Cell (2016)

2,32

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Tod Williams
met John Cusack, Samuel L. Jackson en Isabelle Fuhrman

Er wordt een krachtig signaal wereldwijd uitgezonden over mobiele netwerken. Dit zorgt ervoor dat de hersenen van de gsm-gebruikers direct en gevaarlijk geherprogrammeerd worden. Clay Riddell reist door New England richting het noorden in de hoop zijn vrouw en zoon te vinden. Hij krijgt bijval van een groep overlevenden en samen proberen ze de bloeddorstige 'phoners' af te weren.

70 BERICHTEN 21 MENINGEN
avatar van DMDude
geplaatst: 5 december 2016, 09:52 uur [permalink]
Boek was beter.
Einde was erg wazig.

avatar van K. V.
geplaatst: 22 december 2016, 21:53 uur [permalink]
Deze ook eens geprobeerd en 'k vond het niet mis, maar toch ook niet veel meer dan dat. De cast deed het niet slecht, maar het verhaal was niet zo bijzonder. Niet echt spannend of bloederig, maar zeker ook niet saai. Het einde was wel redelijk abrupt en toch wat teleurstellend. Mocht het einde wat meer uitgewerkt zijn, ging 'k hem een halve punt meer gegeven hebben, maar nu hou ik het op 3*

avatar van umbra
geplaatst: 30 december 2016, 00:17 uur [permalink]
Vrij teleurstellend, eerste 30min was nog iet of wat dragelijk, daarna liep het van kwaad naar erger en sloeg het op nougatbolle...beetje zonde dit...4/10 en dan ben ik gul

geplaatst: 6 januari, 18:06 uur [permalink]
Waar sloeg dit nu weer op, halverwege de film ontspoord het volledige verhaal. Wanneer krijgen we nog eens een verfilming die de moeite zal zijn.

geplaatst: 14 januari, 18:56 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Opzicht wel een opmerkelijk combinatie, John Cusack en Samuel L. Jackson samen in een soort van Zombie-achtige Horror / Actie film, die eigenlijk ook nog eens best genietbaar is. Van deze film had ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord, maar ik zag hem gisteren toevallig voorbij komen op de televisiezender "Film 1" en het trok gelijk ook mijn aandacht. "Gelijk" is ook letterlijk en figuurlijk van toepassing op deze film, want na korte inleiding op het vliegveld in Boston, begint ook gelijk de wereldwijde zombie uitbraak en wel op een leuke manier, namelijk via het gsm-netwerk.

In dit verhaal draait het om fantasie striptekenaar (tekent duistere en occulte verhalen) Clay Riddell (gespeeld door John Cusack), die van een zakenreis terugkomt en landt op het vliegveld in Boston. Eenmaal geland op het vliegveld, neemt hij met zijn mobiele telefoon contact op met zijn vrouw Sharon Riddell (gespeeld door Clark Sarullo), die aan het rijden is met de auto, waarin ook zijn zoontje Johnny Riddell (gespeeld door Ethan Andrew Casto) zit. Op een gegeven moment valt de mobiele telefoon van Clay uit, omdat zijn accu leeg is. Net op dat moment wordt er een krachtig signaal wereldwijd uitgezonden over het mobiele netwerk, waardoor de hersenen van mobiele gebruikers (die op dat moment bezig zijn met hun mobieltje) direct en gevaarlijk geherprogrammeerd worden, waardoor ze veranderen in agressieve en moordlustige zombie-achtige wezens, die ook wel "phoners" worden genoemd. Clay Riddell moet daarbij zien te overleven en ook gaat hij opzoek naar zijn vrouw en zoontje, waarbij hij bijval krijgt van overlevenden zoals metromachinist Tom McCourt (gespeeld door Samuel L. Jackson) en Alice Maxwell (gespeeld door Isabelle Fuhrman), die woont in het appartementencomplex waar Clay ook woont.

Het verhaal (had wel wat weg van de Drama / Mystery film "The Happening (2008)") vond ik opzicht wel leuk gevonden en wist me zeker ook wel te vermaken en te boeien. Sowieso kijk ik graag naar films die betrekking hebben op zombies. Verder is het tempo ook best hoog en gebeurt er meer dan genoeg (inclusief actie) en zitten er ook voldoende leuke wendingen in het verhaal die soms ook best verrassend zijn (zoals het moment dat Alice Maxwell gedood wordt door een zombie, terwijl ik juist verwacht had dat zij het wel zou overleven). Visueel gezien werd alles wel aardig in beeld gebracht (zeker de tijdens de zombie uitbraak op het vliegveld in Boston), maar de speciale effecten ogen wel zeer goedkoop (o.a. het neerstortende vliegtuig en het in brand steken van de zombies in het stadion).

Bepaalde scenes mogen er ook best wezen zoals natuurlijk de zombie uitbraak op het vliegveld van Boston (hoogtepunt van deze film), maar zeker toch ook de scene in het buitenlucht sportstadion van een school, waarbij het hele veld bezaaid is met zombies (die in "standby mode" staan) en waarbij men dan met een sproeiwagen op het veld gaat rijden (dus dan rijdt men ook dwars over de zombies heen) en de zombies dan besproeit met een brandbare vloeistof (soort van napalm). Op een gegeven moment blijven ze op dat veld eventjes vastzitten met de sproeiwagen, waarna Clay Riddell dan droogjes zegt als ze weer los geraakt zijn "We waren vastgelopen op iemands zijn hoofd" 😂 Nadat ze van het veld zijn afgeraakt, worden de zombies natuurlijk in vuur gezet.

Ook de scene waarbij men aankomt in soort van café, met daarin een aantal overlevenden was wel aardig en zeker als mijn daarbij disco muziek opzet en men daarop begint te dansen. Verder was leuk de scene waarbij men in het bos een vader en dochter tegenkomt, die een foodtruck bij zich hebben, welke de vader heeft volgestopt met explosieven (met een doel). De vader draagt daarbij zelf ook een explosief (net zoals terroristen) en het was geweldig toen hij aan het doordraaien (hij was sowieso ook wel apart) was en zichzelf daarbij opblies.

Het einde van het verhaal zie je eigenlijk wel aankomen, maar was desondanks wel aardig en daardoor eindigt het verhaal ook niet clichématig (of juist misschien wel). De cast deed het best aardig en vooral natuurlijk hoofdrolspeler John Cusack (in de rol van Clay Riddell), die ik ook wel graag zie in films en dat ondanks hij geen geweldige acteur is. Ook Samuel L. Jackson (in de rol van metromachinist Tom McCourt) en Isabelle Fuhrman (in de rol van Alice Maxwell) deden het verdienstelijk. De laatste had ik eigenlijk ook niet herkend, want ik zag haar voor het laatst in de sterke Horror / Thriller film "Orphan (2009)" en toen was ze natuurlijk een stuk jonger. Verder was het leuk dat oude rot Stacy Keach (als schooldirecteur Charles Ardai) ook een klein rolletje had in deze film.

Al met al best een aardige Horror / Actie film (verfilming van het Stephen King boek) om eens gezien te hebben en het verhaal was eigenlijk ook nog leuk gevonden. Een andere film omtrent een soort gelijk thema is overigens de verdienstelijke horrorfilm "The Signal (2007)".

geplaatst: 23 januari, 13:53 uur [permalink]
Matte film met een uitgebluste Cusack, die er weinig zin in had, en een domme bijrol van Jackson die even wat wilde cashen. Hun karakters stellen totaal niets voor en hun beweegredenen zijn eveneens onduidelijk. Het verhaal is slap en voorspelbaar, zonder engie spanning. Het voelt als een derderangs b film, een scifi channel productie ofzo, alleen dan met een wat hoger budget.

geplaatst: 23 januari, 17:19 uur [permalink]
Best wel een leuke film met een moderne invalshoek naar het zombi-genre.
Min een halve ster vanwege het debiele eind wat werkelijk nergens op sloeg.

avatar van Decec
geplaatst: 18 februari, 10:30 uur [permalink]
Een goede actie/drama/horror/SF/ thriller film...
Goed verhaal, maar wel rare einde verhaal...
Goed acteerwerk, rare zombies...
Onrustige camerabeweging...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Bekende acteurs John Cusack en Samuel L. Jackson...

avatar van frolunda
geplaatst: 23 februari, 03:18 uur [permalink]
Zeker geen topper maar als genre film vond ik Cell nog best redelijk geslaagd.Stephen King weet zoals bijna altijd met een best origineel verhaal op de proppen te komen maar de uitwerking had wel wat beter gekund.Nu was het allemaal wat onevenwichtig,iets wat nog wat sterker naar voren kwam door de matige montage.
De beelden waren daarentegen wel oké en ook het apocalyptische sfeertje beviel me wel maar verder had de film niet zoveel te bieden.Een paar spannende momenten en Samuel L. Jackson die eigenlijk als enigste een goede rol neerzette.Helaas was dat niet helemaal genoeg om de film echt boven de grauwe middelmaat uit te tillen.
Als liefhebber van Horror/science fiction en alles wat daar in de buurt komt geef ik Cell toch een kleine voldoende.

geplaatst: 4 maart, 18:32 uur [permalink]
Alvorens de film te bekijken was ik verheugd om deze twee (normalieter) topacteurs nog eens aan het werk te zien maar wat was mij dit een matig filmpje. Naarmate de film gaat vorderen des te waziger het wordt, het valt amper nog te volgen.
Jackson en vooral een uitgebluste Cusack zetten hier ook matige acteerprestaties neer. Waarschijnlijk zullen nog veel mensen deze film bekijken alleen maar omdat de cast veelbelovend is.