Under Siege (1992)

Verenigde Staten / Frankrijk
Actie / Thriller

geregisseerd door Andrew Davis
met Steven Seagal, Tommy Lee Jones en Erika Eleniak

Een Amerikaans gevechtschip dat op het punt staat om buiten gebruik genomen te worden wordt gekaapt door een groep terroristen. Gelukkig is de scheepskok Casey Ryback een voormalig Navy SEAL. Hij gaat eigenhandig het gevecht aan met de terroristen.

avatar van 606
Iron Maiden schreef:
Een halve ster, de laagste normering mogelijk, lijkt mij ook overdreven.
Dit kan toch onmogelijk 1 van de slechtste films zijn die je ooit hebt gezien.
Inderdaad, er zijn zo veel meer slechtere.

avatar van xxERWINxx
Goede vermakelijke actie film! 1 van de beste Steven seagal films, ook een leuke rol voor Erika eleniak en met Tommy lee jones erbij is het een goede actiefilm!

avatar van FlickyMartin
Another cold day in Hell.

Deze Pearl Harbor film van Andrew Davis bevat ex marinier en voormalig kok Casey Ryback, gespeeld door Steven Seagal als de kok van gevechtsschip USS Missouri.
Na een incident met zijn eigen werkgevers wist hij opgesloten en ontsnapt te zijn binnen minder dan een uur, hij moet hij ervoor zorgen dat het schip niet compleet word overgenomen door gijzelaars, met een goed doordacht plan en Tommy Lee Jones als de badguy zal deze kok samen met een blonde playmate het complete schip moeten redden van de ondergang, terwijl het Pentagon in spanning meeluistert.

Zoals Stallone en Schwarznegger een ruimte binnen lopen en iedereen overhoop schieten schakelt Seagal zijn vijanden met veel meer klasse uit, op zeer subtiele wijze schakelt hij ze om de beurt uit, dit is naar mijn mening veel interessanter en realistischer.
Helaas breekt Seagal weinig armen in deze film maar zien we wel een paar creatieve scene's met keukenmessen, magnetrons en natuurlijk geweren.

Niet zo goed als Marked for Death, maar wel een prima actiefilm.

edje555
nep-chinees !

avatar van RuudC
De tijd dat Steven Seagal nog een baas was. Als kind kon ik Under Siege erg waarderen en dat is gelukkig niet veranderd. inmiddels irriteer ik me flink aan de rol van Erika Eleniak. Niet alleen een lelijk mens, maar krijsende dames die een paar tellen later met een semi-stoere blik de wapens pakken, zullen me nooit overtuigen. Enkel en alleen een slap excuus om wat tieten in de film te gooien.

Verder klopt eigenlijk alles. Er is een tof verhaal. Dat niet alleen, het decor is fenomenaal. Het is dan niet altijd de USS Missouri die we zien, maar voornamelijk de USS Alabama, maar dat zal de meeste mensen een zorg wezen. Het is een ronduit indrukwekkend schip en een fantastische locatie om terroristen hun slag te laten slaan. Het verhaal is daarbij een stuk veelzijdiger dan je van een actiefilm mag verwachten. Gary Busey speelt een van zijn beste rollen en Tommy Lee Jones doet het prima. Zonder al teveel patriottistische bombarie vecht Seagal zich een weg naar de eindbaas. De slechterikken blijken uiteindelijk niet zo badass te zijn als ze leken, maar het doet weinig af aan het spektakel. Under Siege is een lekker vlotte actiefilm met een aantal heel toffe scenes. Zeker wanneer de kannonnen in actie komen en de duikboot aan gort schieten of Tommy Lee Jones' oog ingedrukt wordt en vervolgens met zijn kop door een beeldscherm gaat zijn erg sterk.

avatar van rcuppen79
Sterke actiefilm van Steven Seagal, die toendertijd best goede films maakte.

Het plot is niet bijster origineel en kan het beste omschreven worden als “Die Hard op een boot”. De suspense uit Die Hard is hier echter vervangen door de vechtkunsten van Seagal. Wanneer je de film niet al te serieus neemt, is ze uiterst vermakelijk.

Met een budget van 35 miljoen dollar was Under Siege veruit de duurste film van Seagal, die tot dan toe vooral in goedkopere actiefilms te zien was. Dat budget valt ook goed terug te zien in deze film, die bol staat van de spectaculaire actie. Regisseur Andrew Davis, die eerder met Seagal samenwerkte in diens debuut Above The Law, brengt het allemaal gelikt in beeld.

Steven Seagal is hier in topvorm en hoewel hij nooit een goede acteur zal zijn, laat hij hier ook meer zijn vuisten spreken. Tommy Lee Jones en Gary Busey spelen uiterst vermakelijke schurkenrollen en voormalig Baywatch-babe en Playboy Playmate Erika Elaniak zorgt voor het vrouwelijke schoon. Prima actiefilm!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Film Pegasus schreef:
Iets minder dan het vervolg, alhoewel de cast hier toch veel goed maakt. Ik heb wel het gevoel dat deze film uit de 80's komt, ondanks de release in 1992. Nogal gedateerd dus. Bovendien leent het schip zich niet echt goed tot de film en breekt de lage snelheid van het schip (in verhouding met de trein uit deel 2) het tempo van de film. Niet slecht, zeker niet voor een Seagalfilm, maar er zijn er beter.

Uit de tijd dat Seagal nog films maakte die je in de bioscoop kon zien. Het verhaal is een soort Die Hard op een boot, de bekende actiefilm werd 4 jaar eerder gemaakt. Alleen is Under Siege een wat goedkopere versie ervan. Maar zelfs dan is het toch een leuke film met een cast die veel goedmaakt. Verder veel clichés en weinig memorabele scènes, maar er is voldoende actie en oneliners om hier van te kunnen genieten.

avatar van Kondoro0614
Under Siege

Zeker erg vermaakt met deze Seagal film! Ik kan dit soort films vaak waarderen en geniet dan ook veel van Seagal die even iedereen in elkaar mept, zo'n dikke gevecht's schip en noem zo maar op. Helaas wat jammer is aan deze film is dat hij op sommige momenten erg voorspelbaar is.. Kijk maar naar de soep, toen die vent erin zat te tuffen... Maar goed, gelukkig verziekt het niet de hele film en daar ben ik blij genoeg mee!

Steven Seagal speelt natuurlijk een hele leuke rol. Acteren is de beste meneer nou niet 100% in maar vechten kan die wel! Tommy Lee Jones speelt ook een hele leuk rol! Ik vond hem ook wel goed acteren. Beetje psychopathisch maar dat maakt niet uit haha..

Het verhaal stelt natuurlijk niet heel voor. Het is natuurlijk van hak op de tak en Seagal zorgt er wel voor dat iedereen even op de grond ligt hahah! Het concept is wel erg vet en ik vond het erg leuk om deze te volgen. Heb me ook weinig verveeld! En natuurlijk zag je de twee mooie bergen van Erika Eleniak ook nog even langs vliegen. Altijd mooi!

Ben niet zo'n fan van Seagal in doorgaans zeer oppervlakkige, rechttoe rechtaan aciefilms. Vind
deze verreweg zijn beste, maar dan vooral dankzij het heerlijk smeuiige acteerwerk van Busey
en Tommy Lee Jones.

avatar van xxERWINxx
Herbekeken, dit 1e deel op een schip is iets beter dan deel 2 , goede rollen van Tommy lee jones en Erika eleniak zien we ook nog eens voorbij komen.
Vermakelijke actiefilm!

avatar van Vinokourov
Whoeha, een actiefilm met Steven Seagal die op een gekaapt oorlogsschip en er voor moet zorgen dat het niet gierend uit de hand loopt met kernkoppen en al dat soort ongein. Ondanks alle halve stompzinnigheden en ridicule dialogen is dit vermakelijk om te zien! Busey met een passende schurkenbakkes en Tommy Lee Jones als lunatic zijn perfect gecast en zorgen voor een film die nergens weet te vervelen. Dan is er ook nog vrouwelijk schoon in de persoon van Miss July 1989 die Seagal ondersteunt in zijn heldhaftige strijd.

Afijn, de actie ziet er prima uit en wat wel fijn is van die jaren '90-films zijn de explosies die gewoon echt zijn en niet met cgi in elkaar gedraaid zijn. De climax viel wel een tikkeltje tegen, maar soit. Voor wat onpretentieus vermaak en genoeg lol is dit een uitermate geschikte film!

avatar van Macady
Ik had deze, ondankds dat ik vroeger smulde van dit soort films, nog nooit gezien....beetje standaard actie filmpje die het goed zal doen voor de nostalgisch georienteerde jaren 90 liefhebber. 2,5 ster, maar ik ben dan ook nooit een seagal liefhebber geweest....

Dick2008
Ppffff, dit zou het dan gaan worden, aangezien dit de laatste film is die nog probeer van de beste man. Maar wat een rotfilms zijn het, niet alle overigens, maar het is allemaal serieus en hard en het biedt maar weinig vermaak. Het enige positieve in deze film was eigenlijk Erika Eleniak. 2.0

avatar van Thomas83
Best leuk voor een Seagal-film. Eigenlijk is hij wel gewoon het zwakke punt, want in een groot deel van de film mag hij niet eens zijn vechtkunsten tonen. De actie bestaat toch vooral uit veel boobytraps (altijd explosieven helaas) en goedkoop schietwerk. Maar het schip is een leuke setting voor een niet onaardige Die Hard rip-off. Busey is wel leuk maar eigenlijk al er wat overheen, Tommy Lee Jones blijft als de grote antagonist net binnen de perken. Hij is niet zo leuk als Rickman maar maakt er een ongegeneerd maffe rol van.

Wel is veel van de humor in de film vaker flauw dan leuk, en ook we een beetje cheesy dat de bad guys onnodig sadistisch moeten zijn. Eleniak is verbazingwekkend aardig nog. Weliswaar is haar rol vooral die van het vrouwelijk schoon, ze speelt nog best grappig en had nog wel een grotere rol van mij mogen hebben. Al die andere good guys die op een gegeven moment meededen vond ik de film eigenlijk wat minder maken, en meer standaard. Ze bleven ook totaal niet hangen bij mij. Verder vond ik de paar naar horror neigende momentjes ook wel opvallend. 3.0*.

1907
Andrew Davis is benaderd door Seagal om deze film te maken. Seagal heeft volgens mij ook uit eigen zak betaald om Davis deze film te laten regisseren. Davis had er totaal geen trek in om samen te werken met Seagal omdat hij al eerder herrie schopte op diverse sets. Matige film, Davis heeft beter werk afgeleverd.

avatar van huppelepup
Volgens mij zo'n beetje de enige filmcover waarop Seagal staat ZONDER vuurwapen.
Het heeft me altijd verbaasd dat iemand als Seagal, die het vooral moet hebben van de vechtsport, altijd met een vuurwapen afgebeeld staat.

avatar van Ajax&Litmanen1
Er komt na tig jaar een derde deel uit:

Steven Seagal kondigt 'Under Siege 3' aan | Filmtotaal filmnieuws

Zal wel straight-to-dvd worden, maar toch. Vond het origineel wel aardig, 1 van de weinige films waarin hij wel cool was. Al vraag ik me af of die dikzak vandaag de dag nog een acceptabele rol kan spelen.

avatar van jeroentjuhhhhh
Als kok mag je best een buikje hebben

avatar van Antonev
Als je een Seagal film opzet dan kun je actie, geweld en eenvoudig verhaaltje verwachten. Het acteren is niet altijd van heel hoogstaand niveau, maar wat boeit het. Vermakelijk is het zeker!

avatar van Richard_Voorhees
Echt veel hoger dan 2,5 sterren kan ik niet komen.
Steven Seagal kan alles in deze actiefilm.
Er zitten wel een aantal mooie, emotieloze scenes in die ik als liefhebber van troep wel kan waarderen.
Tommy Lee Jones speelde ook wel lekker over-the-top.
Die stomme panfluit soundtrack werd wel behoorlijk overgebruikt. Verder irritant dat mensen met kogelvrije vesten direct dood neervallen.
Het kan veel slechter, maar een hoogvlieger kan ik deze ook niet noemen.

wel een leuke seagal film,heb me zeker vermaakt.al vaker gezien hij blijft leuk.

avatar van mrklm
Hoe vermakelijk films als “Nico”, “Hard To Kill” en “Out For Justice” ook zijn, het zijn gewoon goed gemaakte popcornfilms. Je zou kunnen zeggen dat Seagal op zijn best is in films waarin hij maar een paar minuten in beeld is en om het leven komt, want “Critical Decision” en “Machete” zijn inderdaad allebei prima films. Maar voor mij is er één film die dat niveau ontstijgt en dat is “Under Siege”. Dat is voor een groot deel te denken aan een uitstekende cast waardoor de schurkenrollen ijzersterk zijn bezet. Gary Busey, Tommy Lee Jones en Colm Meany tillen deze film naar een hoger niveau dan je van Seagal gewend bent. Bovendien is daar een uitstekend scenario van de hand van J.F. Lawton dat Seagals kwaliteiten uitbuit en zijn tekortkomingen als acteur verhuld. Dit is de enige film waarin Seagal echt ontspannen overkomt en zelfs een paar geslaagde one-liners voor zijn conto mag nemen!

In “Under Siege” speelt Seagal de rol van Casey Ryback, de scheepskok op de USS Missouri, een slagschip dat opereerde in WO II en in de Golfoorlog en op bevel van president Bush op het punt staat om te worden ontmanteld. Maar de verbitterde commandant Krill [Gary Busey] gebruikt een verrassingsfeestje voor kapitein Adams [Patrick O’Neal] om een aantal handlangers, waaronder de levensgevaarlijke William Strannix [Tommy Lee Jones] aan boord te halen die het schip kapen en dreigen de op het schip opgeslagen kernwapens te gebruiken. Ze weten de volledige bemanning op te sluiten, behalve Ryback die is opgesloten in een koelruimte na een handgemeneen met Krill en Playmate Jordan Tate [Erika Eleniak, de voorganger van Pamela Anderson in Baywatch], die verstopt zat in de taart die voor het verrassingsfeest was besteld. Dit ‘unlikely duo’ neemt het op tegen de mannen van Krill en Strannix in een race tegen de klok.

Een intelligent scenario kom je niet vaak tegen in actiefilms, maar hier heb je zo’n uitzondering die de regel bevestigt. Er is op toegezien dat elke mogelijke ongeloofwaardigheid in het verhaal is weggepoetst. Zo wil de kapitein aanvankelijk helemaal geen feestje, maar laat hij zich toch overhalen omdat hij zijn bemanning niet teleur wil stellen en omdat hij alle reden heeft om die bemanning te vertrouwen. Bovendien benadrukt hij dat de bewaking van het schip gehandhaafd blijft. Dat Krill geen idee heeft dat Ryback eigenlijk een ex-Navy-Seal is, komt omdat hij zijn status is kwijtgeraakt als gevolg van insubordinatie, waardoor hij alleen maar de laagste baantjes in de marine kan aannemen. De kapitein heeft hem als scheepskok aangesteld als blijk van respect en waardering en bewaarde Caseys dossier op een geheime plek. Seagal verkleed als scheepskok is bijna net zo hilarisch als Gary Busey in vrouwenkleding. Tommy Lee Jones heeft het heerlijk naar zijn zin als de duivelse Strannix, de ultieme combinatie van de intelligente psychopaat en hij is een formidabele tegenstander. De onvermijdelijke slotconfrontatie tussen Strannix en Ryback is het hoogtepunt van de film, die een bijzonder aangename combinatie is van spanning, actie en humor en daarmee het beste bewijs is dat Steven Seagal wel degelijk kan schitteren, als het materiaal maar aansluit op zijn talenten en niet teveel vraagt van zijn acteercapaciteiten.

Een van de betere films van/met Steven Seagal waarin zijn eigen grootheidsprojectie en ridicule monologen grotendeels achterwege blijven. De film is vermakelijk in een constant tempo geschoten en, hoewel een van de vele Die Hard copy's, het aanzien best wel waard. In mijn studietijd kwam deze film uit en heb hem toen met veel plezier bekeken.

Het plot is simpel, niet al te uniek, waarbij dit keer geen kantoorgebouw werd gekozen maar een marineschip waar een anti-held de wereld redt. De film is mooi op film gezet volgens een deugdelijk scenario met een maar leuke namen die ze wisten te strikken voor de film, zoals Tommy Lee Jones en Gary Busey in goede bijrollen. Het rockmuziekje af en toe deed de film ook goed.

Film verdient een voldoende. zit degelijk in elkaar.

avatar van ILDIB
deze film draait toch om de tieten van de baywatch babe?

avatar van des1
Steven Seagal's beste film. Beetje een 'dufus story' en 'over the top', maar wel lekkr actie en plenty spanning. Erna ging het bergafwaarts met lullo Seagal. Las trouwens dat die zich wellicht moet verdedigen binnenkort in de rechtszaal tegen vrouwen die hij bepoteld en meer zou hebben.

avatar van jippie2010
Volgens velen de beste Seagal-film. Ik zie Seagal als een cultheld, maar voor mij heeft hij die status niet. Dat dit dan zijn beste film zou moeten zijn zegt meer over het feit dat de rest van zijn werk nog matiger is dan deze film. Het kan mij niet bekoren. *2.5

avatar van Iron Maiden
jippie2010 schreef:
Volgens velen de beste Seagal film. Dat dit dan zijn beste film zou moeten zijn zegt meer over het feit dat de rest van zijn werk nog matiger is dan deze film.
Deze had inderdaad het grootste budget, maar Markes For Death en Out For Justice zijn échte Seagal klassiekers.