Buffy the Vampire Slayer (1992)

Horror / Komedie

geregisseerd door Fran Rubel Kuzui
met Kristy Swanson, Donald Sutherland en Luke Perry

Het leven van de tiener Buffy staat in het teken van winkelen, winkelen en nog eens winkelen. Dit verandert echter als ze op een dag een man tegen komt die haar informeert over het feit dat zij de uitverkorene is om vampieren te vermoorden. Met de hulp van haar instructeur leert ze te vechten, en samen met haar vriend Pike moet ze de meestervampier zien te overwinnnen.

avatar van niethie
Dus je geeft een 0,5 omdat je de hoofdrolspeelster lelijk vind?

Vreemde redenering!

avatar van Anmriej
renzoroy schreef:
enige positieve aan deze flutfilm is dat het een supervette serie voortbracht

als ze deze film nou beetje in dezelfde trand als de serie hadden gemaakt was die waarschijnlijk wel vet geweest.

en ik moet ook zeggen dat ik sarah michelle gellar een veel geloofwaardigere buffy neerzet dan kristy swanson.

Compleet mee eens!

Als die-hard Buffy fan werd het voor mij ook eens tijd de film te gaan bekijken. Nou was het bij Buffy in het eerste seizoen ook al zo dat de kleren redelijk ouderwets waren, dus daar zou ik het niet van af laten hangen. Maar het acteerwerk is echt slecht. Ze nemen eigenlijk een loopje met zichzelf. Ik heb af en toe wel moeten slikken omdat dit wel enkele grappige momenten opleverde.

Maar ja, slecht acteerwerk en slecht script maar wat een fantastische serie heeft het voortgebracht dus alsnog blij dat de film er is geweest!

kaydegreef
Een belachelijke film die, zonder twijfel, het niveau van de serie niet haalt
Na 50 minuten ben ik zelfs bijna in slaap gevallen

jirachi03
Ik ga deze niet bekijken als Angel-Buffyfan .
Het schijnt zo te zien echt bagger te zjn

(Oja Angels vind ik net iets vetter dan Buffy )

K@i
Wel leuk maar de echte reden dat ik wel leuk vond was dank Sarah Michelle Gellar en Michele Trachtenberg

avatar van JustMike
wel leuk maar serie is leuker

avatar van ardbeg41
tja, waarom wil je een film zien. Acteurs? Verhaal? Je hebt het boek gelezen? Diepgang of spanning?
Voor mij is het zelden een acteur/actrice zelf, of die moet een goede karakter acteur/actrice zijn; de rol moet overtuigend gespeeld worden zodat de acteur ook in de film zit.
Een fan van teeny films ben ik eerlijk gezegd nooit geweest, en zeker niet wanneer teeny-like acteurs in een plot worden gestopt waarvan je eigenlijk vindt dat ze daar te licht voor zijn. Dat recept wordt nooit iets.
......en ja hoor: (met alle respect) een bimbo die op haar 18e de hele vampierenwereld omver blaast?......niet echt. De acteurs zijn "way out there" in verhouding tot het plot. Hoog GTST niveau. Kom je haar in het echt tegen en je zegt "boe" rent ze hard weg.
Ontspanning kan ik ook vinden in een goed gesprek, een game of een uitstap. Deze film gezien omwille van degene die mee was, niet echt mijn genre. Hoe heeft Rutger Hauer zich in godsnaam kunnen lenen voor deze film?
Kun je nog lager stemmen dan 0,5 ??

avatar van Peterke!
Ik heb eerst de serie gekeken, want ik ging ervan uit dat na de serie nog een film was uitgebracht. Toen dit niet het geval was, was dat al een grote teleurstelling. Maar ook de film deed mij verder niks. Er zat geen spanning in en de enige reden dat ik verder gekeken heb is, omdat ik dacht dat er uiteindelijk toch nog iets zou gaan gebeuren. Ik vond er echt helemaal niks aan!

avatar van sofripa
2 sterren want: Hauer speelt mee, en de serie die volgde vond ik geweldig. Over de 'film' zegt Peterke! hierboven voldoende.

Bluebell
Ik ga em zeker wel kijken, want de serie is gewoon great met Gellar. Ik hoop niet dat dat juist de teleurstelling gaat worden om een Buffy te zien die Sarah-Michelle Gellar niet vertolkt. Want eerlijk is eerlijk... er is geen betere Buffy dan Sarah-Michelle Gellar.

avatar van Seifer
Ach ja dat de film lager scoort dan de serie, is begrijpelijk. In een serie van 7 seizoenen valt ook veel meer uit te leggen dan in een film van 86 minuten. Dus het is geen eerlijke vergelijking.

Sarah-Michelle Gellar is ook niet zo'n goede actrice. In de serie doet ze het wel eens leuk, maar in al haar films is het huilen met de pet op.

Ik moet zeggen dat de film niet veel aan is vergeleken met de serie, maar ja..
luke perry lijkt trouwens (als je hem snel bekijkt) wel een beetje op james masters....

avatar van Al DeNiro
Leuk om een keer te kijken naar deze film, die inspiratie was voor de succesvolle serie.

Acteerwerk en humor is nog het beste wat de film te bieden heeft, de actie is heel matig.

Ook een heel zwak einde.

avatar van Metalfist
Great. My secret weapon is PMS

Als grote fan van de serie 'Buffy, the Vampire Slayer' kon ik het natuurlijk niet laten om de film mee te pakken toen ik hem voor 6 euro vond. Ik verwachte wel dat hij redelijk slecht ging zijn (Whedon was er zelf ook niet content van en wou een andere weg inslaan met de serie) maar eigenlijk viel hij best mee. In ieder geval heb ik me gisteravond wel vermaakt.

Ik heb een tijd geleden heel de reeks uitgezien, inclusief de vele extra's die op de seizoenen staan, maar daaruit bleek dat Whedon eigenlijk helemaal niet gelukkig met de manier waarop het script werd gebruikt. Op den duur werd het zo erg dat hij is opgestapt en dat is toch wel te merken aan de film. Af en toe voel je de touch van de man in kwestie maar over het algemeen is het allemaal een stuk minder dan de spin-off. Vooral naar het einde slaat de film soms compleet de bal mis. Het ergste vond ik nog de doodscène van Amilyn, die op mijn hoes trouwens Lefty wordt genoemd. Geen idee wat de makers bezielden maar waarom is er besloten om Amilyn zo idioot te laten ronddansen wanneer hij gespietst is? Zonde en ook het eindgevecht met Lothos is nogal teleurstellend. Waar de film met de meeste vreemde wendingen nog weg geraakte, voel je hier toch echt wel het gebrek aan Whedon. De climax van elk Buffy seizoen is uitstekend, het wordt zelfs beter per seizoen, maar dit is toch redelijk teleurstellend. Toch heeft de film een redelijk leuke sfeer over zich hangen. Als fan van de serie is het leuk om een aantal beginnende personages geïntroduceerd te zien. Pike, ik dacht eerst dat ze Spike zeiden, is een mengeling tussen Angel en Xander en Merrick heeft zowat dezelfde Engelse trekjes als Giles. Toch is het het beste om de film en de serie los van elkaar te zien want anders klopt het allemaal langs geen kanten. Mochten ze het script van Whedon compleet gebruikt hebben, en het dus niet 'lichter' willen maken, zou het allemaal perfect passen want Whedon heeft zijn ideeën later allemaal gebruikt in de Buffy Origin comic. Ach, vermakelijk voor een keer maar niet meer dan dat.

Ik was natuurlijk gewend aan de acteurs van de reeks. Sarah Michelle Gellar zal voor altijd in mijn geheugen gegrift staan maar soms moet je mensen gewoon een kans geven, met Stargate had ik hetzelfde probleem. Gellar blijft superieur maar ik moet toegeven, Swanson deed het eigenlijk helemaal niet slecht. Een leuke verschijning maar ook iemand met een meer dan redelijke komische timing. De film neemt zich langs geen kanten serieus en dat doet de film goed. De dialogen voelen Whedonesque aan maar Swanson weet ze goed te vertolken. Donald Sutherland is ook erg te pruimen. Hij is natuurlijk geen Anthony Stewart Head maar geeft op zich wel een redelijke prestatie, al kwam hij soms wel vrij pervert op me over. De hoed, de streakerjas, ... Aan de vampierenkant maakten ze zich vaak nogal belachelijk. Paul Reubens zet een redelijke rol neer maar weet dit alles te vernietigen door zijn sterfscène. Op Imdb staat dat hij het allemaal heeft geïmproviseerd en het is er aan te merken, het trekt op niet veel. Hauer is trouwens hilarisch in zijn rol van Lothos. Nu heb ik al redelijk wat crappy vampieren gezien maar dit sloeg werkelijk alles maar toch is het niet storend omdat het overduidelijk is dat Hauer zijn rol, net zoals heel de film, niet serieus nam. In een kort interview met wat castleden als extra op mijn DVD wordt er meermaals verkondigt "Ik kan echt niet geloven dat ik een film zat die Buffy the Vampire Slayer noemt". Luke Perry, vooral bekend van Beverly Hills 90210, doet het bijlange na niet slecht. Hij zet een leuke combinatie neer van David Boreanaz en Nicholas Brendon (Angel en Xander), al komt hij in de 'coolere' scènes niet echt over omdat hij zo verschrikkelijk mager is. Voor de rest nog een paar leuke bijrollen waaronder het eerste rolletje van Hilary Swank, een hilarische rol van David Arquette en natuurlijk Ben Affleck die even een basketbalspeler is.

Het is het beste om de reeks en de film apart te zien. Lukt dit dan krijg je een vermakelijk campy filmpje dat zich totaal niet serieus neemt. Goed voor een avond dat je zin hebt om wat te lachen maar wanneer je continu zit te vergelijken moet je je klaar houden voor een bron van ergernis. Ik heb me in ieder geval geamuseerd.

avatar van Metalfist
Ineens ook maar een veel mooiere poster geplaatst.

avatar van voskat
Blijft eigenaardig hoe een ontzettend matige film kan leiden tot een geweldige tv-serie.

avatar van Pantoffel
Behoorlijk slechte film. Maar ik wou hem wel eens gezien hebben omdat ik de serie best wel goed vond/vind

neysen1985
al jaren een persoonlijk favoriete cultfilm van mij.
Met natuurlijk kristie swanson in de hoofdrol: te wauw gewoon!
Ik zie dat hij hier op mm niet zo gewaardeerd wordt maar denk dat dat ook komt omdat de film natuurlijk geniaal over de top is, maar daar houdt ik dan juist wel van.
Donald sutherland is overigens ook super in deze film.
wel leuk dat ze hem in de film hebben weten kunnen krijgen destijds.
vind dit namelijk niet zo zijn cup of tea
En tja de tv-serie is natuurlijk ook gewoon pure cult voor de liefhebber. Met de prachtige sarah michelle gellar
minstens even mooi als swanson.
het enige probleem dat ik met de film heb is dat ie te kort is!
Het is binnen nog neit eens een anderhalf uur afgelopen, maar ja dat is nou eenmaal met die cult werkjes.
Ze zijn afgelopen voordat je denkt dat het begint.
Vind dat buffy the vampire slayer ook wel iets weg heeft van nog een van mijn favorietjes: ginger snaps.
Ook al zo'n prachtig meesterwerk met geweldige gore.
nee, dit is gewoon echt een topper in zijn eigen kwaliteit.

avatar van DDT
DDT
Film is idd niet veel raars in vergelijking met de serie.Perthans er doen veel (al dan niet later) gekende acteurs in mee.Al vind ik die Krsity geen llelijke ze,zoals sommige hier beweren van wel.