Sebelum Iblis Menjemput (2018)

Alternatieve titel: May the Devil Take You

Indonesië
Horror

geregisseerd door Timo Tjahjanto
met Chelsea Islan, Pevita Pearce en Ray Sahetapy

De jonge Alfie sleurt een duister familieverleden met zich mee. Ze heeft lang gescheiden geleefd van haar zieke vader en poogt de oorzaak te vinden van zijn armoedige leven. De aanwezigheid van haar stiefzus Maya brengt echter problemen met zich mee en bemoeilijkt haar zoektocht naar de antwoorden die ze nodig heeft.

avatar van tattoobob
Ik hou deze zeker in de gaten.....topregisseur.

avatar van EW101
Ik hou deze ook in de gaten.

avatar van EW101
Zijn andere nieuwe film The Night Comes for Us (2018) was ook al gewel(da)dig. Erg knap als hij twee toppers rap achter elkaar kan maken.

Weet iemand of deze film ook in Nederland uitkomt? Bijvoorbeeld op Netflix?

avatar van Shinobi
Vanaf 15 november te zien op Netflix, dit is een aantal uur geleden bekend gemaakt door Timo Tjahjanto zelf.

avatar van Shinobi
Back to the roots.

De laatste paar films die Timo Tjahjanto heeft gemaakt waren gericht op actie, maar met deze titel keert hij weer terug naar het horrorgenre waar hij oorspronkelijk mee is begonnen.

De toon wordt gelijk gezet met een man die een pact sluit met de duivel om roem en rijkdom te vergaren. Logischerwijs kan dit enkel verkeerd aflopen, aangezien hij vele jaren later doodziek in het ziekenhuis ligt en vrijwel bankroet is. Zijn dochter Alfie komt op deze wijze weer in contact met zijn tweede familie. In de hoop om iets van waarde te vinden besluiten ze om naar zijn oude villa te gaan, onwetend dat daar het pact is gesloten...

Eenmaal in de villa lijkt Tjahjanto de 'Evil Dead' toer op te gaan, middels een aantal hommages die de liefhebber zeker op prijs zal stellen. Op momenten vloeit het bloed rijkelijk en wordt de bekende viscerale stijl weer gehanteerd. Hoewel er op dit gebied genoeg te beleven is, lijkt het alsof de camera net iets te vaak wegdraait. Wellicht was er niet genoeg budget aanwezig om alles optimaal uit te werken?

Des te opmerkelijk is het dat 'Sebelum Iblis Menjemput' te lang voor zijn eigen goed doorgaat. Hierdoor wordt het - al magere - narratief onnodig vermoeiend, vooral omdat er nauwelijks enige subtekst aanwezig is en de dramatische ondertoon gaat vervelen. Op den duur wordt het hele gebeuren dan ook iets te langdradig.

Al met al een aardige horror, maar zeker niets nieuws onder de zon. Van een regisseur als Tjahjanto verwacht ik inmiddels dat hij iets extra's weet toe te voegen aan een film.

Kleine 3,0 sterren.

avatar van umbra
Net op Netflix gezien en had hoge verwachtingen bij deze film, mede door Timo's vorige film. En deze heeft me zeker niet teleurgesteld, integendeel, van begin tot eind volledig mijn ding. Uitermate boeiende horror die geen moment verveelt en je echt meesleept. 8/10

avatar van John Milton
Shinobi schreef:
Dat was een korte licentie, hij is er nu alweer vanaf

Maar alsnog kunnen vinden gelukkig.

John Milton schreef:
Dat was een korte licentie, hij is er nu alweer vanaf

Maar alsnog kunnen vinden gelukkig.

Waar als ik vragen mag?

Fijn.

Het was alweer even geleden, maar Tjahjanto begon ooit als getalenteerd horrorregisseur en waagt nog maar eens een poging. Blijkbaar is hij het nog niet verleerd, want deze May the Devil Take You is meer dan de moeite waard.

Erg veel nieuws brengt deze film wel niet. Geesten, een duivels pact en aardig wat bloed. Maar zoals altijd draait het bij dit soort films om de uitvoering, niet zozeer om de originaliteit. En daar weet Tjahjanto makkelijk meerwaarde te bieden.

De film baat bij fijne visuals en een strakke soundtrack. Acteerwerk is ook goed genoeg, het enige jammere is dat het wel 20 minuutjes korter had gekund. Zoveel materiaal is er nu ook weer niet en hier en daar wordt er iets te lang op het plot gehamerd, terwijl dat nu niet echt het meest interessante is hier. Klein minpuntje, dat verder niet echt in de weg staat van een leuke horror.