Village of the Damned (1995)

Horror / Sciencefiction

geregisseerd door John Carpenter
met Christopher Reeve, Kirstie Alley en Linda Kozlowski

In het kleine Amerikaanse plaatsje Midwich vallen op een dag plotseling alle mensen en dieren een paar uur lang flauw. Niet veel later blijkt dat een aantal van de vrouwelijke bewoners van Midwich ineens zwanger is. De kinderen die zij negen maanden later baren hebben een identiek uiterlijk en zijn op zeer jonge leeftijd al ontzettend intelligent. Als er dan verscheidene doden beginnen te vallen, weten de dorpelingen dat er iets goed mis is met deze vreemde kinderen.

avatar van alexspyforever
Nu heb ik deze film ook eens gezien na het herbekijken van het origineel uit 1960. Aan het plot hebben ze in wezen niet erg veel veranderd al zijn er wel een paar belangrijke verschillen zoals de kinderen die deze keer door een meisje worden geleid genaamd Mara. David die in het origineel de leider is, is helemaal niet zoals de andere kinderen en ontwikkelt zelfs gevoelens. Dat hij het overleeft vond ik wel een leuke ontwikkeling. Het beste karakter was Mara die zeker net zo kil was als David uit het origineel. De rollen voor de ouders van Mara vond ik niet goed gekozen. Vooral Reeve valt me in deze film dik tegen als ik hem ga vergelijken met George Sanders uit het origineel. Ik denk niet zozeer dat Reeve slecht acteerde, maar dat zijn rol gewoon veel te pover was uitgewerkt. De ogen van de kinderen vond ik hier te veel CGI, het leek meer alsof ze laserstralen schoten. Hoewel in zwart/wit vond ik het veel effectiever in het origineel. Al bij al is de film best vermakelijk, maar het schiet tekort in vergelijking met het origineel.

Eindelijk eens een remake die beter is dan het originele en dat gebeurt niet vaak bij mij. Dus voor deze film geef ik het Maximum en Kristie Alley kom AUB terug in horrorfilms en in andere films want je acteert haast niet meer. Deze films moet het vooral hebben van de kinderen en deze kinderen acteren beter dan in de originele film, daarom is hij beter. Dus Carpenter doe zo verder in plats dan de rommel die je nu uitbrengt !!

avatar van RuudC
De poster van deze film is me altijd bijgebleven. Village Of The Damned trok altijd mijn aandacht wanneer ik in de videotheek stond. Ik keek in de tweede helft van de jaren negentig alleen liever naar actiefilms dan horror. Toch bleven die vreemde kinderen met lichtgevende ogen in mijn hoofd spoken. Niet dat het voelt alsof ik nu een grote achterstand inhaal, maar toch leuk om eindelijk eens aan zo'n film toe te komen.

Ik ben niet erg bekend met het jaren negentig oeuvre van Carpenter. Vampires heb ik wel gezien en spreekt me niet erg bijzonder aan. Het nieuwsgierigst ben ik naar In The Mouth of Madness, maar deze Village Of The Damned mag er zeker wezen. Carpenter creeërt een goed sfeertje en ondanks dat je weet dat de kinderen voor een hoop narigheid gaan zorgen, is het een leuke prent en weet je niet op welke manier het onheil zich zal presenteren. Voor de acteurs hoef je het niet te doen. Christopher Reeve en Mark Hamill zijn nooit wereldsterren geweest, maar doen het hier naar behoren. De kinderen acteren tegen het rampzalige aan, maar dat bederft de pret verder niet. Opzienbarend wordt het nergens, maar Carpenter staat zoals vaker garant voor vermakelijke horror.

avatar van Richard_Voorhees
Vandaag maar eens opgediept uit de collectie. Jaren terug eens gekocht als onderdeel van een "Classic Horror Box" met daarin ook nog JC's Halloween en de originele The Blob. Mede doordat ik de poster met die kinderen met lichtgevende ogen er altijd enorm cheesy uit vond zien, had ik nooit een enorme behoefte gehad om deze te gaan bekijken.
Toch moet ik eerlijk toegeven dat ik hem nog alleszins vond meevallen. Ik was niet bekend met het originele film uit 1960 en voor mij was dit verhaal dan ook 'nieuw'.
Wanneer de vrouwen allen zwanger blijken te zijn na een blackout, begint men als kijker al een vermoeden te krijgen naar wat hier aan de hand is.
Mede door het sterke acteerwerk van de kinderen en een sterke rol van Christopher Reeve blijft de film wel vermakelijk van begin tot eind.
Ook de soundtrack van Carpenter is weer best geslaagd en de sfeer die soms neergezet word doet me wat denken aan King verfilmingen als Children of the Corn en Silver Bullet. Ook hier hebben we te maken met een kleine Amerikaanse gemeenschap waarbinnen het geloof nog best centraal staat.
Over het algemeen nog een best degelijke film, ook al vond ik die gloeiende ogen vooral op het einde een beetje "too much" worden.
Leuk voor zij die Carpenter's werk kunnen waarderen.

avatar van baspls
"What is that word you're thinking? What is empathy?... So if I have felt pain I should be able to identify with others who feel pain."

Weer een remake van horror-meester John Carpenter, al had hij misschien een interessantere film kunnen kiezen om een nieuwe visie van te geven.

Op mysterieuze wijze valt iedereen in het dorp Midwich flauw. Als de mensen weer ontwaken blijken alle vrouwen zwanger te zijn, en er worden vreemde kinderen geboren...

Christopher Reeve in zijn laatste rol voor zijn paardrijongeluk waarna hij zijn verdere leven in een rolstoel zou zitten. Dit is zeker niet zijn beste rol maar ik vond hem wel prima acteren, vooral in de emotionele scènes. Kirstie Alley (Star Trek II) deed het ook prima en Mark Hamil was erg grappig om weer te zien na Star Wars. De demonische kinderen speelde alleen tenenkrommend slecht, duidelijk herhalend wat Carpenter ze een seconde eerder heeft voorgezegd.

De kinderen vond ik niet helemaal goed gelukt met hun pruiken en hun CGI-ogen. En hoe ze bezit namen van de dorpelingen was nogal lachwekkend. Natuurlijk in een 60s zwart-wit horror geen enkel probleem maar in een 90s film kan het eigenlijk niet meer.

De soundtrack van Carpenter was wel weer geslaagd en ook de beelden waren erg mooi. Vooral als er niet veel gebeurd en de kinderen niet in beeld zijn is de film lang zo slecht nog niet.

Vermakelijke film om een keer gezien te hebben maar haalt het niet bij Carpenter's eerdere werk.

avatar van Karl van H.
Deze film deed me erg aan The Happening denken: een grappig-slechte jaren '50-stijl B-film die om de een of andere reden constant zonnig is. Als komedie is dit vaak meer dan geslaagd (de scène waarin de dronken conciërge de kinderen komt bedreigen is echt hilarisch), maar op een gegeven moment slaat de verveling wel toe. Het aantal shots van oplichtende ogen is echt niet te tellen; op een gegeven moment zit je naar je tv te roepen van: 'Ja, ik snap het, John Carpenter! Hou in godsnaam op!' De eindscène waarin Christopher Reeve als een malle aan een gemetselde muur denkt, is wel geweldig, trouwens.

avatar van Insignificance
M'n 17e Carpenter en die eindigt ergens onderin de middenmoot van z'n oeuvre. Slechts af en toe dat je het idee krijgt naar een film van hem te kijken. De muziek tijdens de opening is frappant genoeg het meest indringende dat je te horen krijgt. Het voelt een beetje als een verplicht nummertje. Neemt niet weg dat het verhaaltje, mits je de film blanco in gaat, voor zover dat nog mogelijk is, het enige tijd aan de praat houdt. Om de zoveel tijd heeft het in ieder geval iets nieuws te bieden.

Van een black-out naar collectieve zwangerschappen en meer, terwijl ondertussen een veel te kranige Kirstie Alley haar opwachting maakt. Kwam nogal belachelijk over, maar goed, de kids zijn best creepy. Jammer dat hun trucje wat teveel wordt herhaald en het scenario er ook geen draai meer aan weet te geven wanneer de finale zich aandient. Als dat de kaarten eenmaal heeft uitgespeeld, blijft er niet veel meer van over. Alles bij elkaar net wat te tam en te kleurloos. Ondanks dat haar.

ik vind dit een hele leuke film.vermaak me altijd prima na herzien.

avatar van Bas15
Goeie film van John Carpenter, ik heb me er prima mee vermaakt. Er zit genoeg spanning in de film en een goeie sfeer. Het acteerwerk is verder ook prima. De kinderen zijn best griezelig met hun emotieloze gezichten.

Niet slecht, maar ook niet bijzonder goed.
Ze hadden de verhaallijn iets geloofwaardige moeten maken.
Met een korreltje zout, is deze film best wel te pruimen.
Kortom, een magere voldoende.