Cure (1997)

Japan
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Kiyoshi Kurosawa
met Koji Yakusho, Masato Hagiwara en Tsuyoshi Ujiki

Tokio wordt opgeschrikt door een reeks gruwelijke moorden. De enige connectie tussen de moorden is een 'X' die in de nek van de slachtoffers is gekerfd. Telkens wordt de moordenaar gevonden vlak bij het slachtoffer, maar telkens weten dezen nergens iets meer van. Een detective en een psycholoog onderzoeken de zaak. Bij de laatste moord vinden zij een vreemde jongeman die een bepaald effect lijkt te hebben op iedereen die met hem in contact komt...

avatar van zombie
Mmmm...erg vage psychologische thriller waar je echt even voor moet gaan zitten. En ook niet te laat op de avond gaan kijken...:z.....ik denk dat ik 'm nog een keer moet kijken, wil ik 't allemaal snappen.

avatar van bioscoopzaal
Naar verluid is dit een geweldig spannende Japanse horrorfilm, en toevallig vanavond te zien op ARTe, weliswaar alleen met Franse ondertitels ...

Deze heb ik een hele tijd geleden gezien. Weet nog dat ik er toen vrij weinig van snapte. Maar dat kwam misschien doordat ik me toen niet helemaal geod voor kon gaan zitten.

Misschien nog maar is kijken, herinner me dat het plot me wel interesseerde. Vooral die vreemde gozer die iedereen lijkt te hypnotiseren.

avatar van as
as
bioscoopzaal schreef:

Laat dat spannend maar zitten. Sfeervol is de film daarentegen zeker. Ik heb dan ook vooral laten onderdompelen in de sfeerbeschrijving, die op momenten meesterlijk is. Geen moment zat ik op het puntje van mijn stoel. Net als Pulse is het een lange zit en had het zeker een half uurtje korter gemogen.

avatar van dutchtuga
Interessant. Niet zo aangrijpend en boeiend als Pulse maar desalniettemin het aanzien zeker waard. In Cure is veel minder symboliek te vinden. Het neigt eerder naar een doorsnee psychologische thriller maar dan wel goed en origineel uitgewerkt en met een aantal erg mooie shots. Heerlijk om zo'n film eens zonder alle moderne amerikaanse cliches te zien. Verfrissend.

avatar van Jonkster
Interesante en best sfeervolle film. Op zich gebeurt er niet heel veel in de film maar toch is er altijd wel iets vreemds of verrasends te ontdekken om verder te willen kijken. Ik ben iedergeval de gehele film geboeid gebleven. Het is verder niet een film van duidelijke antwoorden. Eventueel ooit nog maar eens herzien.
Voor nu 3,5*

avatar van xenne
interessante & verfrissende film over seriemoorden... je krijgt het in deze film wel niet allemaal op een dienblaadje aangeboden, als kijker heb je wel wat denkwerk over wat er eigenlijk allemaal te zien is, ook het einde vd film is nogal open en voor eigen interpretatie vatbaar. dit is vast en zeker een bewuste aanpak van de regisseur van dienst... een aanpak die me wel bevalt en waardoor deze film zich onderscheid van vele andere thrillers, maar dit maakt het wel complex en soms moeilijk vatbaar na 1 kijkbeurt - ik kan me voorstellen dat dit door sommigen als een minpunt zal gezien worden. de film gaat traag, maar is nooit saai, echter ook zelden spannend - toch blijf je de hele tijd geboeid omdat elk beeld gewoon belangrijk is ... de acteerprestaties zijn prima (vooral seriehypnotiseur Mamiya is erg overtuigend) en schitterende beelden zorgen voor een echt sfeervolle film, dit maakt van deze film echt wel een aanrader die je meerdere keren kan/moet zien. bij genre zou ik zeker mysterie toevoegen, want dat is deze film gewoon ... een mysterie waar niet alles is wat het lijkt.

4 sterrekes

ps : van deze film moeten we ook geen remake verwachten, dit is gewoon geen Hollywood voer (oef?)

Verfrissend is nu niet het woord dat ik hier zou gebruiken.

Blijft één van de meest overschatte hedendaagse Japanse filmmakers, die K Kurosawa. 't Ligt misschien aan z'n naam, maar ik vermoed dat het vooral te maken heeft met het feit dat hij een voorloper was van de huidige "wave".

Deze film heeft weinig te bieden behalve een relatief interessant plot. Daar moet je het dan ook mee doen, zo'n dikke 110 minuten lang. Acteerwerk is doorgaans matig (Koji Yakusho is eigenlijk nooit echt goed) en visueel is het een kerkhof, behalve enkele shots op het einde. Kurosawa is vooral bekwaam in het zo saai en zielloos mogelijk weergeven van z'n verhaaltjes. Bij deze film slaagt hij er weer wonderwel in.

Wel positief was de soundtrack van de film. Naast enkele omgevingsgeluiden die als drones worden gebruikt, is het lekkere grimmige ambient wat nog een aardig sfeertje weet neer te zetten. Niet goed en aanwezig genoeg om de gehele film van sfeer te voorzien, maar op enkele keymomenten helpt het wel.

Vond het uiteindelijk toch vooral saai, en hoewel het verhaaltje op zich boeiend genoeg was (je blijft je wel afvragen hoe het allemaal in elkaar past) kan het mij maar weinig boeien als het zo pover weergegeven wordt.

Rechercheur Takabe wordt geconfronteerd met een reeks wrede en bizarre moorden. Bij alle slachtoffers is een groot X-vormig kruis in het lichaam gekerfd en ook zijn de daders in de buurt van het lijk terug te vinden. Deze daders zijn vaak een bekende van het slachtoffer en herinneren zich niets meer, behalve een ontmoeting met een mysterieuze zwerver met sterk hypnotische gaven. De emotioneel labiele rechercheur raakt verstrikt in een web van merkwaardige ideologieën, waanzin en hypnose.

Kurosawa's internationale doorbraak is een meeslepende variatie op de serial-killer film waarin zijn eigen filmtaal en thema's volledig tot zijn recht komen: de vanzelfsprekendheid waarmee de dingen gebeuren een enorme impact hebben op Takabe en de steeds beklemmender sfeer grijpen de toeschouwer langzaam naar de keel. Een meesterwerk over de teloorgang van ideologie, kracht van emoties en de kracht van bovennatuurlijke gaven.

kiriyama
Grote tegenvaller.

Het verhaaltje is best aardig en weet te boeien, enkel is de speelduur veels te lang. Qua cinematografie erg saai evenals de sfeer. De soundrack kon er mee door al was ook die niet al te sterk en de acteerprestaties waren aan de zwakke kant. Op zich geen slechte film maar een voldoende weet hij ook niet te scoren.

avatar van hydraulix
xenne schreef:
de film gaat traag, maar is nooit saai, echter ook zelden spannend - toch blijf je de hele tijd geboeid omdat elk beeld gewoon belangrijk is ... )

Ja en hier ging het fout bij mij: heb een paar momenten gewoon gemist (viel in slaap, maar dat was niet dankzij de film zelf) en kostte het mij teveel moeite om weer in het verhaal te komen.

Ik wil hem wel nog een keer zien. De stijl van de film en verhaal sprak mij wel aan.

cuckoo
Heb 'm nu al zo'n acht keer gezien en het blijft overeind, ook al
is het acteerwerk niet top, het past er gewoon wel in...
Heb verder nog niets gezien van Kurosawa, maar ben wel
benieuwd...

cuckoo schreef:
Heb verder nog niets gezien van Kurosawa, maar ben wel benieuwd...

Hij is redelijk consistent, dus dan kan je aan de rest ook wel veel lol beleven denk ik. Bright Future en Pulse zijn niet moeilijk te vinden. De rest zal je veel meer moeite voor moeten doen.

cuckoo
Lol is een groot woord bij zo'n film, maar goed, het is wel een
tikkie 'mesmerizing' natuurlijk...

Bright Future en Pulse lijken me niet direct de leukste, maar
ik snuffel regelmatig over het net en good things come to those
who wait zal ik maar denken.

sambal
vond het een rare film het is egt zon geheimzinnige thriller
die je 2 keer moet bekijken om hem te kunnen snappen

avatar van darkjaap
dat vond ik dus echt niet ik kon er heel goed inkomen en vond het een zeer mooie thriller een beetje in de stijl van se7en hij is idd wat traag en hij komt langzaam op gang maar toch is dit een thriller die zeker een kijkje waard is 4*

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Een film met veel boeiende (vaak sterk filosofische) thema's in een bovennatuurlijk thrillerjasje. Kurosawa is geen optimist en heeft volgens mij geen positief mensbeeld. Ik vond het gegeven dat de hypnose een soort van diepweggestopte gewelddadige wens of fascinatie aan de oppervlakte brengt, het dunne laagje beschaving wegneemt

Fascinerend gegeven en fascinerende film die toch niet helemaal bevredigend is, misschien is het wennen en misschien heb ik nog niet alles uit deze film gehaald. Ik wil 'm in elk geval vaker zien en het is ruimschoots interessant genoeg om (veel) meer van deze man te willen zien.

starbright boy schreef:
Kurosawa is geen optimist en heeft volgens mij geen positief mensbeeld.
Hoewel ik je analyse van de film wel begrijp ben ik het herin volkomen met je oneens. Niet zozeer te onderbouwen met argumenten op basis van deze film (wat blijkbaar de enige is die je kent), maar vooral uit Q&A's van het IFFR en andere films. Zie o.a. mijn bijdragen bij het regisseurs topic, Bright Future en Barren Illusion.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Het is inderdaad mijn eerste film van (deze) Kurosawa, dus ik kan het wellicht heel anders gaan zien na meer te hebben gezien. Fascinerend was het zeker. Een film met een plot dat complexer lijkt dan het is, maar met veel meer laagjes dan op het eerste gezicht lijkt. Ofzo.

avatar van Nephilim
Heb hem al vaak gezien maar ik blijf hem erg beklemmend en naargeestig vinden. Mede door briljant gebruik van ambient geluiden als 'score'.

yorgos.dalman
Sluit mij volledig aan bij Nephilim hierboven. Film wordt ook met elke kijkbeurt steeds beter.

Heb van deze opmerkelijke Kurosawa ook Pulse / Kairo en Bright future - allebei zeer zeker ook aan te raden...

avatar van sacha77
Matige Thriller met een hoop potentie maar die het net niet waar maakt. Hij had enger dan Se7en kunnen zijn maar helaas. Het einde laat je met een hoop vragen zitten maar ja, dat is tipish Japans.

avatar van sinterklaas
Helemaal niet en nergens meer te krijgen. Ook de (Engelse) titel in zoektermen gebruiken is tergend als je snapt wat ik bedoel.

Een dubbelzinnig, eng, huiveringwekkend, grimmig, topzwaar en duister politiedrama, over sinistere systematische moorden, met een intelligent draaiboek en subtiele humor, dat langzaam bij je naar binnen sluipt en je in de greep houdt. De regisseur maakt gebruik van eigen ideeën en focust vooral op de beide sterke hoofdpersonen. Het verhaal wordt rustig en bedachtzaam verteld en er zijn slecht enkele effectvolle scènes (die hun werk doen).

avatar van goongumpa
Derde keer Kurosawa, derde keer een compleet ander genre, maar voor de derde keer een unieke, onvoorspelbare film waar duidelijk een auteurshand in te herkennen is. Ik kan bij zijn films steeds iets niet helemaal rationeel plaatsen, het blijft ergens mysterieus, maar ik voel ze wel, en ze blijven erg bij. Uitstekend acteerwerk van Koji Yakusho en Masato Hagiwara.

MENEER L3GIOEN
Fascinerend en naargeestig.

Het hypnose element is ook een erg sterke invalshoek. Want als je mensen niet kunt dwingen tot daden die niet in hun aard zitten, wil dat dus zeggen dat er ergens in deze mensen toch een duistere kant zit die tot gruwelijke dingen in staat is.

avatar van Filmkriebel
Serial killer film gekruid met hypnose en zwarte magie. De mysterieuze man die aan geheugenverlies lijdt is aanvankelijk intrigerend en de sfeer weet wel eng uit de hoek te komen... en ook dat kon eigenlijk sterker. Eens je begint te snappen hoe het in elkaar zit, wordt het allemaal wat minder, zeker wanneer de impulsieve detective en zijn mentaal labiele vrouw erbij worden betrokken. De serial killer film van het begin lijkt in iets totaal anders te eindigen, en dat gaf me best een desoriënterend gevoel.

avatar van BobbyShmurda
Slecht geschreven... Veel situaties konden intrigerend zijn maar ze waren gewoon hollow omdat er geen substantiële gedachtes achter zaten. Je ziet nergens dingen gebeuren die echt iets te maken hebben met hoe iemand is. Character development blijft zo oppervlakkig en dom terwijl er heel de tijd intense dingen gebeuren.

zoveel mogelijkheden om dingen slim te doen zoals dat die detective erachter komt dat die gozer niet echt geheugenverlies heeft omdat z'n vrouw het ook heeft en hij extra scherp oplet en vragen stelt over het verleden... Nee gewoon op het einde als ie dood gaat vragen "yoo je wist alles of niet?" Lmao. En waarom zo onnodige hekserij shit, had gewoon gedaan dat hij zijn moordenaars een combinatie van hypnose en drugs gaf (in drankje ofso) echt onnodig wazig

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Derde die ik van deze regisseur zie en weer volledig anders dan de andere twee films die ik van hem zag. Lijkt me een filmmaker met veel ideeën. Hoewel iets ouder dan Pulse is Cure meer tijdloos- het zal met het thema te maken hebben. Het verhaal is intrigerend en mysterieus, en Kurosawa laat gelukkig veel over aan de kijker. Wat er nou precies gebeurt op het eind is onduidelijk, maar het heeft er alle schijn van dat Takabe (ongewild) het stokje heeft overgenomen van Mamiya. Dat Mamiya hem als geestverwant of zelfs opvolger zag leek me ook wel duidelijk, al worden dingen nooit expliciet benoemd. Yakusho is sterk in een dubbelzinnige rol van gestreste en ongelukkige agent en Masato Hagiwara speelt zijn bizarre personage met de juiste dosis apathie. Sfeervol geschoten beelden en de soms vervreemdende soundtrack (dat vrolijke melodietje in het begin) maken het dan helemaal af.

avatar van Hansiro
Briljante film, 1 grote puzzel en iedere scene krijg je een stukje toegeworpen. Steengoed geacteerd door de detective en de serie moordenaar, wat een goede kop zat daar op zeg.. Ook uiterst sfeervol en rustig gefilmd, heerlijk! Deze gaat in de toekomst nog eens aan om de puzzel compleet te maken..