• 8.228.704 stemmen

Geregisseerd door: Andrew Davis

Met onder meer: Steven Seagal, Tommy Lee Jones en Erika Eleniak

Releasedatum: 18 februari 1993

Over Under Siege

"It's not a job... It's an Adventure!"

Een Amerikaans gevechtschip dat op het punt staat om buiten gebruik genomen te worden wordt gekaapt door een groep terroristen. Gelukkig is de scheepskok Casey Ryback een voormalig Navy SEAL. Hij gaat eigenhandig het gevecht aan met de terroristen.

imageimageimageimageimageimage

Captain Adams

Tom Breaker

avatar van The Brain

The Brain

Smaak veranderd. Voor dit soort films ging ik vroeger naar de bios en ik genoot ervan. Alles van en met Steven Segal heb ik wel zo'n beetje gezien. Er wordt hier een vergelijking gemaakt met Die Hard, maar alles wat die film tot een topper maakt mist deze, met als belangrijkste ingrediënt de vette knipoog, de humor. Under Siege kent twee hoogte punten en dat is wanneer Erika Eliniak uit de taart stapt.

avatar van xxERWINxx

xxERWINxx

Vandaag nog eens herbekeken, blijft 1 van de beste films van Steven Seagal, ook iets beter dan Under siege 2, veel actie en schietpartijen vanaf het schip, mooie locatie voor een film.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Tijdens mijn jeugd destijds grijsgedraaid. Under siege is één van die vele top actiefilms die de jaren 90 rijk is. Erg vermakelijk om naar te kijken, maar dat maakt het nog geen goede film. Zeker één van de betere Seagal's en sowieso interessanter dan het vervolg op de trein.

Seagal is nooit een veelprater geweest en als acteur vind ik hem erg beperkt. Het is voornamelijk door zijn kung fu kunstjes dat hij je soms nog kan charmeren (al ben ik die tijd ook al wat ontgroeid). Neen, het zijn vooral de uitstekende bijrollen van Tommy Lee Jones en Gary Busey die het leuk maken met hun meedogenloze, maar ook excentrieke personages. En Erika Eleniak mag zeker gezien worden. Die taartscène alleen al is legendarisch.

De actie is leuk, de humor is geslaagd, maar het is uiteraard allemaal wat over the top door je in de doeken te laten doen door één scheepskok. Vermakelijk, maar daarmee is ook alles gezegd.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Meer dan acceptabele actiefilm en zonder twijfel een guilty pleassure.

Een film in die zin waar Seagal's inbreng voornamelijk ligt bij de actie en knokscenes en verder redelijk zijn gang gaat als stoïcijnse ex-seal die rond sluipt. Zijn rol en bijdrage is prima en veel diepte wordt niet van hem gevraagd, gelukkig maar. Het zijn Busey en TL Jones die natuurlijk met kleurrijke karakters de film gestalte geven en de aandacht naar zich toetrekken. Seagal hoeft in die zin de film niet te dragen, dat doen Busey en Jones wel. Geweldig overigens die twee.

Een meer dan appetijtelijke actiespektakel op een tot de verbeelding sprekend omgeving, de Missouri, in werkelijkheid geloof ik gefilmd op zusterschip Iowa, ontvouwd zich en Seagal toont zich meester in ombrengen van de bad guys. Van ontploffende helikopters tot handgranaten als boobytrap, of iemand in een zaagmachine duwen, ai, Seagal doet waar hij goed in is en maakt gehakt van ze. Grappig dat hij het van bodyguard tot adviseur schopte om vervolgens in een dergelijke rol te geraken die hem uiteraard prima ligt.

Afijn, prima actiespektakel, gortdroge humor en met in het oog springende rollen van Tommy Lee Jones en Gary Busey. Eleniak is het noemen ook wel waard, al is het alleen maar vanwege het uitzicht

avatar van IH88

IH88

“So who are you? Are you-you, like, some special forces guy or something?”

“Nah. I'm just a cook.”

Aardige actiefilm met Steven Seagal, en Tommy Lee Jones en Gary Busey als bad guys. Jones, Colm Meaney en Busey vormen een mooi trio die ervoor zorgen dat Under Siege naast alle actie ook wat humor bevat. Want ze schmieren er lustig op los en nemen alles niet al te serieus. Seagal doet dat wel, maar na zoveel films van hem te hebben gezien is dat geen verrassing meer. Acteren kan Seagal niet, maar charisma heeft hij wel en hij straalt weer één en al coolheid uit. De man is een formidabele actieheld.

avatar van Don Homer

Don Homer

De beste film van Steven Seagal volgens een deskundige vriend van mij. Een hoop wapengekletter op het vliegdekschip USS Missouri die gekaapt wordt. Het is aan de kok (Seagal) om dit te stoppen met hulp van miss July '89.

avatar van Supernatural

Supernatural

Vandaag herzien.heb me weer prima vermaakt.niet de beste van steven seagal.maar zeker 1 van de beteren.een prima cast.een prima verhaal.maar de films van seagal naar 2002 zijn echt minder,dat zijn wel veel meer mensen met me eens denk ik.maar zo nu en dan heb ik echt zin een seagal film te zien,maar dan 1 van de oudere reeks.