ad
  • 8.177.308 stemmen

Behind the Green Door (1972)

Erotiek / Drama | 72 minuten

Genre: Erotiek / Drama

Geregisseerd door: Jim Mitchell

Met onder meer: Marilyn Chambers, George S. MacDonald, Johnny Keyes

Over Behind the Green Door

Een jonge vrouw wordt meegenomen naar een theaterzaaltje waar ze gevraagd wordt om mee te doen aan een erotische performance. Aanvankelijk is ze alleen op het podium, maar naarmate de show vordert, begint een aantal toeschouwers actief deel te nemen aan de show.

avatar van Queto Yurlunyur

Queto Yurlunyur

Aanvullende informatie van bioscoopzaal: De laatste legendarische (en min of meer filmhistorisch belangrijke) pornofilm die nog niet op de site staat. "Behind the Green Door" was de eerste film van de porno-chique beweging en wordt regelmatig in dezelfde adem genoemd als "Debbie does Dallas" en "The Devil in Miss Jones".

Marilyn Chambers

avatar van bioscoopzaal

bioscoopzaal

Het was eigenlijk meer een verkoopspraatje omdat ik weet dat porno eigenlijk niet op de site hoort, maar toch leuk dat je het even gepost hebt, Queto!

avatar van Queto Yurlunyur

Queto Yurlunyur

Begreep ik wel, maar zo kon ik meteen verantwoorden waarom ik je toevoeging goedkeurde

niethie

Is dit ergens te koop voor een leuk prijsje

avatar van BwuceLi

BwuceLi

niet dat ik weet moest 29,95$ neertellen voor mijn DVD.

"The Resurrection of Eve" (ook van de Mitchell brothers) is eigenlijk nog beter en was ook een essentieel onderdeel van SF porno chic.

niethie

Wou deze film al een tijdje zien omdat die hele porn chic uit de jaren zeventig en tachtig me na het zien van de film boogie nights ontzettend heeft weten te intrigeren, heb hem een aantal dagen terug dan ook gezien en tijdens het kijken naar de film heb ik gebrobeert de film zo objectief mogenlijk te beoordelen, vond de film in ieder geval een stuk beter dan zijn alombekende tijdgenoot deep throat.

Op het eerste opzicht oogt het erg apart, de makers lijken dan ook te hebben geprobeert er iets creatiefs van te maken.

De seksscenes zijn over het algemeen redelijk opwindend dit komt vooral door de aanwezigheid van de ontzettend knappe hoofdrolspeelster chambers die zeer lijkt de genieten van wat ze doet en anders wekt ze wel heel goed de illusie.

Verder is de montage en het camerawerk in sommige scenes opvallend mooi gedaan met als hoogtepunt een soort van avant gardisch in slow motion op verschillende manieren geschoten blowjob scene die je gezien moet hebben om het te geloven.

Al met al een prima filmpje die bewijst dat een pornofilm weldegelijk goed kan zijn al was deze film af en toe net iets te rommelig om het echt heel erg goed te vinden,

ik houd het op 2,5 sterren

niethie

Hoop dat ze deze ook gaan uitzenden, aanzienlijk btere dan deep throat...

avatar van Nephilim

Nephilim

Wow... Beetje rough around the edges(en het eind was een beetje jammer. Had liever een wat psychologischer eind gezien) maar de film wist me wel te verrassen.

Die slowmotion cumshot scene was magistraal. Echt heel trippy en deed me gelijk aan 2001 denken.

Nu nog Debbie Does Dallas kijken en dan heb ik volgens mij alle classic cult porno gehad.

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Toch wel een tegenvaller, deze kunstzinnige porno. Bepaalde scènes zijn mooi geschoten, maar andere momenten zijn weer oerlelijk en simpelweg saai. Opwindend is het sowieso niet, Behind the Green Door moet het vooral hebben van het interessante audiovisuele aspect. En die is slechts bij een enkele scène daadwerkelijk noemenswaardig. En als je de film ziet, weet je ook precies om welke scène het gaat. Verder is de film op geen enkel vlak bijzonder, enkel vooral vreemd. En erg traag. Hoewel, ik moet toegeven dat Chambers wel een erg mooie dame is.

1,5 sterren.

avatar van Fransman

Fransman

Chainsaw schreef:

Toch wel een tegenvaller, deze kunstzinnige porno. Bepaalde scènes zijn mooi geschoten, maar andere momenten zijn weer oerlelijk en simpelweg saai. Opwindend is het sowieso niet.

Helemaal mee eens. Had meer verwacht van deze porno chique uit het San Francisco van de jaren zeventig. Een enigszins samenhangend verhaal is er niet. Zoals het in de omschrijving is geformuleerd is het wel zo'n beetje. Zoals het mannelijk publiek aan z'n piemels zit te sjorren is ronduit potsierlijk. Laat staan erotisch. Dat geldt voor de hele film, echt erotisch wordt het nergens.

Het duurt naar mijn gevoel allemaal erg lang. Vooral die introductiebehandeling van het meisje en de daarop volgende orgie duren veel te lang. Al moet ik toegeven: Marilyn Chambers is een mooie en sexy meid. Eigenlijk veel te goed voor deze film. De vertraagde beelden van ejaculerende penissen zijn eigenlijk het enige echt bijzondere van deze film; dat lijkt zelfs op een sperma ballet. The Resurrection of Eve (ook van de Mitchell Brothers) en eveneens met Marilyn Chambers schijnt beter te zijn. Ben benieuwd.

Theunissen

Deze Erotiek (Porno) / Drama film is vooral bekend als Marilyn Chambers seksdebuut als ontvoerde vrouw die gedwongen wordt sekshandelingen uit te voeren in een theater voor publiek (dit zal voor jongere mensen buitengewoon vreemd lijken, maar er waren in de jaren 70 overal in New York City theaters zoals deze waar mensen echt gingen kijken en eraan deelnamen, net zoals in deze film) en meer verhaal zit er ook niet achter deze film. Het hoogtepunt is misschien wel Marilyn Chambers verkrachting door de zwarte Johnnie Keyes op het ritme van Afrikaanse muziek. Daarna gaat de film ook min of meer over van Erotiek naar Porno, waarna we nog verschillende hoogtepunten zien van diverse klaarkomende mannen.

Als het gaat om de wereld van de pornografie uit de jaren 70, zijn er enkele zeer bekende films toen het tijdperk van "Porno" werd ingeluid. De bekendste is waarschijnlijk "Deep Throat (1972)" (werd gemaakt met een budget van 60.000 dollar en het zou uiteindelijk.meer dan 25 miljoen dollar opleveren en dat is inclusief de release op video), die in hetzelfde jaar uitkwam als deze "Behind the Green Door". In die tijd was pornografie big business in het theater en daar zijn die twee films het levende bewijs van en "Behind the Green Door" speelt zich ook grotendeels af in het theater.

Deze film is heel eenvoudig, na een korte circa twee minuten durende opening in een restaurant waar Barry Clark (George S. McDonald) een verhaal begint te vertellen naar de zeer nieuwsgierige kok (Dana Fuller), begint de film en zien we Gloria (Marilyn Chambers) in een rode sportauto rijden naar een hotel. Daar zien we ook weer Barry Clark, die aan een tafeltje zit te praten met een man, te weten Dudley (Yank Levine), die continue zit te praten. Gloria gaat dan aan een ander tafeltje zitten en luistert wat, kijkt wat rond en drinkt een glas bier. Als het dan avond is loopt Gloria naar haar auto en komt er een andere auto aangereden die stop en waarbij er een man uitstapt. Die man duwt haar in de auto (dus ze wordt ontvoerd) waarna ze wegrijden (je ziet dan nog iemand van het hotel verbaasd toekijken).

Daarna belanden we in een theater, waar Barry en Dudley aankomen en verwelkomt worden en dat o.a. door een imponerende man (Ben Davidson), drukt o.a. een rugbybal kapot, met een typische jaren 70 pornosnor. Ze worden door een vrouw dan naar de theaterzaal gebracht en daar begint dan een vrouwelijke mimespeler (Toni Attell) aan haar act. Na circa 10 minuten komt dan ook de auto aan met daarin de ontvoerde Gloria en deze wordt naar een vrouw gebracht die haar min of meer geruststelt en haar ook een soort van massage geeft en daarbij zijn dan ook voor het eerste de borsten van Marilyn Chambers te zien na circa 15 minuten.

Daarna zien we weer de mimespeler in beeld die haar act uitvoert en circa drie minuten later zien we dan een groene deur (oftewel de filmtitel) open gaan en zien we Gloria in een witte jurk met zes andere vrouwen in een zwarte jurk naar het podium lopen en horen we daarbij een pratende stem een verhaal vertellen. Als deze stem is uitgepraat (dat is ook voorlopig de laatste keer dat je iemand hoort praten in deze film), wordt haar witte jurk omlaag getrokken door de andere vrouwen en zien we Marilyn Chambers voor het eerst volledig naakt (dat zal ze de rest van de film ook zijn) na circa 20 minuten en wordt ze dan gevingerd en gebeft (met name dat) door de andere vrouwen (waarbij het publiek toekijkt), die ook met haar borsten spelen, en omdat Marilyn Chambers een aardig tapijtje op haar schaamstreek heeft, heeft dat nog het meeste weg van erotiek.

Die hele scène duurt circa 8 minuten (kan je overigens regelmatig vooruitspoelen), waarna we weer de groene deur zien open gaan en we Johnnie Keyes na circa 27 minuten zijn entree zien maken en hij werd heel stereotype afgebeeld (met wat make-up op zijn gezicht en hij draagt ook een ketting om zijn hals met tanden van dieren) als zwarte man uit Afrika. Hij loopt halfnaakt rond in een lange witte broek met open kruis, waarbij zijn lange slappe leuter eruit hangt. Hij loopt dan naar Gloria toe waarbij hij haar in eerste instantie ook beft (het publiek wordt dan ook langzaam hitsig) en na circa 30 minuten begint hij haar dan te neuken. Ook die scène duurt circa 8 minuten (begeleidt met Afrikaanse muziek) en het werd zo in beeld gebracht, dat het veel leek op erotiek.

Als Gloria haar hoogtepunt bereikt (oftewel ze krijgt een orgasme), loopt Johnnie van het podium af (vertrekt dan weer via de groene deur) en tillen de eerder genoemde zes vrouwen Gloria op en wordt ze gebracht naar een soort van seksschommel met ringen. Vanaf dan (na circa 40 minuten) is het ook één en al porno wat de klok slaat en het begint met Marilyn Chambers die het gaat doen met vier mannen. Ze zit daarbij neukend bovenop een man en een andere man (zittend op de schommel) stopt dan zijn leuter in haar mond en met beide handen die ze nog vrij heeft, trekt ze dan nog twee andere leuters af. Die hele scène mocht er best wezen en het wordt ook zeer expliciet in beeld gebracht en daarbij wordt het publiek (met daarbij ook een corpulente vrouw) ook zeer actief en gaan ze masturberen en zelfs met elkaar neuken (ook doen vrouwen het dan met elkaar) en ook dat werd zeer expliciet in beeld gebracht. Oftewel we zien dan een complete orgie in beeld en die duurt tot circa de 54e minuut.

De orgie is daarna overigens niet voorbij, want dan zien we gedurende vijf minuten allemaal leuters klaarkomen (o.a. in het gezicht van Marilyn Chambers,) in een aparte montage (o.a. met herhaling, slow motion en verschillende kleuren). Na circa 60 minuten stapt Barry uit het publiek op en loopt hij naar Gloria en tilt hij haar op en loopt dan weg met haar door de groene deur. Daarna zijn we weer beland in het restaurant waar Barry zijn verhaal (dus de voorgaande beelden die je zag, dat was zijn verhaal) aan het vertellen was en hoor je eindelijk ook weer wat gepraat.

Lang duurt dit praten echter niet (hooguit 30 seconden) en als Barry dan opstapt, zien we hem daarna in het donker in een auto rijden en zien hem daarna samen met Gloria. Die overgang was best apart (ook in een aparte beeldmontage m.b.t. de achtergrond), want het eerste wat je ziet is namelijk zijn leuter waarmee Marilyn Chambers aan het spelen (raakt het aan en kust het wat) is. Al vrij snel stopt ze Garry zijn leuter in haar mond en begint ze hem te pijpen, waarna Garry haar begint te beffen (dan zie je ook de schaamstreek van Marilyn Chambers goed in beeld. Uiteraard neuken ze dan ook nog met elkaar, maar we zien Garry wel niet klaarkomen in beeld. Na 69 minuten is de film dan afgelopen en zien we de aftiteling in beeld (inclusief porno) met daarin ook nog wat beelden van de film.

Waar het op neerkomt is dat "Behind the Green Door" niet voor iedereen is, maar het is voor mensen die denken dat porno niets anders is dan walgelijk vuil zonder enige artistieke verdienste. Het is een prachtig gefilmde film met een eveneens prachtige Marilyn Chambers. Het stelt als verhaal natuurlijk weinig tot niets voor en er wordt ook weinig in gepraat (vooral in de eerste 20 minuten en Marilyn Chambers heeft geen enkele regel tekst), maar ik heb me er nog redelijk mee vermaakt (wel met hier en daar wat vooruitspoelen) en de film duurt met circa 70 minuten gelukkig ook niet lang. Net zoals bij "Deep Throat", geef ik ook deze film uit eerbetoon aan de opkomst van Porno in de jaren 70 een nipte voldoende en die is ook bedoeld als eerbetoon aan Marilyn Chambers die in 2009 overleed op 56-jarige leeftijd.