• 15.805 nieuwsartikelen
  • 178.334 films
  • 12.225 series
  • 34.005 seizoenen
  • 647.551 acteurs
  • 199.097 gebruikers
  • 9.377.362 stemmen

Horrorfilm Challenge

zoeken in:

John Milton

• 24229 berichten
  • 13395 stemmen

42. Otesánek (2000)

132 minuten - Tsjechië

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 84

Subgenre: 42. Fantasy, Dark Fantasy & Fairy Tale Horror

Themaklassement: 42 punten (Voltooid: 1-42)

Bron: Pindakaas

https://assets.mubicdn.net/images/film/17367/image-w1280.jpg?1481139342

Toevallig, na 77ships vanmorgen ook een Little Otik registratie van mij, en voor dezelfde categorie Fantasy, Dark Fantasy & Fairy Tale Horror.

Gedreven door wanhoop speelt een kinderloos koppel met het noodlot en creëert zelf een wezentje uit een boomwortel, in de verfilming van dit Tsjechische 19de-eeuws sprookje van Karel Jaromír Erben. Ze drijven het bedrog zo ver dat ze de hele buurt weten te misleiden. Het kind, Otesánek genaamd, wordt steeds groter en eist steeds meer voedsel. Gevangen in hun eigen leugen, gaat het koppel steeds verder in het toegeven aan de toenemende vraatzucht van hun voortbrengsel. Otesánek wordt enorm groot en zijn onverzadigbaarheid maakt hem steeds gevaarlijker...

De in Praag geboren Jan Svankmajer gaat al even mee. Zijn film Byt die ik enkele jaren geleden zag is uit 1968, en een ruime 5 jaar geleden bracht de inmiddels 90-jarige regisseur nog de film Hmyz (2018) uit. De meeste filmliefhebbers zullen Svankmajer echter kennen van zijn films Neco z Alenky (1988) en deze Little Otik.

https://images.bauerhosting.com/legacy/empire-tmdb/films/18939/images/sfmy24XzKOzp1GnXTayEPUh0Ag3.jpg

Little Otik kan worden gezien als een satire op het ouderschap, en ik denk dat mening verse pappa zal moeten toegeven dat er in zijn baby soms ook wel een Otikje zat (Meer! Méér!!!).... Svankmajer's film voelt niet als een titel uit het jaar 2000 voor mij; eind jaren '80 of begin '90 had ik ook geloofd. Dat is geen sneer, maar eerder een gevalletje 'zo-maakt-men-ze-niet-meer', want dit oogt duidelijk als een passie-project. Wel is de speelduur met 132 minuten mij wat gortig, daar had wel iets in getrimd mogen worden.

Dit absurde Tsjechische werkje dat live action, animatie en stop-motion combineert, prijkt naast zijn notering in de lijst met beeste horrorfilms, op plekje 125 van 366 Weird Movies, en dat is uiteraard niet voor niets. Naast weird is het ook nog lekker vies, trouwens.

4,5* maar liefst van Woland, 2,5* van Tommeh. De Milton zit er een beetje tussenin. Trailer

3,6*

77ships

• 643 berichten
  • 45 stemmen

39. Petey Wheatstraw (1977)

94 min. – VS

FTW (2 punten)

Puntentotaal: 77

Subgenre: 26. Blaxploitation Horror

Themaklassement: 39

(1, 14, 24, 26 – 28, 30 – 32, 34 – 35, 40, 42, 46 – 49, 53 –54, 57, 64 – 65, 67 – 68, 70 – 71, 75 – 76, 78 – 80, 84 –85, 87 – 88, 90, 92 – 93, 96)

https://www.americangenrefilm.com/wp-content/uploads/2017/07/Petey3.jpg

Petey Wheatstraw wordt als 6-jarige en in een pamper geboren en begint zijn vader te slaan omdat hij elke avond hem wakker hield. Alvast een van de grappigere scenes in deze film. Hij leert dan kung fu, wordt stand-up komediant, krijgt ruzie in heet nachtleven. Hij wordt vermoord en sluit een akkoord met de duivel dat hij mag terugkomen zolang hij maar met de dochter van de duivel trouwt die blijkbaar zeer onaantrekkelijk is.

“Petey Wheatstraw” is in de eerste plaats een Rudy Ray Moore film. Dit is mijn 3de Rudy Ray Moore film en tegen nu weet ik wel een beetje van wat ik moet verwachten van de man. Nachtclub routines en standaarden, de kleren, de heel slechte kung fu, grofgebekte humor en lager bij de grond grappen. Ik vind hem tot nu wel entertainment al ben ik geen grote fan of zo maar ik vind het vermakelijk genoeg. Soms is het intentioneel dat vermaak en soms niet. “Petey Wheatstraw” is een pak beter gemaakt dan verwacht maar zoiets is relatief hier. De grappen landen soms wel en soms niet. Er zijn genoeg leuke momenten al maakt de film nooit zijn belofte waar en heft het vaak heel weinig om het lijf. Een scene hierin lijkt beetje op een Bruce Almighty scene maar dan met een magische pimp cane uiteraard. En die duivels met de hoorns, belachelijk maar past erbij. De inspiratie van Eddy Murphy blijft duidelijk.

IH88

• 9733 berichten
  • 3185 stemmen

Megan (Short 2018) - IMDb

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMGIwOWU1YmYtMWRjMS00NGY2LTkwMzctNDZlMGI1MmFkYzlhXkEyXkFqcGc@._V1_.jpg

Deze short tijdens mijn thuiswerkdag even gekeken. 8 minuten lang. Geen registratie of punten, maar wilde hem toch even onder de aandacht brengen. Leuke combinatie van sci-fi en horror, met Matilda Lutz. Kort maar intens, en de regisseur weet in die korte tijd ook veel te bewerkstelligen qua personages en plot.

3*

Threeohthree

• 5557 berichten
  • 2933 stemmen

Lady Of Horror schreef:

34. The Substance (Film, 2024)

Verhaal zelf vond ik oké. Alleen het had van mij misschien iets korter mogen duren. En tsja dat einde... dat vond ik dan stiekem wel weer een beetje jammer. Ben dus iets minder enthousiast dan mijn voorgangers die deze film voor de horror challenge hebben gezien (of ik ben gewoon TE streng ), maar... zeker wel een interessant filmpje met een goede boodschap! En oja... ik vind Demi Moore nog steeds een prachtvrouw met haar 61 jaar!

Beoordeling: 3,5*

Haha, kritisch ben je sowieso (wat natuurlijk helemaal prima is), je hebt hier het laagste stemgemiddelde bij de challenge (vorig jaar ook) en je geeft maar 42 films 4* en ook maar 179 films een 3.5*. Gezien je andere beoordelingen denk ik dus dat we 3.5* van je als een behoorlijk goede score mogen beschouwen

Zeker als je je kritiek wat betreft het einde meeneemt. Dat is iets waar meer mensen wat issues mee hebben gezien het niet direct in lijn is met de rest van de film. Ik kan het zelf enorm waarderen, maar kan absoluut begrijpen waarom anderen het minder appreciëren. Mooi dat je hem in ieder geval kon waarderen!

moviemike

• 1309 berichten
  • 5775 stemmen

9. The Wolf Man (1941)

Speelduur: 70 minuten

FTV (2) = puntentotaal 18

Subgenre 91: Universal Horror

Afgevinkt: 1-2-43-55-57-64-76-82-91

Thema klassement: 9 punten

Beoordeling: 3,5*

https://maverickwerewolf.com/wp/wp-content/uploads/2022/10/thewolfman14.jpg

Klassieker uit de jaren stillekes die ik nog nooit had gezien.

Als hij tijdens een gevecht gebeten wordt door een wolf lijkt het erop dat Lon Chaney Jr. zelf, elke keer bij volle maan, zal veranderen in een weerwolf.

Goede film, verveelde eigenlijk niet en Chaney speelt zijn gekweld personage op een aandoenlijke manier.

Brabantze

• 374 berichten
  • 2795 stemmen

Threeohthree schreef:

(quote)

Haha, kritisch ben je sowieso (wat natuurlijk helemaal prima is), je hebt hier het laagste stemgemiddelde bij de challenge (vorig jaar ook) en je geeft maar 42 films 4* en ook maar 179 films een 3.5*. Gezien je andere beoordelingen denk ik dus dat we 3.5* van je als een behoorlijk goede score mogen beschouwen

Zeker als je je kritiek wat betreft het einde meeneemt. Dat is iets waar meer mensen wat issues mee hebben gezien het niet direct in lijn is met de rest van de film. Ik kan het zelf enorm waarderen, maar kan absoluut begrijpen waarom anderen het minder appreciëren. Mooi dat je hem in ieder geval kon waarderen!

Oei, haha. Zo klink ik inderdaad wel heel kritisch en streng ja.

Maar inderdaad. Alles wat ik 3,5* of hoger geef is dan ook wel echt de moeite waard om te kijken, denk ik.

Shadowed

• 11414 berichten
  • 6715 stemmen

77ships, ik beantwoord je even zo, op mijn telefoon is zo’n lang bericht te onoverzichtelijk om te quoten.

Ik weet goed dat de eerste Godzilla meer een horrorfilm is dan de rest. Volgens mij heb ik hem ook gewoon uit zo’n themalijst getrokken, dus kan ik altijd nog even daar de schuld aangeven.

Ik moet trouwens even meneer Wingard bellen of de studio geld overheeft voor een potje Zilla-voetbal.

John Milton

• 24229 berichten
  • 13395 stemmen

43. The Blood on Satan's Claw (1971)

93 minuten - Verenigd Koninkrijk

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 86

Subgenre: 43. Folk Horror

Themaklassement: 43 punten (Voltooid: 1-43)

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMzM1OTU5NTAtMTI1YS00MTAwLWI5NWMtODdmNGYzZjFiNjIwXkEyXkFqcGc@._V1_.jpg

Een betere keuze voor subgenre Folk Horror leek me voor de 2024 Horrorchallenge nauwelijks denkbaar. De uitstekende docu Woodlands Dark and Days Bewitched (2021) spreekt met respect over de de onheilige drie; Michael Reeves' Witchfinder General (1968), Piers Haggard's Blood on Satan's Claw (1971) en Robin Hardy's The Wicker Man (1973), en dit was de enige van die drie benchmark films die ik (ongetwijfeld om duistere redenen) nog niet zag.

In het zeventiende-eeuwse Engeland wordt een dorpje door duivelse krachten beheerst. Mensen worden plotseling gek en kinderen, onder leiding van Angel (Linda Hayden), participeren in sinistere rituelen. Het is aan de lokale rechter (Patrick Wymark) om de orde en rust te herstellen en de duivelse krachten uit te bannen.

https://static1.moviewebimages.com/wordpress/wp-content/uploads/article/OBU06dEO7ainvw44hHyJHHPzpkvB2D.jpg

Het is niet moeilijk om te zien waarom deze genoemd wordt met Witchfinder en The Wicker Man als zijnde zo invloedrijk voor het subgenre; Haggards film ademt folk. Hij is fijn geschoten, mooi gerestaureerd en met anderhalf uurtje duurt hij niet langer dan de gemiddelde aandacht spanne kan verdragen. Ik denk vooralsnog niet dan ik boven eender van bovengenoemde titels plaats, maar een fijn werkje is het zeker. En Linda Hayden is een fraaie verschijning in haar witte gewaad.

3,6*

P.s. voor de folk horror fans: ik heb net het e-book We Don't Go Back - A Watcher's Guide to Folk Horror (2018) van Howard David Ingham online als epub gevonden. Liefhebbers mogen zich melden!

Theunissen

• 12273 berichten
  • 5515 stemmen

09. Lovesick: Sick Love (2004)

Speelduur: 94 minuten

FTV: 2 punten

Totaal: 16 + 2 = 18 punten

https://www.zorg.video/wp-content/uploads/2019/01/Fiona-Horsey-nude-bush-topless-and-sex-Lovesick-Sick-Love-2004-0006.jpg

Na afgelopen zondag de leuke en vermakelijke Komedie / Horror film "Penetration Angst (2003)" te hebben gezien van de Duitse regisseur Wolfgang Büld en in de hoofdrol de mooie Britse Fiona Horsey, wilde ik nog een film van haar zien en toen kwam ik al snel uit op deze "Lovesick: Sick Love (2004)" van eveneens regisseur Wolfgang Büld. De film heeft als genres Misdaad / Horror, maar ik vond Drama / Misdaad / Thriller meer van toepassing.

Hoewel deze film wat professioneler oogt dan "Penetration Angst" en Fiona Horsey (jammer dat ze geen succesvolle actrice is geworden) ook wat vaker uit de kleren gaat, vond ik "Penetration Angst" toch iets beter, want die film is heerlijk gestoord en dat van de eerste tot de laatste minuut. "Lovesick: Sick Love" weet eigenlijk pas in de laatste circa 40 minuten goed te vermaken. Het leuke van deze film is wel dat de machtsrollen gedurende het verhaal veranderen en dat van vrouw naar man en weer terug naar de vrouw. En niemand is ook vies van een stevig potje manipulatie of emotionele (of seksuele) chantage. En elk van deze episodes is op zichzelf ook boeiend.

Visueel gezien was Fiona Horsey natuurlijk het hoogtepunt van deze film en ze is ook regelmatig naakt te bewonderen is.

https://cdn1.aznude.com/fionahorsey/thechambermaid/horsey-lovesick-n-04.jpg

Op deze afbeelding heeft hoofdrolspeler Fiona Horsey hoofdrolspeelster een verdovingsspuit gegeven (daarom ligt ze er zo bij) en daarna verkracht en het gefilmd.

https://cdn1.aznude.com/fionahorsey/thechambermaid/horsey-lovesick-n-09.jpg

Al met al kan "Lovesick: Sick Love" in mijn ogen niet tippen aan "Penetration Angst" vanwege de eerste ietwat saaie eerste 50 minuten. Maar desalniettemin heb ik me er toch goed mee vermaakt (kreeg 3,5* van mij) en vooral door de laatste 40 minuten met de vele leuke wendingen en natuurlijk ook vanwege de zeer mooie Fiona Horsey, waardoor ik deze film eigenlijk ook gekeken heb. Regisseur Wolfgang Büld heeft zowel "Penetration Angst" en "Lovesick: Sick Love" met weinig budget gemaakt, maar weet er wel het maximale uit te halen.

77ships

• 643 berichten
  • 45 stemmen

Shadowed schreef:

77ships, ik beantwoord je even zo, op mijn telefoon is zo’n lang bericht te onoverzichtelijk om te quoten.

Ik weet goed dat de eerste Godzilla meer een horrorfilm is dan de rest. Volgens mij heb ik hem ook gewoon uit zo’n themalijst getrokken, dus kan ik altijd nog even daar de schuld aangeven.

Ik moet trouwens even meneer Wingard bellen of de studio geld overheeft voor een potje Zilla-voetbal.

Hahaha was ook tongue-in-cheek bedoeld, altijd goed als er een excuus is om die scene te posten.

77ships

• 643 berichten
  • 45 stemmen

40. The Bite (1984)

84 min. – West-Duitsland

FTW (2 punten)

Puntentotaal: 79

Subgenre: 41. Family & Musical Horror

Themaklassement: 40

(1, 14, 24, 26 – 28, 30 – 32, 34 – 35, 40 – 42, 46 – 49, 53 –54, 57, 64 – 65, 67 – 68, 70 – 71, 75 – 76, 78 – 80, 84 –85, 87 – 88, 90, 92 – 93, 96)

https://images.mubicdn.net/images/film/219549/cache-383396-1540394035/image-w1280.jpg

Ik zou deze niet per se een musical noemen maar meerdere bronnen inclusief de kijktips lijst noteren deze wel als zodanig dus mag tellen.

Dit was een iets wazigere kijkbeurt dan andere films omdat ik geen ondertitelde versie had en Duits ken ik niet echt. Gelukkig had ik nogmaals het boek “I Spit On Your Celluloid: The History of Women Directing Horror Movies" van Heidi Honeycutt waar ik de nodige achtergrond uit kon halen.

“The Bite” is de enige film van Marianne Enzensberger die blijkbaar en belangrijk deel was van de punkrock scene van West-Berlijn in de jaren 1980. Zij speelde, regisseerde, produceerde en schreef deze film. Opgenomen op 16mm in New York & West-Duitsland. “The Bite” is een film die duidelijk in het rijtje thuishoort van vampier staan ergens anders symbool voor. Verwacht jij hiervan iets dat op een reguliere vampierfilm of zelf vampierfilm lijkt zal jij bedrogen uitkomen.

De film start met Sylvana in een verlaten New York, via voice-over omschrijft zij haar eenzaamheid en ongemak en hoe zij David mist die haar nooit genoeg aandacht gaf. Zij stort in en wordt gevonden en gebracht naar een huis vol vampiers. Zij maken haar een vampier tijdens vage montages met gothic standaarden. De vampiers kunnen in het zonlicht lopen maar vinden het onaangenaam. Eerst is alles aangenaam maar dan wordt zij de bourgeoisie levensstijl van de vampiers beu en gaat zij terug naar Berlijn.

Haar tijd in Berlijn spendeert zij eenzaam, zij probeert anderen te overtuigen om vampier te worden maar hun willen niet. Scenes waar zij vampirisme als oplossing voorstel voor bv. werkloosheid, verveling en als manier om tegen de maatschappij te vechten maar niemand heeft zin. Het is grappig en soms interessant gefilmd, af en toe repetitief. Ik was ook fan van de muziekgroep die altijd speelt in soort verlaten industriële loods. Zij willen ook niet vampiers worden en vinden het maar gestoord. Zij zegt dat altijd in een lege loods spelen ook gestoord is.

Zij realiseert dat misschien zij het probleem is en niet het systeem, niet een conclusie dat ik van deze film had verwacht. De film zoekt ook de coole mensen een beetje te kijk zetten. Imperfect maar de door Duitse Expressionisme geïnspireerde scenes zijn ook soms verassend mooi en het heeft zijn momenten.

De film is bevolkt met vrienden van haar en lokale muzikanten. Opgenomen in monumentaal lange werkdagen waarna zij gewoon bleven doorfeesten haast zonder slaap. De film is geïnspireerd door Dark Shadows en de goth scene van toen. Niet verassend was veel van de film improviseert. Marianne zelf ziet er wel altijd heel cool uit.

Dentheman

• 492 berichten
  • 642 stemmen

Shadowed schreef:

54. Ticks (1993)

85 Minuten

FTV (2). Totaal aantal punten = 100

Subgenre: 96. Vinegar Syndrome Horror

Themaklassement: 44 punten

Eigen rating: 3,5*

(afbeelding)

Zo. Nu zijn de registraties wel een beetje klaar. Heb ook het gevoel dat de hordes aan berichten vanuit mijn adres wat irritant zijn geworden, maar ik wilde even het maximale halen uit mijn laatste vrije dag van de week. Sta me wel toe om deze dan nog even op de pagina te zetten. Fijn genrewerkje met leuke praktische effecten en een korte duur. De kids doen het goed, de insecten zijn eigenlijk best creepy en de makers zijn niet te bang om ongeremd allerlei smerigheden te tonen. Geen moment mee verveeld!

Zeker niet irritant hoor, toch leuk een beetje leesvoer zo gedurende de dag op een vrij moment, vrijwel altijd als ik kijk staat er wel weer iets nieuws

Han Solo 420

• 250 berichten
  • 1697 stemmen

77ships

Nee inderdaad. Daar zijn we hier voor! Ga vooral zo door met die leuke recensies!

John Milton

• 24229 berichten
  • 13395 stemmen

44. Deadstream (2022)
87 minuten - Verenigde Staten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 88
Subgenre: 44. Found Footage
Themaklassement: 44 punten (Voltooid: 1-44)
Bron: Prime Video

https://i.ytimg.com/vi/IPsjtYmG7MA/maxresdefault.jpg

Eigenlijk is John Milton een beetje dom.

Dat wisten jullie natuurlijk al lang, maar kwalijk genoeg kom ik er nu ook zelf achter. Met Alexspy tijdens de organisatieperiode in de lappenmand, werden mij plots de sleutels van het koninkrijk in de handen geduwd. En wat doet John Milton? In plaats van Found Footage en Shot on Video stilletjes te schrappen, laat hij ze staan! Idiot!

Meer serieus: dat zou ik uiteraard nooit doen aangezien ook deze subgenres hun fans hebben, en wie ben ik om mensen die lol te ontnemen? -De organisator, suckas! MOEHAHA, weg ermee!!. Whoops, daar ging ik weer, het is sterker dan ik.... Laat ik maar snel verder gaan met mijn review voor de macht me naar het hoofd stijgt en we het plots zonder SOV en FF parels moeten doen. Dat zou zonde zijn...

https://www.grimoireofhorror.com/wp-content/uploads/2022/05/Deadstream-2022-film-review.png

Een vrij onuitstaanbare YouTube influencer die zijn mallotige capriolen (dingen die hij zogenaamd eng vindt, maar toch doet voor de camera) streamt op zijn kanaal, is door een controverse in ongenade gevallen. In een poging zijn volgers terug te winnen, maakt hij een livestream waarin hij een nacht in een verlaten spookhuis doorbrengt. Wanneer hij in aanraking komt met een wraakzuchtige geest, moet hij vechten voor zijn leven. Dat is misschien nog niet zo onaangenaam om naar te kijken, een soort nare versie van Linus die gillend als een speenvarken op de vlucht moet.

Deadstream was in werkelijkheid een titel waar ik erg blij mee was te hebben gevonden voor deze categorie, want de reviews bleken uitstekend. Ook found footage-naysayer joolstein was onder de indruk, noodless en Ibendb weer een stuk minder, maar toch. Het feit dat Joseph en Vanessa Winter de film zelf hebben geschreven, geregisseerd, hij zelf de hoofdrol speelt en ze de bulk van de film in zeven dagen hebben opgenomenmet een klein budget, dwingt sowieso het nodige respect af. En het moet gezegd, Deadstream kijkt lekker weg, de practical effects zijn absoluut leuk gedaan en ik moest er toch ook wel om lachen. En het is de Winters gelukt mijn armhaar overeind te krijgen met die naar voren schietende baby(?) onder het laken, dat vind ik ook altijd wel een prestatie.

Zo zie je maar: ook je minder geliefde subgenres kunnen verrassen!

3,4*

Dentheman

• 492 berichten
  • 642 stemmen

13) https://www.moviemeter.nl/film/73311

Speelduur: 107 minuten

Datum van zien: dinsdag 24 september

Bron: Videoland

Puntentotaal: 23 punten

Subgenre: 65, Period/historical horror

Themaklassement: 12 punten

Afgewerkte thema`s: 6, 11, 14, 20, 21, 22, 29, 48, 65, 68, 82 en 93

Waardering: 3

Review: Poeh, lastig, ik zat tot ongeveer 2/3e van de film wel op 3,5 ster, maar het laatste gedeelte (na de twist) vond ik de film geen goed doen. Uiteraard is het geen heel origineel idee, geesten, kwakzalvers ontmaskeren en in ieder hoekje of gaatje een mogelijk schrikeffect. Echter doet dit het voor mij vaak wel, dat in combinatie met de setting vind ik vaak al de helft schelen tov welke bijvoorbeeld slasher dan ook. Maarja, die twist, volgens mij niet nodig, net als het "liefdesverhaaltje", ook niet op z`n plaats in mijn idee. Al met al, zeer zeker mee vermaakt al had er meer in gezeten, laatste gedeelte van de film doet een boel helaas teniet naar mijn bescheiden mening (net als de blote tiet, terwijl ik die uiteraard wel kan waarderen, maar sloeg nergens op gezien de film...).

https://s3.amazonaws.com/popturf/original_13778100832.jpg

Heerlijk toch zo`n setting, ook in de tijdsgeest van ruim 100 jaar geleden, dan gaat je verbeelding vanzelf al aan de wandel

Dentheman

• 492 berichten
  • 642 stemmen

Dentheman schreef:

13) https://www.moviemeter.nl/film/73311

Speelduur: 107 minuten

Datum van zien: dinsdag 24 september

Bron: Videoland

Puntentotaal: 23 punten

Subgenre: 65, Period/historical horror

Themaklassement: 12 punten

Afgewerkte thema`s: 6, 11, 14, 20, 21, 22, 29, 48, 65, 68, 82 en 93

Waardering: 3

Review: Poeh, lastig, ik zat tot ongeveer 2/3e van de film wel op 3,5 ster, maar het laatste gedeelte (na de twist) vond ik de film geen goed doen. Uiteraard is het geen heel origineel idee, geesten, kwakzalvers ontmaskeren en in ieder hoekje of gaatje een mogelijk schrikeffect. Echter doet dit het voor mij vaak wel, dat in combinatie met de setting vind ik vaak al de helft schelen tov welke bijvoorbeeld slasher dan ook. Maarja, die twist, volgens mij niet nodig, net als het "liefdesverhaaltje", ook niet op z`n plaats in mijn idee. Al met al, zeer zeker mee vermaakt al had er meer in gezeten, laatste gedeelte van de film doet een boel helaas teniet naar mijn bescheiden mening (net als de blote tiet, terwijl ik die uiteraard wel kan waarderen, maar sloeg nergens op gezien de film...).

(afbeelding)

Heerlijk toch zo`n setting, ook in de tijdsgeest van ruim 100 jaar geleden, dan gaat je verbeelding vanzelf al aan de wandel

Zie dat de link niet lekker werkt op mobiel, gaat dus over "The Awakening" uit 2011

John Milton

• 24229 berichten
  • 13395 stemmen

45. A Lizard in a Woman's Skin (1971)

98 minuten - Italië

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 90

Subgenre: 45. Giallo

Themaklassement: 45 punten (Voltooid: 1-45)

https://facts.net/wp-content/uploads/2023/11/48-facts-about-the-movie-a-lizard-in-a-womans-skin-1698834465.jpg

Toch fijn dat ik na al die karrenvrachten films bij de challenge nog steeds gewoon een Bava of een Fulci op kan zetten die ik nog nooit heb gezien. Het worden wel zo langzamerhand iets kleinere werkjes, maar A Lizard in a Woman's Skin kom je toch zeker wel eens in 'de lijstjes' tegen. Met een plekje #914 in de TSZDT's The 1,000 Greatest Horror Films is het wellicht geen Zombi 2, The Beyond, City of the Living Dead of Don't Torture a Duckling, maar ik was alsnog benieuwd. Fulci is Fulci.

In deze mystery thriller met horror elementen is Carol Hammond de dochter van een prominente Engelse politicus die enorm te lijden heeft onder nachtmerries, waarin ze deelneemt aan bizarre orgieën. Oeh la la. Op een dag wordt haar buurmeisje dood in haar bed gevonden en lijken de dromen van Carol realistischer te zijn dan ze aanvankelijk dacht.

https://image.tmdb.org/t/p/w780/i4lOQJbz8TfriN885j6qEjWP6NN.jpg

Fijn geschoten met prima art direction en dito vrouwelijk schoon, is Una Lucertola con la Pelle di Donna geen straf om naar te kijken. Ook niet om te luisteren trouwens, aangezien Ennio Morricone de deuntjes voor zijn rekening nam. Beetje jammer dat die inspecteur Corvin er telkens doorheen fluit. Filmliefhebbers die Fulci waarderen om zijn iets nadrukkelijkere horror, moeten voorbereid zijn dat dit element hier niet erg aanwezig is. Maar verder is het best een genietbaar werkje.

3,4*

moviemike

• 1309 berichten
  • 5775 stemmen

10. Grace: The Possession (2014)

Speelduur: 87 minuten

FTV (2) = puntentotaal 20

Subgenre 35: Possession Horror

Afgevinkt: 1-2-35-43-55-57-64-76-82-91

Thema klassement: 10 punten

Beoordeling: 1*

https://occ-0-8407-2219.1.nflxso.net/dnm/api/v6/6AYY37jfdO6hpXcMjf9Yu5cnmO0/AAAABe1HRzln4r29v5V7keqdM5HWIxIeyI9FYVx1a43BkH3X9X9-7hBWA91xCCx-zwRDroLf3bgMnTOD8In1DxW5VegRTcbeAmytnIzN.jpg?r=03a

Het zoveelste slechte excorcism filmpje. Het enige originele aan deze film is dat er vanuit de ogen van de bezetene wordt gefilmd, maar dat valt uiteindelijk tegen want neemt zowat alle spanning en suspense uit de film.

77ships

• 643 berichten
  • 45 stemmen

41. Gayracula (1983)

83 min. – VS (68 min. is de versie die ik vond)

FTW (2 punten)

Puntentotaal: 81

Subgenre: 29. Camp / Kitsch Horror

Themaklassement: 41

(1, 14, 24, 26 – 32, 34 – 35, 40 – 42, 46 – 49, 53 –54, 57, 64 – 65, 67 – 68, 70 – 71, 75 – 76, 78 – 80, 84 –85, 87 – 88, 90, 92 – 93, 96)

https://pbs.twimg.com/media/FKZ_dD7XsAI3dQs.jpg

https://www.altyazi.org/wp-content/uploads/1983/01/gayracula-1983-poster.jpg

Gayracula (die tittel alleen al) is een pre-condoom porno dat volledig voor kitsch factor gaat.

De film opent met een lange processie van middeleeuws geklede monniken die een grafkist dragen. Het schreeuwt Hammer parodie. De scene duurt overlang en zij gaan een grot binnen. Zij openen de kist en proberen een staak te slaan in het hart van Count Gaylord (ja). Maar hij transformeert in een vleermuis dat echt ongelofelijk duidelijk een plastieken vleermuis op een draadje is. Fenomenaal slechte special effecten hier, hij transformeert terug tot mens en open zijn cape. Hij was naakt onder de cape heel de tijd. Wat een openingsscène.

Dan is er een flashback (vermoedelijk) dat toont hoe Marquis de Suede (ja de namen in deze film) hem tot vampier transformeerde. Nu zijn wij 200 jaar later in LA en de marquis is een stripper. Hij is daar want: “Hollywood beckoned, and I had to answer the call!”

Er lijken twee versies te circuleren van deze waarvan eentje zo’n 15 minuten korter is en zonder veel niet porno materiaal. Dit is de versie die ik vermoedelijk had, flauw want alle extra scenes zijn hilarisch en vreselijk. De seksscènes hebben vaak iets maf gaande, al die glitter bij de nachtclub scene en de act, grafkisten, iemand bijt met vampier tanden in iemands kont natuurlijk. De scene waar hij bloedbank binnenloopt, terwijl iemand bloed geeft, het bloedzakje afpakt en eruit begint te drinken gevolgd door een seksscène. De muziek past er soms totaal niet bij maar is niet slecht en blijkbaar soms uit Damien: Omen II. Het einde is nog ergens vertederend, hij vindt de liefde en stopt vampier te zijn. Nu weten wij dat de genezing voor vampirisme, twinks zijn. Het is allemaal heel flauw en opzettelijk zo. Er is soms teveel props of teveel slow motion maar sommige seksscènes zijn zeker niet mis en daar ging het uiteindelijk om.

Theunissen

• 12273 berichten
  • 5515 stemmen

He’ll suck you dry!

shugenja

• 647 berichten
  • 1603 stemmen

The Substance The Substance (Film, 2024)

Gisteren gezien in de altijd klassieke en pitoreske Corso Bioscoop in Castricum (twee zalen, authentieke jaren '50 sfeer wat een geweldige ambiance) en helaas waren er niet meer dan 20 mensen in de zaal.

Tja, waar moet je beginnen bij The substance?? Ik begrijp wel dat universal deze film heeft laten vallen. Deze film doet namelijk weinig concessies en dat maakt hem juist ijzersterk. Hoe vaak zie je nog de authentieke stem van een maker in de cinema? Grote studios als Disney and Universal doen hun stinkende best om van alles een eenheidsworst te maken die de gemiddelde kijker schouderophalend naar binnen slobbert. Zonder er veel over na te denken. Iets waar ik mij ernstig aan kan irriteren. Waarom zou je 200 miljoen uitgeven voor filmisch behang dat mensen na een half jaar zijn vergeten??

Niet van dit alles is the substance. Het is een hoogtepunt voor Demi Moore, die ongetwijfeld de worsteling zelf zal herkennen waar het personage (Elisabeth Sparkle) mee te kampen heeft. Ze is de 50 gepasseerd en moet weg. Alle mannen in deze film zijn onsympatieke, geilneven met een obsessie voor het vrouwelijke lichaam. Dit word ook echt goed in beeld gebracht, met veel close ups en de nodige smerigheid, geluidjes het is echt een complete ervaring.

Dit is sowieso de grote kracht, deze film gaat echt onder je huid zitten. Het is als een achtbaan die langzaam maar zeker hoger hoger hoger steeds hoger gaat. En je weet dat het hele zooitje ergens uit de rails gaat lopen. Maar dit moment word echt lang uitgesteld. En eigenlijk houdt de film zich best in qua toon en is er ook nog wat humor. Er zitten prachtige shots in van mooie lijven, borsten billen alles.

Maar als het dan toch uiteindelijk misloopt.. naja dan loopt het ook mis. Niemand verwacht natuurlijk dat een verjongingskuur en een "jongere zelf" waar je een leven mee moet delen goed gaat aflopen. Maar hoe het uiteindelijk afloopt.. tja dat had ik niet kunnen verzinnen. Maar het is verrukkelijk. Deze film is echt haat liefde, ik zag ook wat mensen met 1 sterretje en halve sterretjes (kinderachtig vind ik dat, je moet de kwaliteit kunnen waarderen ook al is het je smaak niet) . Dit is zo typisch bij de echte goede kunst, je voelt er iets bij!! GVD ik zat te joelen in de bios en bedacht me, dit was lang geleden dat ik zo bij mn kloten gegrepen was door een film. En het voelt GOED!! GA hem kijken!!

5/5 sterren

cinemanukerke

• 1831 berichten
  • 1042 stemmen

Wat vooraf ging : ik en mijn dochter besloten mee te doen met de Horror challenge en beurteling kiezen we een film. Dochter is terug aan de beurt.

6. Barbarian (Film, 2022)

FTV – 2 punten

Puntentotaal 12

Subgenre : 57. Mystery Horror (afgevinkt : 18, 35, 57, 78, 80, 98)

Eigen score : 3,5* / Score dochter: 4*

https://www.hollywoodreporter.com/wp-content/uploads/2022/07/Barbarian-Georgina-Campbell-Still-Hulu-Publicity-H-2022.jpg?w=1296&h=730&crop=1

Op wat moet je op letten wanneer je een B & B boekt ? Het is een vraag die madame Cinemanukerke stelt want ze wil ons jaarlijks kerstuitstapje reeds plannen. Mijn dochter en ik hebben vrij veel tips tot grote verwondering van mijn eega. Maar mijn dochter en ik hadden gisteren dan ook de film Barbarian gezien.

Hier gaan we : Nette buurt, geen kelders (een must !), een betrouwbare boeking site, een 24 uur bereikbaar telefoon nr, geen kamers met bed en camera en vooral nooit, nooit een huisje aanvaarden zonder achterdeur. Vreemd, zegt ze, vroeger had je slechts één tip nl goedkoop. t'Is allemaal de schuld van de horror challenge !

Barbarian heeft een slim script met plottwists en een puzzelstructuur qua verhaal dat ook niet chronologisch loopt. Eerste deel is zeer knap met in het midden laten of Skarsgard nu oprecht is. Het zorgt voor spanning, dreiging en mysterie evenals het lopen door die lange donkere gangen. Daarna iets minder maar blijft onderhoudend en er is zelfs een snufje 'meetoo' in het personage van Justin Long. Op de filmpagina zijn er wat users die zich storen dat de personages zeer domme keuzes maken door vrijwillig die donkere gangen te inspecteren.

Maar mijn dochter heeft onmiddellijk een antwoord klaar : Papa, dat het meisje dan toch die kelder ingaat, is weer typisch vrouwelijke nieuwsgierigheid. Zo ver moet je dat niet zoeken, hoor.

ibendb

• 5038 berichten
  • 3222 stemmen

34. Cell (Film, 2016)

Speelduur: 98 minuten
Totaal: 67 punten

Subgenre: 12. Action Horror
Voltooid: 2, 3, 9, 12, 14, 15, 18, 21, 22, 23, 26, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 38, 44, 48, 54, 55, 60, 61, 62, 66, 68, 70, 71, 79, 82, 84, 89, 100

https://i.postimg.cc/VsTV3t4r/p12858966-v-h10-am.jpg

Deze zomer heb ik Cell van Stephen King gelezen en het boek vond ik zeker niet tegenvallen. Het is zeker niet zijn beste maar wel een leuk tussendoortje. Dat de verfilming slechte reviews heeft ontvangen weerhield me niet hem toe te voegen aan mijn watchlist voor de challenge. Man, had ik dat beter niet gedaan.

Niet alleen is het resultaat een erg saaie bedoening, het is ook nog eens verschrikkelijk lelijk. De begingeneriek lijkt rechtstreeks uit Windows Movie Maker te komen:

https://i.postimg.cc/W1mYFHVg/Schermafbeelding-2024-09-25-om-18-41-04.png

John Cusack en Samuel L. Jackson lopen gedurende de hele film zich af te vragen wat ze aan het doen zijn met zo'n ondermaats script. Nu vind ik Cusack al lang een man die meer afleidend door zijn mond loopt te ademen met een vage blik in zijn ogen dan dat hij acteert. Jackson voelt ook erg miscast aan. Isabelle Fuhrman, die je zult kennen uit Orphan, kan het al helemaal niet redden.

Waar het boek ieder moment zijn tijd neemt om op te bouwen naar een groter geheel, wordt hier van de hak op de tak gesprongen. Je krijgt geen tijd om te ademen want alles gaat zo snel en toch zit je verveeld. De helft van de tijd had ik ook geen idee waar ik naar aan het kijken was. Plotlijnen komen en gaan, zonder ook maar iets van impact te hebben. De laatste tien minuten zijn zo donker dat het pijnlijk duidelijk is dat dit een keuze is vanwege het beperkte budget en halfslachtige CGI. Dat men het einde dan nog eens heeft veranderd van het boek om een nog dommere climax te maken, verbaast me nog steeds.

Cell? Dull!

1,5*

Dentheman

• 492 berichten
  • 642 stemmen

De horror challenge begint al onder de huid te kruipen. Wij hebben eigenlijk standaard een 3e kussen in bed liggen, maar die lag gister toen ik naar bed ging onder het deken. Tuurlijk realiseerde ik mij direct dat de bult onder het deken het kussen was, maar toch, ergens in de krochten van mijn brein was er een zacht fluisterstemmetje: "moet je voorstellen dat het toch iets anders blijkt te zijn...".

joolstein

• 10841 berichten
  • 8933 stemmen

38 Hei tai Yang 731 (1988)

100 minuten

FTV - 2 punten

Puntentotaal: 74 +2= 76

97. War Horror

Themaklassement: 1 punt = 38 punten

Afgevinkte categorieën: 2 - 3 - 7 - 11- 14- 15 -16 -23- 24- 33- 34- 35- 36- 37 - 39 -47- 48 -50 - 51- 60 - 63 -65 -67- 69 -70 -74 -77 - 79 - 82 - 85 -86 - 88 -90 -94- 95- 97 -98 - 100

Eigen score: 3,5*

https://images.mubicdn.net/images/film/26409/cache-113864-1552718989/image-w1280.jpg Deze film is geen horrorfilm in de conventionele zin van het woord. Veel van de gebeurtenissen in de film zijn namelijk ware feiten. De film volgt de jongens van een Japans Jeugdkorps van het Kwantung-leger die in Mantsjoerije (tussen 1931 en 1945) worden toegewezen aan Manchut 731 Deze Japanse Faciliteit voor biologisch en chemisch oorlogsvoeringonderzoek is berucht door de onethisch menselijke experimenten. Voor hun menselijke proefkonijnen gebruikte ze overigens de term maruta of boomstam

De film probeert met zeer grafische beelden een zo accuraat mogelijk beeld te schetsen van de oorlogsmisdaden die het Japanse Keizerlijke Leger beging. Daar schuilt ook een beetje het probleem van de film Buiten de opsomming van wreedheden is er niet veel van een plot. Ondanks regisseur Mou's beste bedoelingen (geef hem de voordeel van de twijfel) hebben we aan het einde niet echt veel substantie over Unit 731

De film kreeg nog meer controverse vanwege dat de regisseur beweert dat de vivisectiebeelden van een jonge jongen echt waren, er voor een scène in de vacuümkamer, een echt menselijk lijk werd gebruikt om te 'exploderen' en ook vanwege de realistische scène van een poes die bloedig wordt toegetakeld in een kamer vol ratten. Hoe dan ook, op een vreemde manier was het morbide fascinerend.

Exploitatiefilmspecialist Godfrey Ho maakte in de jaren '90 twee onofficiële vervolgen; Hei tai Yang 731 Xu Ji Zhi Sha Ren Gong Chang (1992) en Hei Tai Yang 731 Si Wang Lie Che (1994) Ook regisseur Mou keerde nog een keer terug naar de de Tweede Chinees-Japanse Oorlog met Hei Tai Yang: Nan Jing Da Tu Sha (1995) En in 2008 probeerde de Russische Andrey Iskanovs het met de buitengewoon lange speelduur van 247 minuten Philosophy of a Knife

joolstein

• 10841 berichten
  • 8933 stemmen

39 Sunod (2019)

100 minuten

FTV - 2 punten

Puntentotaal: 76 +2= 78

64. Paranormal / Supernatural / Ghosts Horror

Themaklassement: 1 punt = 39 punten

Afgevinkte categorieën: 2 - 3 - 7 - 11- 14- 15 -16 -23- 24- 33- 34- 35- 36- 37 - 39 -47- 48 -50 - 51- 60 - 63 -84 -65 -67- 69 -70 -74 -77 - 79 - 82 - 85 -86 - 88 -90 -94- 95- 97 -98 - 100

Eigen score: 3*

https://www.fareastfilm.com/Archivi/FEFJ/ALL/0009/9658A.jpg

Speciaal voor Dentheman deze still...en zal het; "iets anders" zijn?

Goed uitgevoerde standaard horrorfilm uit de Filipijnen. Wat drama van de alleenstaande moeder Olivia die problemen krijg met de ziekenhuiskosten van haar tienerdochter Anelle met een hartaandoening. Gaat aan de slag bij een callcenter dat heel toevallig is gevestigd in een gebouw wat in de jaren 70 dienstdeed als ziekenhuis. genaamd Liboro House. De doorgewinterde kijkers van horrorfilms weten dat daar nooit iets goeds van komt...! Verschillende wendingen en enge effect leiden tot een effectief derde akte. Dochterlief speelt ondertussen nog een liedje want Krystal Brimmer is eigenlijk een zangeresje. Ach het is een nette horrorfilm die vlot wegkijkt maar alleen niet al te opvallend.

Number23

• 8638 berichten
  • 5682 stemmen

Dentheman schreef:

De horror challenge begint al onder de huid te kruipen. Wij hebben eigenlijk standaard een 3e kussen in bed liggen, maar die lag gister toen ik naar bed ging onder het deken. Tuurlijk realiseerde ik mij direct dat de bult onder het deken het kussen was, maar toch, ergens in de krochten van mijn brein was er een zacht fluisterstemmetje: "moet je voorstellen dat het toch iets anders blijkt te zijn...".

Ik snap wat je bedoelt! Bij ons in huis zijn er altijd 'huisgeluiden', sterker nog, de buurvrouw heeft gezegd dat ze denkt dat er sowieso een energie rondhangt. Of eigenlijk zei ze letterlijk; 'als ik mezelf openstel dan voel en zie ik dingen en er zat iets aan tafel, maar Totaal harmless.

Hardstikke handig natuurlijk als je zo'n grote verbeelding hebt als ik, maar ze is niet de eerste die het zegt. Ik ben het al jaren gewend.

Maar ook al heb ik al ruim 30 films gekeken, een echte enge zat er nog niet tussen. Heel veel bullshit voornamelijk

Dentheman

• 492 berichten
  • 642 stemmen

joolstein schreef:

39 Sunod (2019)

100 minuten

FTV - 2 punten

Puntentotaal: 76 +2= 78

64. Paranormal / Supernatural / Ghosts Horror

Themaklassement: 1 punt = 39 punten

Afgevinkte categorieën: 2 - 3 - 7 - 11- 14- 15 -16 -23- 24- 33- 34- 35- 36- 37 - 39 -47- 48 -50 - 51- 60 - 63 -84 -65 -67- 69 -70 -74 -77 - 79 - 82 - 85 -86 - 88 -90 -94- 95- 97 -98 - 100

Eigen score: 3*

(afbeelding)

Speciaal voor Dentheman deze still...en zal het; "iets anders" zijn?

Goed uitgevoerde standaard horrorfilm uit de Filipijnen. Wat drama van de alleenstaande moeder Olivia die problemen krijg met de ziekenhuiskosten van haar tienerdochter Anelle met een hartaandoening. Gaat aan de slag bij een callcenter dat heel toevallig is gevestigd in een gebouw wat in de jaren 70 dienstdeed als ziekenhuis. genaamd Liboro House. De doorgewinterde kijkers van horrorfilms weten dat daar nooit iets goeds van komt...! Verschillende wendingen en enge effect leiden tot een effectief derde akte. Dochterlief speelt ondertussen nog een liedje want Krystal Brimmer is eigenlijk een zangeresje. Ach het is een nette horrorfilm die vlot wegkijkt maar alleen niet al te opvallend.

Als de bult daarop had geleken had ik rechtsomkeert gemaakt, want mijn vrouw lag nog niet op bed, haha!

Theunissen

• 12273 berichten
  • 5515 stemmen

Dentheman schreef:

Bij mij loopt er altijd 's nachts een pop rond

Dentheman

• 492 berichten
  • 642 stemmen

Number23 schreef:

(quote)

Ik snap wat je bedoelt! Bij ons in huis zijn er altijd 'huisgeluiden', sterker nog, de buurvrouw heeft gezegd dat ze denkt dat er sowieso een energie rondhangt. Of eigenlijk zei ze letterlijk; 'als ik mezelf openstel dan voel en zie ik dingen en er zat iets aan tafel, maar Totaal harmless.

Hardstikke handig natuurlijk als je zo'n grote verbeelding hebt als ik, maar ze is niet de eerste die het zegt. Ik ben het al jaren gewend.

Maar ook al heb ik al ruim 30 films gekeken, een echte enge zat er nog niet tussen. Heel veel bullshit voornamelijk

True true, ik heb ook nog niet echt iets gezien dat spannend werd, maar toch herken ik die huisgeluiden wel van mijn ouderlijk huis of het oude boerderijtje van mijn opa vroeger. Dan kon ik mijzelf toch wel enigzins gek maken. Leuk zo'n harmless huisgenoot trouwens

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.