Moonrise (1948)

Drama / Film noir

geregisseerd door Frank Borzage
met Dane Clark, Gail Russell en Ethel Barrymore

Wanneer de zoon van een veroordeelde moordenaar de openbare schande niet meer kan dragen van het hangen van zijn vader, vlucht hij in een vlaag van woede en doodt één van zijn belagers. Niet hetzelfde lot willend als zijn vader, moet hij de gevolgen van zijn acties confronteren.

avatar van Dogie_Hogan
Met Gail Russell!
Wat een lage score hier; IMDB is 7,5/10.

* Review (met clip).

avatar van chiel
Is deze op dvd verkrijgbaar?

avatar van Poisonthewell
Mooi om te zien dat Borzage (die zijn glorietijd in het late stille tijdperk had) aan het einde van zijn carriere toch nog zo'n juweeltje wist te maken. Wellicht geinspireerd door de 'nieuwe' nadruk op mise-en-scene (in tegenstelling tot montage) van filmmakers als Welles en Wyler, haalt Borzage hier alle truken uit de doos. Long takes, tracking shots, voor/achtergrond interplay, veel close-ups van handen en allerlei andere stylistische middelen worden aangewend om alles zo mooi en origineel mogelijk in beeld te brengen. De openingsscene is visueel briljant. Moonrise verdient het om herontdekt te worden. Dikke 4*

avatar van beavis
hij ligt bij mij ook al een tijdje op ontdekking te wachtten
als ik het goed heb is het bijzondere vooral dat dit Borzage's enige uitstapje in het noir genre is?

avatar van Poisonthewell
Oh dat zou best kunnen, heb zelf pas een vijftal films van hem gezien. Het is inderdaad een film-noir, maar wel een met de nadruk op melodrama.

avatar van Biosguru
Erg dramatisch en erg afwijkend van andere Noir's die ik zag. Ontzettend mooi gefilmd. Bijna modern arthouse achtig laag tempo. Erg humanistisch allemaal. Niets is zwart of wit. Iedereen heeft begrip en doorziet situaties.

Zelfs het zuiden wordt hier niet stereotype neergezet. Wat volgens mij ook een behoorlijke zeldzaamheid is. Bv een sheriff die een groot humanist blijkt te zijn. Rex Ingram wijst er nog even fijntjes op dat het niet humaan is honden in te zetten om mensen te jagen. Lijkt me wel duidelijk waar dat over gaat. Voor je denkt al cuddly & well, er wordt en passant ook nog even meelij getoond met een verkrachter, die slechts eenzaam was.... Al met al een vreemde gewaarwording deze film.