Aterrados (2017)

Argentinië
Horror

geregisseerd door Demián Rugna
met Maximiliano Ghione, Norberto Gonzalo en Elvira Onetto

Allbreck, Jano en Rosentock doen onderzoek naar paranormale verschijnselen. De commissaris Maza poogt de oorzaak te vinden van een reeks bizarre gebeurtenissen die plaatsvinden in het nabije Gran Buenos Aires. De vier steken de koppen bijeen en doen er alles aan het kwaad een halte toe te roepen vooraleer ze een einde maken aan de mensheid.

avatar van tattoobob
Lijkt mij wel een leuk filmpke.

Vandaag eens kijken

Sterk begin en daarna kakt het wat in ... 3 sterren .

avatar van umbra
Redelijk saaie bedoening Begin beloofde nog wel goeds, maar al na halfuur brokkelt het allemaal af en verloor de film meer en meer mijn interesse. Alles bijeen de naam horror onwaardig en geeeuw... beetje verloren tijd. 3/10

avatar van xaid
umbra schreef:
had hetzelfde indd

avatar van Macmanus
Ik snapte de film niet helemaal. De film switch vet vaak van protagonist. Maar er zaten wel een paar enge dingen in deze film. Apart, ik zou het nergens goed willen noemen, maar ondanks die flaws toch best vermakelijk.

avatar van SmackItUp
Vond hem wel sterk.

Misschien niet bijster origineel, maar er hangt gedurende de film wel een creepy sfeertje. Af en toe ook best wel spannend. Als het acteerwerk dan ook nog eens op niveau is heb ik niet zoveel te klagen.

3,5. Beter dan de gemiddelde horror.

avatar van 606
Aterrados 2017

Horror kijkTIP !!! vind ik film staat op Netflix !!!!

De film begint met een koppel in een Argentijnse rustige wijk, de vrouw denkt een stemgeluid te horen in een gootsteen. De vriend gelooft haar niet echt en zegt zal vast door de buurman komen en zijn eeuwig durende verbouwing. Later gaan ze naar bed en de vrouw wordt ergens wakker van en verdwijnt uit beeld (waar heen ?) ook de man wordt wakker door bonk geluid op de muur van de buurman en klopt terug, later gaat hij naar buiten. om de buurman te waarschuwen te stoppen.

Wat je denkt de buurman te zijn is allerminst de waarheid!! De waarheid is veel meer creepy en duisterder.

Het vervolg is met andere karakters en een onderzoek in meerdere huisjes. een Onderzoek waarnaar ??

De specialeffecten zijn goed, er hangt een beklemmende en duistere sfeer, af en toe moet je behoorlijk schrikken, de acteurs doen het ook prima. de speelduur is lang genoeg om de volle aandacht erbij te houden. en het einde is een mooi anders dan je zou verwachten. Deel 2 ?

Ik zeg horrorfan ? kijk en check deze dan snel

Erg fijn.

Zo'n film die origineel weet te zijn binnen een erg beperkte niche. Het is geen film waarvan je iets compleet nieuws of origineels moet verwachten, anderzijds heeft Rugna wel erg z'n best gedaan om niet gewoon de klassieke haunted house onzin door de mangel te halen.

Zo'n scene met het dode zoontje is daarvan een ideaal voorbeeld. Niet wereldschokkend, maar de manier waarop het is uitgevoerd is gewoon erg effectief en creepy. Net zoals het Botet-achtig monster. Ondertussen al zo vaak gezien, maar iets verheft het toch boven de middelmaat, waardoor die scenes toch weer effectief worden.

Creature design is gewoon erg goed, weinig subtiel maar toch goed gebruik gemaakt van de soundtrack, camerawerk in orde en een film die nog eens gewoon ouderwets spannend is. Tussen de horror door ligt het niveau wel iets lager en die overgangen zijn soms een beetje bruusk, maar er valt toch echt wel genoeg te beleven. Zeker een aanrader voor liefhebbers van het genre.

Macmanus schreef:
Ik snapte de film niet helemaal.

Vind het toch een beetje rare kritiek, want complex is het toch écht niet. Alles krijgt een nette verklaring, personages worden netjes geïntroduceerd. Het is dan misschien geen mismaakte-hillbillies-in-het-bos niveau van verhaaltje, maar behoudens dat je half in slaap hebt gelegen of meer naar je smartphone hebt gekeken dan naar het TV scherm kan ik me toch niet voorstellen dat het moeilijk te volgen is.

avatar van Macmanus
Ik snapte de logica van de monsters niet helemaal en de kennis van de ”ghosthunters” Maar wellicht lette ik soms niet goed genoeg op hoor. Heb soms wel last van de mobiel bugg. Hoezo stond dat naakte monster eerst 100 nachten voor zijn neus en deed hij niks? En werd die vrouw vrijwel meteen super hard vermoord?

Volgens de klassieke logica neem ik aan. Elke haunted house film begint met een klappend deurtje en eindigt met rondvliegende bedden. de vrouw wordt ook pas vermoord nadat het ding daar al een week of twee de buurman in z'n bed aan het stalken was.

Al zou ik sowieso opletten met het zoeken van teveel logica in dit soort films. De "origin story" van de monsters is ook niet meer dan een quote over een mandarijntje en parallelle universums. Ik ben dan meer opgezet met het feit dat de slachtoffers op een veel leukere manier gestalked of vermoord worden

avatar van Macmanus
De schoen wringt een beetje met het feit dat de film verder qua vertelling niet klassiek is. Het kiest ervoor om vrij snel te switchen tussen personages, waardoor het narratief een beetje verloren gaat aan hak op de tak. Waardoor ik niet helemaal volgde waarom de drie kenners zo handelde evenals de agent. Waarom mocht de agent wegkomen? Vond de monsters binnen de logica van de film ook niet heel logisch handelen. In een klassieke horrorfilm is het rondvliegen van bedden in het begin nog een beetje te wijden aan het feit dat de geest niet boos is gemaakt ofzo. Hier werd de vrouw gepakt om een allesbehalve duidelijke reden. Het voelde niet alsof de maker bewust speelde met deze wetten van het genre ondermijnen, maar het scenario niet geheel goed had uitgeschreven waardoor het een beetje behelpen was. Dat zie ik wel als een nadeel en voor mij een terechte kritiek.

Tja, zo komen we een beetje bij dezelfde discussie uit als die bij Bird Box gevoerd werd. Worden bepaalde zaken niet uitgelegd uit luiheid/gemak, of eerder om het mysterie in stand te houden. Op een bepaald moment wordt ook letterlijk gezegd door de vrouwelijke wetenschapper dat het juiste hoe en waarom van de wezens compleet onduidelijk is.

Net door dat soort zaken ook even snel te coveren lijkt het mij wel duidelijk dat de regisseur daar gewoon oog voor heeft gehad. Vanuit de interne logica is onze wereld voor die wezens ook maar compleet onontgonnen terrain, dus daar zie ik het probleem echt niet.

avatar van Macmanus
Weet niet of het mij bij deze film waard is maar ik zal nog een keer mijn kant vertellen. Mijn oorspronkelijke tekst was vrij lief bedoeld. Ik zeg nergens dat de film voor iedereen onbegrijpelijk is. Ik snapte bepaalde beweegredenen van personages en monsters niet, waardoor ik niet helemaal voldaan achter bleef. Bij de monsters is dat deels te verklaren door mystiek. Ik vond dan de regie op dat vlak niet goed genoeg. Ik hou meer van dat wat meer visueel tonen en misschien door klein (kan nog steeds mysterieus) beetje van orgin te tonen. Hoe precies dan zou ik even een nieuw scenario moeten schrijven. Het sloot niet goed genoeg aan voor mij. Ook leek bepaald acteerwerk wat off bij enge scenes. Een van die ghostbusters lachte steeds, alsof die erg aan het overacten was. Als ik tijd teveel heb zou ik de gehele film terug kijken en analyseren. Of ik geef jou gewoon gelijk. Laten we dat laatste doen dan kan ik weer door met werken.

avatar van mikey
Structuur van verhaal is inderdaad best verwarrend. Met wat flashbacks (denk ik) verteld en wisselingen van perspectief. Mocht je dat onder controle hebben (wat moeilijk is want de chronologie lijkt niet te passen), dan is er best wal lol te beleven met vliegende stoelen en schuivende tafels. De inspecteur als wandelend hartaanval doet de film niet veel goed. De gnomen from another dimensie komen uit de eeuwige stock footage. (alweer die gast uit the Sentinel (ouwe knarren) of Rec (iets jongere knarren)). Doe mij maar gewoon een kruipende biefstuk over het aanrecht Toch een kleine voldoende voor de moeite,

Macmanus schreef:

Vond het gewoon een opvallende uitspraak, vooral omdat de doorsnee kritiek bij horrors is dat ze te simpel, te voorspelbaar, te cliché zijn. Dan is er een film die een beetje varieert (en niet eens zo heel veel), krijg je daar meteen kritiek op.

Maar met de verduidelijking houdt het in ieder geval meer steek waar dat zinnetje vandaan komt

avatar van Corcicus
Puike netflix film! Een tikkeltje alternatief en verwarrende verhaallijn aangezien je het perspectief en wedervaren van verschillende bewoners in een straat te zien krijgt. Enge scènes waar menig horrorfilm nog wat van kan leren. Goeie muziek ook en uiteindelijk nog vrij origineel in beeld gebracht. Goed!

avatar van Flat Eric
Net een Argentijnse steak, lekker maar soms ook wat te veel.

Veel personages met ieder een eigen eng horrorverhaal waarbij de maker goed heeft gekeken naar de diverse horrorgenres. Het doet een beetje rommelig aan, maar echt cliché is het gelukkig niet geworden en zorgt soms voor effectieve schrikmomenten. Vooral de badkamerscene en het dode zoontje aan tafel was zo'n sterk beeld dat ik bang ben dat ik er vannacht over ga dromen...

avatar van bjerik76
goede cast, goede spannende sfeer, goede schrikmomenten / elementen met goede effecten.
goede eerste helft.

2e helft minder, verwarrender, begreep het ineens niet meer, was ook ineens met een doffe klap afgelopen ...
jammer..

avatar van knusse stoel
Onderhond schreef:
Erg fijn.

Mogen wij "Onderhond" volgen in zijn mening over deze film? Vrijwel geheel met hem eens wat deze film betreft. Het onderdeel spanning is goed in deze film, er gebeurt voldoende om de kijker eens lekker op zijn "knusse stoel" te laten stuiteren van schrik! (of op de stoel of bank, wat u zetel ook is )
Als voorbeeld noemen wij het stukje waarbij de man een kind van het erf stuurt, deze de weg achteruit oploopt en BWAMMM.....een vrachtwagen.
Een prima griezelfilm voor de liefhebber en onze waardering is ietsjes hoger dan "Onderhond",

avatar van keukenzout
Heerlijke film, prachtige beelden. Verhaaltechnisch misschien niet zo sterk maar dat kan ook aan mijn focus liggen.

avatar van Flitskikker
Na 5 minuten afgezet vanwege de afgrijselijk slechte ondertiteling. Zowel Nederlands als Engels.
Aan de lopende band ondertitels met één of twee woorden die in minder dan een seconde weer uit beeld verdwijnen. Helemaal gek word je ervan. Voeg het nu eens samen en laat het langer staan. Ook nog eens uitroeptekens en letterlijke vertalingen in de Nederlandse ondertiteling. Mijn klachten aan Netflix worden duidelijk niet gehoord; het wordt juist almaar slechter.

Dan maar weer downloaden en er goede ondertitels bij zoeken of handmatig corrigeren...
Ben wel benieuwd geworden naar deze film na de lovende berichten.

avatar van Dennisj
Aardige horror die vooral in het begin sterk is omdat er dan nog een soort mysterieuze sfeer hangt. Helaas wordt dat niet al te lang vastgehouden. Richting het einde word het allemaal wat teveel van het goede.
Ook dat die oude vrouw ineens vermoord word door een hand uit de muur. En de man met baard in plaats van als een gek weg te rennen lekker op de grond gaat liggen en zo dat misvormd figuur dichterbij komt kruipen. Heeft verder ook wel goede scenes ertussen zitten maar die vind je vooral in de eerste helft van de film.

avatar van remorz
Dennisj schreef:
Hij had een hartaanval. Wegrennen zat er effe niet in.

Lekker onconventioneel filmpje. Veel bekende elementen, uit een handvol verschillende subgenres gegrepen, zo lijkt het en op een eigenzinnige manier tot een geheel gemaakt.

Verspilt geen tijd aan uitleg maar houdt de aandacht goed vast terwijl je langzaam meer te weten komt over de “monsters”. Zonder nauwsluitende theorie voelt het voor sommigen misschien wat onbevredigend (had er zelf ook wel een beetje last van) maar heeft genoeg te bieden als het gaat om spanning en effectieve gruwelmomentjes en scares.

Beetje pompeuze geluidsband waar je misschien even aan moet wennen maar die bewijst gaandeweg wel zijn effectiviteit. Niet je typische van A tot Z film, zowel in opzet als afronding, maar voor een originele verpakking van bekende genre-elementen ben je hier aan het juiste adres. 3,5*

Persoonlijk vraag ik mij echt af waar ik naar gekeken heb. Het verhaal is mij duidelijk, alleen vond ik het gewoonweg nergens op slaan.
Het verhaal bevat wel clichés. Het is niet een horrorfilm met een vernieuwend concept. Daarbij is het wisselende perspectief van protagonist niet echt een pluspunt, het kan eerder verwarring veroorzaken.
Om niet te beginnen over de special effects, het zijn wederom "creatures" die je al eerder bent tegengekomen.

Misschien ligt het wel aan mij, zeker nu ik veel lovende reacties zie, maar ik vond het echt een van de ergste horrorfilms die ik tot nu toe heb gekeken. 1*

avatar van El ralpho
live on the dark side

Ik had genoeg positieve verhalen gehoord om deze horror van Argentijnse bodem een kans te geven en hoewel ik iets meer duidelijkheid had gewild over de soort van schaduw wereld, en waarom de wezens juist deze wijk, en deze mensen terroriseerden stoorde dit gebrek aan uitleg mij allesbehalve. Het is ook een deel van de charme, en niet alles hoeft altijd wetenschappelijk onderbouwd te worden.

Het verhaal is vlot opgebouwd waarbij er meerdere casussen van paranormale activiteiten bij elkaar komen.Het dode jongetje, vond ik daarbij het meest creepy en deze liet de haren op mijn rug dan ook meerdere keren recht overeind staan. De bombastische soundtrack kan door sommigen als te overdreven gezien worden, maar in deze film was deze precies op zijn plek, en zette het de schrikmomenten kracht bij.

Het einde smaakte bij mij naar meer, ze zouden hier met gemak meer films uit kunnen gaan halen waarbij je als kijker (tot op zekere hoogte) steeds meer te weten kan komen over de schaduwwereld waar deze levens wezen. Wanneer dit niet het geval is, dan is dat ook goed, maar de film zal, of er nu wel of geen vervolg komt, ongetwijfeld bij veel mensen in het hoofd rond blijven spoken..Als je van goede horror houdt, en je wil eens een keer wat anders kijken, dan is Terrified een krachtige, frisse wind, waarvan ik er graag veel meer zie.

avatar van huiguh
Eindelijk weer een goede horror, prima vermaakt

avatar van Zwolle84
Op het gebied van horror moet je je eigen plan trekken en vooral niet op de kritieken afgaan, zo blijkt wel weer; ik heb me kapot verveeld met Aterrados. Geen slowburner, maar een noburner, die op een paar scènes na (het bad en de eetkamertafel) niet overtuigt en al helemaal niet beklemt. Ondanks dat hieronder van de originele insteek wordt gesproken, is het bovendien maar een clichématig filmpje. Met name de soundtrack lijkt zo van de lopende band te zijn gerold. En dan die slotseconde? Zo flauw...