• 15.799 nieuwsartikelen
  • 178.289 films
  • 12.224 series
  • 34.003 seizoenen
  • 647.419 acteurs
  • 199.087 gebruikers
  • 9.376.732 stemmen

Horrorfilm Challenge

zoeken in:

John Milton

• 24229 berichten
  • 13394 stemmen

39. Des Teufels Bad (2024)

121 minuten - Oostenrijk / Duitsland

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 78

Subgenre: 39. European Horror

Themaklassement: 39 punten (Voltooid: 1-39)

Bron: Pindakaas, vanaf 7 november 2024 in de bioscoop

https://www.austrianfilms.com/jart/prj3/afc-new/images/img-db/1706792265904.jpg

Regisseursduo Veronika Franz en Severin Fiala (oom en neef van elkaar in het dagelijks leven) leverden eerder prima genrewerkjes als Ich Seh Ich Seh (2014) en The Lodge (2019). Duidelijk filmmakers die volkomen op hun gemak zijn om hun karakters veelal op dezelfde locatie te laten. Na hun Engelstalige uitstapje met Riley Keough, zoeken ze in Des Teufels Bad het Oostenrijkse platteland op van de 1750's, waar een vrouw geen eigen stem had en de verstikkende realiteit van het harde, dagelijks bestaan werd gekenmerkt door religieuze dogma's en taboes.

Het achttiende eeuwse dorpje waar Agnes woont is er een als zovelen: omringd door bossen. Op een heuveltop wordt het onthoofde lijk van een opgehangen vrouw tentoongesteld, als straf voor het doden van haar baby, en als voorbeeld. Een waarschuwing. Een voorteken? De diepgelovige en zeer gevoelige Agnes bekijkt de dode vrouw met medelijden. Maar ook met verlangen: ze voelt zich een vreemde in de wereld van haar man Wolf, met wie ze net getrouwd is. Het is een emotioneel kille wereld die bestaat uit werk, klusjes en verwachtingen. Agnes trekt zich steeds meer in zichzelf terug. Haar interne gevangenis wordt steeds beklemmender, haar melancholie overweldigender. Al snel lijkt haar enige uitweg een schokkende gewelddaad te zijn.

https://www.berlinale.de/media/filmstills/2024/wettbewerb-2024/202406824_3_RWD_1380.jpg

Ik vraag me af hoeveel vrouwen (mannen ook trouwens) er in dit soort gesloten verstikkende gemeenschapjes depressief zijn geweest. Net als Eggers The Vvitch (waarmee vergelijkingen onvermijdelijk lijken), is Des Teufels Bad gebaseerd op uitgebreid historisch onderzoek naar een dogmatische een maas in de kerkelijke geschriften en geboden, waar mensen die geen andere uitweg meer zagen zich van bedienden: Het plegen van een misdaad die onvermijdelijk tot hun executie zou leiden. Zelfmoord kon immers niet, want dat was een enkeltje naar de hel. Maar bij een moord kon men voor zijn of haar executie de biecht afleggen, en na absolutie alsnog het pad naar de hemel veiligstellen. Talk about a loophole. Kennelijk zijn hier werkelijk honderden historische gevallen van bekend.

Des Teufels Bad kan ook prima als art slowburn horror gekeken worden, als period horror of als folk horror. Hij is traag, hij is arty, en moeilijk om een genrelabel op te plakken; een standaardhorror die het gros van de kijkers zal bekoren, is het sowieso niet. Toch hoop ik dat meer filmliefhebbers hun weg naar dit werkje vinden, en hem wellicht in de laatste dagen van deze challenge nog in de bioscoop meepakken. De film greep in Berlijn naast de Gouden Beer, maar won wel de Zilveren Beer voor Outstanding Artistic Contribution voor de cinematografie van Martin Gschlacht.

https://spot-mediafilm.com/wp-content/uploads/2024/09/Des-Teufels-Bad-1024x577.jpg

Naast de mooie op 35mm geschoten beelden en de uitmuntende art direction, speelt Anja Plaschg het getroebleerde karakter van Agnes erg geloofwaardig, en zorgt de verontrustende score voor een mooie ondertoon aan de onheilspellende sfeer. Deze muziek is trouwens ook van haar hand, aangezien Plasch naast een naturel actrice ook het nodige muzikaal talent in huis heeft als Soap&Skin.

Pff. Dat Einde. En check vooral de trailer.

4,2*

ikkegoemikke

• 3449 berichten
  • 4896 stemmen

Shadowed schreef:

(quote)

Als ik je dan toch van enige motivatie kan voorzien, dan staat bij mij voor thema #65 (Period & Historical Horror) de Aziatische klassieker Kaidan (1964) op de planning. Met een speelduur van 183 minuten toch ook een flinke klim.

Miljaar. Die heb ik opstaan voor #17. 'k Wist niet dat het zo'n lange film was. Ach ja, is die eindelijk ook eens uit mijn watchlist na 2 jaar

Tartarus

• 378 berichten
  • 3497 stemmen

John Milton schreef:

FTV (2 punten)

(afbeelding)

Regisseursduo Veronika Franz en Severin Fiala (oom en neef van elkaar in het dagelijks leven) leverden eerder prima genrewerkjes als Ich Seh Ich Seh (2014) en The Lodge (2019). Duidelijk filmmakers die volkomen op hun gemak zijn om hun karakters veelal op dezelfde locatie te laten. Na hun Engelstalige uitstapje met Riley Keough, zoeken ze in Des Teufels Bad het Oostenrijkse platteland op van de 1750's, waar een vrouw geen eigen stem had en de verstikkende realiteit van het harde, dagelijks bestaan werd gekenmerkt door religieuze dogma's en taboes.

Het achttiende eeuwse dorpje waar Agnes woont is er een als zovelen: omringd door bossen. Op een heuveltop wordt het onthoofde lijk van een opgehangen vrouw tentoongesteld, als straf voor het doden van haar baby, en als voorbeeld. Een waarschuwing. Een voorteken? De diepgelovige en zeer gevoelige Agnes bekijkt de dode vrouw met medelijden. Maar ook met verlangen: ze voelt zich een vreemde in de wereld van haar man Wolf, met wie ze net getrouwd is. Het is een emotioneel kille wereld die bestaat uit werk, klusjes en verwachtingen. Agnes trekt zich steeds meer in zichzelf terug. Haar interne gevangenis wordt steeds beklemmender, haar melancholie overweldigender. Al snel lijkt haar enige uitweg een schokkende gewelddaad te zijn.

(afbeelding)

Ik vraag me af hoeveel vrouwen (mannen ook trouwens) er in dit soort gesloten verstikkende gemeenschapjes depressief zijn geweest. Net als Eggers The Vvitch (waarmee vergelijkingen onvermijdelijk lijken), is Des Teufels Bad gebaseerd op uitgebreid historisch onderzoek naar een dogmatische een maas in de kerkelijke geschriften en geboden, waar mensen die geen andere uitweg meer zagen zich van bedienden: Het plegen van een misdaad die onvermijdelijk tot hun executie zou leiden. Zelfmoord kon immers niet, want dat was een enkeltje naar de hel. Maar bij een moord kon men voor zijn of haar executie de biecht afleggen, en na absolutie alsnog het pad naar de hemel veiligstellen. Talk about a loophole. kennelijk zijn hier werkelijk honderden historische gevallen van bekend.

Des Teufels Bad kan ook prima als art slowburn horror gekeken worden, als period horror of als folk horror. Hij is traag, hij is arty, en moeilijk om een genrelabel op te plakken; een standaardhorror die het gros van de kijkers zal bekoren, is het sowieso niet. Toch hoop ik dat meer filmliefhebbers hun weg naar dit werkje vinden, en hem wellicht in de laatste dagen van deze challenge nog in de bioscoop meepakken. De film greep in Berlijn naast de Gouden Beer, maar won wel de Zilveren Beer voor Outstanding Artistic Contribution voor de cinematografie van Martin Gschlacht.

(afbeelding)

Naast de mooie op 35mm geschoten beelden en de uitmuntende art direction, speelt Anja Plaschg het getroebleerde karakter van Agnes erg geloofwaardig, en zorgt de verontrustende score voor een mooie ondertoon aan de onheilspellende sfeer. Deze muziek is trouwens ook van haar hand, aangezien Plasch naast een naturel actrice ook het nodige muzikaal talent in huis heeft als Soap&Skin.

Pff. Dat Einde.

4,2*

Ik heb deze 4,5 * gegeven, zo mooi vond ik het. Echt een aanrader voor iemand die nog op zoek is naar een indrukwekkende film. Leuk dat jij 'm ook goed vond

John Milton

• 24229 berichten
  • 13394 stemmen

Ik zag het!

Echt indrukwekkend inderdaad... Nog even stil van zelfs.

Shadowed

• 11408 berichten
  • 6711 stemmen

47. Hollows Grove (2014)

81 Minuten

FTV (2). Totaal aantal punten = 87

Subgenre: 90. Turkey Horror (<5.0 IMDb)

Themaklassement: 38 punten

Eigen rating: 2,0*

https://horrornews.net/wp-content/uploads/2014/10/hollowsGrove001.jpg

Erg simpele film, waarin de satirische onderlaag spijtig genoeg niet heel overtuigend voor de dag komt. De acteurs doen het daarentegen best aardig en de manier waarop ze met elkaar omgaan werkt aanstekelijk, maar eenmaal de deur voor het griezelwerk wordt geopend valt de film toch stil. Erg spannend wil het namelijk niet worden en de bedreigingen komen geen moment overtuigend voor de dag. Gelukkig duurt het allemaal kort genoeg.

Shadowed

• 11408 berichten
  • 6711 stemmen

48. The Abandoned (2006)

99 Minuten

FTV (2). Totaal aantal punten = 89

Subgenre: 52. Latin American Horror

Themaklassement: 39 punten

Eigen rating: 2,5*

https://kitleyskrypt.com/wp-content/uploads/2024/03/abandoned-2.jpg

Sprookjesachtige horrorfilm waarin de inhoud niet al te interessant voor de dag komt. Wel kent de film een erg mooie vormgeving, het visuele aspect komt bijzonder doordacht en modern voor de dag. Het is alleen jammer dat de regisseur (die duidelijk talent heeft) geen hulp krijgt van zijn eigen script of zijn castleden. Eigenlijk is The Abandoned geregeld best saai, ondanks de hordes aan gebeurtenissen.

Tartarus

• 378 berichten
  • 3497 stemmen

35. Child's Play 3 (Film, 1991)

86 minuten

FTV= 2 p

puntentotaal= 70

subgenre= 88 toy horror

themaklassement= 35 p

voltooid nr 69,57,67,76,18,40,33,89,96,29,85,75,61,62,63,64,65,66,68,70,71,72,73,74,77,78,79,80,81,82,83,84,86,87,88

3* Minder sterk deel uit de Childs Play reeks. Het verhaal is vrij zwak met zelfs een paar zeer flauwe scenes en er zijn maar weinig spannende momenten. Net een voldoende

Shadowed

• 11408 berichten
  • 6711 stemmen

49. Blood: The Last Vampire (2009)

91 Minuten

FTV (2). Totaal aantal punten = 91

Subgenre: 12. Action Horror

Themaklassement: 40 punten

https://outlawvern.com/wp-content/uploads/2023/03/still_blood09-5.jpg

De manier waarop de kleurrijke locaties in beeld worden gebracht is fijn en de film heeft zeker een zekere mate van goed vermaak, maar uiteindelijk wordt het toch wel tenietgedaan door de vreselijke computereffecten. De makers hebben zich te veel laten gaan met het gebruik van slecht geanimeerde wezentjes, die overigens niet in de schijnwerpers mogen staan van de bedreigingen in de animatieserie. Verder wel interessant vanwege de lompe manier waarop allerlei culturen met elkaar overeen komen.

Shadowed

• 11408 berichten
  • 6711 stemmen

50. Gojira (1954)

98 Minuten

FTV (2). Totaal aantal punten = 93

Subgenre: 29. Camp / Kitsch Horror

Themaklassement: 41 punten

https://prod-images.tcm.com/Master-Profile-Images/godzilla1954.556721.jpg

Ik weet het. Niet zo netjes om deze iconische klassieker in nummer 29 van het themaklassement te stoppen, maar toch vond ik het wel passen. De actiescenes zijn trouwens best lollig in elkaar gezet en behoorlijk spectaculair voor die tijd. Eigenlijk kon ik de praktische effecten daarnaast ook wel waarderen, maar zoals wel vaker binnen dit soort films krijgt het verhaaltje eromheen te veel aandacht. Heel interessant zijn de personages en hun problemen namelijk niet.

Seam

• 991 berichten
  • 2313 stemmen

John Milton schreef:

FTV (2 punten)

-knip-

Pff. Dat Einde. En check vooral de trailer.

4,2*

Say no more, deze stijgt onmiddellijk naar de bovenste plek van m'n lijstje. Ik vond de muziek van haar altijd perfect voor een slow burn (elevated) horrorfilm! Heel erg benieuwd nu!

John Milton

• 24229 berichten
  • 13394 stemmen

40. The Oregonian (2011)

81 minuten - Verenigde Staten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 80

Subgenre: 40. Experimental Horror

Themaklassement: 40 punten (Voltooid: 1-40)

Bron: Pindakaas

https://cinefilesreviews.com/wp-content/uploads/2020/06/the-oregonian-2012-movie-review-calvin-reeder.jpg

"Mieter Inland Empire, Silent Hill en Pop Skull in de blender en je krijgt iets dat lijkt op The Oregonian" - Leatherhead

Een jonge vrouw (Pulsipher) die afkomstig is van een boerderij raakt betrokken bij een ernstig auto-ongeluk. Ze heeft echter geen flauw idee waar ze zich nu bevindt en zwerft wat rond langs de kant van de weg. Later doet ze de ontdekking dat ze zich in een grote nachtmerrie lijkt te bevinden.

Als je zo door de berichten scrollt op de pagina van The Oregonian weet je meteen dat je een goede keuze hebt gemaakt voor het subgenre 'experimentele horror' voor de 2024 horror challenge; wat een verdeeldheid. Wanneer zelfs een toch niet onbevreesde culttrotseerder als Woland vraagt om iets dat beter te begrijpen is, dan weet je wel dat je iets te wachten staat.

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BOTEwZTA0YjQtZDRkYi00N2Q3LTg1YTAtOTA1ZTNhNGJlZjYzXkEyXkFqcGc@._V1_FMjpg_UX1000_.jpg

Ook voor mij is het moeilijk om een waardering te geven voor dit experimentele werkje van regisseur Calvin Reeder, een filmmaker van wie ik nog niets zag. Audiovisueel is het sowieso een trip, en het intrigeert zonder enige twijfel. Maar het irriteert ook, waar ik dat bij een Lynch totaal niet heb. Begrijpen doe ik het evenmin, maar ik kan dit geen onvoldoende geven, daarvoor heb ik echt te gebiologeerd zitten kijken.

Check zeker in dit geval absoluut de trailer.

3,2*

Kondoro

• 11521 berichten
  • 2865 stemmen

Wat een horror. Een man in een groen pak, was het een kikker John Milton? Leuke find, dat wel .

John Milton

• 24229 berichten
  • 13394 stemmen

Een man (of vrouw) in een kikkerpak kan heel eng zijn hoor, het hangt er net vanaf wanneer en waar je hem tegenkomt, en wat hij of zij bij je doet

john mcclane 2

• 3489 berichten
  • 6576 stemmen

10.Winnie-the-Pooh: Blood and Honey 2, 2024

FTV.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRhkYJKgP10oiVBbWAZQqIqykUV0Id9fhWeJA&s

93 minuten .

https://bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2024/03/pooh-gore-scaled.jpg

Subgenre : Slasher .

https://spaces.filmstories.co.uk/uploads/2024/06/blood-and-honey-2-1.jpg

Tja , na mij te hebben ingesteld op een bar slechte film viel het eerste deel stiekem wel mee .

Kon veel erger .

Maar ik had op een heel goed vervolg gerekend ., Het is ( en dat is wel laat , pas bij deel twee ) een origin story geworden .Moet toch even verklaard worden hoe zo iets onschuldigs als Winnie een horror figuur blijkt .

De gore is nog steeds prima , de verassing is er wel af .

Maar een paar nieuwe personages zijn wel een goede toevoeging .

Zo wordt dit universum wel heel groot nu zelfs rick and morty's Birdperson is toegevoegd

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRA2gaNqZdzt0lCtntHLqTZgb_ZBYh7SureTA&s

Shambala

• 147 berichten
  • 0 stemmen

12. The Editor (2014)

Speelduur : 95 minuten

FTV : 2 punten

Totaal : 23 punten

Subgenre: 30. Canuxploitation Horror

Op aanraden van een aantal 'kenners' hier , er maar eens bijgezocht. Parodie op - maar zeker ook een hommage aan - de giallo film. Een knipoog links en rechts naar grootheden ( Fulci , Argento ) uit het eerder genoemde - en het horror - genre. Zeer vermakelijke kost !

3.5 *

13. The Substance (2024)

Speelduur : 140 minuten

FTV : 2 punten

Totaal : 25 punten

Subgenre: 80. Splatter & Gore Horror

Ja , en dan deze. Moest er letterlijk even van 'bijkomen' Voor de pauze kabbelt het verhaal best al lekker voort , maar daarna ( met nog zo'n uur te gaan ) gaat de film helemaal los ! Gaat dat zien !

4 *

Subgenres 27 - 30 - 33 - 34 - 35 - 49 - 50 - 54 - 55 - 79 - 80 - 86 - 93

Noodless

• 10042 berichten
  • 6178 stemmen

16 Pin (Film, 1988)

103 min.

FTV ( 2 punten )

Totaal : 32

https://i0.wp.com/bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2023/05/Pin-Children-Meeting.jpg?resize=740%2C404&ssl=1

Interessant, goed opgebouwd verhaal waarbij de onderlinge relaties binnen het gezin en de obsessie van Leon tegenover Pin een boeiend kijkstuk geven. Verwacht geen bloederige momenten, maar het dramatisch verhaal zelf is al een horrorelement op zich. 7/10

https://i0.wp.com/bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2020/05/Pin-Image-05-scaled.jpg?ssl=1

Number23

• 8638 berichten
  • 5681 stemmen

Shadowed schreef:

(quote)

Als ik je dan toch van enige motivatie kan voorzien, dan staat bij mij voor thema #65 (Period & Historical Horror) de Aziatische klassieker Kaidan (1964) op de planning. Met een speelduur van 183 minuten toch ook een flinke klim.

Duurt die zo lang ja?!? Staat ook op mijn lijst vanwege jubileumjaar, maar zo'n lengte is allesbehalve praktisch.

Shadowed

• 11408 berichten
  • 6711 stemmen

51. An American Haunting (2005)

91 Minuten

FTV (2). Totaal aantal punten = 95

Subgenre: 85. Thriller/Suspense Horror

Themaklassement: 42 punten

https://i0.wp.com/gravereviews.com/wp-content/uploads/2020/04/american.jpg?resize=785%2C455&ssl=1

Heel spannend is deze interpretatie op de legende van de Bell Witch niet, maar dat wordt door de makers gecompenseerd met een hele boel aan gespook. Vrijwel elke scene loopt over van bombast, waardoor er voor de doorgewinterde horrorliefhebber toch genoeg aan de hand is. Wellicht dat ik wat verwend ben met de moderne technieken, maar de film voelde wel erg goedkoop en onafgemaakt aan. Heb me geen moment verveeld, maar van een zekere sfeerzetting of spanningsopbouw was eigenlijk geen sprake.

Number23

• 8638 berichten
  • 5681 stemmen

John Milton schreef:

Ready or Not wordt best lekker bekeken trouwens, voor een film die toch alweer 5 jaar oud is!

Ben ik ook wel content over ja, waarschijnlijk omdat ie net op Disney staat.

Shadowed

• 11408 berichten
  • 6711 stemmen

52. Nope (2022)

130 Minuten

RW (1). Totaal aantal punten = 96

Subgenre: -

Themaklassement: 42 punten

Eigen rating: 4,0*

https://64.media.tumblr.com/aef9747a6fd977a6f97f0327f08f95e3/ea2b0b1fcc9d7bcf-2c/s540x810/408e5fc228c9f5d94c7fbd481c456fe498a16d27.gif

Voor mij was dit een herziening als een beloning voor mezelf om zoveel Challenge-films achter elkaar te zien. Leuk geschoten, spannend opgebouwd en goed geacteerd. De personages zijn wel wat sterk aangezet, maar voor zo'n duur is het knap dat de verveling geen moment effectief toeslaat. Wat mij betreft een persoonlijke favoriet.

Shadowed

• 11408 berichten
  • 6711 stemmen

Number23 schreef:

(quote)

Duurt die zo lang ja?!? Staat ook op mijn lijst vanwege jubileumjaar, maar zo'n lengte is allesbehalve praktisch.

Er zijn meerdere versies beschikbaar, verschillend van 125 tot (inderdaad) 183 minuten. De kopieën die ik tot nu toe ben tegengekomen zitten echter allemaal tegen de 3 uur aan.

Shadowed

• 11408 berichten
  • 6711 stemmen

53. Husk (2011)

83 Minuten

FTV (2). Totaal aantal punten = 98

Subgenre: 84. Teen Horror

Themaklassement: 43 punten

Eigen rating: 2,0*

https://assets.mubicdn.net/images/film/80588/image-w1280.jpg?1445962921

Onder een aantal griezellagen liggen leuke ideeën verstopt, maar die komen er niet erg overtuigend tussenuit. Het ontbreekt Husk vooral aan een goede spanningsopbouw en een consistente sfeerzetting, maar de acteurs doen het best leuk en de film duurt verder ook niet al te lang. Het is ondertussen alweer even geleden dat ik een goede film heb gezien over boosaardige vogelverschrikkers, hopelijk brengt de toekomst me weer wat moois.

Shadowed

• 11408 berichten
  • 6711 stemmen

54. Ticks (1993)

85 Minuten

FTV (2). Totaal aantal punten = 100

Subgenre: 96. Vinegar Syndrome Horror

Themaklassement: 44 punten

Eigen rating: 3,5*

https://moviesfilmsandflix.com/wp-content/uploads/2019/04/tumblr_o6jh2ugcox1umk4ogo1_400.gif

Zo. Nu zijn de registraties wel een beetje klaar. Heb ook het gevoel dat de hordes aan berichten vanuit mijn adres wat irritant zijn geworden, maar ik wilde even het maximale halen uit mijn laatste vrije dag van de week. Sta me wel toe om deze dan nog even op de pagina te zetten. Fijn genrewerkje met leuke praktische effecten en een korte duur. De kids doen het goed, de insecten zijn eigenlijk best creepy en de makers zijn niet te bang om ongeremd allerlei smerigheden te tonen. Geen moment mee verveeld!

joolstein

• 10841 berichten
  • 8931 stemmen

35 Des Teufels Bad (2024)
121 minuten
FTV - 2 punten
Puntentotaal: 68+2= 70
65. Period & Historical Horror
Themaklassement: 1 punt = 35 punten
Afgevinkte categorieën: 2 - 3 - 7 - 11- 14- 15 -16 -23- 24- 33- 34- 35- 36- 37 - 39 -47- 48 -50 - 51- 60 - 65 -67- 69 -70 -74 -77 - 79 - 82 - 85 - 88 -90 -94- 95- 98 - 100
Eigen score: 4*
https://www.nachrichten.at/storage/image/0/7/3/2/3022370_anja-f-plaschg-in-des-teufels-bad_artikeldetail-max_1C5_T4_WRs1mz.jpg “As my troubles left me weary of this life, it came to me to commit a murder.”

Een psychologische historisch kostuumdrama. Want dit is geen horrorfilm maar een film over een vrouw die het leven zelf ervaart als horror. Een historische stuk, dat zich afspeelt in Opper-Oostenrijk in 1750, Een tijdperk dat nog ver verwijderd is van Sigmund Freud en zijn theorieën die de wereld meer duiding gaven.

Nadat je, een vrouw iets onbeschrijfelijks ziet doen, gaat de film naar een Oostenrijks gehucht waar een jonge vrouw genaamd Agnes (Anja Plaschg) trouwt met Wolf (David Scheid) Maar haar huwelijk blijkt niet zo gelukkig als verwacht. Wolf is zorgzaam maar afstandelijk en negeert Agnes' emotionele en seksuele behoeften. Een klap voor Agnes, die wanhopig met een baby aan de algemene verwachtingen van de gehechte gemeenschap wilde voldoen.

Agnes voelt zich dus niet op haar plek in deze wereld, heeft symptomen van acedia, melancholie of zwartgalligheid Kortom haar mentale toestand is niet heel erg goed te noemen. Haar gedrag wordt steeds grilliger maar religie leert dat zelfmoord eeuwige verdoemenis betekend. Ze wordt naar de plaatselijke 'kapper' gebracht. Echter de eerdere ontdekking van een lichaam van een tentoongestelde geëxecuteerde vrouw brengt uiteindelijk een oplossing ...

Dit klinkt misschien als een verzonnen folk-horror, maar dat is dit niet! De film is namelijk gebaseerd op het historische onderzoek van Kathy Stuart Die onderzocht de opkomst van een in de zeventiende en achttiende eeuw veel voorkomende nieuwe "misdaad", in het Duitstalige Midden-Europa en Scandinavië. "Zelfmoord bij volmacht" Het karakter van Agnes is gebaseerd op de historische procesverslagen van, Ewa Lizlfellnerin, onthoofd in Opper-Oostenrijk in 1762, en Agnes Catherina Schickin, berecht in Württemberg in 1704. Die na een onfortuinlijke daad, berouw toonde, biechtte, waarna ze eucharistie en een religieuze openbare executie verlossing ontvingen.

Ik twijfel een beetje over de cijferbeoordeling. Het is een meeslepende film die prachtig is geschoten en de acteerprestaties (van vooral Soap&Skin muzikant Anja Plaschg) zijn geweldig, maar het is ook beetje een sleur om doorheen te komen. De film is in een zeer langzaam tempo en laat het dagelijkse boerenleven in de 18e eeuw zien. Meer frustrerend omdat ze het een horror-aanduiding meegegeven en er heel wat tijd overheen gaat voordat er wat gebeurd. Bepaalde scènes zijn schokkend, maar behoren tot de gewoontes van de tijd en bestaan niet voor de schokwaarde. Enfin uiteindelijk overwint de zeer realistische weergave van een tijdperiode en wat voor verschrikkingen de mens voor zichzelf blijkbaar weet te creëren!

Kondoro

• 11521 berichten
  • 2865 stemmen

7. Maléfique

86 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 13

Subgenre: 59. New French Extremity Horror

Themaklassement: 2 punten (Voltooid: 01, 23, 34, 59, 72)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/16000/16250.jpg?cb=1685599449

De film die in mijn lijst onder de noemer “New French Extremity Horror” had ik misschien liever anders willen opvullen, want deze ‘Malefique’ vond ik niet echt heel bijzonder om heel eerlijk te zijn. Ik hou best wel van absurde films, ook films met de “dark magic” als thema vind ik ook best waardevol en behap ik vaak best, deze Franse variant van de zwarte magie vond ik wel gewoon povertjes. Ik zag een tijdje geleden al dat hij op Netflix was geplaatst, en dus ook mijn aandacht te pakken had alleen stelde ik hem dus best lang uit, zo lang dat ik eigenlijk helemaal was vergeten over deze film. Maar goed, toen ik hem dus uitzocht klonk het allemaal best leuk.

https://resizing.flixster.com/93-6wfj98Kmxeld7DAmUYUpp3u4=/fit-in/705x460/v2/https://resizing.flixster.com/-XZAfHZM39UwaGJIFWKAE8fS0ak=/v3/t/assets/p85540_i_h10_aa.jpg

Ik had misschien toch wel echt meer gehoopt dat ze ook meer met die zwarte magie deden. Want buiten een paar spells om wordt er ook niet zoveel gedaan. En dan duurt deze film best lang. Want je zit met vier man in één ruimte, dus dan stelt een film zich best zwak op omdat je de kijker maar moet vermaken daarmee, en een zwak script zoals deze kan de film ook echt niet redden.

https://fr.web.img6.acsta.net/r_1280_720/medias/nmedia/18/73/33/25/19198845.jpg

Volledige mening (met spoilers!).

joolstein

• 10841 berichten
  • 8931 stemmen

Kondoro schreef:

Wat een horror. Een man in een groen pak, was het een kikker John Milton? Leuke find, dat wel .

https://64.media.tumblr.com/3692bf5bcc805b52d969761f21e608c4/18d009031606625b-93/s500x750/72cb93053a5e30c7ea1a704ad486b4bc4007f2fd.gifv

Denk dat ze extreem gevaarlijk zijn wantTakashi Miike had ook al zo'n groene kikker in Gokudô Daisenso aka Yakuza Apocalypse (2015)

joolstein

• 10841 berichten
  • 8931 stemmen

Number23 schreef:

ikkegoemikke schreef:

Miljaar. Die heb ik opstaan voor #17. 'k Wist niet dat het zo'n lange film was. Ach ja, is die eindelijk ook eens uit mijn watchlist na 2 jaar

En voor wie de film nog meer wil gaan kijken...het is een anthologie film en niemand is volgens mij verplicht om de film in één keer te kijken dus je zal ook de film in vier keer kunnen kijken! Alleen verhaaltje nummer drie duurt een uur de rest is verdeeld over de andere twee uur

Kondoro

• 11521 berichten
  • 2865 stemmen

joolstein schreef:

(quote)

(afbeelding)

Denk dat ze extreem gevaarlijk zijn wantTakashi Miike had ook al zo'n groene kikker in Gokudô Daisenso aka Yakuza Apocalypse (2015)

Fair enough, nou wil ik die zien

Noodless

• 10042 berichten
  • 6178 stemmen

17 The Watchers (Film, 2024)

102 min.

FTV ( 2 punten )

Totaal : 34

https://images.justwatch.com/poster/315959429/s718/the-watchers-2024.jpg

Bij deze film ben ik volledig blind in gegaan en dan is de verrassing nog groter gezien het origineel concept en de uitwerking ervan. Het verhaal heeft een heerlijk duister tintje en de vreemde wezens creëren een fantasievol, mysterieus sfeertje. Er passeren een paar knappe shots en de spanningskracht is voldoende aanwezig. Misschien naar het einde een krachtiger slot verwacht en minder voorspelbaar dat wat de uitwerking nu is.

Het verhaal blijft lang mysterieus en heeft een verrassende wending in petto voor de kijker. De cast is prima : Dakota Fanning weet vaak met haar films bij mij goed te scoren en Georgina Campbell kennen we nog van de horrorfilm Barbarian (2022). Na het zien van de film kwam nog een verrassing, nl. de regisseuse is niet minder dan Ishana Shyamalan de dochter van M. Night Shyamalan die hier haar debuut maakt. Meteen een zeer geslaagd debuut zou ik zeggen. 8/10

Number23

• 8638 berichten
  • 5681 stemmen

25. Final Destination 3 (Film, 2006)

93 minuten

RW - 1 punt

Puntentotaal - 41 punten

Subgenre - 67. Prequel / Sequel Horror

Themaklassement - 24 punten

Afgevinkt - 9, 10, 31, 32, 34, 35, 38, 42-44, 49, 53, 60, 64, 65, 67, 78, 79, 82, 84-86, 88, 90, 100

Bron - Netflix

Eigen score - 2.6*

https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse1.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.GvkTJKPJ3US2uI8SgLnSAAHaEK%26pid%3DApi&f=1&ipt=0a07237de0a957d1e4a5e66c6860118beebc591d4de8f87e448159cde0fc84e7&ipo=images

Was deel 3 nou leuk? Geen idee, voor de zekerheid maar opzetten. Hij kon ermee door en herkende nog erg veel, maar wel stukkie slechter dan de first time view

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.