Under Siege (1992)

Verenigde Staten / Frankrijk
Actie / Thriller

geregisseerd door Andrew Davis
met Steven Seagal, Tommy Lee Jones en Erika Eleniak

Een Amerikaans gevechtschip dat op het punt staat om buiten gebruik genomen te worden wordt gekaapt door een groep terroristen. Gelukkig is de scheepskok Casey Ryback een voormalig Navy SEAL. Hij gaat eigenhandig het gevecht aan met de terroristen.

avatar van 606
sweinsteiger schreef:
Ik vind het acteerwerk van Seagal slecht + het verhaal is ook slecht.

Dat had je al gezegd

sweinsteiger
Er valt niks meer te zeggen over deze film.

avatar van 606
sweinsteiger schreef:
Er valt niks meer te zeggen over deze film.

avatar van Lange Darm
Uit een tijd dat Seagal niet direct in aanbiedingenbak verdween.
Grappen en grollen en gewrichten mollen *3

sweinsteiger
606 schreef:

Ik vind gewoon dat hij slecht acteert

Dat Steven Seagal geen groot acteur is dat is alom bekend.
Maar deze film heeft hem wel een sterrenstatus opgeleverd, want toen ie verscheen was het wel een kassucces.
En toegegeven, het is ook, samen met het tweede deel, zijn beste film die hij heeft gemaakt.
Grote troef in deze film natuurlijk is aanwezigheid van Tommy Lee Jones die in tegenstelling van Seagal al wel heeft bewezen een goed acteur te zijn.
En de liefhebbers van het vrouwelijk schoon komen aan het trekken met de, nu totaal vergeten, Erika Eleniak.
Het was een hele tijd geleden dat ik deze prent nog eens had gezien, maar heb er alweer veel plezier aan beleefd.
Indrukwekkend geluid ook op het BD schijfje.

avatar van El  Loco

Ik vind gewoon dat hij slecht acteert

Het is niet eens Seagal's bedoeling om te acteren.
Het enige dat hij wil laten zien is keiharde actie. En hij slaagt er telkens weer in.

avatar van El  Loco
Steven Seagal op zijn best!!

Dat de meeste zeggen dat hij geen reet kan acteren, kan mij geen moer schelen. De actie die hij serveert is keer op keer geweldig. Elke scène zit boordevol actie en dat is toch duidelijk de essentie van een actiefilm.

Under Siege speelt zich af op een gevechtschip dat gekaapt wordt. De kok van dienst, Casey Ryback gaat de confrontatie aan met de terroristen. Steven Seagal schittert in zijn rol als kok. Iedereen denkt maar: He’s just a cook. Ryback is niet zomaar een kok, maar een moordende kok. Ook Tommy Lee Jones doet het erg goed als gestoorde psychopaat.

Heerlijke actiefilm en Seagal’s beste 4.5*

mugje
dit is mijn favoriete Steven Seagal film. heb hem ondertussen wel 20 keer gezien denk ik.
uit de tijd waarin Seagal nog goed was en alles nog zelf deed. Tommy Lee Jones is ook briljant als bad guy. het verhaal lijkt erg op Die Hard natuurlijk maar ik vind deze gewoon stukken beter. ook heeft de film een mooie soundtrack vind ik. de muziek past er precies bij.
ik vind dit gewoon een zeer vermakelijke film. niet briljant of vernieuwend maar wel erg vermakelijk.

+ Steven Seagal
+Tommy Lee Jones als bad guy
+soundtrack
+de hele film blijft vermakelijk.

avatar van Vascago
Tarkus schreef:

avatar van coendpl
Uiteraard geen briljante film, maar wel gewoon lekkere actie. bovendien vroeger helemaal zwart gedraaid en dus pure nostalgie! daarom 3 sterren.

Echt een lekkere klassieker, de beste van seagal. Goede actie, verhaal klopt. Alles in de tijd plaatsend een terechte kaskraker. One to watch! (Check de afwezigheid van "normale" pc's die zo gangbaar zijn in deze tijd!"pas" 20 jaar geleden)

avatar van thunderball
Hoewel een van zijn bekendste en waarschijnlijk de meest ambitieuze blijft ook dit een standaard Seagal werkje.
Dus vermakelijk, maar nergens echt geweldig.
Feitelijk was dit zoveelste variant op het veel betere Die Hard:
held moet het opnemen in afgebakende omgeving tegen overmacht aan schurken.

Seagal acteert voor zijn doen acceptabel, Busey en vooral Jones zijn weer ontzettend aan het schmieren en Eleniaks rol is er met de haren bij gesleept.
Verder zitten er weinig vechtscene's in, Seagal staat hier te vaak slechts met wapens te schieten.
Ondanks de wat hogerstaande production value blijft het allemaal erg gemiddeld.

Een vijf, ofwel 2,5 ster.

Roust
een van seagal zijn best films

avatar van martijn011
Pure nostalgie voor mij zijn de films van Steven Seagal. Vroeger maakte hij nog wel leuke filmpjes, in tegenstelling tot vandaag de dag. Z'n nieuwste films kijk ik niet eens meer, maar films als 'Under Siege' zijn nog prima te behappen en ik durf wel te stellen dat dit één van z'n betere is.

Het verhaal is standaard, maar toch wel vermakelijk. Vaak gezien en ontelbare keren herhaald, maar met Seagal, ondanks z'n beroerde acteerwerk, is het genieten geblazen met geknok en geknal.
Tommy Lee Jones heeft ook een aardig rolletje waardoor het na herziening weer naar een voldoende gaat.
Prima vermaak!

Mistaa-g
Goh, valt best weinig over te zeggen... Ben niet zo een fan van Seagal (mijn vader wel dus er klopt iets niet in men opvoeding)... Maar ze zeiden allemaal dat dit zijn beste was dus gaf ik hem toch een kans. Geen slechte film, zeker het begin is leuk maar daarna valt hij een beetje stil en eigenlijk doet Seagal weinig vechtwerk in deze film. Tommy Lee Jones vond ik wel goed al zag ik er veel twoface in van zijn Batman-adventure. Leuk filmpje maar zal zeker de mindere sequel niet bekijken want deze kwam er maar net door

mugje schreef:

+ Steven Seagal
+Tommy Lee Jones als bad guy
+soundtrack
+de hele film blijft vermakelijk.

Beter als Die Hard? Die film krijgt wereldwijd betere quoteringen... En zelfs de vervolgen van Die Hard zijn nog kwalitatiever als deze...

Mistaa-g schreef:

Ik heb de sequel dus wel bekeken en vind die stukken beter dan deze

avatar van Arneaux
In mijn opinie de enige film met Seagal die wél te verteren is. Ook vanwege een bijna hilarische Tommy Lee Jones.

Niet dat ik het nu ineens een goede film vind, maar wel een topper in het genre "waar heb je een plot voor nodig als je ook kan schoppen en schieten".
Het zegt wel wat dat mijn enige herinnering aan deze film Erika Eleniak in een taart is..

Leuke film om eens per 10 jaar te herzien als 'ie toevallig op TV is zoals nu.

avatar van jeroentjuhhhhh
Met gemak één van z'n beste films. Vooral dankzij Seagal himself (uiteraard), maar in dit geval zijn ook zeker Lee Jones en Busey het vernoemen waard. Vooral laatstgenoemde is uitermate geschikt in z'n rol. Vind Tommy Lee Jones nogal vervelend, maar tegelijkertijd is het wel lekker 'vrij' en maf geacteerd. Film ademt één en al nineties uit en dat is genieten geblazen. Rijk aan actie en met één van de grootste bazen uit het genre in z'n hoogtijdagen. Seagal ownt

avatar van Metalfist
Get my pies out of the oven!

Ik ben nooit echt zo'n Steven Seagal fan geweest. Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook niet zo enorm veel van de man heb gezien maar Under Siege was een titel die me wel bekend was. Naar mijn herinnering was de film echter niet al te degelijk maar nu ik de laatste tijd bezig ben met een actiehelden collectie aan te leggen dacht ik bij mezelf dat ik Seagal nog eens een kans moet geven.

En tot mijn grote verbazing was dit eigenlijk vrij leuk. Komt vooral omdat hier op zich een degelijk verhaal achter zit met een kok/ex Navy Seal die eventjes op zijn eentje een heel leger aan bad-guys een kopje kleiner gaat maken. Op zich een niet zo bijzonder origineel concept maar Under Siege voelt op geen enkel moment aan als een kopie en weet zich vrij goed staande te houden. Alleen zonde dat de film uiteindelijk een beetje de mist ingaat betreffende de climax. Nu verwachtte ik toch nog sowieso een confrontatie tussen onze chef en Krill (de film maakt zich er maar wat simpel vanaf door Krill te laten omkomen met de duikboot) maar ook de climax met Stranix stelt een tikkeltje teleur. Al maakt de droge manier waarop die aan zijn einde komt nog wel wat goed. De plotlijn met Baywatch ster Erika Eleniak voelt trouwens ook wel enorm geforceerd aan en komt werkelijk geen enkele moment tot zijn recht.

Veel bekend volk dat hier eigenlijk komt opdraven. Seagal is op zich vrij goed te doen en bijlange na niet zo vervelend zoals hij in mijn herinnering was. Zijn vechtstijl blijft er nogal slecht uitzien (dat messengevecht met Stranix is niet om aan te zien) maar in ieder geval een vermakelijke rol. Het is echter de bij wijlen overacterende Tommy Lee Jones die de show weet te stelen in de vorm van een hilarische bad-guy. Ook Gary Busey draagt hier zijn steentje tot bij door een paar geweldige quotes te spuien. Zoals hierboven gezegd is de bijrol voor Erika Eleniak niet veel waard maar je kunt onmogelijk slecht gezind zijn dat ze hierin meespeelt want wat voor een knappe vrouw was me dat toch. Leuk ook dat zij effectief Playmate Miss July '89 was, net zoals haar personage. In de bijrollen zijn onder andere nog Damian Chapa te ontdekken (al staat zijn personage er echt als een zak aardappelen bij) en is Colm Meaney altijd een genoegen om naar te kijken.

Aangenaam verrast door deze Seagal film. Als actieheld moet hij overduidelijk nog groeien (ik ben toch meer naar Schwarzie, Lundgren en Van Damme aan het neigen) maar dit doet hij op zich nog vrij degelijk. Under Siege is een vermakelijke film voor de rest en het spelletje 'spot de bekende acteur' is altijd wel fijn om te doen.

avatar van Picker
In mijn herinnering was dit de beste Seagal film destijds. Na toch dik 15 jaar deze film niet gezien te hebben ben ik er gisteren avond maar ééns voor gaan zitten. Het voelt allemaal erg 80's aan en is af en toe lachwekkend slecht. Ik neig een beetje naar 2 * maar vanwege de goede herinneringen maak ik er 2.5 van.

avatar van dvdfreak123
zeer vermakelijke actiefilm van seagal die geen minuut verveeld uit de tijd dat zijn films nog goed waren.

avatar van Sergio Leone
Niet al te best.

Under Siege begint nochtans vrij goed: de situatie wordt vlotjes geschetst en de badguys van dienst lijken amusant te verzekeren. En Under Siege doet ook niets verkeerd: alles wordt standaard afgewerkt, maar daar zit het probleem juist. Het is wat zoutloos, alles wat gebeurt is wat je had verwacht, waardoor het na een dik half uur langzaam doodbloedt.

De cast is evenwel dik in orde. Steven Seagel vind ik altijd wel een leuk. Zijn kracht zit niet zozeer in zijn gevechtstrucs of oneliners, dan wel in zijn narcistische uitstraling. Hij lijkt zo iemand die na een werkdag voor de spiegel met zichzelf speelt.
Daarnaast is ook Tommy Lee Jones erg genietbaar als hippie en kan ook Gary Busey wel bekoren. Miss July 89 daarentegen leidt vooral af door haar één wenkbrauw.

Actie is er genoeg aanwezig, de Die Hard-opzet blijkt dus prima recycleerbaar. Alleen spijtig dat alles er sterk gedateerd uitziet. De soundtrack verzacht de pijn nog wel een beetje.

avatar van Beertje45
Seagal's betere werk. Tommy Lee Jones lekker gestoorde rol en de borsten van Erika. Goeie aktiebom.

avatar van tattoobob
Een van de beste van Meneer Seagal....

avatar van Ace Hanlon
Het was moeilijk kiezen: The Transporter 1 en 2 op RTL5 en Under Siege 1 en 2 op Veronica. De keuze is gevallen op Under Siege. Wel een lange zit, maar geen seconde spijt gehad van de keuze. Gewoon lekkere ongecompliceerde actie, zonder moeilijke dialogen en dergelijke. Dat Erika er aan mee doet in deel 1 is natuurlijk ook nog een reden om te kijken.

avatar van Ace Hanlon
Ik heb nog een vraagje aan de kenners: Hoe lang is de ankerketing van zo'n slagschip??
Voor zover ik dat kan nagaan is de "Nortth Pacific" tussen Hawaii en San Francisco (ruwweg het gebied waar de film speelt) tussen de 4 en 5 kilometer diep.

avatar van timburton
606 schreef:

Jou stem is een haat stem, zo komt het over.

En wat mag een haatstem dan wel zijn? Een lage stem omdat je een film haat? Lijkt me tamelijk logisch dat je dan een laag punt geeft. Overigens inderdaad een enorme kutfilm naar mijn mening.

avatar van Iron Maiden
Een halve ster, de laagste normering mogelijk, lijkt mij ook overdreven.
Dit kan toch onmogelijk 1 van de slechtste films zijn die je ooit hebt gezien.