Maléfique (2002)

Frankrijk
Horror / Fantasy

geregisseerd door Eric Valette
met Gérald Laroche, Philippe Laudenbach en Clovis Cornillac

Vier gevangenen vinden een dagboek van een gevangene uit de jaren '20 waarin een magische formule staat die hem in staat stelde de cel te verlaten. Er staat wel een gruwelijke prijs op die bevrijding.

avatar van Rickyman
Vond dit ook een verrassend sterk horrorfilmpje, met leuke personages en een fijn griezelig sfeertje.

avatar van SmackItUp
Weinig horror, niet echt de moeite waard.

avatar van leatherhead
Tweede film die ik van Valette zie vandaag, gelukkig lijkt het in de verste verte niet op het hopeloze Le Proie.

Maléfique is namelijk gewoon een zeer aardige film, eentje die niet snel in z'n kaarten laat kijken. Dat is bij menig horrorfilm weleens een ander verhaal. Er hangt een obscuur sfeertje over de film heen, en de louche personages zijn leuk genoeg om te boeien. Al vond ik de hoofdpersoon zelf nogal een houten klaas.

Het verhaaltje ligt niet helemaal in mijn straatje; het occulte gewauwel werkte soms zelfs een beetje op de lachspieren, maar het is onderhoudend genoeg, en wordt zowaar wel nog erg leuk tot zijn einde gebracht. Deed omwille van het diabolische tintje ook wat denken aan Hellraiser, al kan deze film zich daar kwalitatief niet mee meten.

3,0*, amusante film.

avatar van Noodless
Veel geld zal hier niet aan uitgegeven zijn. Vier acteurs in één kleine ruimte ! Gesprekken in overvloed, maar een interessant verhaal en spanning ontbreken. Boring 3/10

avatar van Left4Dead
Het begint erg goed, maar dan wordt het wat lachwekkend met de gevangenen.
Na 20 minuten is daar dan het dagboek, ook precies op tijd want de vier gevangenen zelf zijn aardige personages maar niet alleen boeiend genoeg voor de gehele zendtijd. Vuiligheid als de Franse goed in hun horror kunnen zetten ook hier, menigmaal een verrassend moment die een wenkbrauw doet fronsen. En ik moet toegeven dat die momenten aardig waren om te zien, vreemd op zijn zachtst gezegd.

Met de soundtrack erbij voelt het soms aan als een act van een clown in een wel heel kleine circus. Niet alleen horror en fantasie als genre maar ook een vleugje komedie als smaakverfijner, an sich is dat best wel welkom binnen de prent. Al snel gaan de vier op in een gevonden dagboek van een oud gevangene. Het lijkt hun weg naar de vrijheid.

Wat de prent zeker doet is je de vraag laten stellen waar het verhaal in godsnaam heen wil. Het lijkt vlees nog vis door de vreemde combi van genres. En de pech daarbij is dat de regisseur er in geen enkel genre echt slaagde met de film. Het is het allemaal net niet. Slecht is het niet maar mind-blowing zeker niet.

Leuk voor een keertje gezien te hebben. 6,5/10 en hier 3**.