Ticks (1993)

Alternatieve titel: Infested

Horror

geregisseerd door Tony Randel
met Rosalind Allen, Ami Dolenz en Peter Scolari

Wat een ontspannende trip naar de uitgestrekte bossen zou moeten worden, blijkt uit te draaien op een grote nachtmerrie voor een zestal 'probleem'-teenagers uit de grote stad. Steroïden, gebruikt door marihuana-telers, veroorzaken oncontroleerbare mutaties bij 'onschuldige' teken. Hun kamp is vergeven van deze beesten, die onder de huid kruipen en dan hun vernietigende werk beginnen. Als klap op de vuurpijl verschijnen ook nog twee uiterst agressieve marihuana-telers ten tonele. De problemen beginnen dan pas goed...

avatar van Mac Hammer Fan
"Ticks" (nu de primaire titel geworden op de Imdb) is een low budget horrorfilm waar toch wel het maximum wordt uit gehaald. De cast heeft het soms moeilijk om ernstig te blijven en de plot is nogal simplistisch, maar de speciale effecten zijn overtuigend. De monsterlijke gemuteerde teken zijn qua uiterlijk duidelijk geïnspireerd op Ridley Scott's meesterlijke "Alien" en vervullen je als kijker met afgrijzen. Gore is er genoeg aanwezig in deze bescheiden maar voor griezelfans leuke B-film uit de jaren negentig.

avatar van Filmkriebel
Probleemjongeren en reuzen-teken

Niet kijken na het eten... echt een vies filmpje... bwekkes... Acteerwerk, regie en dialogen stellen niks voor en het is een slechte B-film op alle niveaus. Daarentegen is de film goor en gruwelijk genoeg om voor enkele maagoprispingen te zorgen (een Rennie bij de hand houden) en daar kijk je zo'n film wel voor zeker op Halloween. Dat was mijn laatste halloweenfilm na Ghost Story en Tales of the Crypt en dat was ook de meest vieze van de drie maar niet de film die het meest indruk maakte.

PS : ik snap de "duidelijke" gelijkenis tussen een teek en Alien uit bovenstaande post helemaal niet...

avatar van Mac Hammer Fan
Filmkriebel schreef:
Probleemjongeren en reuzen-teken

De teken waren wel gemuteerd en veel groter dan normaal.

avatar van erik1677
Gisteren weer bekeken en wat blijft dit toch een klein klasiekertje.
Je kubt ook wel duidelijk zien dat Brian Yuzna bij deze film betrokken is.
Zijn hand is erg duidelijk in deze productie.

avatar van eppy
Ik heb deze op mijn 16e verjaardag gezien, maar toen hete deze film gewoon Ticks. En hij was net uit, en dat was 21 jaar geleden. Dus waar de Infested vandaan komt, zo lag bij ons niet in de videotheek.
Overigens kan ik me weinig herinneren van de film, ik was redelijk stronken.....

kappeuter (moderator)
eppy
IMDb meldt ook dat Ticks de hoofdtitel is en Infested een alternatieve titel.
Ik heb ze bij deze omgedraaid.

avatar van joolstein
Een fijne vroege jaren '90 film die grofweg de slasher van de jaren '80 combineert met de creatures van de jaren '50. Het idee voor dit verhaal was best goed maar het hapert ook een beetje in de uitwerking. Het idee van Hillibilly's die marihuana verbouwde met hormonen waardoor er reuze teken ontstonden was zeer goed. Maar de mindere kant van het verhaal was dat diezelfde Hillibilly's dan meer moorden pleegde dan de teken, erg jammer. De teken zelf zagen er goed uit en in combinatie met het geluid kreeg je best de kriebels. Afgezien van de goedkopere schietpartijen is er gelukkig wel wat gore te zien. En die is toch wel om van te smullen! De uiteindelijke climax is zelf extatisch maar wel is deze creatie te kort in beeld. Ook het acteerwerk was nog zeer goed, dit kwam vooral doordat de grootste rollen werden gespeeld door het sulletje Seth Green (Buffy) en een jonge gangster Alfonso Ribeiro ( inderdaad Carlton uit Fresh Prince of Bel-Air) Kortom een fijne popcorn-film

Wat een slechte en flauwe jaren 90 Horror film was dit, waarvan het verhaal me totaal niet wist te boeien en ik het vooral een kwelling vond om deze film helemaal uit te kijken en dat ondanks dat deze film maar iets van 82 minuten duurt. Ik heb deze film vooral gekeken omdat Alfonso Ribeiro erin meespeelde en hij is natuurlijk vooral bekend van zijn rol als Carlton Banks in de zeer leuke en populaire komische jaren 90 serie "The Fresh Prince of Bel-Air (TV Series 1990–1996)".

Zoals de titel het al aangeeft, draait het in deze film om "Teken" en wel om teken die door steroïden, gebruikt door marihuana-telers, gemuteerd zijn en daarbij een zestal "probleem" tieners en hun beide begeleiders uit de grote stad lastig vallen (beter gezegd aanvallen), als deze gaan kamperen in de bossen. Daarbij zijn overigens het niet alleen de teken die hun lastig vallen, maar ook nog twee uiterst agressieve marihuana-telers.

Zowel het verhaal als de uitvoering ervan is tenenkromend slecht en bovendien is het ook op geen enkel moment eng of spannend. Sterker nog, ik vond het allemaal flauw en kinderachtig. Wel zit er wat goor in en de special effecten m.b.t. de teken was leuk gedaan (zeker m.b.t. de scene bij dokter Dokter Kates, die een dode hond gaat onderzoeken). Je zou eigenlijk verwachten dat de teken het groepje "probleem" jongeren en hun beide begeleiders wel even zou uitdunnen, maar dat is niet het geval. Sterker nog, niemand van hun gaat dood door de teken, maar wel gaat eentje (Darrel 'Panic' Lumley, gespeeld door Alfonso Ribeiro) van hun naarmate het einde nadert dood aan de schotverwondingen aangedaan door de marihuana-telers, waarna uit het dode lichaam dan een reuze teek komt. Het einde is flauw en clichématig en dat laatste vooral m.b.t. de laatste scene van het verhaal, die een mogelijkheid biedt tot een vervolg. Maar gelukkig is het daar tot heden nog niet van gekomen.

Het hele verhaal is misschien ook als grappig bedoelt, maar eerlijk gezegd kon ik nergens om lachen behalve als de "probleem" jongeren een kampvuur gaan maken en ze daarbij dieselbenzine van het busje gebruiken, waarbij dan de vlammen zeer hoog uitslaan en begeleider Charles het dan komt doven, terwijl hij net samen met Holly (de andere begeleider) in bed lag te vrijen en er dan na het doven van het vuur gezegd wordt:

Charles: Ik zal het (kampvuur maken) jullie morgen leren. Ik heb het nu te druk.
Melissa (dochter van Charles): Te druk ? Met het neuken van Holly ?

De cast is overigens net zo tenenkromend slecht als de hele film en bevat met een jonge Seth Green (in de rol van "probleem" geval Tyler Burns), Alfonso Ribeiro (in de rol van "probleem" geval Darrel 'Panic' Lumley) en Clint Howard (in de rol van marihuanateler Jarvis Tanner), wel een aantal redelijke bekende acteurs. Rosalind Allen (in de rol van begeleider Holly Lambert) vond ik wel een leuke verschijning om naar te kijken. Vanwege haar zal ik de Horror film "Pinocchio's Revenge (1996)" waarschijnlijk ook eens een kans geven (daarin is ze ook bloot te zien).

Al met al een tenenkrommende slechte en flauwe jaren 90 Horror film, waar ik me nauwelijks mee vermaakt heb en dan druk ik me nog zacht uit.