Rabid (1977)

Canada
Horror

geregisseerd door David Cronenberg
met Marilyn Chambers, Frank Moore en Joe Silver

Wat begint als een onschuldig motorritje voor Rose en haar vriend Hart, eindigt in een angstaanjagend en verschrikkelijk ongeluk. In kritieke toestand en met vele brandwonden wordt Rose met spoed geopereerd in de Keloid Clinic of Cosmetic Surgery. Dr. Dan Keloid, het hoofd van deze kliniek, gebruikt gedurfde en experimentele technieken om Rose te redden. Ondanks dat de operatie toch geslaagd is, blijft Rose in een diepe coma. Tijdens haar herstel reageert haar lichaam op een vreselijke manier. Rose wordt wakker uit haar coma met een ongelofelijke drang naar bloed.

avatar van leatherhead
Eigenlijk veel typische Cronenberg elementen te bespeuren in deze film. Navenant de rest van z'n oeuvre wordt er weer flink gedweept met wetenschappelijke termen, en ook het klassieke body horror element is prominent aanwezig.

De uitwerking daarvan is echter nog slechter dan normaliter al het geval is. Visueel huilen met de pet op, van de soundtrack weet ik nog steeds niet precies wat nou de bedoeling was. Alsof ze een spastische drummer op de set hadden die bij elke moordscene een epileptische aanval kreeg. Dit gecombineerd met het bespottelijke acteerwerk van Chambers wist afwisselend voor lachstuipjes en plaatsvervangende schaamte te zorgen. De film grossiert in dit soort hilarisch amateurisme.

Serieus foute bedoening dus, die ook nog eens veel te lang aansleepte. Mijn royale 1,0* gaan uit naar de gave poster en de kerstman die afgeknald werd - voor de rest heb ik hier eigenlijk geen goed woord voor over.

avatar van de grunt
Rabid moet een inspiratiebron zijn geweest voor Jonathan Glazer. 'Loner on the road', het akelige desolate sfeertje en wat dacht je van die naargeestige geluidsband die steeds wordt ingezet als Rose weer een "trofee" kan bijschrijven.

avatar van DVD-T
Prima Cronenberg.

Erg low budget, maar daar is weinig van te merken. Make-up heeft hier wel wat onder te lijden maar is meer toned down dan echt slecht. Verhaaltje is best aardig, een huidtransplantatie die niet helemaal goed uitpakt, en de film heeft een geweldig naargeestig sfeertje die versterkt wordt door de rauwe, kleurloze beelden en de heerlijk main theme. De film bevat ook prima acteerwerk. Chambers laat letterlijk een heel andere kant van zichzelf zien en doet het meer dan prima. Maar ook Joe Silver was een genot om naar te kijken. Goed beginsel en Cronenberg is erg gegroeid na deze film, al zijn al veel elementen en is er veel van zijn stijl al terug te vinden in Rabid.

avatar van joolstein
Doordat David Cronenberg een zeer goed regisseur is, is deze film nog enigszins redelijk het bekijken waard. Het acteerwerk is namelijk ondermaats. Je merkt ook dat er niet gewerkt is met een ruim budget. Maar hierdoor zie je wel de kwaliteit van de regisseur, bijvoorbeeld doordat hij met slimmigheden toch weet uitbeelden dat het om een grootschalige epidemie gaat. Een grappige moment is dat Marilyn Chambers een bios voor erotische films binnenloop en zeg dat ze van dat soort films houd, terwijl ze in het echt ook in dit soort speelde zoals bv: Behind the Green Door (1972)

avatar van alexspyforever
Van Cronenberg heb ik The Brood gezien, die vond ik vrij sterk. The Fly was ook goed maar ik prefereer het origineel. Rabid zou ik voor The Fly plaatsen maar zeker achter The Brood. Rabid vind ik eerder een niet nadenken filmpje. Het concept is wel goed, verhaal gaat aan een lekker tempo (niet te snel en niet te traag). Ik zou het een variant noemen op een vampierenfilm, en niet zozeer over hondsdolheid. Karakters zijn nu niet bepaald diep te noemen, blijft oppervlakkig. Ook het einde vond ik nogal afgeraffeld. Leuk om eens een keer gezien te hebben.

De dame op de poster speelt trouwens maar een kleine rol in de film.