ad

Oorspronkelijke taal: Spaans

Releasedatum: 3 mei 2018

• Netflix Bekijk via Netflix

Over Aterrados

"They are in your house… Watching you…"

Allbreck, Jano en Rosentock doen onderzoek naar paranormale verschijnselen. De commissaris Maza poogt de oorzaak te vinden van een reeks bizarre gebeurtenissen die plaatsvinden in het nabije Gran Buenos Aires. De vier steken de koppen bijeen en doen er alles aan het kwaad een halte toe te roepen vooraleer ze een einde maken aan de mensheid.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Shadowed

Shadowed

Leuk.

Toch wel weer een leuk horrorfilmpje uiteindelijk, waarbij het me helemaal niets uitmaakte dat dit niet uit de Amerikaanse handen kwam. Ik denk dat het beter is dat dit uiteindelijk door een Argentijnse regisseur gemaakt is, want die wist duidelijk wel wat hij deed.

Alhoewel de horrorfilm best simpel is qua opzet, is de uitwerking gewoon leuk. Het eerste deel deed me heel erg denken aan enkele urban legend verhaaltjes. Het had een bijna sprookjesachtige sfeer erdoorheen vermengt waardoor het een vreemd, fantasierijk charme over zich heen had.

Rugna heeft geen hoogstaande horrorfilm gemaakt, maar wel 1 die spannend is soms en ook vermaakt. Er zijn genoeg interessante stukjes in vermengt waar er enkele van leuk zijn uitgewerkt. De schaduwbeeld had wel iets meer belicht mogen worden, maarja.

Acteerwerk was prima. De film zelf begint aardig akelig en soms wordt het ook spannend. Alhoewel er heel veel horror is en weinig drama, blijft de film boeien. Zo zie je maar dat je niet onnodig veel drama of komedie erin hoeft te plaatsen om een filmpje af te leveren die volop voor horror gaat. En deze moest ook gewoon alleen voor de horror gaan.

Veel berichten spreken hun lof uit over dat kindje en de beginscenes, maar ik vond de allerlaatste scène een perfect voorbeeld van goed opgebouwde horror. Veel dreiging, waardoor het echt spannend is. In het algemeen vond ik het een geslaagd horrorfilmpje dat niet te lang duurt, vermaakt en spannend is.

avatar van ikkegoemikke

ikkegoemikke

They were human voices.

What did they tell you?

That they were going to kill me.

Aterrados” op zijn Argentijns. “Terrified” op zijn Engels. Gewoonweg “Doodsbang” op zijn Nederlands. En ja, sommigen zullen doodsbang zijn terwijl ze deze meesterlijke horror bekijken. Ik weet niet echt goed te beschrijven waarom het zo een uitmuntende horror is. Nochtans worden er geen wereldschokkende, nieuwe ideeën geïntroduceerd. Als je het in zijn geheel bekijkt, lijkt het wel een samensmelting van verschillende topics uit andere horrorfilms. Neem specifieke scènes uit “[Rec]”, “The Conjuring” en “Paranormal Activity”. Rammel deze allemaal een beetje door elkaar. Overgiet het allemaal met een Argentijns sausje. En je krijgt het eindproduct “Aterrados”. Het grootste verschil met deze willekeurige opsomming van horrorfilms (met bezeten huizen als centraal onderwerp) is dat het in “Aterrados” niet over een geïsoleerd geval gaat. Nee hoor. De angstaanjagende fenomenen spelen zich af in meerdere huizen tegelijkertijd.

Ik had nog nooit gehoord over deze film. ’t Is per toeval dat ik het tegenkwam toen ik mijn Netflix aanbod van horrors aan het bekijken was. Echt veel verwachte ik er niet van. En toen één van de vrouwen in de film begon te bazelen over stemmen die ze hoorde in de afvoer van de gootsteen, vreesde ik al dat het zo’n absurde film zou zijn als “Deep Dark”. Tja, daar vergiste ik me toch wel grondig in. Voor ik het wist zat ik naar een zo’n choquerende scène te kijken dat ik het niet kon nalaten om de rewind-functie te gebruiken. Magnifiek in beeld gebracht en voorzien van tot de verbeelding sprekende geluidseffecten. Je hoort als het ware het inbeuken van slap, dood vlees inclusief begeleidende geluiden van krakende beenderen. Op dat moment besefte ik dat “Aterrados” niet zomaar een horror was. En geloof me, vanaf dat momenten is het een rollercoaster van schrikmomenten en paranormale gebeurtenissen.

Verwacht echter geen verklaring over de gebeurtenissen. Of een uitleg over de wezens die zowel Clara (Natalia Senorales) en haar man Juan (Agustin Rittano), als de buurman Walter (Demian Salomon) het leven zuur maken. Als de drie wetenschappers de huizen beginnen te onderzoeken om alzo bewijs te vinden van paranormale fenomenen, komen ze op de proppen met een niet al te zinnige verklaring. Iets met dimensionele vlakken, sinaasappelpartjes en water. Maar echt wijzer word je er niet van. Dat de gebeurtenissen zich afspelen op verschillende locaties vond ik een pluspunt. Je kan het zien als drie “The Conjuring” films met elk hun eigen bezeten huis, samengeperst in één film. Dat zorgt dus voor de nodige afwisseling qua schrikmomenten en opduikende, creepy entiteiten.

Wie al een enorme hoeveelheid horrors met paranormale activiteiten en spookhuizen heeft verwerkt (“Poltergeist”, “Paranormal Activity”, “The Amityville Horror”, “The Entity” …. Teveel om op te noemen) zal niet omvergeblazen worden door deze film. Daarvoor is het te gekend terrein. Maar de manier waarop het in beeld wordt gebracht en de subtiliteit van de spanningsopbouw, is toch wel lovenswaardig te noemen. Het tempo is over het algemeen erg hoog (behalve halfweg vertraagt het een beetje) en de schrikmomenten volgen elkaar in sneltempo op. En het is vooral de timing die bij momenten gewoonweg perfect is (die subtiele kleine beweging van het jongetje aan de eettafel bijvoorbeeld). “Aterrados” is een spookachtig verhaal, vol angstaanjagende beelden en een creepy sfeer. Misschien is het narratief moeilijk te volgen en krijgt men niet echt uitsluitsel wat er aan de hand is (Waren het nu paranormale gebeurtenissen of gewoonweg zaken die iedereen ervaarde vanwege een zekere angst?). Misschien vind je het open einde niet echt je ding. Maar uiteindelijk heeft “Aterrados” maar één ding voor ogen en slaagt het daar wel degelijk in. En dat is ervoor zorgen dat je met de daver op het lijf voor je beeldscherm zit. Wedden dat je ’s avonds niet onder je bed durft te kijken!

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Flauw en bijzonder rommelig. Geen probleem hoor om onder mijn bed te kijken ... Om me zo zenuwachtig te krijgen is er toch meer voor nodig dan dit onbegrijpelijke broddelwerkje. Straf dat sommige websites zoals bloody-disgusting hier zoveel in zien. De eerste twintig minuten waren nog de beste en een paar scènes waren best creepy maar missen dan toch nog hun effect... daarna stort het snel in en snapte ik er hoe verder hoe minder van. Een soort andere dimensie die binnensijpelt ... zoiets. Er zat potentieel in, er werd helaas niks interessants mee gedaan.

avatar van Basto

Basto

Begint sterk maar wordt daarna helaas wat onevenwichtig. Desalnietemin aardige horror.

Krappe 3,5

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Zonde dat in de laatste 20 minuten de film wat warrig wordt en zich toch laat verleiden tot bombastisch gekrijs: de rest van deze Argentijnse spookfilm vond ik echt heel erg goed.

Fijne anders-dan-anders personages die aanvankelijk worden verspreid over verschillende verhaallijnen in een toch redelijk benauwende setting: dan neem ik graag voor lief dat het spook weer de gebruikelijke spokendingen doet.

Erg leuk slotakkoord ook!

Een ruime 3,5*

avatar van Rickyman

Rickyman

Aardig horrorfilmpje met creepy momenten, die me zelfs een paar keer deed laten schrikken.

Beetje verwarrend en onevenwichtig, maar dat past prima bij het paranormale gebeuren.

avatar van snarfje5508

snarfje5508

bovengemiddelde horror, verhaal is relatief origineel, goed camerawerk. Tempo helaas steeds erg laag waardoor gesprekken zich voortslepen. Ondanks duur van de film (gelukkig weer een prettige 1,5 uur) een dissonant.

avatar van perceived

perceived

Verrassend sterk filmpje! Wellciht wat onevenwichtig, maar sfeer en sounds zijn echt top gedaan.

avatar van david bohm

david bohm

Horrorfilm met een geinig verhaal zeker omdat ik me enigszins kan verplaatsen in de inspecteur die gewoon doodsbang is. Zitten ook een paar sterke schrikmomenten in. Door het vrij lage tempo duurt met name de finale gevoelsmatig nogal lang.

avatar van 0nno

0nno

Prima creepy horrorfilmpje met een paar aardige schrikmomenten. Acteerwerk is ook dik in orde. Leuk tussendoortje.

3**

avatar van Thomas83

Thomas83

Best een verfrissende benadering van het genre. Niet dat het allemaal echt radicaal anders is, maar Rugna weet je toch het gevoel te geven niet naar de zoveelste standaard spookhuisfilm te kijken. Al vind ik dat zoiets als de nogal andere structuur de film ook erg rommelig maakt. Feitelijk is Aterrados niet zo enorm veel meer dan een verzameling goed opgebouwde scènes.

Het verhaal wist me niet zo te pakken als ik had gehoopt en dat trio wetenschappers was me wat te maf. Wel een lekker beklemmende sfeer, die je vanaf het begin gelijk voelt. De overdreven aanwezige score werkte wel goed. De flauwe jump scares met harde geluiden dan weer wat minder. Richting het einde nog wat aardige freaky ontwerpen. 3.0*.

avatar van Q Jones

Q Jones

Ik ben een beetje de horror films van Netflix aan het afstruinen en kwam zo ook op deze. Wat ik jammer vind aan deze film is dat ik de onderzoekers erg interessant vond en ze in de loop van de film een beetje dommig worden afgeschilderd. De film had een hoger punt kunnen score als er meer verdieping in de drie onderzoekers in zou hebben gezeten. Misschien nog voor een spin off ooit. Veder kijkt de film lekker weg en zitten er wel een paar spannende momenten in

avatar van Collins

Collins

Uit Argentinië komt deze spookhuisfilm, die zich amper met de introductie van personages bezig houdt, maar zich meteen in de paranormale actie stort. De film speelt zich af in een buitenwijk van Buenos Aires. In een aantal naast elkaar gelegen huizen gebeuren vreemde dingen. De film springt van gebeurtenis naar gebeurtenis en heeft in die zin wel iets van een episodenfilm.

De film besteedt zijn eerst helft aan de kennismaking met het buurtje, met de bewoners en vooral met de vreemde gebeurtenissen. De film is op dat moment nog in een beschouwelijke fase. Pas daarna worden de hoofdpersonages actief betrokken bij de gebeurtenissen. Die worden verdeeld over twee huizen, waar de film beurteling naar overschakelt. Een verteltrant die dynamiek in de film brengt. Met de camera dicht op de personages en meebewegend met hun waarnemingen, ontstaat een sterk gevoel van beklemming. Sinister. Onaangenaam.

Regisseur Rugma weet met zijn trukendoos een hoge en constante spanningsboog te creëren. De constante factor wordt soms alleen lichtjes onderbroken door een jumpscare. De kijker denkt na zo’n moment even van het spanningsveld verlost te zijn, maar merkt al snel dat de lucht daarmee niet geklaard is. De spanning is door de jumpscare niet opgelost, maar is gewoon onaangeroerd gebleven. Een vreemde ervaring. Ik hou toch meer van golfbewegingen, denk ik.

Aan de andere kant geeft de constante factor de film een vorm van authenticiteit. De duistere sfeer en de angst die dat gevaar bij de personages opwekt vormen de as van de film. Er spelen nauwelijks dramatische plotlijntjes die direct aan de personages zijn gerelateerd. Geen afleiding daar. Persoonlijk drama speelt een onderliggende rol ten opzichte van het paranormale gevaar.

De spanning is constant. De beeldspraak niet. Dieper in het verhaal vertoont de film steeds meer surrealistische trekjes. Net even subtieler, maar eveneens met een effectieve werking op spanning en sfeer. Een sfeer die overigens een filmlang ook nog eens heel trefzeker wordt gevoed met verontrustende dissonante muzikale klanken en opgesierd door een zeer ingetogen sounddesign. Ze voorzien de film van extra ongemak en duistere sfeer en zijn daarom zeker vermeldenswaardig

Vreemd genoeg stelt het einde van de film teleur. De film eindigt met een clichématige knal, die haaks staat op de geraffineerde sfeer die tot dan toe consequent werd toegepast. Dat voelde niet goed.

Ondanks deze teleurstelling is de rest van Aterrados een fijne duistere beleving.

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Aardige Pulp Fiction-achtige puzzel waarmee antwoorden op het paranormale raadsel binnenkomen via verschillende perspectieven in tijd en plaats. Het doorbreken van de continuïteit draagt ook bij aan de horror dat er niet één huishouden te maken krijgt met bovennatuurlijke verschijnselen, maar dat iets zich als een inktvlek aan het verspreiden is over een buurtgemeenschap. Zowel buurtbewoners, politie-inspecteurs als wetenschappers proberen een betekenis te geven aan de tegennatuurlijke krachten die ze in werking hebben gezien. Is het persoonlijke gekte of massahysterie, of is er werkelijk sprake van een paranormale entiteit? Wel jammer dat 'Aterrados' (2017) nogal onevenwichtig van toon is. Het ene moment ijzingwekkend goede horror met gedegen creature design en effectieve schrikeffecten, maar het volgende schijtlollige intermezzo's met pseudowetenschappers die aan de haal gaan met rare machientjes en cryptische spreuken. Om dan vervolgens van de ene domme beslissing naar de andere te hobbelen. Daar komt bij dat de grote onthulling nogal een anticlimax blijkt, omdat de film te vroeg al z'n kaarten op tafel heeft gelegd.

avatar van slam1975

slam1975

Begint echt goed, maar halverwege verloor ik toch mijn aandacht. Einde was wel erg abrupt. Had iets meer verhaal in mogen zitten