Payback (1999)

Actie / Misdaad
100 minuten / 90 minuten (director's cut)

geregisseerd door Brian Helgeland
met Mel Gibson, Deborah Kara Unger en Kris Kristofferson

Ook al is het maanden geleden dat zijn vrouw hem in de rug schoot en voor dood achterliet, zijn gevoelens voor wraak zijn er niet minder om geworden. Hij wil het deel van de buit hebben waar hij recht op heeft, en zijn vrouw noch zijn misdaadpartner of diens vrienden van de georganiseerde misdaad, kunnen hem in de weg staan bij het verkrijgen van die $70.000.

avatar van Spetie
Payback is een film die het in eerste instantie niet van het verhaal moet hebben, want dat is wel eens vaker gedaan en stelt verder niet bijzonder veel voor.

De film kent echter een aantal goede cynische oneliners en ook de actie is niet onaardig. Het acteerwerk is echter niet van een bijzonder hoog niveau. Vooral bij Gibson heb ik hier echt het idee dat ik naar Gibson zit te kijken en niet naar een personage. Gelukkig kijkt het allemaal vrij gemakkelijk weg en zit er soms ook nog wat leuke humor door de film heen verweven. Het einde van de film is echter niet al te sterk.

Kortom een film met ups en downs, dfie duidelijk behoort tot de middelmaat.

avatar van killer13
Al DeNiro schreef:
Voor mij persoonlijk de beste film mét Mel Gibson.

voor mij is dat toch nog altijd lethal weapon. maar payback krijgt een mooie tweede plaats bij mij

avatar van notsub
Heerlijke film met een verrassende Mel Gibson. Hij lijkt wat moeilijk uit de verf te komen,maar staat er uiteindelijk wel. Het verhaal loopt lekker vlot door en de wendingen blijven maar doorgaan. Zo is ook het sfeertje in de film goed. De actie voldoet ook en is lekker gedoseerd. Ik blijf alleen met het idee zitten dat het geen typische Mel Gibson film is, maar dat mag de pret niet drukken.

De director's cut maakt er veel krachtigere film van door het andere einde.

avatar van JohnWilliams
Goede film die dankzij Gibson voor een voldoende zorgt. Op zich zat er niet echt een verhaal in maar hij keek wel lekker weg.

avatar van JohnWilliams
killer13 schreef:

Kom op? Mel Gibson heeft veel betere films dan Payback. Dan heb je denk ik nog niet alles van hem gezien.

avatar van dave
Vlotte actiefilm die qua beleving nogal kan verschillen van 'cut' tot 'cut'. Gibson is alleszins goed op dreef en het is de snelheid van zijn personage en derhalve de snelheid van de film op zich die de grootste troef voorstelt. 'Payback' is bovenal een genadeloze rit. Karakters worden niet bepaald uitgediept en aanvankelijk essentiële verhaallijnen worden doorlopend abrupt afgesloten. Voorts zijn enkele cameraperspectieven tamelijk knap en valt de soundtrack doorgaans goed mee.

3,00 (3,25)

avatar van Sergio Leone
Degelijk.

Payback maakt het wraakplotje interessant door twee dingen: na een uurtje is de rechtstreekse boosdoener reeds opgeruimd en klimt Porter de ladder verder op. Een tweede pluspunt is de film noir-aanpak.
De film is sober, donker, vuil, eenzaam en nog vele andere dingen tegelijk. Het onderscheidt Payback van een hele hoop genregenoten. Daar ligt meteen ook een zwakte: het tempo ligt nogal laag en had zo nu en dan wel wat vaart verdiend.
Ook de climax is maar niets: alle hoge pieten van een misdaadorganisatie gaan samen een onbeveiligd gebouw in en de hoogste piet neemt een verdachte telefoon op. Een knaller is het zeker, alleen niet in de juiste betekenis.

Mel Gibson is vrij goed op dreef. Zijn voice-over is hier niet bijzonder goed ingesproken, maar hij heeft wel de juiste kop om een afgeleefde gangster te spelen.
Ook de bijrollen worden vrij goed ingevuld. Gregg Henry is ontzettend lelijk; Kris Kristofferson en good old James Coburn zijn degelijk; Lucy Liu is komisch maar vooral ongemeen sexy.

Cinematografisch is Payback oké al hadden de actiescènes wel wat méér mogen zijn: harder, stoerder, meer no nonsense.
Verder had het tempo wat hoger mogen liggen, maar de vertelstijl is leuk en de film behoudt de hele speelduur zijn grauwe stijl.

Dikke 3

avatar van james_cameron
Herzien op blu-ray, zowel de bioscoopversie als de director's cut. Het is zeker interessant om de twee versies te vergelijken. De director's cut doet minder moeite om de sympathie van de kijker te verkrijgen en heeft een heel ander, meer somber einde. Het personage van Kris Kristofferson komt in deze versie zelfs helemaal niet voor! De voice-over van Gibson is verdwenen, het camerawerk is minder blauw (een hele verbetering) en er zijn een paar harde scenes teruggezet, zoals de scene waarin Porter zijn verraderlijke ex-vrouw in elkaar slaat. Welke versie is beter? Tja, ik vind beide versies wel hun charme hebben. In de bioscoopversie mis je bepaalde scenes die wel in de director's cut zitten en andersom ook. De director's cut is overigens tien minuten korter. Dat komt niet vaak voor.

avatar van mcdaktari
Net na 13 jaar maar weer eens gekeken en deze keer in Bluray, en ik moet zeggen dat het een goeie film blijft. In dit soort rollen vind ik Gibson toch wel goed uit de verf komen. De film kijkt lekker weg en het is natuurlijk wel alles zwaar overdreven maar dat kan de pret niet drukken. Ik vind dat een film niet perse realistisch hoeft te zijn, als het maar vermaakt, en dat deed Payback volop. Voor een aktie film was het iig een dikke voldoende.

Melvin Udall
Herzien op bluray. De orginele langere versie. Nog altijd een heerlijk geacteerde rol van Gibson met hier en daar een grap, een lach zoals hij dat zo goed kan. Bijrollen zijn ook goed ingevuld, lekker over the top rolletje van Liu. Na het commentaar van james_cameron alhier ben ik benieuwd naar de director's cut. Snel kijken nu de biosversie nog vers is.

avatar van Toontje G
Zeker geen onaardige actiefilm met Gibson die het meestal altijd wel goed doet zoals ook in deze film.
Het kijkt lekker weg, vlotte actie, wat humor, goed gefilmd en door de meeste mensen goed geacteerd.

Payback vind ik persoonlijk echt GEWELDIG!!! Beste film met Mel Gibson.

avatar van rolfkunst
Heerlijke rauwe film, weinig kleur, kijkt lekker weg, ook Mel doet het goed in deze film.

avatar van Left4Dead
Hubba hubba hubba.

Deze al vaak gezien en altijd is het genieten geblazen. Dit keer de directors cut gedraaid op BD en er zijn subtiele verschillen met de bioscoop versie. Soms mis je een passage uit de biosversie maar om nieuwe passages te zien maakt het weer erg leuk natuurlijk.

Geweldige personages om van te smullen waarbij het opvalt dat Gibson zeker niet de beste rol heeft of speelt. Nee er zijn meerdere die glans verzorgen in deze film en dat is zeker dankzij het script. Oneliners lijken het belangrijkste te zijn van deze film want voor de rest is het eigenlijk maar een simpele wraakfilm.

Het mooiste ven de directors cut is dat je een compleet nieuw einde krijgt wat zeker de moeite waard is. Ikzelf vind deze minder dan het einde in de biosversie, die was lekker over de top m.b.t. de tenen enz. Wel een direct gemis was dat de ijskoude Kris Kristofferson er niet in zat deze versie.

Al met al weer enorm genoten maar de dvd/biosversie beschouw ik als aanrader van de versies.

avatar van Boneka
Lekker filmpje die ik kennelijk nooit eerder heb gezien. Heb gisteren eerst naar de lange versie gekeken met blauwe zweem (oorspronkelijk wilde de director een zwart/wit film maken), maar zag daar toch vanaf. In de korte versie is de blauwe zweem weg en zien we beter materiaal. Ik kan niet zeggen welke beter is. De lange versie had ook wel wat. Opvallend is dat zowel het begin als eind bij beiden films anders is. Beter in balans is de korte versie. Daarin zien we ook hoe het clubje van de SM dame tot stand kwam. Dat kreeg je eerst niet te zien. Vond dat sowieso erg leuk gebracht. De dame in kwestie Lucy Liu zien we daarna vooral in Kung fu films en Kill Bill. We zien overigens aardig wat oude knakkers in beeld uit vervlogen tijden. De film is bij tijd en wijle hard met een vleug maffiatrekjes. Hij verveelt nergens en heeft wat leuke one-liners. "Horizontaal vermaak". Ik had hem nog niet gehoord. Zag ook dat de lange versie behoorlijk wat werd afgerookt. Dat was in de kortere ook minder. Tja beter slechter? ik weet het niet.

Blu ray ziet er in de 10 minuten kortere film een stuk beter uit of je moet van blauw houden. Anyway leuk vermaak!

avatar van martijn011
Sterke film met een uitblinkende Mel Gibson. Dit zijn toch echt de films die hem op het lijf geschreven zijn. Deze wraakfilm staat als een huis.

De film ademt een koude sfeer, weinig frisse kleuren. Het zijn de donkere kleuren die de boventoon voeren. Dat is een prima keuze van de regisseur.
Alhoewel Mel Gibson dé ster van de film is, loopt het verhaal ook lekker. Geen moeilijk gedoe, maar gewoon een verhaal wat van A tot Z te volgen is en de kijker vermaakt met een lekkere brok actie!
Dikke drieënhalve ster!

Goede misdaadfilm met een uitstekende Mel Gibson, zoals je hem vandaag de dag niet meer ziet.
Goed scenario ook en een prima cast.

avatar van Antonev
$70,000? Hell, my suits are worth more than that!

Deze film blijft zelfs na de zoveelste kijkbeurt prima te pruimen. Lekker veel, en vooral bikkelhard, geweld. Links en rechts ook nog wat aardige grapjes. Het verhaal zelf valt ook niet tegen en Gibson speelt echt een hele goede rol!

avatar van des1
Goeie Mel Gibson film, beter dan al die Lethal Weapon onzin. Jammer dat veel recensenten mekaar alleen maar lopen na te bekken dat de film met eenzelfde verhaal (met Lee Marvin) beter is. E.kels! Waarom zo'n lekkere film: verhaal is goed, plausibel en spannend, je wordt een paar keer op het verkeerde been gezet, de karakters zijn goed uitgewerkt, en menig boontje komt om zijn loontje (zonder de clichématige gang van wraak nemen e.d.). Het is lesmateriaal voor iedere regisseur en scriptschrijver die zich willen zetten aan het maken van een entertainende, spannende film.

avatar van blurp194
Simplistische actie.

Het verhaal loopt lekker vlot door, dat moet gezegd. Maar van enige overbodige franje is dan ook geen sprake, alleen het minimale om van begin tot eind te komen. Vraagt niet echt veel van de acteurs, er komen geen diepe emoties uit en de karakters vereisen ook niet meer complexiteit dan een stuk bordkarton.

Toch best een aardig filmpje, want het is wel vakwerk. Mel Gibson is precies op zijn plek. Hoewel hij natuurlijk ook wel interessantere rollen aankan.

avatar van woeler82
Goeie film gewoon, is al de 4de keer dat ik die film zie, blijft gewoon leuk.
Mel Gibson op z'n best en ik verhoog mijn stem naar 5

avatar van goongumpa
Ik voel je, woeler. Dit is inderdaad Mel op z'n best. Als je hem graag de stoere klootzak ziet uithangen, moet je gewoon hier zijn. Geen historisch dramatisch gedoe als in Braveheart, niet zo gelikt als de (natuurlijk ook leuke) Lethal Weapon-reeks... Gewoon slechte mensen poppen met een pistool en nog wat stoere praat uitslaan ook. I-de-aal.

avatar van Bweapon96
Deze film is simpel, makkelijk weg te kijken met je verstand op nul. Het valt onder puur entertainment. Er zit geen boodschap achter of iets anders wat je van binnen zou kunnen raken. Het verhaal is heel oppervlakkig en de karakters zijn niet boeiend. Het is omdat Mel Gibson erin speelt. Hij kan leuke en goede karakters neerzetten. (Denk aan Lethal Weapon en The Patriot.) Maar deze film is echter niet bijzonder. Wat mij wel aantrekt is de sfeer. De ‘dode’ sfeer van Chicago. Er zit totaal geen emotie in deze onderwereld. Het draait allemaal om geld en de naam die je draagt. Dat spreekt mij wel aan omdat ik de manier van denken van dat soort mensen interessant vind. Maar de film zelf stelt niet veel voor.

avatar van dalma
zeer goed gemaakte trailer. het geeft je echt zin om de film te bekijken. de film valt ook zeer goed mee. Hij is beter dan ik had verwacht. inderdaad : hubba hubba hubba.

avatar van Glennekeeeee
Mel Gibson, de man die we de laatste jaren enkel als matige badguy konden zien in Expendables 3 en Machete 2. De jaren van Mad Max, Lethal Weapon en ook deze Payback liggen lang achter zich en dat heeft hij grotendeels aan zichzelf te danken. Al een geluk is deze man lang genoeg bezig dat we genoeg oud materiaal hebben waarin hij zijn klasse kan tonen en dat doet hij ook in deze film.

Ik moet zeggen dat de film een hoog 'John Wick'-gehalte had. Maar waar in die film de spanning ontbreekt is die bij Payback wel vaak aanwezig. Vooral door het feit dat Gibson wel werkt als een man die onoverwinnelijk lijkt maar toch vaak het deksel op de neus krijgt en zichzelf moet heruitvinden. Die balans is perfect in evenwicht en geeft het personage iets extra. Het verhaal is best simpel maar toch pienter genoeg om nét niet rechttoe rechtaan te zijn. De grauwe kleuren en de heerlijke muziek geven ook een extra. De badguy's waren niet overweldigend maar de opstapjes naar uiteindelijk de big chief waren wel leuk. De finale was vermakend maar misschien net niet uitmuntend genoeg om Payback écht een uitzonderlijke actiethriller te maken. Mario Bello die er in deze film wel heel leuk uitziet zorgt daar half voor ondanks een zeer vlak geschreven personage.

Payback is een film waarbij je hoopt dat Gibson zo een film nog eens mag maken. Hij steelt de show en word gesteund door heerlijke muziek, solide camerawerk, een degelijke cast rond zich en een simpel maar strak geschreven scenario.

avatar van Vinokourov
Ik snap dat niet hoor, dat alles in een grijsblauwe en donkere tinten gefilmd moet worden. Ik vind dat echt zeer onaantrekkelijk om aan te zien. Het moet een kil en afstandelijk sfeertje creëren en dat doet het dus ook wel, maar Payback weet dan ook totaal niet te beklijven. Mel Gibson is op de wraaktour en meent recht te hebben op wat koffers gevuld geld. Om dat voor elkaar te krijgen, moet ie afrekenen met deze en gene. Anyway, naar het eind toe wordt het een rommeltje met gelukkig nog wat okeeje actiemomenten.

avatar van renzoroy
laatst de dc (payback: straight up) van deze film gezien... die was echt stukken minder dan de standaard versie... Die mist alle scenes met Kris Kristofferson en dan is zijn personage niets meer dan een vrouwenstem die je zo nu en dan door de telefoon hoort...
Terwijl ik meestal dc versies leuker vind om te kijken, vind ik het erg jammer dat juist de dc versie van mijn favoriete film zo tegen valt...

avatar van loneranger
Misschien wel de beste film van Mel Gibson. Ik vind hem hier in ieder geval net wat fijner acteren dan in de Lethal Weapon films. De sfeer is lekker ruw, het beeld in gruizige blauwtinten en er wordt goed geacteerd. Het verhaaltje is natuurlijk wat over the top maar wat geeft het als het je wel honderd minuten prima entertainment bied.

avatar van Gang_Star
Vermakelijke misdaadactiefilm met een grimmig sfeertje, een portie harde actiescènes, wat humor, oneliners en Mel Gibson in vorm. De rest van de cast speelt het ook voldoende. Het verhaal is wat simpel, maar wel leuk uitgewerkt.

avatar van Insignificance
Niet onaardig. Al die tijd laten liggen vanwege Mel Gibson, maar van hem geen last gehad. Hij doet het naar behoren als vastbesloten kerel, op zoek naar zijn 70k. En wat warmte van een blondine, want dat mag natuurlijk niet ontbreken. Een film verpakt in een donker blauwe gloed die een beetje het midden houdt tussen een neo noir en wat meer flamboyant bloodshed gedoe, waar hier en daar wat stoere en koude humor om de hoek komt kijken. Prachtige cast met een hoop bekende koppen die hier helemaal passen en toch is het Lucy Liu die het meest in het oog springt. Haar Pearl houdt wel van een tikje. Het mist wat flair en er is niet echt iets dat er bovenuit steekt, maar het hele Outfit gebeuren is precies wat zo'n filmpje nodig heeft. Genadeloze fun.

avatar van Ajax&Filmfreak
Mijn stem slaat vooral op de directors cut, de bioscoop versie zou bij mij misschien net 3* halen...

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Film Pegasus schreef:
Payback zoekt z'n weg tussen de wraakfilm en de filmnoir, maar dan wel als luchtige hap met de nodige oneliners. Verschil met films als Death Wish, Taken of The Punisher is dat Porter (Gibson) niet echt een overtuigend motief heeft voor z'n daden. Zelfs z'n tegenstanders geloven hem niet echt als hij zegt wat hij wil.

De vlotte montage brengt wel wat tempo in de film en de combinatie van typische actiehumor (denk aan films met Bruce Willis of the Lethal Weapon reeks) en de nodige actie zelf natuurlijk. Al is daar dan ook alles mee gezegd. Echt creatieve ondernemingen zijn er niet en ook al klinkt de muziek soms wel leuk, het blijft een reeks ouwe bekende nummers (bvb Jimi Hendrix) die nu ook weer niet echt steeds goed getimed zijn. Leuk om te zien, al is het niet echt speciaal.

Dat de film wat gaten vertoont zal veel mensen opgevallen zijn. De scores zijn dan ook wisselvallig hier. Het is een wraakfilm met film noir elementen. Maar op vlak van scenario, karakters, motieven, .... is het niet echt bijzonder. Regisseur Brian Helgeland is nochtans vooral bekend vanwege zijn screenplays voor films als L.A. Confidential en Mystic River. Hier laat hij die job over aan een ander en is hij enkel regisseur. Wat maakt deze film dan toch nog goed?

Niet dat het er zo hard in slaagt, maar het lijkt wel een ode aan de Franse neo-noir films. Gibson liet weten dat deze film eigenlijk in zwart-wit moest verfilmd worden, maar in een tijd van kleurenfilms is dat te gewaagd voor een doorsnee Hollywoodfilm. Daarom werd aan een wat gelijkaardige look gewerkt. De film straalt dan ook dezelfde sfeer uit als de neo-noir van vroeger, maar iets donkerder.
Zet er bovendien een grote reeks bekende namen op en je kan een film dat voor bandwerk bedoeld is, opwerken naar net dat ietsje meer. Een klassieker zal dit niet worden, maar het was toch wel genieten.