Hocus Pocus (1993)

Komedie / Fantasy

geregisseerd door Kenny Ortega
met Bette Midler, Sarah Jessica Parker en Thora Birch

1693, Salem, Massachusetts. Drie heksen brouwen een afschuwelijk drankje waarmee ze alle kinderen van Salem willen doden. Zo zouden ze de jeugd van de kinderen overnemen en zelf onsterfelijk worden. Binx, een dertienjarige jongen, kan de plannen van de heksen verijdelen, maar wordt zelf in een kat veranderd. Als wraak spreken de heksen een vloek uit over de inwoners van Salem... 1993. Jaren later op Halloweennacht vergezelt Max zijn negenjarig zusje op de traditionele bedelronde. Tijdens hun tocht komen ze bij het huis van Allison, een schoolmeisje op wie Max verliefd is. Om indruk te maken op Allison, brengt Max de twee meisjes naar het oude huis van de heksen...

avatar van Flipman
Fixi88 schreef:
Leuke middelmatige film.Waarvan ik als kinds zelfs aardig bang van werd. Nu is hij wel leuk om een keer te zien.
Ik zag hem zelf pas toen ik een jaar of veertien was dus dat gaat voor mij niet op .

Doorstaat deze film de toets der kritiek? Bij mij wel, daar het een familiefilm is. Volwassen, jeugd, kinderen zijn ook allemaal vertegenwoordigd dus voor ieder is er wel een favoriet karakter. En een pratende kat, ook nog. En dan nog eens geweldige over-the-top heksen, even gemeen als klunzig, een voor de hand liggend maar leuk plot en bij elkaar opgeteld is dat een leuke avond. Gewoon leuk. Niet bijzonder. Gewoon leuk. Zeg ik toch?! Flipman, je praat in jezelf! Echt waar? Ja! Oh...

En ondanks de leeftijd waarop ik Hocus Pocus voor het eerst zag, het is en blijft jeugdsentiment !

avatar van movie acteurs
Redelijk irritante film waarvan alleen het verhaal en de drie heksen wel geinig waren. Voor de rest vond ik het wel een typische Amerikaanse komedie uit de studio van Walt Disney . Krijgt een 2,0.

avatar van chevy93
Heel slecht eigenlijk, maar net zoals veel andere films die ik deze vakantie hem gekeken, wel vermakelijk. Bette Midler zet een uitstekende heks neer en laat zien dat ze meer kan dan alleen zingen.

Hoogtepunt van de film: De re-make van Creedence Clearwater Revival's I Put A Spell On You. Met dat nummer heb ik de rest van de vakantie in mijn hoofd gelopen.

avatar van K. V.
Deze nog eens bekeken. 'k was wel eens nodig om deze herop te frissen.
'k vond het een leuke jeugdfilm die ondanks dat hij al 15 jaar oud is nog steeds de moeite waard is om te bekijken. Leuk was ook om Sarah Jessica Parker in een totaal andere rol te zien en de nog piepjonge Thora Birch aan het werk te zien.
De film moest het niet zo hebben van de special effects, waar we nu naar ons hoofd worden geslingerd. Geef toch liever maar deze dan een Narnia of een Golden Compass.

avatar van Ebenezer Scrooge
Fools! All of you!

Hocus Pocus komt van het Latijnse Hoc est Corpus en betekent 'dit is mijn lichaam'. Een heerlijke lachfilm vol magie en horrorelementen. Bette Midler is helemaal in haar element als opperheks Winifred Sanderson, maar ook haar twee zusters - Sarah Jessica Parker als Sarah & Kathy Najimy als Mary - mogen er absoluut wezen.

De special effects - de heksen die door de lucht vliegen - zien er opmerkelijk goed uit voor die tijd (1993!), mijns inziens heel wat beter dan de Quidditch-scenes in Harry Potter and The Philosopher's Stone, een film uit 2001. Ook leuk gevonden is dat het geen betoverde bezems zijn maar gewoon stofzuigers. De Catweazle-achtige momenten van drie middeleeuwse heksen in de moderne tijd brengen nog meer vrolijkheid aan het verhaal: It's not a black river.. it's a road!

Deze film heeft intussen een (oc)cultstatus bereikt.

Sing Sisters!

avatar van Gang_Star
Vermakelijke Disney avonturenfilm, die op momenten toch iets te eng voor de jongste doelgroep zal zijn. Vooral de zombie Billy (die ook zijn hoofd nog kwijtraakt) is daar een goed voorbeeld van. De film bevat de nodige humor en een vrij vlotte vaart en wordt vooral echt gedragen door de heksen, waarbij Bette Midler het meest uitblinkt.