- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm Challenge
Horrorfilm Challenge
joolstein
-
- 10837 berichten
- 8926 stemmen
34 Village of the Damned (1995)
99 minuten
FTV - 2 punten
Puntentotaal: 66 +2= 68
69. Remake Horror
Themaklassement: 1 punt = 34 punten
Afgevinkte categorieën: 2 - 3 - 7 - 11- 14- 15 -16 -23- 24- 33- 34- 35- 36- 37 - 39 -47- 48 -50 - 51- 60 - 67- 69 -70 -74 -77 - 79 - 82 - 85 - 88 -90 -94- 95- 98 - 100
Eigen score: 3*
https://www.horrorgeeklife.com/wp-content/uploads/2020/04/village-of-damned.jpgTweede verfilming gebaseerd op het verhaal The Midwich Cuckoos van John Wyndham. De eerste was Village of the Damned (1960) Dat was een zwart-wit Britse versie en deze in kleur een Amerikaanse. Of daarom het uiterlijk van de kinderen opvallender was (of was het een verwijzing naar de zwart-wit-versie?) en het buitenbeentje meer goed...wie weet? Het maakte voor de film niet echt uit. Dat komt doordat het bronmateriaal gewoon sterk is!
Wel was het 22 minuten langer, en een deel van het acteerwerk... ondermaats Verder voelt de film ook alsof hij voor tv is gemaakt. Wat niet zo was want dit kwam uit in de bioscoop. En dat was maar verdomd goed ook, want zodra de kinderen ouder worden, want het toont in meer detail de gruweldaden van de kinderen. En het lukt zelfs even griezelig te zijn als de jaren '60 versie. Voor een John Carpenter -film misschien een mindere maar zelfs een mindere Carpenter is beter dan films van sommige andere filmmakers.
Woland
-
- 4796 berichten
- 3817 stemmen
87 minuten - FTV
Puntentotaal: 44
Subgenre: 19. Arrow Horror
Themaklassement: 22 punten (Voltooid: 1-3, 12-15, 17-20, 23-26, 38, 61, 78, 79, 81, 88, 95)
Rating: 2.0*
https://www.moviemeter.nl/images/cover/522000/522650.jpg?cb=1496058603
Volgens IMDb is dit horror en het staat op het Letterboxed-lijstje van Arrow Horror, dus vooruit. Schijnbaar is dit van de maker van The Collector, die ik ook voor later op de watchlist heb staan. Daar hoorde ik goede verhalen over, maar deze thriller (horror kan ik het toch nauwelijks noemen) viel me eigenlijk een beetje tegen. Nergens écht slecht of zo, maar het is vooral een dertien-in-een-dozijn thriller over ontvoeringen en bijbehorende ontsnappingen. Geen moment verraste het echt, ook al was het solide geacteerd en gepacet, en al zit er toch wel wat rauwheid in. Maar mijn zin in The Collector is bij deze toch wel een beetje minder geworden.
John Milton
-
- 24226 berichten
- 13390 stemmen
Lekker wakker worden met de tweede helft van een excellente folk horror docu. Goed zeg, had ik eerder moeten kijken.
Noodless
-
- 10042 berichten
- 6178 stemmen
87 min.
FTV ( 2 punten )
Totaal : 28 punten
Een traag, flauw verhaal rond een vrouwelijke geest die wraak wil nemen op de nieuwe bedrijfsleider die totaal geen empathie heeft voor zijn werknemers en zijn vroegere baas. De geest was blijkbaar een affaire uit het verleden op het kantoor die ook haar ontslag kreeg. Naar het einde toe krijg je van haar iets meer te weten wat haar overkomen is, al wordt dit best wel vaag naar de kijker gebracht. De film kent geen spanning en de hoofdrolspeler heeft te veel schermtijd met de nadruk op voortdurend wegrennen voor de geest en de waanzin waarin hij zich bevindt. De locatie ( het bedrijf ) wordt wel goed benut. 2/10
Noodless
-
- 10042 berichten
- 6178 stemmen
124 min.
FTW ( 2 punten )
Totaal : 30 punten
De Japanse versie van Godzilla is toch een heel andere beleving dan die Amerikaanse films over het monster. Hier ligt niet alleen de focus op actie en het monster, maar ook op een degelijk opgebouwd verhaal met aandacht voor de hoofdpersonages. Veel dramatiek dus en soms er wel over. Maar eerlijk is eerlijk dit is een prima Godzilla film die veel entertainment weet te brengen. 7,5/10
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Een seriemoordenaar/psychopaat die ons gadeslaat?
Een creepy conciërge?
Een huis vol spoken?
Een avondspelletje geesten oproepen?
Een wandelingetje in het bos op zoek naar een heks?
Eén of andere mysterieuze mythe die het dorp in een geheim hult?
https://image.tmdb.org/t/p/w780/cldxtd3VY3BcpvjpAz6xrXxfTBb.jpg
Komende vrijdag tot zondag trek ik met mijn 11 (uitsluitend vrouwelijke én jonge) collega's op teambuilding naar de bosrijke Belgische Ardennen. We hebben een redelijk afgelegen vakantiehuisje gehuurd. Alle ingrediënten zijn aanwezig om er een spannend weekend van te maken. Ik vind het eigenlijk wel zalig zo midden in deze horror challenge. Misschien mag ik - ik heb namelijk niet zoveel te zeggen als enige man in het gezelschap - wel een filmpje uitkiezen 
Mocht ik me vanaf maandag niet meer aanmelden, jullie weten bij deze ook waarom. 
John Milton
-
- 24226 berichten
- 13390 stemmen
36. Woodlands Dark and Days Bewitched: A History of Folk Horror (Film, 2021)
194 minuten - Verenigde Staten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 72
Subgenre: 36. Documentary / Mockumentary Horror
Themaklassement: 36 punten (Voltooid: 1-36)
Bron: Pindakaas
https://static1.cbrimages.com/wordpress/wp-content/uploads/2022/01/woodlands-dark-header-1.jpg
Met 194 minuten geen registratie die helpt om Shadowed vlot in te halen, maar ik wilde deze goed beoordeelde documentaire over folk horror al zo lang zien… En dit ambitieuze project van regisseur Kier-La Janisse stelt gelukkig niet teleur. Zelfs de collage sequences zijn van niemand minder dan Guy Maddin, not too shabby.
In deze documentaire wordt het fenomeen van de 'folk horror' vanaf diens ontstaan verkend met behulp van de ‘unholy trilogy’ Witchfinder General (1968), Blood on Satan's Claw (1971) (later in deze challenge op mijn programma) en The Wicker Man (1973). Het subgenre wordt in de jaren 70 verder verspreid via de Britse tv-stations, en vindt ook zijn plek binnen de Amerikaanse, oosterse, Australische en Europese horror. Folk horror kende in het voorbije decennium een heropleving, dus dat Woodlands Dark and Days Bewitched dit uitvoerig bespreekt aan de hand van een honderdtal films, is voor de serieuze liefhebber absoluut welkom.
Check joolsteins uitstekende review, waar ik me volledig achter schaar en weinig aan toe heb te voegen. Wat een treasure trove voor filmtips dit, en ik heb nog genoeg te ontdekken. En als JM van de fysieke schijfjes was, dan was die Limited Edition Box Set wel een erg tof verzamelitem.
Kijk vooral de trailer om te zien of deze lange zit wellicht iets voor je is. Voor mij was het dat zeker.
4*
Seam
-
- 991 berichten
- 2310 stemmen
102 minuten
FTV: 2 punten
Puntentotaal: 30
Ik zag deze voorbij komen en een matige review van Brabantze, maar mij sprak het wel aan.
En hij heeft gelijk, de film heeft iets bizars. Het was me een tijd onduidelijk welke richting de film op wilde, maar de visuele stijl sprak me enorm aan. Met momenten oogt het wat goedkoop, maar is wel erg mooi gefilmd. Saturatie staat bizar hoog, maar wel met opzet gedaan, het geeft de film iets surreels. Uiteindelijk is niet echt horror, maar vooral mysterie. En het mysterie blijkt aardig te zijn, maar net als Brabantze was ik ook niet zo onder de indruk. Toch een leuke aanvulling uiteindelijk, omdat het er goed uitzag en paar freaky scene's had (deed mij qua vibe wat denken aan Beau is Afraid, is nou grappig of eng?).
3*
ibendb
-
- 5037 berichten
- 3220 stemmen
Speelduur: 91 minuten
Totaal: 59 punten
Subgenre: 71. Religion & Sects/Cults Horror
Voltooid: 2, 3, 9, 14, 15, 18, 21, 22, 23, 26, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 38, 44, 48, 55, 60, 61, 62, 66, 70, 71, 79, 82, 89, 100
https://i.postimg.cc/nzGcbTqp/CONSECRATION-Approved-Still-2.webp
Voor een film van slechts 91 minuten, zit hier veel te veel in. Er zijn teveel onafgewerkte ideeën die zorgen voor een mengelmoes van van een verhaal. Het ergste van alles is dat het dan nog eens saai is. Jena Malone kan de film niet redden van zijn ondergang. Uiteindelijk blijf je als kijker met te veel vragen achter en vraag je jezelf af wat je er nu van moet uitmaken.
2*
77ships
-
- 643 berichten
- 45 stemmen
20. Moon Ching Sap Dai Huk Ying (Film, 1994)
88 minuten
FTV - 2 punten
Puntentotaal - 37 punten
Subgenre - 38. Erotic Horror
Themaklassement - 20 punten
Afgevinkt - 31, 32, 35, 38, 42, 44, 49, 53, 60, 64, 65, 78, 79, 82, 84-86, 88, 90, 100
Bron - Pindakaas
Eigen score - 2.5*
(afbeelding)
Ik zag deze hier voorbij komen en las iets over een wire fu sex gevecht dus afgelopen woensdag in een helder moment binnen gehaald. En verdomme, die desbetreffende scene is een van de beste dingen die ik deze challenge heb gezien, ik lag helemaal dubbel van het lachen. Crouching Tiger, Hidden Dragon kan er een puntje aan zuigen.
Ik was ook best verbaasd over de kwaliteit van de film, ziet er bijna zo goed uit als de top producties van die tijd. Erg benieuwd hoeveel succes zo'n film heeft in China dan.
Maar helaas zat er erg veel gejank en rechtszaak-onzin in, daar konden de vele mooie boezems niks aan veranderen.
Hahaha ja blij dat jij die wire fu sex gevecht scene ook kon waarderen, het is echt iets, geweldig.
36. Woodlands Dark and Days Bewitched: A History of Folk Horror (Film, 2021)
194 minuten - Verenigde Staten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 72
Subgenre: 36. Documentary / Mockumentary Horror
Themaklassement: 36 punten (Voltooid: 1-36)
(afbeelding)
Met 194 minuten geen registratie die helpt om Shadow vlot in te halen, maar ik wilde deze goed beoordeelde documentaire over folk horror al zo lang zien… En dit ambitieuze project van regisseur Kier-La Janisse stelt gelukkig niet teleur. Zelfs de collage sequences zijn van niemand minder dan Guy Maddin, not too shabby.
In deze documentaire wordt het fenomeen van de 'folk horror' vanaf diens ontstaan verkend met behulp van de ‘unholy trilogy’ Witchfinder General (1968), Blood on Satan's Claw (1971) (later in deze challenge op mijn programma) en The Wicker Man (1973). Het subgenre wordt in de jaren 70 verder verspreid via de Britse tv-stations, en vindt ook zijn plek binnen de Amerikaanse, oosterse, Australische en Europese horror. Folk horror kende in het voorbije decennium een heropleving, dus dat Woodlands Dark and Days Bewitched dit uitvoerig bespreekt aan de hand van een honderdtal films, is voor de serieuze liefhebber absoluut welkom.
(afbeelding)
Check vooral joolsteins uitstekende review, waar ik me volledig achter schaar en weinig aan toe heb te voegen. Wat een treasure trove voor filmtips dit, en ik heb nog genoeg te ontdekken. En als JM van de fysieke schijfjes was, dan was die Limited Edition Box Set wel een erg tof verzamelitem.
Check vooral de trailer om te zien of deze lange zit wellicht iets voor je is. Voor mij was het dat zeker.
4*
Echt amazing deze film en vorige challenge ook veel uit gehaald, mss later deze challenge nog een paar meepikken.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Ik had nog een Frankenstein maar kennelijk is dat een slecht vertaalde Engelse titel. Van het Spaanse 'La marca del Hombre Lobo' maken ze vreemd genoeg 'Frankenstein's Bloody Terror' dus die houden we dan toch maar voor als ik bij de M kom.
De G dan maar van 'Ghost', maar veel geest heb ik helaas niet gezien.
Speelduur: 74 minuten
Puntentotaal: 26
Tja de titel is veelbelovend maar de vraag of het werkelijk spookt op het schip wordt nooit beantwoord. Ik hoef eigenlijk niet te benoemen wat de negatieve punten zijn van de film die zijn al netjes opgelijst door ibendb. Er wordt veel te weinig gedaan met de setting en teveel verteld in plaats van getoond. Dat deze qua gemiddelde op imdb toch nog boven de 5 uitkomt vind ik ook nog wel verrassend. Dit is ook nauwelijks horror te noemen.
John Milton
-
- 24226 berichten
- 13390 stemmen
91 minuten - Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 74
Subgenre: 37. Elemental / Weather Horror
Themaklassement: 37 punten (Voltooid: 1-37)
https://cdn.filmtotaal.nl/images/original/13413-wind-chill.jpg
Elemental / Weather Horror vind ik zelf wel een pittige categorie wat subgenres betreft. Niet omdat er niets voor te vinden valt, maar omdat het steeds lastiger wordt om een film te vinden die me enigszins goed lijkt; wat ik toch wel probeer (behalve bij de categorieën waar het schier onmogelijk is). Wind chill echter prijkt op #996 van de 1000 beste horrorfilms. Met zo'n topnotering moet het wel goed zijn!
In Wind Chill reizen twee studenten waarvan we de naam nooit leren voor kerstavond terug naar Delaware. Ze rijden op een bevroren weg waarvan de man overtuigd is dat het een mooiere en kortere route is. In niemandsland en onder vrieskou worden ze van de weg gereden tijdens een hit-and-run. Ze realiseren zich al snel dat ze gevangen zitten in een soort tijdbubbel waar een misdaad uit 1953 gedoemd is om zichzelf te herhalen, jaar na jaar dreigt er een nieuw slachtoffer.
https://a.ltrbxd.com/resized/sm/upload/r7/qq/hk/ul/wind-chill-1200-1200-675-675-crop-000000.jpg
Ik had geen idee dat Wind Chill een bovennatuurlijke component zou hebben toen ik hem uitzocht, maar op zich is het wel een aardige twist om dat een keer in een roadthriller tegen te komen. Ook is het leuk om Emily Blunt weer eens zo jong te zien, alleen in Pawlikowski's My Summer of Love (2004) zag ik haar jonger. Overigens heeft ze geen heel aimabele persoonlijkheid hier, maar Ashton Holmes' stalkerige sufferdje is eigenlijk ook geen feestelijke traktatie om veel tijd mee te spenderen. Het is geen absolute dealbreaker, maar aangezien we als kijker ook met deze karakters gestrand zijn en wind chill praktisch een single location horror is, was iets aangenamer of tot de verbeelding sprekend gezelschap wel een plus geweest. Naar het einde toe komen ze gelukkig iets los.
Sommige scènes zijn ook iets te duidelijk in de studio, maar gelukkig niet allemaal. Slecht is Wind Chill niet, maar hier had toch wel iets meer ingezeten.
2,7*
Tommeh
-
- 7317 berichten
- 3296 stemmen
5. Invasion of the Body Snatchers (Film, 1978)
115 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 10
Subgenre: 6. 1970s horror
Themaklassement: 5 punten
Afgewerkte thema`s: 2, 6, 8, 14, 21
https://image.tmdb.org/t/p/w780/msQ0YFKekfejMKDE5xzYqjT215u.jpg
Beter dan de 1956 versie naar mijn mening. Beklemmende film die het niet van gore of scares hoeft te hebben, maar van het onafwendbare naderende onheil, waarbij zelfs voor Donald Sutherland er geen ontsnappen aan is. 3,5*
77ships
-
- 643 berichten
- 45 stemmen
33. Warlock Moon (1973)
89 min. – VS (de langere VHS versie)
FTW (2 punten)
Puntentotaal: 65
Subgenre: 28. Cannibalism Horror
Themaklassement: 33 punten
(1, 14, 24, 27 – 28, 30, 32, 34 – 35, 40, 46 – 49, 53 –54, 57, 65, 68, 70 – 71, 75 – 76, 78 – 80, 85, 87 – 88, 90, 92 – 93, 96)
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgAFf480k_Y5fB0qbS_OPtsakt2_r6izARwCCR0wjESSgQUN5XPGUzkfnGR1xBsxQDpmnznrb-LRnYeD6NFBLTPPQgby7kAhRWTKeGl0D2NJSrSxZmwHWwE_E_VgoiAKyfb77q7P0sm3Y81/s1600/07+pool+scene.png
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgZVj0ksUaASLe7YdeLvjqWxtIBjvN3x3V8sPPfJKE_FWka4-_RieVIlxB0OQtLU1mSf1qJo9XxicCNCIHFBsrZVVYKtdAcMcatJLO15kDx44qT81F1WW05A6sE1V_M1mpcvRZvqwLe8tBI/s1600/01+jenny+knows.png
Warlock Moon is beetje een homegrown horror van de stijl er is wat oude stock, weinig budget en een leuke locatie. De film is ook uitgebracht onder de naam van Bloody Spa. Dat is waar bijna heel de film zich afspeelt, een verlaten spa waar eigenaardige dingen gebeuren en een duistere geschiedenis is. De locatie lijkt op geen enkele manier op een spa en maakt het geheel extra absurd. Het was ook geen spa maar een sanatorium voor tuberculose wat griezeliger klinkt, rare keuze om anders te beweren terwijl het er niet op lijkt. De film heeft geen einde aan plotholes, op het einde wordt iets opgehelderd wat gewoon meer vragen oproept. Er is een scene waar de oude vrouw de thee duidelijk drogeert en dan gebeurt er niets. De film zit vol met dat soort momenten. Een film die ook “Warlock Moon” heeft, nooit de maan toont en geen warlocks heeft. Dit soort onzin heeft zijn charme maar het is heel vaag en gaat vaak nergens naartoe. De climax van de film is ook heel teleurstellend, inspiraties duidelijk. Arrestatie op het einde is wel grappig, hoe de film tijdens de climax de aftiteling begint om nadien gewoon verder te gaan en te eindigen met een freeze frame is zo raar. Een post-credits scene is een ding maar tijdens de credits blijven doorgaan is nieuw. Dat de regisseur niets meer nadien gedaan heeft en er geen info over hem beschikbaar lijkt verbaasd weinig.
IH88
-
- 9733 berichten
- 3185 stemmen
Ik zal de short niet meerekenen (ook makkelijker qua puntentelling).
16. Sebelum Iblis Menjemput (Film, 2018) - MovieMeter.nl
FTV - 2 punten.
Puntentotaal - 32 punten.
Echt een toffe horrorfilm uit Indonesië met Chelsea Islan. Islan vond ik erg goed in Headshot met Iko Uwais, en hier laat ze zien ook echt een film te kunnen dragen. Regisseur Tjahjanto heeft met The Night Comes for Us en Macabre twee fantastische films achter zijn naam staan, en ook May the Devil Take You is weer een prima film. Sfeervol, ijzingwekkend en soms lekker weird. Plus bloederig, altijd een plus. Misschien niet heel erg origineel, maar als dat een hard criterium is kan je van bijna geen enkele horrorfilm meer genieten.
3*. 3.24 om John Milton's rekenkunde te gebruiken
.
John Milton
-
- 24226 berichten
- 13390 stemmen
Nog nauwkeuriger dan JM zelfs! 
IH88
-
- 9733 berichten
- 3185 stemmen
Ja, 3.25 is eigenlijk een 3.5* hé haha. Misschien komt het er nog van.
77ships
-
- 643 berichten
- 45 stemmen
92 min. – VS
FTW (2 punten)
Puntentotaal: 67
Subgenre: 64. Paranormal / Supernatural / Ghosts Horror
Themaklassement: 34 punten
(1, 14, 24, 27 – 28, 30, 32, 34 – 35, 40, 46 – 49, 53 –54, 57, 64 – 65, 68, 70 – 71, 75 – 76, 78 – 80, 85, 87 – 88, 90, 92 – 93, 96)
https://mikestakeonthemovies.com/wp-content/uploads/2019/08/raines-sentinel.jpg
Deze is meermaals hier gepasseerd. Een mooie gemaakte film die heel duidelijk zijn inspiraties toont (Omen, Rosemary’s Baby, Exorcist) maar ondanks het bekendheidsfactor iets moois van maakt. Ik geef zelfs voorkeur aan deze boven sommige van de inspiraties. Ik snap als mensen hier geen fan van zijn maar dit soort onzin is wel iets waar ik van geniet. Christopher Walken en Jeff Goldblum hebben kleine rolletjes hierin alsook blijkbaar een gigantische lijst van namen uit het gouden tijdperk van Hollywood die ik niet herken.
IH88
-
- 9733 berichten
- 3185 stemmen
Ik zie nu dat er blijkbaar ook een vervolg is die ietsje beter wordt beoordeelt. Misschien ook even meepakken deze challenge. Anders volgend jaar.
ibendb
-
- 5037 berichten
- 3220 stemmen
31. Dead of Night (Film, 1945)
Speelduur: 103 minuten
Totaal: 61 punten
Subgenre: 68. Psychological Horror
Voltooid: 2, 3, 9, 14, 15, 18, 21, 22, 23, 26, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 38, 44, 48, 55, 60, 61, 62, 66, 68, 70, 71, 79, 82, 89, 100
https://i.postimg.cc/hvfsr66h/dead-of-night-review-1945-2.webp
Dead of Night is een horror anthologie die me wist te verrassen met zijn sfeer, prachtige cinematografie en sterk acteerwerk. Van de vijf verschillende verhalen zijn er slechts drie die me wisten te bekoren. Diegene met de spiegel en dat met het spookkind zijn twee voorbeelden van klassieke horror die mij erg kan bekoren. Het verhaal omtrent twee golfers die op dezelfde vrouw verliefd worden valt merkbaar uit de boot. Dit heeft een grotere focus op (ongrappige) comedy en duurt naar mijn mening wat te lang. Dat het verhaal met de buikspreekpop is met verve het meest iconische maar echt eng wordt het nooit. Jammer dat het omringende verhaal ook met een domper eindigt ondanks de interessante opbouw.
Een film die het vooral van sfeer moet hebben. Een terechte klassieker die misschien voor mij wat te gedateerd is.
3*
ibendb
-
- 5037 berichten
- 3220 stemmen
32. The Angry Black Girl and Her Monster (Film, 2023)
Speelduur: 91 minuten
Totaal: 63 punten
Subgenre: 54. Mad Scientist Horror
Voltooid: 2, 3, 9, 14, 15, 18, 21, 22, 23, 26, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 38, 44, 48, 54, 55, 60, 61, 62, 66, 68, 70, 71, 79, 82, 89, 100
https://i.postimg.cc/1RrVkZ1d/94037e287ac5c9bd50f2278167128df80ea8f0d6c130eb304684d1e307ed1e55.jpg
Er zit veel potentieel in deze moderne versie van het klassieke Frankenstein-verhaal. In deze hedendaagse setting in een zwarte buurt rouwt een meisje om haar overleden broer. Aangezien zij gelooft dat de dood te genezen valt, probeert ze zijn lichaam opnieuw tot leven te brengen.
Niks nieuws onder de zon dus. Toch weet regisseur Bomani J. Story wat nieuws op tafel te brengen met enkele maatschappelijke problemen aan te kaarten. Voor veel mensen zou het misschien als te geforceerd overkomen maar voor mij werkte het wel. Teleurstellend is dan wel dat het horroraspect hierdoor te hard op de achtergrond verdwijnt. Er gebeurt maar weinig echt interessants en als er wat gore passeert voelt het aan als een pleister op de wonde.
Een interessant uitgangspunt maar een te povere uitvoering zorgen ervoor dat deze film wat te hard in de middenmoot terechtkomt.
2,5*
77ships
-
- 643 berichten
- 45 stemmen
35. Buffy the Vampire Slayer (1992)
86 min. – VS
FTW (2 punten)
Puntentotaal: 69
Subgenre: 84. Teen Horror
Themaklassement: 35 punten
(1, 14, 24, 27 – 28, 30, 32, 34 – 35, 40, 46 – 49, 53 –54, 57, 64 – 65, 68, 70 – 71, 75 – 76, 78 – 80, 84 –85, 87 – 88, 90, 92 – 93, 96)
https://miro.medium.com/v2/resize:fit:828/format:webp/0*BMPQCOnc2ReQLHFO.jpg
Mijn partner is fan van de reeks en ik heb af en toe een paar afleveringen meegekeken. Maar ik moet toegeven dat de humor en de sfeer van de reeks totaal niet mijn ding zijn. Voor de reeks was er de film. De film wordt universeel inferieur gezien dus als jij al geen fan van de reeks was dan valt hier weinig aan te beleven. De schrijver van het script was ook geen fan van de verfilming en vond dat de humor slecht gebracht werd. Geschiedenis heeft hem ook gelijk gegeven. Alle ingrediënten zijn er maar ja het werkt niet en is al om te beginnen niet voor mij. Maffe cast wel met Paul Reubens die en van de belachelijkste sterfscènes ooit heeft, Donal Sutherland maf genoeg maar ook Hilary Swank en David Arquette.
ibendb
-
- 5037 berichten
- 3220 stemmen
Speelduur: 102 minuten
Totaal: 65 punten
Voltooid: 2, 3, 9, 14, 15, 18, 21, 22, 23, 26, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 38, 44, 48, 54, 55, 60, 61, 62, 66, 68, 70, 71, 79, 82, 84, 89, 100
https://i.postimg.cc/hGX3YrJC/0fd5d51b-3eb5-4724-8f8b-bb7e69d3e2d5.jpg
Hunter Schafer is de ster in deze leuke, verontrustende en mysterieuze slow-burner. Er wordt een intrigerend mysterie opgebouwd en als kijker heb je geen enkel idee in welke richting het uit zal gaan. Ik zal niks spoilen maar wel kan ik zeggen dat het een aangename verrassing was.
Dan Stevens gaat altijd goed gepaard met horrorfilms. Hier speelt hij een excentrieke resort-eigenaar met een heel dik Duits accent. Stevens speelt erg campy, wat zeer goed past bij de wel erg van de pot gerukte finale. De aanloop naar die derde akte is ook erg creepy met enkele sterk opgebouwde scares.
Cuckoo is een van de betere horrorfilms van het jaar.
4*
John Milton
-
- 24226 berichten
- 13390 stemmen
89 minuten - West-Duitsland / Spanje
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 76
Subgenre: 38. Erotic Horror
Themaklassement: 38 punten (Voltooid: 1-38)
Na Roadgames (1981) is de discutabele eer aan Vampyros Lesbos (1971) om de tweede poster te zijn die altijd tot de verbeelding van JM's innerlijke puber heeft gesproken. Wat een lief brunetje, dacht ik iedere keer. Maar het was er nooit van gekomen om Jesús Franco's film een keer op te zetten. Van zijn hand zag ik eerder Gritos en la noche, Marquis de Sade: Justine, Les cauchemars naissent la nuit en Die Säge des Todes. Van die vier scoorde overigens alleen de eerste een zesje, de rest zit lager. Maar met deze poster had ik toch hoop op een goede ervaring!
Die hoop werd vervolgens op brute wijze de kop ingedrukt toen ik op de filmpagina 1* zag van Woland, Alexspy en ikkegoemikke. Anderhalve * van joolstein. En Theunissen en Noodless zijn met 2* zowaar de scheutige Harries. Met een iets bescheidener verwachting en de gordijntjes besmuikt gesloten (Woerdenaren zijn nog puur en onbevlekt), werd deze West-Duits Spaanse softcore vervolgens met gepaste voorzichtigheid aangezwengeld.
https://i.ytimg.com/vi/Q1nJ2IzqJEg/maxresdefault.jpg
Ewa Strömberg speelt Linda Westinghouse, een jonge Amerikaanse advocate die werkt voor een advocatenkantoor in Istanbul. 's Nachts heeft ze dromen waarin ze een sexy brunette (Soledad Miranda) ontmoet en de liefde met haar bedrijft zonder dat ze zichzelf daarvan kan weerhouden. Haar dromen werkelijkheid wanneer ze een zaak krijgt die er voor zorgt dat ze naar één van de kleinste eilanden aan de Turkse kust moet.
Franco's in de Grindhouse Cinema Database opgenomen werkje is op zijn best als kleurrijk psychedelisch jaren '70 werkje met aspiraties. Als drama faalt de film jammerlijk door de afwezigheid van een grijpende narratief en als horror scoort hij weinig punten door de uiterst minimale aanwezigheid van de daarvoor benodigde elementen. Dan blijft de male gaze van geperverteerde veertigjarige pappa's over, is het daar dan een Smörgåsbord voor? Niet echt. De veel te jong overleden Soledad Miranda is zeker geen straf om naar te kijken, maar op wat willekeurig naakt en enkele korte scènes na is Vampyros niet het erotisch hoogstandje dat de suggestieve poster teaset.
Wel is het een verstrooiend seventies niemendalletje met een bij vlagen aardige soundtrack dat niet onaangenaam is om naar te kijken, al fladdert het wat doelloos rond zonder echt ergens heen te gaan.
2,2*
j_u_u_l
-
- 207 berichten
- 1630 stemmen
FTV 2 punten
Totaalpunten 24
Een van de leukste horrorfilms tot nu toe. Tijdens de huwelijksnacht meldt de bruidegom aan de bruid dat er rond middernacht een spel gespeeld dient te worden in zijn familie. Alle aangetrouwde familie moet een kaart trekken op de huwelijksnacht en het spel dat op de kaart staat moet gespeeld worden. Veel keuze is er niet. En laat de bruid nu net de verkeerde kaart kiezen... Lekker absurde situatie weer maar daar houd ik meestal wel van. De humor is dik in orde in deze film, waarbij de hoofdrolspeelster op precies dezelfde momenten uitroept waar de f*ck de situatie op slaat net als je dit als kijker ook aan het doen was.
https://image.tmdb.org/t/p/w780/y3XBQL53Ks0FMH6ewPrK6tghTHN.jpg
13. Deep Blue Sea (Film, 1999)
FTV 2 punten
Puntentotaal 26
Het werd toch eens tijd een jaren 90 klassiekertje onder handen te nemen. Voor mijn gevoel heeft deze film jarenlang in het dvd rek in de videotheek gestaan toentertijd. Dus de cover kende ik goed, de inhoud nog niet. Leuk jaren 90 sfeertje, Samuel L. Jackson is ook weer van de partij. Een klassieker is het niet geworden, daarvoor zijn de CGI effecten echt te slecht en lijkt het meer een watersnoodramp dan een haaienfilm maar toch heb ik me wel de volledige speelduur weten te vermaken.
https://image.tmdb.org/t/p/w780/hntnncIsA0OXj5H8njS6a1zNrzG.jpg
14. The Strangers: Chapter 1 (Film, 2024)
FTV 2 punten
Puntentotaal 28
Oh, nu snap ik waarom ik deze niet zo goed vond, dat vond het publiek op MM ook niet zie ik nu. Ik geloof dat ik het eerste deel gezien heb en in de tussentijd zijn er geloof ik nog meer delen gemaakt, maar moet echt serieus elke franchise tot op de bodem uitgemolken worden? Ze doen goed hun best om alle horror cliché's te ontwijken in deze film en dat lukt aardig... Als het doel is in deze film van de 'Strangers' om het jonge stel te grazen te nemen, waarom zijn er dan zoveel scare momenten in de film waarbij ze dan vlakbij een van de twee staan (wat je als kijker wel ziet en het personage niet zeg maar)? Dat is dus puur voor het schrikeffect en dient geen enkel doel. Ze gaan er uiteindelijk toch wel aan (ik neem aan dat dat voor deze franchise geen spoiler meer is toch ?!). Alhoewel... gaan ze er wel aan? Uiteraard moet ook deze film weer een vervolg krijgen. Als dit de ultimate revenge film gaat worden wil ik die toch wel weer zien. Zover is het de makers dan wel weer gelukt.
https://image.tmdb.org/t/p/w780/eCK9qzpa0Kflqwx26Ip4yto6dNl.jpg
robertinho
-
- 1514 berichten
- 2943 stemmen
35. Buffy the Vampire Slayer (1992)
86 min. – VS
FTW (2 punten)
Puntentotaal: 69
Themaklassement: 35 punten
(1, 14, 24, 27 – 28, 30, 32, 34 – 35, 40, 46 – 49, 53 –54, 57, 64 – 65, 68, 70 – 71, 75 – 76, 78 – 80, 84 –85, 87 – 88, 90, 92 – 93, 96)
(afbeelding)
Mijn partner is fan van de reeks en ik heb af en toe een paar afleveringen meegekeken. Maar ik moet toegeven dat de humor en de sfeer van de reeks totaal niet mijn ding zijn. Voor de reeks was er de film. De film wordt universeel inferieur gezien dus als jij al geen fan van de reeks was dan valt hier weinig aan te beleven. De schrijver van het script was ook geen fan van de verfilming en vond dat de humor slecht gebracht werd. Geschiedenis heeft hem ook gelijk gegeven. Alle ingrediënten zijn er maar ja het werkt niet en is al om te beginnen niet voor mij. Maffe cast wel met Paul Reubens die en van de belachelijkste sterfscènes ooit heeft, Donal Sutherland maf genoeg maar ook Hilary Swank en David Arquette.
Rutger Hauer, Luke Perry. Een gedubte Ben Affleck.
Shadowed
-
- 11408 berichten
- 6711 stemmen
Met 194 minuten geen registratie die helpt om Shadow vlot in te halen, maar ik wilde deze goed beoordeelde documentaire over folk horror al zo lang zien… En dit ambitieuze project van regisseur Kier-La Janisse stelt gelukkig niet teleur.
Als ik je dan toch van enige motivatie kan voorzien, dan staat bij mij voor thema #65 (Period & Historical Horror) de Aziatische klassieker Kaidan (1964) op de planning. Met een speelduur van 183 minuten toch ook een flinke klim. 
John Milton
-
- 24226 berichten
- 13390 stemmen
Als ik je dan toch van enige motivatie kan voorzien, dan staat bij mij voor thema #65 (Period & Historical Horror) de Aziatische klassieker Kaidan (1964) op de planning. Met een speelduur van 183 minuten toch ook een flinke klim.

Mijn volgende wordt The Oregonian (2011) met 81 minuten, dus dat scheelt ook alweer wat kostbare minuten 
77ships
-
- 643 berichten
- 45 stemmen
85 min. – VS
FTW (2 punten)
Puntentotaal: 71
Subgenre: 31. Clown / Coulrophobia Horror
Themaklassement: 36 punten
(1, 14, 24, 27 – 28, 30 – 32, 34 – 35, 40, 46 – 49, 53 –54, 57, 64 – 65, 68, 70 – 71, 75 – 76, 78 – 80, 84 –85, 87 – 88, 90, 92 – 93, 96)
https://vinegarsyndrome.com/cdn/shop/products/Blood_Harvest_1986_1.2.4_2048x.jpg?v=1551242981
https://vinegarsyndrome.com/cdn/shop/products/Blood_Harvest_1986_1.3.2_2048x.jpg?v=1551242981
https://vinegarsyndrome.com/cdn/shop/products/Blood_Harvest_1986_1.6.9_2048x.jpg?v=1551242981
“Blood Harvest” is een slasher gemaakt tegen het einde van de slasher boom tijdperk. Gemaakt door een regisseur enkel bekend van een paar vermeldingen op de slechtste films ooit lijsten. Er is een slechte niet-professionele cast, het is in ruraal Wisconsin gefilmd op goedkope stock. Vinegar Syndrome heeft het op 4K uitgebracht. Dit allemaal is al interessant genoeg op zichzelf voor mij maar de film heeft Tiny Tim die een mentaal onstabiele clown speelt. Haast raar dat ik deze nooit eerder gezien heb.
Wie is Tiny Tim? Nou dit is Tiny Tim:
En dit nummer dus "Tiptoe Through the Tulips" was gigantisch populair in 1968. 40 miljoen mensen keken naar zijn huwelijk op de Johnny Carson show. Het was een van de meest populaire tv-uitzending ooit toen. Maar deze rariteit van deze muziek archivist, religieuze extremist en buitenbeentje bleef niet populair. Maar Tiny Tim bleef verder gaan en bleef succes najagen. Dat is waarom hij waarschijnlijk in deze no-budget slasher speelde.
Ik wil van TIny Tim ook dit meegeven - kijk zeker naar het einde waar jij Carson die altijd professioneel ziet duidelijk wtf ziet zeggen.
Tiny Tim is ook een hoogtepunt in deze film, zijn acteren is een versie van zijn personage. Maar gewoon zo raar, ongemakkelijk en hypnotiserend. Verreweg het beste aan deze film voor mij. De rest is en redelijk inconsistente, low budget, rurale slasher. Het gaat voor wat twists die weinig verbazen en een verhaal net te ingewikkeld om helemaal zinnig te zijn. De moeite waard door deze eigenzinnige man.
John Milton
-
- 24226 berichten
- 13390 stemmen
Ready or Not wordt best lekker bekeken trouwens, voor een film die toch alweer 5 jaar oud is! 
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.