Under Siege (1992)

Verenigde Staten / Frankrijk
Actie / Thriller

geregisseerd door Andrew Davis
met Steven Seagal, Tommy Lee Jones en Erika Eleniak

Een Amerikaans gevechtschip dat op het punt staat om buiten gebruik genomen te worden wordt gekaapt door een groep terroristen. Gelukkig is de scheepskok Casey Ryback een voormalig Navy SEAL. Hij gaat eigenhandig het gevecht aan met de terroristen.

avatar van Mattson
Ok, we weten dat het een slap verhaal is , en dat het over-the-top actie is. Maar van al de films dat ze in dit genre hebben gemaakt (en dat zijn er wat) is dit gewoon dé klassieker. Ik vindt het gewoon een cultfilm! Slecht acteren , vrouwen redden, amerika redden, beste soldaat ooit, 50% one-liners, het is belachelijk, maar echt geniaal belachlijk!

avatar van FunkStarr
Ik zag deze liggen bij de mediamarkt en dacht ohja leuk ik neem ook eens een Seagalletje mee, en er stond mij bij dat dit 1 van z'n beste films was. Gisteravond opgezet maar de herziening was nogal pijnlijk. Seagal doet het niet eens zo heel slecht qua acteerwerk, maar ik vond de film gewoon niet boeiend meer. Jones als badguy vond ik meer irritant en nep als overtuigend, Busey liep er een beetje als kip zonder kop bij, en de gevechten worden vrij slecht in beeld gebracht. Alle cliché's worden ook nog eens uit de kast getrokken en één van de weinige positieve punten vond ik de striptease van dat meisje. Daarom ga ik omlaag in beoordeling en krijgt deze puur door jeugdsentiment en een paar redelijke scenes nog net een kleine voldoende, maar ik heb er eigenlijk spijt van dat ik hem gekocht heb en dat zegt al genoeg. De oudere Seagal films zijn beter (Nico, Out for Justice etc.)

avatar van martial art fan
Under Siege, de film die gestrand is op de 2de plaats van beste Westerse of Amerikaanse Martial Art-Actiefilm. Na Bloodsport dus.

Ik vind Under Siege dus zonder twijfel de beste Seagal film (en ik ben zeker niet de enigste). Waarom vind ik dit, zie hieronder mijn bespreking:

- In de eerste plaats telt Under Siege een toch wel leuke en goede cast net als Bloodsport van Steven Seagal, Erika Eleniak, Gary Busy en de Meesterlijke badguy Tommy Lee Jones.

- Verder telt Under Siege ook wel een mooi en behoorlijk origineel verhaal (Oké Nucleaire macht enzo dat hebben we al meegemaakt. Maar toch niet op een boot). Ja ik vind dit wel geslaagd, er heerst een leuke sfeer en er is veel varierende plekken op de boot.

- Dan is het geluid en de soundtrack natuurlijk ook weer fantastisch, dit komt natuurlijk dankzij de schitterende regisseur Andrew Davis. Man het geluid maakt de film ook weer duizend keer beter e.

- En dan komen we natuurlijk opnieuw bij het laatste en belangrijkste puntje de gevechten:

In de eerste plaats telt Under Siege tal van mooie gevechten zoals Casey tegen de 2 pro's Cates en Ziggs. Dan ook het gevecht op het voordek van de missouri (sorry voor de misse spelling). En het vuurgevecht in de lower-decks van het schip, waarop een mes gevecht volgt zijn een lust om te zien. De actie is dus best indrukwekkend en heel variërend om te zien.

Dan komen we natuurlijk aan bij het gevecht tegen Tommy Lee. Een moment waar je toch wel kunt naar uitkijken in de film. Ik moet zeggen dat het gevecht mooi is om te zien, maar eindelijk duurt het wel vrij kort en dat vind ik toch wat teleurstellend. Persoonlijk vind ik het eindgevecht van Under Siege 2 tegen Penn dan beter. Maar ja je kan niet alles verwachten.

Buiten dit laatste puntje is de film dus wel op en top e. En moeten alle mensen die van stevige actie en gevechten houd deze zeker gezien hebben.

Bedankt Steven.

avatar van Poppe
Als jochie heb ik Under Siege vele malen gezien op VHS, destijds vond ik het een topper. Helaas heb ik de film sindskort herzien, en vind ik het toch een teleurstellend geheel.

Zelfs Tommy-Lee kon mij niet meer bekoren, gelukkig maakte de drie tellen waarin de boezem van ex-Baywatchster Eliniak te zien was, iets goed bij de herinnering die ik als jochie van 12 had.

Alhoewel de film goede actiemomenten kent, is het toch ook een terugval van herhaling die in vrijwel elke film zit waarin Seagal de hoofdrol vertolkt.

Ik noem het scenario, onbeduidend kokje waarvan achteraf blijkt dat hij in een eerdere carriere een top-militair was met uitmuntende kennis van wapens, tactics en martial-arts, een scenario die in veel films van Seagal een terugkerend fenomeen is, (Nico, Out For Justice, Hard To Kill, zeg maar gerust bijna elke film..)

Nu zijn dit soort heldenverhalen leuk als je een pre-adolescent bent.. Maar op je 27ste zijn dit soort verhalen toch minder aannemelijk.

pumpking
Under Siege is een echt voorbeeld van hoe een actiefilm moet zijn, hier schittert Seagal. Deze hoort bij zijn 5 toppers. De rol van Tommy Lee Jones vind ik ook gaaf, is al veel uitgezonden geweest hier in België, en telkens opnieuw is dit vermaak geblazen.

avatar van LFCx8
martial art fan schreef:

Steven seagal op zn best!
en ben het met je eens dat t DE beste Seagal film is

avatar van sofripa
Beste Seagal fim, vind ik dan. Vooral dat de set de Missouri was. Helemaal top. Met Busy en Jones in de ondersteunende rollen was dit een fijne belevenis. Amen

avatar van MyOwnStyle
Leuke film, vermakelijk de hele film door en een sterke Steven Seagal hier. Ben nooit fan van hem geweest, maar dit is één van z'n betere films.
Verhaal vind ik niet zo speciaal. Gewoon vermakelijke actiefilm zonder meer.

avatar van John Lee Hooker
Nee, ik vind hier niets aan.

Een twee voor de het gemiddelde actiewerk, het is niet slecht maar meer verdient Seagal ook hier niet.

GuyB
Mooi stuk martial art fan, heb dit vermaak nu mijn top tien maar laten afsluiten.

de beste van steven vind ik lekker veel actie goed verhaal
goed geacteerd ik vind het een

vooral aangeraden voor mensen die van veel actie houden (en voor de mannen, veel vrouwen die gered worden!)

-4,50-

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Iets minder dan het vervolg, alhoewel de cast hier toch veel goed maakt. Ik heb wel het gevoel dat deze film uit de 80's komt, ondanks de release in 1992. Nogal gedateerd dus. Bovendien leent het schip zich niet echt goed tot de film en breekt de lage snelheid van het schip (in verhouding met de trein uit deel 2) het tempo van de film. Niet slecht, zeker niet voor een Seagalfilm, maar er zijn er beter.

avatar van Al DeNiro
Ondanks dat deze beter is, vind ik het vervolg vermakelijker, omdat er veel meer vaart en actie in zit.

En beste film met Seagal vind ik nog altyd Above the Law.

avatar van ILDIB
Behoorlijke film, acteren is her en der dramatisch, maar genoeg actie en 1 prima scene voor tietliefhebbers.

avatar van eddyeddy
Inmiddels is steven vergane glorie, in deze film ging het nog soepeltjes. Geen slechte film, kijkt lekker weg en verveeld geen moment.

avatar van ErikP
Als ik Steven Seagal op de hoes zie staan dan hoeft het van mij niet zo. Maar dit vond ik één van de weinige films van hem die nog wel enigszins te pruimen valt. Dus ook mensen die normaal gesproken alle films van Seagal links laten liggen, kan ik deze film nog wel aanraden. Het verhaal is slap, het acteren is niks maar om één of andere ondefinieerbare reden heb ik deze film helemaal uitgezeten.

Deze film zenden ze ook vrijwel ieder jaar op TV uit en ik kan wel begrijpen waarom. Dit is namelijk de beste film met Steven Seagal. Ook vanwege de andere cast Tommy Lee Jones en Gary Busey is de film het kijken meer dan waard. En ja de taart scene met Erika Eleniak (ex Baywatch) is natuurlijk ook een hoogtepunt

avatar van mnrk
Blijft een prima film van Steven Seagal.....

Was weer leuk om naar te kijken, de kok is een Navy Seal , het verhaal is lekker simpel.

Het acteerwerk is ook in orde met een prima cast ( TLJ en Gary Busey) en natuurlijk de leuke Erika Eleniak .

De locatie van een boot is ook in orde en komt prima over, net zoals de actie scene's in deze film.

GuyB
"Ryback, a pain in the ass-cook"

Heerlijk.

Seagal dit keer een expert van alles wat dodelijk is: bommen, martial arts, wapens, ... alles lijkt hij onder de knie te hebben, krijgt een geschift criminele badguy voorgeschoteld: Tommy Lee Jones, zalig is ie in die film! Wat een geweldig personage!
Al heeft Seagal er op het einde niet veel miserie mee.
Miss July '89 aan zijn zijde en het kan écht niet meer stuk.

lkkerhoor veel kaboeem en kabeeng takketakketakk de tijd vloog voorbij en dat zijn goede tekens !! tommy lee jones ,kvond ehm ook goed beseg hier ik ben nooit erg vrijgevig met sterren ,dus de 3,5 zegt dan genoeg.ciao .

dominion
Another cold day in hell

Erg leuk.

Voordat Seagal vier van die Low Budget filmpjes per jaar maakte had hij ook de wat oudere films met een beter budget en goede acteurs.
Vind Seagal sowieso niet de beroerdste acteur maar in de meeste films laat hij nooit zijn goede acteerkunsten zien maar hier dus wel.
Hij acteerde in deze film dus wel erg goed en dat had ik niet verwacht.
Verhaaltje is zeker niet bijzonder en vrij standaard maar toch wel erg leuk.
De gevechten zijn erg gaaf en er zit genoeg actie in .
Tommy Lee was in deze film ook echt een erg goede slechterik en word op een hele brute manier afgemaakt .
Vond vooral de gevechten met de messen erg vet.
Deel 2 wil ik nog gaan proberen dus hoop dat hij net zo goed is als dit deel.

avatar van Minotaures
''Get my pies out of the oven!''

Lekkere actiefilm.

Zulke simpele en actievolle verhalen vind ik altijd leuk. Net The Rock. De locatie waarin het uitgevochten wordt is meer dan een oud gebouw of een woonwijk, gewoon een 2de WO slagschip.

De confrontatie met Lee Jones (tevens een grappig en een psychopaat als leider) vond ik wel slap en dat messengevecht erg lomp. Het verder afhandelen van de overgebleven terroristen was ook niet iets om met onervaren bemanning te doen, dus Seagal's hulpbemanning had niet al te veel toe te voegen (alleen het opblazen van een duikboot waren ze wel handig in).

Goede actiescènes, genoeg wapens en meer dan zat terroristen om op te knallen... en niet te vergeten Seagal's gezichtsuitdrukkingen.

Eén van Seagal's leukste rollen en film.

Heerlijke film best van Seagal.

NightSpirit
Goeie film dit. Valt weinig meer aan toe te voegen, als dat het een geslaagde Seagal film is. Ik geef hem 4*. Under Siege blijft een hoogtepunt uit zijn carrière!

Niet echt een heel bijzondere film dit.
Ik vind dat Steven Seagal altijd van die overdreven rollen heeft en dat dus ook bij deze film. Het verhaal van de film stelt weinig voor en kon mij niet echt boeien, ik vind het knap van mijzelf dat ik deze film nog heb afgekeken.
Geen aanrader

sweinsteiger
Ja, die Seagal is misschien wel de slechtste acteur aller tijden.
Dat laat hij in deze film zien. 1 Voordeel : Je kunt met hem lachen (uitlachen)

1**

avatar van 606
sweinsteiger schreef:
Ja, die Seagal is misschien wel de slechtste acteur aller tijden.
Dat laat hij in deze film zien. 1 Voordeel : Je kunt met hem lachen (uitlachen)

1**

Je zegt helemaal niks wat je slecht vind behalve het afkraken van Seagal

sweinsteiger
Ik vind het acteerwerk van Seagal slecht + het verhaal is ook slecht.

avatar van Iron Maiden
het is een ACTIEfilm.