• 8.258.892 stemmen

Oorsprong: Canada

Geregisseerd door: David Cronenberg

Met onder meer: Frank Moore en Joe Silver

Plot Rabid

"Pray it doesn’t happen to you"

Wat begint als een onschuldig motorritje voor Rose en haar vriend Hart, eindigt in een angstaanjagend en verschrikkelijk ongeluk. In kritieke toestand en met vele brandwonden wordt Rose met spoed geopereerd in de Keloid Clinic of Cosmetic Surgery. Dr. Dan Keloid, het hoofd van deze kliniek, gebruikt gedurfde en experimentele technieken om Rose te redden. Ondanks dat de operatie toch geslaagd is, blijft Rose in een diepe coma. Tijdens haar herstel reageert haar lichaam op een vreselijke manier. Rose wordt wakker uit haar coma met een ongelofelijke drang naar bloed.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Claude LaPointe

Man in Cinema

avatar van leatherhead

leatherhead

Eigenlijk veel typische Cronenberg elementen te bespeuren in deze film. Navenant de rest van z'n oeuvre wordt er weer flink gedweept met wetenschappelijke termen, en ook het klassieke body horror element is prominent aanwezig.

De uitwerking daarvan is echter nog slechter dan normaliter al het geval is. Visueel huilen met de pet op, van de soundtrack weet ik nog steeds niet precies wat nou de bedoeling was. Alsof ze een spastische drummer op de set hadden die bij elke moordscene een epileptische aanval kreeg. Dit gecombineerd met het bespottelijke acteerwerk van Chambers wist afwisselend voor lachstuipjes en plaatsvervangende schaamte te zorgen. De film grossiert in dit soort hilarisch amateurisme.

Serieus foute bedoening dus, die ook nog eens veel te lang aansleepte. Mijn royale 1,0* gaan uit naar de gave poster en de kerstman die afgeknald werd - voor de rest heb ik hier eigenlijk geen goed woord voor over.

avatar van de grunt

de grunt

Rabid moet een inspiratiebron zijn geweest voor Jonathan Glazer. 'Loner on the road', het akelige desolate sfeertje en wat dacht je van die naargeestige geluidsband die steeds wordt ingezet als Rose weer een "trofee" kan bijschrijven.

avatar van DVD-T

DVD-T

Prima Cronenberg.

Erg low budget, maar daar is weinig van te merken. Make-up heeft hier wel wat onder te lijden maar is meer toned down dan echt slecht. Verhaaltje is best aardig, een huidtransplantatie die niet helemaal goed uitpakt, en de film heeft een geweldig naargeestig sfeertje die versterkt wordt door de rauwe, kleurloze beelden en de heerlijk main theme. De film bevat ook prima acteerwerk. Chambers laat letterlijk een heel andere kant van zichzelf zien en doet het meer dan prima. Maar ook Joe Silver was een genot om naar te kijken. Goed beginsel en Cronenberg is erg gegroeid na deze film, al zijn al veel elementen en is er veel van zijn stijl al terug te vinden in Rabid.

avatar van joolstein

joolstein

Doordat David Cronenberg een zeer goed regisseur is, is deze film nog enigszins redelijk het bekijken waard. Het acteerwerk is namelijk ondermaats. Je merkt ook dat er niet gewerkt is met een ruim budget. Maar hierdoor zie je wel de kwaliteit van de regisseur, bijvoorbeeld doordat hij met slimmigheden toch weet uitbeelden dat het om een grootschalige epidemie gaat. Een grappige moment is dat Marilyn Chambers een bios voor erotische films binnenloop en zeg dat ze van dat soort films houd, terwijl ze in het echt ook in dit soort speelde zoals bv: Behind the Green Door (1972)

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19559 berichten

Van Cronenberg heb ik The Brood gezien, die vond ik vrij sterk. The Fly was ook goed maar ik prefereer het origineel. Rabid zou ik voor The Fly plaatsen maar zeker achter The Brood. Rabid vind ik eerder een niet nadenken filmpje. Het concept is wel goed, verhaal gaat aan een lekker tempo (niet te snel en niet te traag). Ik zou het een variant noemen op een vampierenfilm, en niet zozeer over hondsdolheid. Karakters zijn nu niet bepaald diep te noemen, blijft oppervlakkig. Ook het einde vond ik nogal afgeraffeld. Leuk om eens een keer gezien te hebben.

De dame op de poster speelt trouwens maar een kleine rol in de film.

avatar van Woland

Woland

Redelijke film, al vond ik het geen typische Cronenberg. Om mij verder niet heel duidelijke redenen gaat een huidtransplantatie zodanig mis dat het slachtoffer een soort van bloedzuigende angel groeit, die vervolgens een behoorlijk besmettelijke, agressieve hondsdolheid verspreidt. In de praktijk pakt dit uit als een soort van zombie-film of zoals bij Demoni - een hoop mensen die gebeten worden en veranderen in een soort van agressief maar niet zo snugger monster. Het tempo zit er redelijk in, maar het is verder allemaal niet zo bijzonder wat Cronenberg hier op tafel brengt - het is een beetje volgens het boekje, en niet zo verrassend als hij wel eens uit de hoek kan komen. Het is verder duidelijk aan te zien dat het weliswaar door een competente regisseur en filmcrew is gemaakt, maar dat het budget laag is, is duidelijk te zien aan een gebrek aan on-screen gore (vaak zien we het resultaat, maar niet de actie), en de cast met Marilyn Chambers als mainstream actrice is nou ook geen Oscarmateriaal. Leuk wegkijkertje in de geest van Demoni of een lekker kort zombiefilmpje, maar verwacht geen wonderen hier.

scorsese

Matige film waarin een vrouw, na een motorongeluk, een operatie ondergaat en daarna niet meer zichzelf is. De film begint op zich best wel goed, maar ontaard daarna in een vrij standaard zombiefilm. Wel een paar aardige en ook wel gore scenes. Verder lijkt deze vroege film van David Cronenberg best wel veel op zijn vorige.

avatar van Valak

Valak

Al bijna twee jaar geleden heb ik eens ergens online gelezen dat de Soska Sisters (American Mary ) de remake van Rabid gingen schrijven en regisseren. Ik twijfelde toen en maanden later of dat echt waar was, of gewoon een willekeurig "internet-gerucht", omdat ik er daarna lange tijd niks meer over gehoord had.

Nu blijkt het dus toch te kloppen.

First Look at Laura Vandervoort in the Soska Sisters' Remake of Cronenberg's 'Rabid' - Bloody Disgusting - bloody-disgusting.com

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Iets boeiender dan Cronenbergs vorige film. Die twee films hebben veel overeenkomsten; een hoop smerigheid, veel naakt en Joe Silver. Het acteerwerk is hier al iets beter, hoewel hoofdrolspeler Frank Moore niet best is. Er wordt vaak opgemerkt dat Cronenberg zich hier heeft laten inspireren door Night of the Living Dead, hoewel ik de film meer vind lijken op die andere film van George A. Romero, The Crazies. Rabid begint vrij veelbelovend, maar gaandeweg wordt het allemaal steeds iets meer hak-op-de-tak en gaat het kabbelen. Anderhalf uur is hier toch net iets te lang. Maar op bepaalde momenten is Rabid boeiend en leuk gedaan. Marilyn Chambers blijft een leuke verschijning, in een wereld met schijnbaar vooral een hoop vieze mannetjes. Soms is Rabid, net als Cronenbergs vorige film, vrij knullig in de uitvoering, zeker rondom bepaalde actiescènes. Maar Rabid is verder op veel fronten al een behoorlijke verbetering ten opzichte van die sekszombies uit Shivers.

3 sterren.

avatar van Collins

Collins

Het duurt even voordat er wat schot in de film komt. Het duurt even voordat bodyhorror, bloed en actie zich in het verhaal mengen. Pas dan wordt de film enigszins spannend en wordt de sfeer wat duister en onheilspellend. Als het eenmaal zover is, voelt het goed, maar het duurt zo lang.

Voordat het vuur wordt aangestoken, moeten we eerst de oninteressante personages beter leren kennen. Zoals de goedhartige en pionierende arts die op hoofdpersonage en stoeipoes Marilyn Chambers een nieuwe methode van plastische chirurgie uitprobeert om haar afgrijselijke brandwonden, opgelopen bij een motorongeluk, weg te werken. Of zoals haar treurige vriend die zich schuldig voelt omdat hij de verongelukte motor bereed. En zo zijn er meer personages die er eigenlijk niet erg toe doen maar die veel aandacht en ruimte krijgen. Zonde van het celluloid. Ze maken amper indruk. Bij het schrijven van dit stukje zijn de meeste al verworden tot vage vlekken aan de rand van m’n geheugen.

Vreemd genoeg komen we van het enige interessante personage maar weinig te weten. Ik heb het over stoeipoes Marilyn Chambers. Zij ontwaakt met een bloeddorstige inborst uit de operatie en verandert van meelijwekkend verkeersslachtoffer in een roofdier. Een interessant gegeven en tevens de verhalende as van de film. Is het dan niet vreemd dat we van haar personage helemaal niets te weten komen, terwijl personages als de goede dokter en de saaie vriend bijkans binnenste buiten worden gekeerd en aan karaktervorming mogen doen? Ja, dat is vreemd en storend bovendien.

De film is gemaakt met een klein budget en dat is zichtbaar. De film is minimalistisch van opzet. Zelfs als de hel helemaal losbarst en het aanzien van de wereld pandemische vormen aanneemt, zijn de scènes nog steeds rustig van aard en bescheiden van omvang. Een enkele hysterische massascène daargelaten, wordt de kleinschalige, duistere en verontrustende wereld rondom Marilyn nooit verlaten. Dat had best vaker gemogen.

Verder zijn nog vermeldenswaard de unheimische score en het opvallende camerawerk. Regisseur Cronenberg gebruikt de camera op een nogal non-conformistisch wijze. Zeker voor die tijd, lijkt me. Veel bodyhorror wordt gewoon frontaal getoond. De klinische camera registreert bloed, kots en gore zonder poespas en doet confronterend en shockerend werk.

En zo is 'Rabid' vermakelijke horrorpulp, maar niet geweldig en iets te lang.

avatar van Number23

Number23

Stukken leuker dan het debuut en ook erg leuk dat Joe Silver weer meespeelt, hoop eigenlijk dat ie nog meer bijrollen in aankomende films speelt. Altijd chill als regisseurs vaker werken met dezelfde acteurs.

Opbouw is wederom sterk, ditmaal speelt het zich af op een kliniek voor plastische chirurgie.

Het acteerwerk laat het hier en daar afweten en de leeftijd van de film zit de beleving heel soms een beetje dwars.

Het laatste stuk is wel amazing en ik kon erg veel vergelijkingen vinden met de huidige situatie waarin de wereld zich bevindt.

1. Rabid

2. Shivers