Payback (1999)

Actie / Misdaad
100 minuten / 90 minuten (director's cut)

geregisseerd door Brian Helgeland
met Mel Gibson, Deborah Kara Unger en Kris Kristofferson

Ook al is het maanden geleden dat zijn vrouw hem in de rug schoot en voor dood achterliet, zijn gevoelens voor wraak zijn er niet minder om geworden. Hij wil het deel van de buit hebben waar hij recht op heeft, en zijn vrouw noch zijn misdaadpartner of diens vrienden van de georganiseerde misdaad, kunnen hem in de weg staan bij het verkrijgen van die $70.000.

avatar van Insignificance
Niet onaardig. Al die tijd laten liggen vanwege Mel Gibson, maar van hem geen last gehad. Hij doet het naar behoren als vastbesloten kerel, op zoek naar zijn 70k. En wat warmte van een blondine, want dat mag natuurlijk niet ontbreken. Een film verpakt in een donker blauwe gloed die een beetje het midden houdt tussen een neo noir en wat meer flamboyant bloodshed gedoe, waar hier en daar wat stoere en koude humor om de hoek komt kijken. Prachtige cast met een hoop bekende koppen die hier helemaal passen en toch is het Lucy Liu die het meest in het oog springt. Haar Pearl houdt wel van een tikje. Het mist wat flair en er is niet echt iets dat er bovenuit steekt, maar het hele Outfit gebeuren is precies wat zo'n filmpje nodig heeft. Genadeloze fun.

avatar van Ajax&Filmfreak
Mijn stem slaat vooral op de directors cut, de bioscoop versie zou bij mij misschien net 3* halen...

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Film Pegasus schreef:
Payback zoekt z'n weg tussen de wraakfilm en de filmnoir, maar dan wel als luchtige hap met de nodige oneliners. Verschil met films als Death Wish, Taken of The Punisher is dat Porter (Gibson) niet echt een overtuigend motief heeft voor z'n daden. Zelfs z'n tegenstanders geloven hem niet echt als hij zegt wat hij wil.

De vlotte montage brengt wel wat tempo in de film en de combinatie van typische actiehumor (denk aan films met Bruce Willis of the Lethal Weapon reeks) en de nodige actie zelf natuurlijk. Al is daar dan ook alles mee gezegd. Echt creatieve ondernemingen zijn er niet en ook al klinkt de muziek soms wel leuk, het blijft een reeks ouwe bekende nummers (bvb Jimi Hendrix) die nu ook weer niet echt steeds goed getimed zijn. Leuk om te zien, al is het niet echt speciaal.

Dat de film wat gaten vertoont zal veel mensen opgevallen zijn. De scores zijn dan ook wisselvallig hier. Het is een wraakfilm met film noir elementen. Maar op vlak van scenario, karakters, motieven, .... is het niet echt bijzonder. Regisseur Brian Helgeland is nochtans vooral bekend vanwege zijn screenplays voor films als L.A. Confidential en Mystic River. Hier laat hij die job over aan een ander en is hij enkel regisseur. Wat maakt deze film dan toch nog goed?

Niet dat het er zo hard in slaagt, maar het lijkt wel een ode aan de Franse neo-noir films. Gibson liet weten dat deze film eigenlijk in zwart-wit moest verfilmd worden, maar in een tijd van kleurenfilms is dat te gewaagd voor een doorsnee Hollywoodfilm. Daarom werd aan een wat gelijkaardige look gewerkt. De film straalt dan ook dezelfde sfeer uit als de neo-noir van vroeger, maar iets donkerder.
Zet er bovendien een grote reeks bekende namen op en je kan een film dat voor bandwerk bedoeld is, opwerken naar net dat ietsje meer. Een klassieker zal dit niet worden, maar het was toch wel genieten.

Onlangs weer eens gekeken en hij staat nog steeds als een huis.

Heerlijke soundtrack met een weergaloze Mel Gibson. Keiharde film vol met pakken, leren jassen en roken. Heerlijk stadssfeertje ook waar geen seconde zonlicht is in te bekennen.