruik is er haast niet bij (lijkt wel een jaren 80 film!), en clichés worden totaal niet geschuwd.

Eerste uur is aardig, mede door het mystieke sfeertje. Richting het einde wordt het eigenlijk te flauw, ondanks enkele aardige kills.

2*.

avatar van Noodless
Een nare film want als kijker voel je de aanwezigheid van de naamloze onderneming constant.
De sadistische aard van de mens wordt hier beklemtoond. Paar leuke kills en visueel best aardig uitgewerkt met speciale camera-standpunten en night vision. Degelijke horrorprent. 6,5/10