Sebelum Iblis Menjemput (2018)

Alternatieve titel: May the Devil Take You

Indonesië
Horror

geregisseerd door Timo Tjahjanto
met Chelsea Islan, Pevita Pearce en Ray Sahetapy

De jonge Alfie sleurt een duister familieverleden met zich mee. Ze heeft lang gescheiden geleefd van haar zieke vader en poogt de oorzaak te vinden van zijn armoedige leven. De aanwezigheid van haar stiefzus Maya brengt echter problemen met zich mee en bemoeilijkt haar zoektocht naar de antwoorden die ze nodig heeft.

avatar van tattoobob
Ik hou deze zeker in de gaten.....topregisseur.

avatar van EW101
Ik hou deze ook in de gaten.

avatar van EW101
Zijn andere nieuwe film The Night Comes for Us (2018) was ook al gewel(da)dig. Erg knap als hij twee toppers rap achter elkaar kan maken.

Weet iemand of deze film ook in Nederland uitkomt? Bijvoorbeeld op Netflix?

avatar van Shinobi
Vanaf 15 november te zien op Netflix, dit is een aantal uur geleden bekend gemaakt door Timo Tjahjanto zelf.

Back to the roots.

De laatste paar films die Timo Tjahjanto heeft gemaakt waren gericht op actie, maar met deze titel keert hij weer terug naar het horrorgenre waar hij oorspronkelijk mee is begonnen.

De toon wordt gelijk gezet met een man die een pact sluit met de duivel om roem en rijkdom te vergaren. Logischerwijs kan dit enkel verkeerd aflopen, aangezien hij vele jaren later doodziek in het ziekenhuis ligt en vrijwel bankroet is. Zijn dochter Alfie komt op deze wijze weer in contact met zijn tweede familie. In de hoop om iets van waarde te vinden besluiten ze om naar zijn oude villa te gaan, onwetend dat daar het pact is gesloten...

Eenmaal in de villa lijkt Tjahjanto de 'Evil Dead' toer op te gaan, middels een aantal hommages die de liefhebber zeker op prijs zal stellen. Op momenten vloeit het bloed rijkelijk en wordt de bekende viscerale stijl weer gehanteerd. Hoewel er op dit gebied genoeg te beleven is, lijkt het alsof de camera net iets te vaak wegdraait. Wellicht was er niet genoeg budget aanwezig om alles optimaal uit te werken?

Des te opmerkelijk is het dat 'Sebelum Iblis Menjemput' te lang voor zijn eigen goed doorgaat. Hierdoor wordt het - al magere - narratief onnodig vermoeiend, vooral omdat er nauwelijks enige subtekst aanwezig is en de dramatische ondertoon gaat vervelen. Op den duur wordt het hele gebeuren dan ook iets te langdradig.

Al met al een aardige horror, maar zeker niets nieuws onder de zon. Van een regisseur als Tjahjanto verwacht ik inmiddels dat hij iets extra's weet toe te voegen aan een film.

Kleine 3,0 sterren.

avatar van umbra
Net op Netflix gezien en had hoge verwachtingen bij deze film, mede door Timo's vorige film. En deze heeft me zeker niet teleurgesteld, integendeel, van begin tot eind volledig mijn ding. Uitermate boeiende horror die geen moment verveelt en je echt meesleept. 8/10

Shinobi schreef:
Dat was een korte licentie, hij is er nu alweer vanaf

Maar alsnog kunnen vinden gelukkig.

John Milton schreef:
Dat was een korte licentie, hij is er nu alweer vanaf

Maar alsnog kunnen vinden gelukkig.

Waar als ik vragen mag?

Fijn.

Het was alweer even geleden, maar Tjahjanto begon ooit als getalenteerd horrorregisseur en waagt nog maar eens een poging. Blijkbaar is hij het nog niet verleerd, want deze May the Devil Take You is meer dan de moeite waard.

Erg veel nieuws brengt deze film wel niet. Geesten, een duivels pact en aardig wat bloed. Maar zoals altijd draait het bij dit soort films om de uitvoering, niet zozeer om de originaliteit. En daar weet Tjahjanto makkelijk meerwaarde te bieden.

De film baat bij fijne visuals en een strakke soundtrack. Acteerwerk is ook goed genoeg, het enige jammere is dat het wel 20 minuutjes korter had gekund. Zoveel materiaal is er nu ook weer niet en hier en daar wordt er iets te lang op het plot gehamerd, terwijl dat nu niet echt het meest interessante is hier. Klein minpuntje, dat verder niet echt in de weg staat van een leuke horror.

avatar van FillumGek
Na vijf films gezien te hebben van Tjahjanto is deze zesde dan toch de eerste tegenvaller. Hij maakte vooral indruk met Macabre en The Night Comes For Us waar de nadruk meer op gore lag, maar dit possession filmpje maakt lang niet zoveel indruk.

Tjahjanto is een groot fan van The Evil Dead en dat zie je terug. De demonen hebben wel wat weg van Raimi's creaties, al zijn ze inferieur. Er wordt genoeg moeite gedaan om de kijker te vermaken met diverse optredens van de demonen, een aantal jump scares en bloederige scenes waar het afgescheurde gezicht het hoogtepunt van was. Maar eng of spannend wilde het gewoon niet worden.

Ik ben op dat gebied misschien ook een beetje afgestompt. Vroeger was het één van m'n favoriete subgenres, het occulte, maar tegenwoordig weet het me nauwelijks meer te pakken. Bovendien was de cast, met Alfie voorop, uiterst onsympathiek. En dan duurt die speelduur opeens wel erg lang.

avatar van sinterklaas
Waarom staat ie niet meer op Netflix?

sinterklaas schreef:
Waarom staat ie niet meer op Netflix?
korte licentie, schijnbaar. Ze kopen de rechten voor een bepaalde tijd, als het geen netflix originals zijn.

Dit soort dingen, al zullen ze voor dit werkje een fractie daarvan hebben neergeteld.

avatar van sinterklaas
Maar nu is hij dus nergens meer te zien?

PM-etje dan maar

avatar van Shinobi
Op de Nederlandse Netflix heeft deze titel overigens nooit gestaan sinterklaas en John Milton. Ik heb 'm destijds via een VPN op de Engelse gezien. In dit overzicht zie je naar welk land je kunt 'reizen' om de film te zien: Netflix Global Search on uNoGS.

avatar van sinterklaas
Had ik net broodjes bapao als bijbehorende filmsnack gehaald...

Maargoed, het is dus nog even allemaal uitvogelen. Durfde Nederland zijn vingers er niet aan te branden?

Shinobi schreef:
Weet je dat 100% zeker? Ik meen echt dat ik hem erop heb zien staan, en ik goochelde toen niet met VPN's voor Netflix.

avatar van Shinobi
Op de dag van de release heb ik heel lang gezocht, maar ik zag 'm helemaal niet naar voren komen. Ik kreeg alleen soortgelijke films te zien toen ik de titel intikte. Pas toen ik naar de Engelse Netflix ging, zag ik de film eindelijk in het overzicht staan.

Wellicht dat umbra uitsluitsel zou kunnen geven, mits hij in Nederland woont.

avatar van umbra
Shinobi heb deze destijds via vpn gekeken. Enige reden dat ik Netflix gebruik, horror aanbod hier is dramatisch.

avatar van Woland
Vrij aardige horror van Indonesische bodem, maar ook eentje die wel z'n gebreken heeft. In May The Devil Take You zien we een demon bezitting nemen van allerlei personen, wat resulteert in een hoop toffe scenes en (zoals al veel vaker gemeld) een Evil Dead achtige film. Om maar eens positief te beginnen, de film ziet er behoorlijk strak uit, en Tjahjanto weet ook flink wat goeie creepy scenes en ook prima jumpscares uit z'n hoed te toveren. Maar hoewel de scenes an sich vaak wel werken, vond ik de rode draad en het plot als geheel maar warrig en matig te volgen. Ja, iets met zielen verkopen, demonische bezetting, voodoo, dat soort dingen, maar veel meer kon ik er niet van maken, en dat deed toch een beetje af aan m'n filmervaring. De film had ook makkelijk een minuut of twintig korter gekund. Maar desalniettemin, een ruime voldoende alsnog, en Tjahjanto is een regisseur die zeker wel wat kan en waar ik meer van ga opzoeken.