Vampyros Lesbos (1971)

Alternatieve titels: Las Vampiras | The Vampire Women | Vampyros Lesbos: Die Erbin des Dracula | Lesbian Vampires | Lesbian Vampires: The Heiress of Dracula | The Heiress of Dracula | The Heritage of Dracula | The Sign of the Vampire | The Strange Adventure of Jonathan Harker | Lesbos | Vampiros Lesbos | El Signo del Vampiro

West-Duitsland / Spanje
Erotiek / Horror

geregisseerd door Jesús Franco
met Ewa Strömberg, Soledad Miranda en Dennis Price

Linda Westinghouse is een jonge Amerikaanse advocate en werkt voor een advocatenkantoor in Istanboel. s'Nachts heeft ze dromen waarin ze een sexy brunette ontmoet en de liefde met haar bedrijft zonder dat ze zichzelf daarvan kan weerhouden. Een zaak die ze dan krijgt, zorgt ervoor dat ze naar één van de kleinste eilanden aan de Turkse kust moet. Dan worden haar dromen werkelijkheid...

avatar van xgogax
Ik blijf dit een geweldig meesterwerk vinden. Ontzettend knappe film met duizelingwekkend camerawerk (met close-ups en al), prachtig gefotografeerde beelden en niet te vergeten jazz.

Het verhaal doet er niet toe. En dit is absoluut geen horror, maar een traag voortkabbelende (erotische) mysterie.

Liefhebbers van Blue Velvet zijn wat mij betreft verplicht deze film te zien. Minstens zo mooi, ritmisch, mysterieus en bizar!

***** / *****, de sfeerschepping in Vampyros Lesbos is ongeëvenaard!

avatar van Mac Hammer Fan
Voor mij is het eerder een tweeslachtig mengsel van art-house, horror, erotiek en symboliek. Er wordt overdadig veel gebruik gemaakt van de zoom-lens en sommige sekwensen zijn langdradig. Maar er zijn zeker ook pluspunten: het gebruik van metaforen (vb de schorpioen), de originaliteit van bepaalde beelden en de meeslepende jazzy soundtrack.. Enfin, toch een hele trap hoger dan Franco's oerslechtte "Female Vampire"

avatar van xgogax
Voor een niet Franco-fan heb je best wel veel films van deze regisseur gezien.

avatar van Mac Hammer Fan
Er zijn wel meerdere films van die regisseur dat ik heel goed vind, vooral de horrorfilms uit de jaren zestig meestal in zwart-wit (Awful Dr. Orloff, Sadistic Baron von Klaus, Dr. Orloff's Monster, Diabolical Dr.Z, The Bloody Judge).

avatar van stephan73
Sleaze-klassieker van Jess Franco, waarin hij horror en seks op zijn eigen aparte manier weet te mengen.
Een rommelig verhaal boordevol prachtig geschoten beelden (Istanbul als decor werkt perfect) en weergaloze muziek, vormen tezamen een film die gezien kan worden als één van de meesterwerken van Franco.

kramersietse
Weer een film die ik moet toevoegen aan mijn dvd's erotische en geile filmpjes. Thank you for telling people.

Slechtste film die ik in tijden zag.

Het verhaal waar precies uit geknipt is, de vreemde dialogen, de vreselijk onlogische scenes en zelfs het camerawerk nu en dan zijn werkelijk barslecht. Of dat al dan niet de bedoeling is weet ik niet.

De soundtrack is wel goed, maar dat is ook het enige pluspunt.

Deze film mist elk element om hem serieus te kunnen nemen.

Veel te rommelig en helemaal niet aangenaam om naar te kijken.

1 puntje voor de soundtrack.

Ironisch hoe zo'n geweldige soundtrack (waaraan ik overigens verslaafd lijk te zijn) kan horen bij zo'n barslechte exploitation film.

avatar van kirk douglas
Heeft lang geduurd voordat ik deze film herzien heb.
Vond er toen niets aan maar nu vind ik hem geweldig.

De film leeft vooral van zijn soundtrack en Soledad Miranda die een indrukwekkende verschijning is.
Franco zelf is hier ook weer eens zelf van de partij als psychopaat met een zaag.
Het camerawerk en de metaforen net als de prachtige decors zijn ook erg geslaagd.

avatar van yeyo
Sensueel, kleurrijk filmpje met een geinig uitgangspunt, maar een waardeloze plot. Tijdens de vampierenseks en het uitbeelden van de ruimte laat Franco zich cinematografisch van zijn beste kant zien, maar de dialogen e.a. acties van personages zijn knulligheid ten top. Voorts gaat er narratief teveel aandacht uit naar het politioneel onderzoek. Wel charmant vind ik hoe Franco zijn werk steeds wat meer intellectueel / gesofisticeerd wil voorstellen dan het eigenlijk is: zo probeert hij bv. een absurdistisch Bunueliaans effect te creëren door willekeurige shots van een krab tussen een scène te monteren.

Qua beelden en qua muziek (typische jaren 70) is het net of je aan het hallucineren bent van drugs. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de uitvoering die me niet echt bekoren kon. De film begint best fraai maar al snel wordt het een saaie bedoeling. Enkel en alleen om de fraaie Ewa Strömberg (flinke reet overigens maar voor de rest weinig op de plank) en Soledad Miranda heb ik deze film weten uit te kijken (ook met behulp van de vooruitspoel knop). Dat beide dames geregeld uit de kleren gaan is wat mij betreft ook het grootste pluspunt van deze matig film.

avatar van wibro
De tweede film van Franco die ik gezien heb en deze was i.t.t. Justine echt helemaal niks. Nu zijn vampier films niet direct mijn ding maar als je probeert met een goed verhaal te komen dan kan het voor mij nog enigszins positief uitvallen. Narratief was deze film echter zo bedroevend slecht dat zelfs de vele naakt-scènes daar geen positieve draai aan konden geven. Ik vond de dames trouwens ook niet aantrekkelijk. Het enigste wat dan nog in positieve zin overblijft zijn de best wel fraaie beelden van Istanbul en de redelijke soundtrack, maar dat was dan ook alles.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Vampyros Lesbos is op de eerste plaats een drugstrip in de stijl van David Lynch, maar dan met ietwat minder budget en de combinatie van vampieren en lesbische vrouwen. De film komt uit een genre dat niet echt de intentie lijkt te hebben om visueel een pareltje neer te zetten, maar daar onbewust wel naar toe werkt. Het geheel is veel verouderd, te braaf voor een vampierenfilm en te braaf voor een erotische film. Maar het visuele van de film en de hypnotiserende muziek werken nog wel een beetje. Je zit zo in de jaren '70. Moet voor kijkers die dit high willen bekijken, beter overkomen denk ik.

avatar van Mac Hammer Fan
Vandaag heb ik "Las Vampiras" bekeken. Dat is de alternatieve Spaanse cut, die bij de Severin release zit, horror only en dus geen erotiek. Ik moet zeggen dat ik het verhaal zo beter vond, maar ik miste wel de jazzy soundtrack van de Duitse versie. Een andere tegenvaller was de print, hier afkomstig van Trash Palace en slechts van VHS-kwaliteit, met enkele beschadigingen in het beeld en non-anamorphic, een mix van 1:33 en 1:66 letterboxed. Ik blijf erbij dat die film zeker pluspunten heeft, vooral de sfeervolle fotografie , de vaak fraaie decors en de metaforen. Daarnaast is er ook de zeer goede soundtrack van de Duitse versie. De film werd gemaakt juist na "El Conde Dracula", die Severin ook uitbrengt op Blu-Ray in de States.
Bijna alle verschilpunten tussen de Duitse en de Spaanse versie van "Las Vampiras" vindt u hier. Een niet vermeld verschilpunt is de naam van de protagoniste: Linda in de Duitse versie, Alice in de Spaanse versie.

avatar van Woland
Voor de horrorchallenge kende ik Jess Franco helemaal niet. Hoewel de verhalen hier ook al nogal wisselend waren, was ik toch voornemens om maar eens zelf te kijken naar iets van Franco. Een film uitkiezen bleek al lastig genoeg, aangezien hij een gigantische output heeft met weinig duidelijke uitschieters naar boven. Dan maar eentje met relatief redelijke recensies die op twee ICM-lijstjes staat: Vampyros Lesbos.

En dat viel allemaal niet mee. Jazeker een hoop naakt, en daar is eigenlijk ook alles mee gezegd. Dit is een softporno-film qua verhaal, qua horror, qua special effects en qua acteerprestaties, maar dan met nauwelijks porno. Af en toe lopen Linda en die gravin wat naakt te knuffelen, en een paar keer komen er een paar borsten voorbij, en daar blijft het bij. De horror is al helemaal ver te zoeken, er wordt af en toe wat gemompeld over vampieren en een paar keer is er wat nepbloed op een nek te zien, en dat is het. Tja, wat valt er verder nog te zeggen? De acteurs zijn verschrikkelijk slecht, een verhaal is er eigenlijk niet, horror of spanning is er dus ook niet. De muziek is, niet verbazend, typische jaren '70 porno-muzak. Soms is het wel aardig gefilmd en het vrouwelijk naakt is niet slecht, maar dat is dan ook de enige reden waarom dit niet op een halve ster blijft steken. Misschien geef ik Franco nog een keer een kans, maar ik hoop toch dat er dan uit een ander vaatje getapt wordt.

avatar van ChrisM
Severin Blu Ray is echt ..... 10/10 beeld kwaliteit, de film zelf is alleen voor de liefhebbers...

avatar van alexspyforever
De cover integreerde mij altijd wel. Voor de eerste keer zag ik die in een winkel, pakweg 20 jaar geleden. Sowieso trok alles wat met lesbian te maken had in die periode mijn aandacht. Waarom het er nooit eerder van is gekomen om deze te kijken, geen idee. Misschien dat de meeste erotische horrorfilms ofwel parodieën zijn of eerder een drama met een beetje erotiek en een beetje horror waardoor ze zowel op het vlak van horror en erotiek falen. Vampyros is er zo eentje uit de 2de categorie. Het is allemaal te braaf, te traag, met een rommelig verhaal. Jazeker het was bovennatuurlijk, surrealistisch en met meer oplettendheid vielen de puzzelstukjes wellicht in elkaar op het einde. Maar het was allemaal te flauw zodanig dat ik geen zin had om mijn hoofd hierover te breken (dit in tegenstelling tot Haunter en The Company of Wolves). Waste of time maar heb die nu toch gezien. Sowieso is de scène op de cover het meest aantrekkelijke (al heeft die weinig met het werkelijke verhaal te maken) dus ik snap wel waarom ze die hebben gekozen.

avatar van Noodless
Wat is dit voor een rare psychedelische trip ?
Bizarre, rommelige aaneenschakeling van erotische scènes, hallucinaties, scènes met een schorpioen en een beetje horror, al is de horror hier toch wel ver te zoeken.
De muziek is niet goed gekozen en ik vraag me af wat dat gemompel was in de openingsscène, wat later nog eens terug keert. Overigens de openingsscène in de bar mocht er zijn. Misschien wel de mooiste erotische scène van de film. De twee vrouwen ( Ewa Strömberg en Soledad Miranda) mogen er wezen, al gaat de voorkeur toch duidelijk naar de Soledad Miranda die qua body, verleiding en blik meer te bieden had. De spanningsboog is zo goed als nihil want er valt weinig te beleven. En qua gore, gezien het thema vampieren, heeft de film echt weinig te bieden. 4/10