Hocus Pocus (1993)

Komedie / Fantasy

geregisseerd door Kenny Ortega
met Bette Midler, Sarah Jessica Parker en Thora Birch

1693, Salem, Massachusetts. Drie heksen brouwen een afschuwelijk drankje waarmee ze alle kinderen van Salem willen doden. Zo zouden ze de jeugd van de kinderen overnemen en zelf onsterfelijk worden. Binx, een dertienjarige jongen, kan de plannen van de heksen verijdelen, maar wordt zelf in een kat veranderd. Als wraak spreken de heksen een vloek uit over de inwoners van Salem... 1993. Jaren later op Halloweennacht vergezelt Max zijn negenjarig zusje op de traditionele bedelronde. Tijdens hun tocht komen ze bij het huis van Allison, een schoolmeisje op wie Max verliefd is. Om indruk te maken op Allison, brengt Max de twee meisjes naar het oude huis van de heksen...

Lijkjuh
Grappige kinderfilm ^^ Blijft leuk

avatar van notorious_kim
Dit vind ik een absolute topfilm, kheb hem al honderden keren gekeken, maar ik blijf hem graag zien. Als je van familiefilms houdt, dit is er zeker eentje die je moet zien!

avatar van OlafK
Dit was vroeger echt een filmpje dat ik eens per 3 maanden keek. Geweldige film'; humor, vlot en vermakelijk.

Wat is deze film toch geweldig. Bette midler helemaal in haar element echt super! Ik wilde m graag aan mijn kindjes laten zien die nu 8 en 4 zijn. Hij was toch spannender dan ik me kon herinneren. Die van 8 vindt m geweldig. Die van 4 ook maar ligt nu wel in ons bed te slapen omdat ze de heksen steeds maar voor dr ziet hahaha. Ik zou dus zeggen minimale leeftijd 6 voor een gezonde nachtrust. Van mij krijgt ie 3,5 *

avatar van RubenM
Erg vermakelijke film. De 3 heksen blijven grappig! Een film die leuk is voor jong en oud!

avatar van Demi-Muis
Grappige film!

Toch wel een hele leuke familie film, we zijn nu wel verwend met de Harry Potter serie maar heksen en zwarte katten blijven toch leuk. (ik heb er zelf ook maar eentje aangeschaft, een kat dan). Leuke cast, grappige film.

avatar van mikey
Je kan deze film makkelijk op een aantal punten onderuit halen, maar goed.. Bette Midler verdient daarentegen wel een eervolle vermelding als hoogst irritant. Typische jaren 90 lelijkheid.

avatar van Fixi88
Leuke middelmatige film.Waarvan ik als kinds zelfs aardig bang van werd. Nu is hij wel leuk om een keer te zien.

avatar van Flipman
Fixi88 schreef:
Ik zag hem zelf pas toen ik een jaar of veertien was dus dat gaat voor mij niet op .

Doorstaat deze film de toets der kritiek? Bij mij wel, daar het een familiefilm is. Volwassen, jeugd, kinderen zijn ook allemaal vertegenwoordigd dus voor ieder is er wel een favoriet karakter. En een pratende kat, ook nog. En dan nog eens geweldige over-the-top heksen, even gemeen als klunzig, een voor de hand liggend maar leuk plot en bij elkaar opgeteld is dat een leuke avond. Gewoon leuk. Niet bijzonder. Gewoon leuk. Zeg ik toch?! Flipman, je praat in jezelf! Echt waar? Ja! Oh...

En ondanks de leeftijd waarop ik Hocus Pocus voor het eerst zag, het is en blijft jeugdsentiment !

avatar van Boenga
Geen absolute topper, maar toch een meer dan degelijke familie-sprookjesfilm; voor alle leeftijden - tenzij misschien jongens van 14 tot 20, die eventjes een periode doormaken waarin het niet staat om naar zo'n fim te kijken.

avatar van TragieStar.*
Weer een film van vroeger en toch ook weer heerlijk.
De film is zeker grappig en niet eng, toch ook weer mysterieus en spannend.
Het verhaal is niet echt vrij goed maar het bouwt zich wel steeds leuk op.
De cast is prima en acteren ook prima en ga zo maar verder.
Verder geen speciale film gewoon voor eens te bekijken als je niks anders te doen hebt.

avatar van movie acteurs
Redelijk irritante film waarvan alleen het verhaal en de drie heksen wel geinig waren. Voor de rest vond ik het wel een typische Amerikaanse komedie uit de studio van Walt Disney . Krijgt een 2,0.

avatar van Intothefreedom
Echt zeer vermakelijke film voor mij. Doet me ook aan de goeie 'oude' tijd denken. Ben namelijk beetje opgegroeid met deze film. Vind hem nog steeds geweldig!

avatar van bjerik76
ik vond hem heel leuk, ook voor volwassenen, de 3 heksen zijn supper !
niks mis mee, en zeker leuk om tijdens de sombere dagen te kijken !

avatar van chevy93
Heel slecht eigenlijk, maar net zoals veel andere films die ik deze vakantie hem gekeken, wel vermakelijk. Bette Midler zet een uitstekende heks neer en laat zien dat ze meer kan dan alleen zingen.

Hoogtepunt van de film: De re-make van Creedence Clearwater Revival's I Put A Spell On You. Met dat nummer heb ik de rest van de vakantie in mijn hoofd gelopen.

Geweldig als de heksen uit de oven komen. "Hello, I want my book. Bonjour! Je veux mon livre"

Leon17
Leuke film! Humor! Bette Midler en de andere twee heksen doen het fantastisch.(Naar mijn mening)

avatar van K. V.
Deze nog eens bekeken. 'k was wel eens nodig om deze herop te frissen.
'k vond het een leuke jeugdfilm die ondanks dat hij al 15 jaar oud is nog steeds de moeite waard is om te bekijken. Leuk was ook om Sarah Jessica Parker in een totaal andere rol te zien en de nog piepjonge Thora Birch aan het werk te zien.
De film moest het niet zo hebben van de special effects, waar we nu naar ons hoofd worden geslingerd. Geef toch liever maar deze dan een Narnia of een Golden Compass.

avatar van Divoboy
Een van mijn favoriete jeugdfilms Laatst nog eens terug gekeken, en hij doet me nu natuurlijk veel minder vandaar *2.5 maar voor de jongeren zeker hoger! Ik weet niet hoe ik het moet beoordelen 2.5 is in ieder geval hoe ik er nu zelf tegen aan kijk.

avatar van Jimske
Inderdaad Divoboy, indertijd vond ik hem ook veel leuker, helaas zijn we een beetje verwend op filmgebied en we zijn ook een stukje ouder en nuchterder. Nostalgie waarde is echter redelijk hoog dus kan hem zeker niet afbreken. Maar ik vond het al bij al nog vrij leuk, en de heksen zijn wel amusant. 2.5*

I smell children...

avatar van alexspyforever
Bwah ondanks mijn gevorderde leeftijd vind ik dit nog steeds een hele goeie om op Halloween te kijken, dus ik geef nog steeds een dikke score wellicht nog altijd zoveel als uit mijn jeugd. Deze gaat mij nooit vervelen.

Fools! All of you!

Hocus Pocus komt van het Latijnse Hoc est Corpus en betekent 'dit is mijn lichaam'. Een heerlijke lachfilm vol magie en horrorelementen. Bette Midler is helemaal in haar element als opperheks Winifred Sanderson, maar ook haar twee zusters - Sarah Jessica Parker als Sarah & Kathy Najimy als Mary - mogen er absoluut wezen.

De special effects - de heksen die door de lucht vliegen - zien er opmerkelijk goed uit voor die tijd (1993!), mijns inziens heel wat beter dan de Quidditch-scenes in Harry Potter and The Philosopher's Stone, een film uit 2001. Ook leuk gevonden is dat het geen betoverde bezems zijn maar gewoon stofzuigers. De Catweazle-achtige momenten van drie middeleeuwse heksen in de moderne tijd brengen nog meer vrolijkheid aan het verhaal: It's not a black river.. it's a road!

Deze film heeft intussen een (oc)cultstatus bereikt.

Sing Sisters!

avatar van alexspyforever
Ebenezer Scrooge schreef:

Deze film heeft intussen een (oc)cultstatus bereikt.

En wat mij betreft nog steeds de perfecte film om te kijken bij Halloween. Maar daarvoor is het nog even wachten...

alexspyforever schreef:

Tot die tijd: Bette Midler (Twitter).

Er treden bij mij doorgaans symptomen van vergiftiging op zodra ik op Twitter zit, maar die van Bette Midler vind ik dan wel weer heel leuk.

Dit film vind ik nog steeds hartstikke leuk om ernaar te kijken en wat mij ook betreft: dit is ook een echte goede cultfilm!

Topfilm. Éen van de beste jeugd/familie films. Alles klopt gewoon. Goede cast , goed verhaal en de set ziet er top uit. Humoristisch, avontuurlijk en voor de kids zelfs een tikkeltje eng. Als kind vond ik deze film geweldig, en dit is één van de weinige films die de duik van kind naar volwassen overleeft, naar mijn mening.

avatar van Mr-Mcmovie
Leuk voor jong en oud zeker en vast.

Weer eentje die ik moest zien deze tijd van het jaar.

Dun verhaaltje van o.a. Mick Garris

Bette Midler, Jessica Parker, en (met haar domme kop) Kathy Najimy als de drie heksen zusjes die soms wel beetje TE kinderachtig waren, maar toch leuk om bezig te zien.

Kleine 3,0

avatar van Gang_Star
Vermakelijke Disney avonturenfilm, die op momenten toch iets te eng voor de jongste doelgroep zal zijn. Vooral de zombie Billy (die ook zijn hoofd nog kwijtraakt) is daar een goed voorbeeld van. De film bevat de nodige humor en een vrij vlotte vaart en wordt vooral echt gedragen door de heksen, waarbij Bette Midler het meest uitblinkt.