Errementari (2017)

Alternatieve titels: Errementari: The Blacksmith and the Devil | The Devil and the Blacksmith | El Herrero y el Diablo

Spanje / Frankrijk
Fantasy / Horror

geregisseerd door Paul Urkijo Alijo
met Kandido Uranga, Eneko Sagardoy en Uma Bracaglia

Gebaseerd op een Baskisch volksverhaal, 'Patxi Herrementaria'. In 1844 bestaat in de Baskische regio een universum dat bewoond wordt door mythologische diabolische wezens, die vechten om de zielen van de onwetenden. De duivel wil de ziel van een smid, Patxi, die aan deze ellende tracht te ontsnappen. Een jong meisje biedt een oplossing, maar dan moet zowel Patxi als de duivel haar toestaan om te helpen.

avatar van SmackItUp
Aantrekkelijke trailer !

avatar van mcdaktari
Wat ik zo van de trailer zie, ziet het er visueel helemaal niet verkeerd uit.

avatar van SmackItUp
Visueel bij momenten fraai, maar qua plot faalt het jammerlijk. Slap acteerwerk, met weinig overtuiging gebracht en het spanningsniveau blijft bijzonder laag.

avatar van Pazmaster
Spaanse kinderhorror, hoewel, van horror is eigenlijk geen sprake. Er wordt kinderachtig gespeeld en daardoor is er ook geen spanning, en eng is het al helemaal niet. Visueel gezien niet geheel onaardig, maar de demonen zijn in ouderwetse stijl gemaakt, geschminkte mannen in simpele pakjes. Je moet er van houden. Het einde stelt teleur.

avatar van knusse stoel
Wij waren in tegenstelling tot sommigen (zeg maar allen) hier, tevreden met wat we gezien hebben.
Het is niet echte horror, de pakken die de duivels voorstellen is bij de een goed gemaakt (bv bij de opperduivel) en bij de ander kan je zien dat er iets niet klopt. Humor speelt een aardige noot in het verhaal en ook ons brutale meisje is een goed voorbeeld voor andere kindertjes.
En over "kinderhorror" gesproken, ("Pazmaster"), dit zou ik niet aan mijn kinderen laten zien want gegarandeerd dat je de hele nacht op kunt blijven.
Echte horrorliefhebbers en griezelgenre, deze film moet je echt met een knipoog nemen. Er zit niet echte bloederige en schrikkerige horror in en echt griezelig wordt het ook niet. Maar wel heel leuk om te zien!
Van ons tweetjes unaniem een 7+.

knusse stoel schreef:

Ik verwacht ook wel een leuke film, alleen is Netflix er in België niet ingeslaagd Engelse subs bij te voegen. Wél op de trailer, niet onder de film zelf

avatar van knusse stoel
Onderhond schreef:

In Nederland is de film met Nederlandse ondertiteling, dus als je Netflix in Nl hebt is dit geen probleem anders moet je op een spoedcursus Spaans.

knusse stoel schreef:

Goh, dan zullen het toch eerder Franse subs worden. Is er veel dialoog?

avatar van Zwolle84

Is er veel dialoog?

Best wel, maar als je er geen woord van meekrijgt mis je alsnog weinig.

Njah, ik kan wel wat Frans ... maar mijn geliefkoosde ondertiteltaal is het bepaald niet

avatar van Zwolle84
Het is ook niet zozeer negatief bedoeld, ook al vind ik het een slechte film. De dialogen zijn gewoon niet zo belangrijk. Ze zijn er als vulling, maar de sfeer is belangrijker dan wat er gezegd wordt.

avatar van Anhelo
Nog niet op netflix gevonden in ons Vlaanderen land, en toch wel benieuwd .

avatar van Doido
Ondanks dat de beelden vaak voor zich spreken, is het wel handig dat je weet wat er gezegd wordt. Ik ben positief verrast door deze film. Het vertelt een Baskisch volksverhaal. Nergens wordt je opgeschrikt door gruwelijke beelden en nergens wordt het echt spannend. Dat is ook duidelijk niet de bedoeling geweest. Toch wist de film mij in al zijn eenvoud enorm te boeien. Meer van dit graag.

avatar van Ella
Het mag dan een Baskisch volksverhalen zijn maar jeetje dit is toch wel erg slecht.

avatar van compell.
Zeker geen horror, wel erg vermakelijk!
Gelijke delen Guillermo del Toro en Terry Gilliam op een wat lager budget en je komt hierop uit. Ongeveer. Prima uitgewerkt donker sprookje met hier en daar verrassende invalshoeken.

avatar van RuudC
Mensen die dit geen horror vinden...

Deze film behandelt zo'n beetje het allerklassiekste horrorthema.

avatar van RuudC
Anyway, hier de keuze voor halloween '18. Ik houd wel van dit soort folkhorror en als iemand met flinke interesse voor historische ambachten en redelijk wat ervaring als smid is een film over de smid vs. de duivel sowieso wel interessant. Het is een volksverhaal. De tijdsaanduiding doet er totaal niet toe. Het enige gevoel wat het je wat dat betreft moet geven, is dat het lang geleden gebeurd is. Waar het wel om draait, is natuurlijk het verhaal zelf. Waar oude sprookjes een duidelijk moraal hebben, lijkt die hier lastig te vinden te zijn. Errementari wordt waarschijnlijk net wat anders verteld dan het in Spaanse sprookjesboeken geschreven staat. In elk geval is het een tijdje onduidelijk waar het precies heen gaat. Wat wel duidelijk is, is dat het niet slim is om je ziel aan de duivel te verkopen. De smid ondervindt dat, maar lost het eigenlijk wel op een interessante manier op. Het verhaal van het weesmeisje in de hoofdrol vult daar een prima rol in.

Er worden hier al een aantal dingen verteld over de film. Errementari moet het inderdaad erg van de sfeer hebben. De winterse (maar sneeuwloze) plaatjes doen het erg goed. Visueel lijkt het wel alsof de film in de jaren negentig gemaakt is en dat pakt hier prima uit. Gelukkig komt er weinig tot geen CGI aan te pas. De duivel ziet er in elk geval heel overtuigend uit en een aantal dingen, zoals het hek, zien er heel tof uit. Ik kan er niet echt bij waarom het plot zou falen of de dialogen er niet toe doen. Zoals het een goed volksverhaal betaamd, is de verhouding tussen de smid, de duivel en het kind heel belangrijk. Daardoor blijft de film overeind staan. Er is een heel sterk drama-aspect en dat gaat ten koste van angstaanjagende momenten. Er mag zelfs af en toe gelachen worden. Echte scares zitten er inderdaad niet in, maar dat mag de lol niet drukken.

avatar van zeemeerna
Zeer vermakelijk volksverhaal, bijna sprookjesachtig. Ik heb me uitstekend vermaakt.

Confusie
Ook ik schaar mij wel onder het kamp dat hierin beslist een allerlieflijkst charmant filmpje ziet.

Deze Baskische productie.

Was aanvankelijk niet gelijk tot mij doorgedrongen maar daar ik wel een woordje of drie Spaans spreek wat genoeg is om te weten dat het vreemde taaltje hier gebezigd op zich weinig van doen heeft met Spanje begon het gaandeweg wel al vrij gauw te dagen.

Ook had het zeker wat om gewoon weer eens een man in een pak te zien, klassiek turtle ninja style. In plaats van die eeuwige cgi. Eeuwige cgi iets kils en afstandelijks, man in een pak iets warmhartig ambachtelijks.

Je proeft de passie waarmee dit alles in al zijn eenvoud en beperkte middelen tot stand werd gebracht zeker terug, bij vlagen erg aardig geacteerd en hier en daar ook wel een paar Bassie en Adriaan sequenties welke eerder bijdragen aan de algehele sfeerzetting dan afbreuk doen.

In mijn optiek dan.

Netjes beknopte speelduur van een uurtje of anderhalf waardoor ik het rustig in een dag of drie wel uit kon kijken.

Maakt het voor mij wel alleraardigst geslaagd allemaal.

Jawel.

avatar van Walter S.
Prachtig vorm gegeven volksverhaal, ik vond het er erg mooi uit zien. Het verhaal kon me ook prima bekoren.

avatar van horizons
Kan ik me bij aansluiten. Leuk verfilmd oud sprookje. Hoewel de acteurs niet altijd even best zijn is de sfeer wel constant goed genoeg. En in een film als dit is het een goede keuze geweest om met wat klassiek grimeren en effect aanbrengen aan de slag te gaan.

avatar van arno74
Bij deze voor mij onbekende horrorfantasy wist ik niet wat ik moest verwachten, maar het bleek een hele aangename verrassing. Met name de naam Alex de la Iglesia is wel een hint van wat je kunt verwachten. Normaal gesproken wil het niets zeggen en is het pure marketing wanneer iemand zijn naam aan een productie verbindt, maar in dit geval kun je duidelijk zien dat deze film van zijn hand komt. Alleen zijn typische humor ontbreekt hier, maar dat is niet per se een gemis. De humor is hier schaars maar ook een stuk duisterder. En de horror blijft, zoals in zijn films wel vaker het geval is, behoorlijk light.

De Baskische mythologie is erg rijk en heeft duidelijk een toegevoegde waarde voor de filmwereld. Zo was Tierra (1996) als surrealistisch drama erg sterk, en nu zien we hoe van een ander mythologisch verhaal een horrorfilm is gemaakt. Hopelijk komen we in de toekomst hier meer van tegen want dit levert hele originele films op. Errementari speelt zich af in de middeleeuwen en volgt een ijzersmid waar zelfs de duivel bang voor is, hij heeft een demon op hem afgestuurd die op zijn ziel aast. Een jarenlange impasse tussen demon en ijzersmid wordt verstoord wanneer goudzoekers zijn fort binnendringen op zoek naar een schat. De aanwezigheid van een meisje die door de poort glipt, op zoek naar haar moeder die in de hel zit, zet alles nog verder op zijn kop.

Het duister sprookjesverhaal doet ook in de verte wat denken aan Del Toro, maar de stijl van Alex de la Iglesia overheerst. Fijn. 3,5*

Onderhond schreef:
Er bestaat ook een Engels nagesynchroniseerde versie, maar Franse ondertitels zijn denk ik toch beter want de nasynchronisatie is niet echt super. Het origineel is in de Baskische taal, wat ook lekker middeleeuws klinkt en prima bij de film past.

avatar van RuudC
Middeleeuwen? Dit verhaal speelt zich af in 1844.

avatar van arno74
Het zag er uit als de middeleeuwen maar je het gelijk .

avatar van jeroentjuhhhhh
Baskische folkhorror; het blijkt een smakelijke mix van karikaturale demonen, kinderlijke speelsheid, duistere krochten en andere perfect belichtte settings in een 19e eeuwse hell on earth. Errementari kent echt wel wat jammerlijke gebreken, zeker wanneer je let op acteerwerk en het af en toe kinderlijk eenvoudig geschreven script, maar wint weer veel terug wanneer het aankomt op de cinematografie, maar met name in de manier waarop hij zijn composities laat uitlichten. Super sfeervol, organisch en met veel diepte en speelsheid in een shot. De shots zijn duister, warm en vol rijke details. De prachtige, authentieke aankleding van het extreem arme dorpje waarin het zich afspeelt, komt daardoor volledig tot z'n recht.

Het type film waar Netflix meer van nodig heeft.

avatar van joolstein
'Errementari' is een erg fijne Baskische versie van misschien wel één van de oudste sprookjes ter wereld – dat van de smid en de duivel. Volgens deskundigen is het rond de zevenduizend jaar oud en in maar liefst 35 verschillende talen doorverteld. Wat opzet betreft weet regisseur en schrijver Paul Urkijo Alijo het maximale uit het verhaal en het budget te halen. (hij werkte zeven jaar aan zijn speelfilmdebuut) Ook wat aankleding betreft, de make-up en de visuele effecten is deze film een ware lust voor het oog. De beelden en shots zijn dan ook mooi en sprookjesachtig. Het verhaal heeft zoals gebruikelijk bij sprookjes een kleine moraal en boodschap maar wordt vlot en goed vertelt waarbij er genoeg ruimte wordt gemaakt om stukje en beetje het achtergrondverhaal van de drie hoofdfiguren;de smid, Usue en Sartaël uit de doeken te doen. Dit is een zeer sympathiek griezelsprookje waar ook af en toe tijd is voor luchtigheid is zoals bv. wanneer de duivels en demonen zich laten bedwingen door simpelweg kikkererwten voor hun bokkenpoten te gooien, aangezien ze die dan dwangmatig moeten tellen.

avatar van Bottleneck
Een mooi, sfeervol en ‘lief’ folk-horrortje inderdaad. Leuk ook hoe de hel is vormgegeven.

avatar van remorz
Geinig.

Baskisch folk-horrorsprookje. Eerste exemplaar uit het subgenre dat ik aanschouwd heb en hoewel het prima bevallen is, is het ook niet helemaal mijn kopje thee.

Veel dialoog. Als je een sprookje of fabel als uitgangspunt neemt, kan ik me ook goed voorstellen dat je dit tot een minimum beperkt en ergens vind ik het vele gepraat (hier en daar ook wat onnozel geacteerd) hier ook erg als filler overkomen. Maakt het sprookjesachtige karakter ook wat 'aardser' en dat voelt als een gemiste kans. Meer ruimte voor sfeer was gewenst geweest.

Beetje goedkope beeldkwaliteit. Hoewel er duidelijk visie schuilt achter mise-en-scene en cameravoering, komt het toch wat teveel low-budget over om mij echt mee te nemen. Ook qua belichting had wat meer contrast de film een magischere sfeer mee kunnen geven. De verbeelding van de hel is dan wel leuk gedaan, al blijft het design van de duivels weer een beetje hangen op een poppenkastgehalte. De sobere visuele weergave geeft het sowieso iets toneel-achtigs. Niet ongepast, maar daardoor wel een richting uit die me net minder bekoort.

Prima kijkvoer en een keer eens iets anders, maar ook weer niet zó anders. 3*

avatar van HK Senator
Heb genoten. Ik vond Alex de la Iglesia zijn film "El dia de la bestia" ook heerlijk en daar deed deze me ook aan denken. Prachtige beelden. Respect voor de makers.

avatar van Noodless
Bijzonder vermakelijk demonisch sprookje met prachtige sfeervolle locaties zoals het dorpje, het kleurrijke bos en de kille, duistere gedetailleerde omgeving waar de smid woont. Mooie cinematografie !
Het verhaal is boeiend om te volgen en er zitten toch wel wat donkere horrorelementen in het verhaal maar niet in de zin van griezelige of bloederige momenten. De demonen worden goed weergegeven ( een pluim voor de aankleding en make-up overigens ) en de verbeelding van de hel wordt leuk weergegeven. Visueel dus dik in orde. Leuke ontdekking ! 8/10

avatar van leatherhead
Zeer fijne folkhorror die met zijn typische Spaanse charme in de verte wat aan Pan's Labyrinth doet denken. Het wat kinderlijke acteerwerk moet je er een beetje bij kunnen nemen, heb me er zelf niet echt aan gestoord. Verder zo'n beetje wat ik ervan verwachtte: visueel erg sfeervol, leuk verhaaltje, aardig fantasierijk en guitige creature designs. Het komt allemaal wat traag op gang maar eens er wat richting in het verhaal komt wordt het geleidelijk aan steeds beter, met de scene in de hel als absoluut hoogtepunt. 3,5*.

avatar van Daan258
Visueel is de film zeker niet slecht, zelfs bij vlagen erg mooi.Ook de creature design is tof gedaan, Maar daar blijft het dan ook wel bij voor mij.
Het verhaal wist me niet genoeg te boeien en miste ook wat spanning.